بازدید 29616
کاش در این موارد هم به چین نگاه کنیم؛

از احترام چینی‌ها به حقوق شهروندان تا ادامه طرح زوج و فرد در تهران!

از امروز دوباره طرح زوج و فرد در سراسر تهران اجرایی شده و شهروندانی که آن را رعایت نکنند، با جریمه بیست هزار تومانی پلیس روبه‌رو خواهند شد؛ اما شاید بد نباشد که بدانید مسئولان چینی در شرایط وخیم‌تر هم به اجرای چنین قوانینی روی نیاورده و در آغاز کار، ترجیح می‌دهند به جای زدن جوالدوز به دیگران (بخوانید مردم!) یک سوزن به خود بزنند!
کد خبر: ۲۹۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳ 14 January 2013
در شرایطی که کمیته هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در واکنش به تداوم آلودگی، بار دیگر راهکار را در افزایش محدودیت رفت‌وآمد یافت، از پکن خبر می‌رسد که آلودگی هوا در آنجا هم بیداد می‌کند، ولی راهکار مسئولان چینی متفاوت است؛ اینقدر که شاید پیش خودمان بگوییم بد نیست در مواردی از این دست هم به سراغ واردات از چین برویم!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و همزمان با اعلام ناسالم بودن هوا در پایتخت کشورمان، شرایط هوای پکن هم در وضعیت هشدار قرار گرفت و پیش‌بینی پایدار ماندن شرایط جوی برای سه روز آینده (امروز، فردا و پس فردا) در پایتخت چین، سبب شد تا مسئولان این شهر با اعلام شرایط اضطراری، در نخستین گام تصمیم به توقف خودروهای دولتی گرفته و بر خلاف مسئولان ایرانی، راهکار را در اعمال ممنوعیت‌هایی که بار اجرای‌شان به دوش مردم بوده و سود میلیاردی به خزانه دولت واریز می‌کند، نیابند.



این تصمیم در شرایطی گرفته می‌شود که میزان ذرات معلق در هوای پکن، بنا بر آخرین آمار‌ها به چهارصد میکروگرم در متر مکعب رسیده که در قیاس با شرایط ناسالم (صد میکروگرم) و حتی شرایط بحرانی (سیصد میکروگرم و بیشتر)، بسیار بیشتر بوده و طبیعتا مقابله شدیدتری به نسبت آلودگی هوا در شهرهای کشورمان طلب می‌کند، چراکه چینی‌ها بر خلاف ما هنوز از زغال سنگ به عنوان یکی از سوخت‌های عمده کشورشان بهره برده و از این بابت شماتت همیشگی سازمان‌های جهانی را به نرخ توسعه به جان خریده‌اند.

بدین ترتیب ظاهرا مسئولان چینی می‌دانند که آلودگی هوای پایتخت و برخی دیگر از کلان‌شهر‌هایشان از کجا سرچشمه می‌گیرد و از این روی، به رغم اشاره به افزایش شکایت مردم از ناراحتی‌های تنفسی و قلبی، جز توصیه به ماندن در منزل، تشکیل کلاس‌های درس مدارس در فضای سرپوشیده (و نه فضای باز)، توقف خودروهای دولتی و اعمال محدودیت در فعالیت‌های عمرانی شهر، عملا راهکار دیگری برای بهبهود اوضاع سراغ ندارند و چه بسا از فرط واقع‌گرایی است که نه به فکر اعلام تعطیلی روزهای آینده در شهر هستند، نه مردم را مجبور به استفاده یک در میان از خودرو می‌کنند و نه حتی راهکار برون رفت از بحران را در طرح‌های عجیب و غریبی مانند آب پاشی، مه پاشی و... می‌جویند!



البته اگر گمان می‌کنید که همه تفاوت چینی‌ها با ما در رویارویی با یک مشکل مشترک (با وجود شدت و ضعف مشکل در سرزمین چشم بادامی‌ها به نسبت کشورمان) در این اندازه خلاصه می‌شود، سخت در اشتباهید، زیرا در هوایی به شدت آلوده که به گزارش سفارت آمریکا در پکن، آلودگی آن به هشتصد میکروگرم در متر مکعب رسیده و حتی گزارش‌هایی مبنی بر رسیدن این میزان به ۹۹۳ میکروگرم بر متر مکعب در دو شب پیش منتشر شده، به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، شرکت هیوندایی موتور از سود بسیارش گذشته و برای کمک به بهبود وضعیت هوا، تولید خود را متوقف کرده است.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که دست‌کم نشانه‌ای از الزام این شرکت برای توقف تولید در دست نبوده و ظاهرا این کار، تنها در راستای کاهش آسیب‌ها به شهروندان صورت گرفته است؛ نکته‌ای که جست‌وجو برای یافتن کاری مشابه آن در کشورمان راه به جایی نبرده و گمان نمی‌رود که حتی در سطوح شرکت‌های بسیار کوچک‌تر در کشورمان تکرار شود.



