بازدید 76224
هشدار وزیران سابق بی‌دلیل نبود؛

تنها پنج دسته از بیماران خاص، مشمول یارانه دارویی خواهند شد!

در شرایطی که وزرای سابق بهداشت با ابراز نگرانی از جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع، نسبت به گران شدن دارو هشدار داده و خواستار کارهای پیشگیرانه شده بودند، وزارت بهداشت که از مبادله‌ای شدن ارز دارو استقبال کرده بود، همچنان وعده می‌داد، دارو گران نخواهد شد؛ اما سخنان مدیرکل نظارت بر داروی این وزارت‌خانه، نشان می‌دهد که نگرانی‌ها بی‌مورد نبوده است!
کد خبر: ۳۱۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳ 06 May 2013
این روز‌ها هر جا‌ برویم و قصد هر کاری‌ که داشته باشیم، محال است بحث ارز و گرانی‌های ناشی از افزایش شدید نرخ آن مطرح نشود؛ اما این گلایه‌های پیاپی و فراوان، هنگامی دردناک می‌شود که پای کسانی به میان بیاید که درد امانشان را بریده و در تو در توی نرخ ارز، به دنبال آب حیات می‌گردند.

به گزارش «تابناک»، اختصاص نیافتن ارز دارویی که نیمه‌های سال گذشته با افشاگری‌های دکتر دستجردی، سرانجام به برکناری وی ختم شد، بار دیگر در روزهای گذشته، خانم دکتر را به صدر اخبار بازگرداند، چراکه به باور وی، جایگزین شدن ارز مبادلاتی با ارز مرجع، سبب خواهد شد که قیمت دارو تا دو و نیم برابر افزایش پیداکند.

دستجردی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اثرات مبادله‌ای شدن ارز دارو می‌گوید:
*دارو استراتژیک‌ترین کالای مورد استفاده مردم است که غیرقابل جایگزین بوده و برای هر بیماری باید تنها همان داروی مربوطه مصرف شود.
*قبل از مطرح شدن مباحث مربوط به مبادله‌ای شدن ارز دارو هم هزینه‌های دارویی مردم بسیار زیاد بود؛ به طوری که حدود 60 تا 70 درصد اعتراض‌ها و نامه‌هایی که مردم به دست ما می‌رساندند، به هزینه‌های دارو و درمان‌شان مربوط بود.
*با ارز مبادله ای، هزینه پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های دارویی به بیش از 90 درصد می‌رسد.
*سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت 54/6 درصد است که با لحاظ حق بیمه‌ پرداختی از سوی مردم بابت بیمه‌های دولتی، پایه و تکمیلی، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به حدود 65 تا 70 درصد می‌رسد.
*اینکه برخی از مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ما به التفاوت ارز مرجع با مبادله‌ای را با تخصیص اعتبار مربوطه جبران می‌کنیم، ادعای درستی نیست؛ چراکه اکنون همه بیمه‌ها با این اعتبارات و بودجه‌هایی که دارند، نمی‌توانند بدهی‌های خود به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بپردازند، چه برسد زمانی که قیمت دارو دو سه برابر شود.
هشدار وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تا چند ماه پیش سکاندار مقوله دارو و درمان بوده، به تنهایی برای نگرانی بیماران و خانواده‌های ایشان کافی به نظر می‌رسد؛ اما از این رو ‌خدشه‌ناپذیر می‌نماید که با یک حساب و کتاب ساده هم می‌توان دریافت که ارز مبادلاتی امروز، بیش از دو برابر ارز مرجع سابق نرخ داشته و به دنبال آن، دارویی که با ارز مبادلاتی وارد شود، دو برابر هزینه روی دست وارد کننده گذاشته است.

درک این نکته بدیهی به آن مفهوم خواهد بود که جدای از ریسک پذیری بالایی که وارد کنندگان دارو با آن مواجه شده و شاید ایشان را دچار مشکل کند، قطعا نرخ داروهای وارداتی و اغلب داروهای داخلی (به این دلیل که ۹۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو، وارداتی است!) دست کم دو برابر خواهد شد و به دنبال آن، نگرانی شدید بیماران و خانواده ایشان بی‌راه نبوده و نیست.

این موضوع تا آن حد نگران کننده شد که به رغم تأکید چندباره مسئولان وزارت بهداشت بر گران نشدن دارو، طی روزهای گذشته دکتر ایرج فاضل، وزیر اسبق بهداشت نیز به تأثیرات منفی مبادله‌ای شدن ارز برای تأمین دارو اشاره کرده و گفت: دارو از جمله مواردی است که با مرگ و زندگی مردم و بیماران گره خورده و از نان شب واجب‌تر است؛ شاید حتی در مورد غذا هم مردم به این اندازه که برای تأمین داروی عزیزان خود حساس هستند، حساسیت ندارند. «سلامت» از ارکان توسعه است و نمی‌توان با این مسائل بازی کرد.

بدین ترتیب، در حالی که هنوز مقوله جایگزینی ارز مرجع با ارزی گرانتر برای مسئولان سابق لاینحل مانده، بدیهی است که جامعه با این پرسش روبه‌رو باشد که اگر می‌بایست ارزی به نام ارز مرجع وجود داشته و ‌باید به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند، چه کالایی اساسی‌تر از دارو وجود داشته و چه مقوله‌ای به مانند سلامت مورد تأکید برنامه‌های بلند مدت نظام قرار گرفته است‌ و اینکه اصولا نقش نهادهای نظارتی مانند مجلس در این رهگذار چیست؟

دکتر شانه ساز، مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ که ساعاتی پیش خبرگزاری‌ها خبر استعفای وی را منتشر کردند! ـ روز گذشته به واحد مرکزی خبر گفت: سبد یارانه دارو کاملا مشخص و شامل اقلام گران قیمت مربوط به بیماری های خاص مثل تالاسمی، هموفیلی، پیوندی، ام اس و برخی بیماران متابولیک است. داروهای بیماران خاص که عمدتا داروهای یارانه ای و تولید داخل است تغییر قیمتی نداشته و در صورت تغییر، بیمه یارانه آن را پوشش داده است.
وی افزود: تلاش ما بر این است که داروهای وارداتی را تبدیل به داروهای تولید داخل کنیم تا از این طریق وابستگی ارزی کاهش یابد. اکنون برخی اقلام دارویی وارداتی، در داخل کشور تولید می شود؛ گلایه ای که وجود دارد این است که برخی پزشکان همچنان بر تجویز داروهای خارجی اصرار دارند که صرف نظر از کیفیت آنها یا تقاضای خود بیمار، بحث برند شرکت های بزرگ بسیار جدی است و بعضا ممکن است بیش از نصف بهای دارو به هزینه مارکتینگ، تبلیغات و بازاریابی تعلق بگیرد.
اکنون کافی است بدانیم که روز گذشته مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت زمان ارائه این کارت را یک ماه و نیم بعد (اواخر خرداد) ذکر کرده و ضمن برشمردن محاسن احتمالی اجرایی شدن آن، سبد یارانه دارو را محدود به بیماری‌های خاص مثل تالاسمی، هموفیلی، پیوندی، ام اس و برخی بیماران متابولیک کرده و حتی اجرایی شدن همین طرح نیم دار را منوط به تبعیت پزشکان از پروتکلی خاص برای تجویز دارو کرده است!

بدین ترتیب درخواهیم یافت که گویا مفهوم تحت فشار افتادن مردم از گرانی دارو در ذهن مسئولان وزارت بهداشت تنها منحصر به بیماران خاص خواهد شد ـ که تا همین اندازه هم محل ابهام است ـ و حتی صف پر شمار مبتلایان به انواع سرطان هم با این فهرست راه نیافته‌اند، چه برسد به بیمارانی که از دردهای رایجی همچون روماتیسم، پوکی استخوان، بیماریهای تنفسی و ... و حتی بیماری های سختی همچون ایدز رنج می‌برند!