از حق نگذریم، رویدادی که این روز‌ها در پکن در حال تکوین است، تا کنون با این شدت در کشورمان بروز نکرده و یا اگر رخ داده، ناشی از سوخت نبوده، بلکه ریشه در گرد و غباری داشته که سال‌هاست از کشور همسایه غربی به کشورمان وارد شده و هرچه درباره راهکارهای مقابله با آن بحث و تبادل نظر شده، تنها در حد ایده‌های روی کاغذ باقی مانده است؛ درست بر خلاف تحرکات مسئولان چینی در مقابله با آلودگی پکن و چند کلانشهر دیگر این کشور ـ هرچند شرایط امروز نشان می‌دهد چندان کارساز نبوده ـ که دست‌کم به امضای توافق‌نامه با همسایه شمالی، مغولستان نیز کشیده شده است.

به گزارش بلومبرگ، معاون قلب و عروق بیمارستان دانشگاهی پکن می‌گوید که آمار مراجعان به اورژانس در جمعه گذشته به نسبت روزهای گذشته، تا دو برابر افزایش داشته است؛ در شرایطی که برآورد می‌شود آلودگی هوا در شهرهای پکن، شانگهای، گوانگژو و شیان سالانه ۱.‌۰۸ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

گفتنی است، به گواه آمار و ارقام بانک جهانی، شانزده شهر از بیست شهر آلوده جهان در چین واقع شده که البته آلودگی روز گذشته در پکن و چند شهر دیگر چین، از دید یک مؤسسه زیست محیطی رکورد آلودگی در این کشور را شکسته تا جایی که مه دود فرود آمده بر سر شهر،‌ گاه عمق دید را تا صد متر کاهش داده و مانع از انجام برخی پروازهای داخلی و خارجی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۱۰۱
در خیابان های اصلی و فرعی درون شهری و برون شهری کجای دنیا در مسیر سواره رو سرعت گیر احداث می کنند؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
همین سرعتگیرها نقش زیادی در افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی دارندو
مرتضی
| Iraq |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
راست میگی . تو اتوبان زین الدین رو پل استخر وقتی میای بالا یهو یه دست انداز میبینی . اگه رد کنی باید بری جلو بندی ساز . اگه رد نکنی باید بری سافکاری نقاشی . چون از عقب بهت زدن حتما !!!!!!!!!!!
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
به نظر من بايد قدم به قدم سرعت گير گذاشت ...
با وجود اين سرعت گير ها هنوز آمار تصادفات بالاست
مشكل فرهنگ رانندگي ست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
ایران ,چون تو رانندگی سرامد هستن....
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
عزیزم. باور بفرمایید که پرداختن به امور حمل و نقل و ترافیک علم هست و حدود 70 سال هم هست که غربیهااز آن استفاده میکنند. سرعت گیرها و محدودیتها و کنترلها و ... همه و همه در قالب علم مدیریت ترافیک قابل استفاده و توجیه هست. متاسفانه مانند سایر موضوعات علمی دیگر در ایران، اولا همه بدون دانش علمی دخالت میکنند و دوما اصرار بر به حق بودن دارند و سوما شنوای نظر علمی و کارشناسی واقعی هم نیستند. اینست که ما دچار بی نظمی کارکردی عوامل ترفیکی و ... هستیم.
بی نشون
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
در جایی که هموار ترین بخش خیابانهایش سرعت گیر ها هستند چاره ای نداری جز اینکه در سرعت گیرها سرعت بگیری!
بله در ایران هم سوخت غیر استاندارد توزیع میشود بعد هم زوج و فرد میکنند و عذاب مردم در این شهر بزرگ دو چندان میشود البته طرح ترافیک فروخته نمیشود بجایش چندین برابر از جریمه درآمد حاصل میشود
خداراشکربرای اداره راهنمایی رانندگی بدنشد لااقل عیدی پرسنل خودراازاین آلودگی درآوردند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
جک قشنگی گفتی:))پول جریمه میره توو جیب دولت نه ناجا عزیز
همین اداره راهنمایی رانندگی بدبختا وقتی همه تعطیلین و عید و ... تازه اوج کارشونه
تا هــوا خراب بشه اکثرا در میرن این بیچاره ها باید بمونن دود بخورن
من ناجایی نیستم اما انصاف هم گــــاهی بد نیست :)محض اطلاع
در کشور ما هم شرکت های خودرو سازی کمک می کنند
مثلا در تعطیلی گذشته برای آلودگی که حتی بانک ها تعطیل بودند شرکت سایپا کارمنداش رو به شرکت فراخوانده بود
به نظر من بهترين راهكار اين است كه در غرب تهران جت فن هاي بزرگي كار بگذارند كه توليد باد بكنه و باعث ناپايداري هوا بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
شما بهتره بري تو استانداري استخدام بشي
Mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
من تو ناسا آشنا دارم...
میری اونجا ایده پردازی کنی اونا هم شاد بشن؟؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
خسته نباشی با این همه خلاقیت........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
شما دیگه آخرشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
دست گلت درد نکنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
جت فن ها حتي نتوانستند دود تونل توحيد رو خارج كنن !!!
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
پيشنهاد بده به همه يه بادبزن بدن تا هواي بالاي سرشونو جابجا کنن!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
یه نفر حرف حساب زد. حتما باید خارجیها به ما بگن چه کار کنیم تا شما مسخره نکنین.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
بابا چرا منفی میدین داره شوخی میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
تو که اینو گفتی ، حداقل بگو ازون بادبزنای توی منجیل بزارن که برق هم تولید کنن از نظر تولید برق خودکفا هم بشیم!!!
آخه اینجا ایرانه- همیشه دیگران مقصرند و ما درست عمل میکنیم
هویندای که در پکن پلنت ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
برادر آخه چرا بدون اطلاع حرف بزنی. حداقل تو اینترنت یه سرچ بکن!!!!!!!
مسعود
| Netherlands |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
من از کارخانه هیوندای در پکن بازدید کردم. دو تا سالن تولید در حال کار دارند و سومی هم در حال تکمیل است. در هر سالن سیصد هزار خودرو در سال تولید میشود. تمامی کارگران آن بنا به قانون تنها از منطقه پکن هستند و کسی پسرخاله خود را از شهر دیگری استخدام نمیکند. میانگین سنی کارگران زیر 25 سال است که در دو شیفت یازده ساعته کار میکنند.
من نمی دونم چه اصراریه زوج و فرد کنیم ماشین ها رو ، کارمند ها رو زوج و فرد کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
نابغه جوك . خيلي خنده دار و دسته اول بود . آفرين.
مهدی
| Germany |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
خدایی ته ایده خلاقانه بود کلی خندیدم اما بد هم نگفتی کارمند عزیز:))
تا وقتی که کمیته ای مرکب از یک مشت ................... که با آب پاچی میخواهند هوا را تصفیه کنند این تصمیم گیری های هزینه بر وزمینه ساز عصیان مدنی چیز دیگری ندارد . کجایند مسئولان مسئول !!!!!!!!!!
پاسخ ها
رک گو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
نداریم
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
مهم ترين و تنها دليل علاقه به طرح زوج و فرد کسب درآمد از جريمه ها مي باشد و آلودگي هوا و کاهش ترافيک بهانه است بهتر است دست از سر جيب مردم برداريد و به فکر راه حل هاي اساسي باشيد
مسئولین؟ دیگه کم کم داری سرت رو به باد میدی ها بابا از هرچی دوست داری بگو ولی از مسئولین وای وای
سلام دود ازيك طرف گلوي مردم را گرفته دولت هم با اين طرح آب دوغي از طرف ديگر گلوي مردم را فشار ميدهد از طرف ديگر هم وسيله نقليه عمومي هم در اختيار مردم قرار نميدن بعد ميگويند بايد خودروي خود را بيرون نياوريد اين كار يك همت و وحدت ملي ميخواهد كه بايد دولت هم كمك كنه واز تمام سازمانها ارگانهاي دولتي و وزارتخانه ها بخواهد در اين چند روز كه هوا آلوده است مردم در در سطح شهر جابجا بكنند كه چون اين براي دولت هزينه دارد براي همين بهترين صورت هزينه كردن از جيب ملت است وفشار مضاعف به قشر ضعيف
بايد در شرايط آلودگي ناوگان عمومي از توقفهاي طولاني براي پر شدن مسافر خودداري كرده و بطور رايگان افراد را سرويس دهي كنند تا مردم براي نياوردن وسيله شخصي ترغيب شوند نه اينكه بدون ماشين شخصي بيرون بروند و ساعتها منتظر تاكسي و اتوبوس بمانند و بعد كلي هزينه درمان كنند!!
اصلا بجاي اينهمه اخذ جريمه دي ماه و بهمن ماه كه هميشه مشكلات اينچنيني داريم كرايه تاكسي ها رانصف و اتوبوسها را رايگان كنند!!!
سلام. بسیار خوب بود.
متاسفانه در خیابان ها با افرادی مواجه می شویم که با خودرورهای پلاک دولتی براحتی خود و خانواده شان در سطح شهر جابجا می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
من موافقم خودروهای پالک دولتی 24ساعت خیابان هستن حداقل 4مسافر جابجا گن سواب داره پول مردم هست دیگه
متاسفم برای مردمی که چوب اشتباهات دولتها رو باید بخورند. از یک طرف خودروهای بی کیفیت و البته گرانتر از حد توصور را باید خریداری کنند و از طرف دیگه علیرغم پرداخت مالیات سالانه بطور کامل حق استفاده از خودرو خویش را در نیمی از سال داشته باشند
من که با زوج و فرد شدن کاملا موافقم