اینجاست که نه تنها به بی اهمیت بودن مقوله سلامت از دید متولیان وزارت بهداشت پی خواهیم برد، بلکه درخواهیم یافت که مسئولان این وزارت خانه تنها به دنبال سپری شدن باقیمانده عمر دولت هستند وگرنه چه اشکالی داشت به جای چند بیماری بسیار خاص، دایره اختصاص یارانه دارو را تا آنجا گسترش دهند که امثال داروهای بیماران سرطانی را ـ که پیشتر با ارز مرجع وارد می‌شد ـ هم شامل شده و یا تا تدارک سازوکار ارائه این یارانه جدید، ارز واردات دارو را تغییر نداد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۲۸
واقعاً اسفناکه این وضعیت. من دیابت نوع یک دارم و برای تمام عمرم هر روز باید از قلم های انسولین خارجی استفاده کنم. اخیرا بیمه ها این انسولین ها رو تحت پوشش قرار دادن. با این که قیمتشون در چند سال اخیر ثابت مونده وحتی کمتر هم شده، باز هم ماهیانه در حدود صد هزار تومان باید برای خرید این انسولین ها پرداخت کنم، حالا فرض کنید قیمتشون بخواد 3-2 برابر بشه! آیا باز هم بیمه ها این انسولین ها پوشش میدن؟! یعنی من باید ماهی 300 هزار تومن فقط پول انسولین بدم؟!
پاسخ ها
ديابتي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
آقا مهران منم مشكل شما رو دارم مجبور شدم به همون انسولين هاي معمولي رو بيارم آخه دخل و خرجم با هم جور در نميومد
خدا به دادبيماران وخانوادهاشون برسه ماكه سالميم وراست راست راه ميرم تو خرج ومجارجمان مونديم !!!
توجه داشته باشید که بیماری میاستنی گراویس بیماری بسیار سختی است ..فلج کنند و کشنده است...رنج آور است و داروهای آن بسیار گران است ..مثلا یک سرم یک لیتری اخیرا وارد شده که دو ماه ایمنی به بیمار میدهد و قیمت آن ده میلیون تومان بوده است ..حتما آلان بیش از پانزده میلیون تومان شده ..که اصلا نمی توان آن را تامین و تهیه نمود...
اسپري سرتايد ٢٥٠ با مبلغ ٦٠ هزار تومان به دويست هزار تومان، دپو مدرول از ٤٢٠٠ به ٨٠٠٠ روگام از ٦٥ هزار به ١٩٨ هزار رسيده.معلوم نيست چطوري اين قيمتها بالا رفتند و در وزارتخانه هم كسي جوابگو نيست
از سه هفته پیش قیمت داروها افزایش یافته است. داروهایی کمیاب شده اند، مثل شربت فرو سولفات که ساده ترین قلم های دارویی است. هزینه دارو های شیمی درمانی کمر شکن است و واقعا مردم از عهده آن بر نمی آیند.
واقعا که.!!........
خدایا همه ی بیماران را شفا بده مخصوصا بیماران سرطانی را....الهی آمین
به نظر من که تقصیر بیماران هست که به بیماری های خاص توی این گرونی مبتلا هستند !!!!!
نقد خوبي بود. ممنون.
ولي چه فايده !
هنوز از ارز مبادله ای هم خبری نیست یعنی اصل موضوع که واردات مواد اولیه وداروی ساخته شده می باشد با مشکل مواحه است.
از طرف دیگر یارانه پرداختی طبق روال سال گذشته بوده و امسال افزایشی نداشته است بنابر این امکان پرداخت یارا نه به همه ی اقلام وحتی بیماران خاص که قیمت داروی انها با ارز مبادله ای وارد می شود بطور کامل وجود ندارد.
چه باید کرد:
چه باید کرد:
1-مسولین وزارت بهداشت باتوافق با بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز ماهیانه دارو ومواد اولیه اقدام نمایند.
2-طی مصوبه دولت ومحلس ما به التفاوت نرخ مبادله ای ومرجع به سازمانهای بیمه گر پرداخت تا پوشش بیمه ای داروها کامل گردد.
3-ایجاد صندوق حمایت از بیماران با مشارکت دولتو تولید کنندگان ووارد کنندگان جهت حمایت ار انان
4-ثبات مدیریتی در سازمان غذا ودارو و تصمیم گیری داخل سارمانی با مشورت اهل فن و عدم دخالت سابر جوره ها
5-تدوین سیاست های 5 ساله در جوزه صنعت داروساری (به روز بودن فهرست داروهای ایران و روش های ثبت داروها ارتقای صنعت داروسازی کشور با ارتباط با دازوسازی دنیا و .....)
6-اصلاج ایین نامه های توزیع و عرضه ( شرکت های توزیعی و داروخانه ها)
سلام لطفا مردم مریض نشید چون ممکنه سر مرضی که دارید خونه وزندگیتون روبفروشین بازهم خوب نشید خدایا شفای همهی مریض هارا برسان
شوهرمن تومورمغزی داردهزینه هردوره شیمی درمانی حداقل4میلیون هزینه دارد وحداقل دکترگفته بایستی 6دوره ازاین داروها مصرف نماید هزینه 3دوره رو باوام وکلی بدهی پرداخت کردیم برای سه دوره بعدی واقعا نمی دونیم چیکارکنیم بیچاره شوهرم میگه دیگه نمی خواد داروهاروبخرید بگزارید بمیرم درحالیکه فقط 38 سال دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
هاله خانم
خیلی متاثر شدم.امیدتان را از دست ندهید. خدا کمک می کند .
برای همسرتان دعا می کنم. مواردی دیدم که کسی انتظار بهبود مریضی را نداشته ولی برخلاف انتظار مریض شفا پیدا کرده است. زندگی همه ما دست خدا است .
به امید خدا همسرتان خوب می شود
هزينه داروي آوونكس جهت درمان ام اس از 230 هزار تومان در ماه به 900 هزار تومان رسيده. اخيرا هم هر جا مراجعه مي كنيم مي گويند حالاحالاها خبري نيست...
تا اطلاع ثانوی لطفا مریض نشید مریض شدید خودتان مسول اید
قیمت انسولین ظرف یکسال سه بربرشدهاست انسولین مایه حیات است
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
سلام.البته که انسولین گرون شده اما یک سال نیست بلکه 3 ماهه و از قبل از عید تا الان حدود 4 برابر شده.انسولین ایرانی هر ویالش الان 12000 تومن شده.مرسی
تا قبل از عید امسال(1392)یعنی 3 ماه پیش قیمت انسولین ایرانی 3500 تومن بود بعد شد 5200 تومن بعد 7000 تومن و بعدش 9000 تومن و الان شده 12000 تومن!یعنی در عرض 3 ماه حدود 4 برابر. الانم که به گفته داروخانه دارها باید اگه دکتر توی دفترچه برامون انسولین بنویسه باید بریم سازمان مرکزی بیمه و از اونجا تأییدیه بگیریم.مگه بیمه چقدر از پول دارو رو میده که ما بخواهیم یه پول بابت ویزیت بدیم بعد هم کلی راه بریم تا به سازمان مرکزی برسیم و تو صف بمونیم و تأییدیه بگیریم.خب اگه آزاد بخریم که ارزونتر تموم میشه.اگه نمی خواهید با دفترچه بدید دیگه چرا اذیت می کنید؟؟؟؟؟؟؟!!! وای از غم گرانی.......
داروی سینووکس که تولید داخلیه از 46000تومان به 156000تومان افزایش یافت کی می خواد جوابگو باشه
خدا به همه شفا بده من که دیگه خسته شدم ....
بیماران عزیر، خیلی ها دوستتان دارند و سلامتی اتان را آرزو دارند بخاطر تلاش دوستدارانتان مبارزه را ادامه دهید. مسئولین می گویند دارو گران نمی شود اما آیا هنکامیکه بیمه تامین اجتماعی تعرفه پوششی دارو را کاهش می دهد به معنای افزایش قیمت است زیرا ما به التفاوت را بیمار باید بدهد. همسر من سل سپت دریافت می کند تا چهل روز پیش برای 180 قرص 500 میلی گرمی 62000 تومان می دادم اما حالا برای 120 تا 107 هزار تومان می دهم. دلیل را اینطور به من گفتند بیمه سهم خود از قیمت سل سپت را کاهش داده است. احتمالا بیمه می گوید نوع ارزان را بخرید ولی شعار "نیاز امروز پشتوانه فردا" چه می شود یعنی ما لیاقت بهترین ها را نداریم. آیا وقتی حق بیمه می گیرید می پرسید دارو خوب (گران) را می خواهید یا ارزان را. از همه یک نسبت دریافت می کنید. فراموش نکنید خدا جای حق نشسته است.
سلام من پدر امیررضا کیخا هستم پسرم مبتلا به بیماری انمی اپلاستیک یاکم کاری مغز استخوان می باشد مدت چهارسال هست که درگیرکارهاش هستیم ببمارستان امام علی زاهدان هم رفتیم گفتند جز بیماران خاص نمی باشد لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون
ام اس برند بمیرند یعنی ؟
داروی دیفوزل ۲۴۰ ساخت داخل شصت عدد ماهانه یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان با دفترچه بیمه خاص و ثبت پرونده شد هشتصد و پنجاه هزار تومان . فاکتور بهمن ۹۵ . این چه ببمه ای است ؟ بریم بمیریم ؟ توروخدا پیگیری کنید . دیفوزل برای کنترل و درمان ام اس است .
سلام به خدا هر ماه سه میلیون فقط به دارو میدم تحت شیمی درمانی هستم
باسلام من بیمار دیابتی دارم ک بچه ۱۳ ساله هست و وضع مالی خوبی هم ندارن و مستاجر هست سلامتی م ندارن بیمار مهسا وضع مالیظ درحد 0 هست ای دولت مردان عزیز تراخدا این قرص انسولین را وارد کنید بجای ایوان بزن بدنش دیگه جای سالم ندارن و ارزان کنید قیمت داروها را توان خرید نداریم و میش ماداره از پدیا می‌ره کارمند مادر شده گریه واسم واه مگه کابینه نیستیم چرا اینقدر باید درد وناراحتی باید داشته باشیم ای دولت مردان تراب خدا بخاطراخدا ب داد ما ملت وپابرهنه هاباشبد بکهام داره از دستم می‌ره ماذاهم دیابتهارا هم جزبماران خاص قرابادین و رایگان درمان کنید شوهر من درآمدش کمه تراب خدا کمکمان کنید
سلام من دخترم بیمار ای تی پی هست ماهیانه ای وی ای جی میگیره ماهی هشتصدهزارتومان هزینه داروهاش میشه پول ویزیت آزمایش بماند حقوق شوهر من ماهی ششصدتومنه مستاجرم هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار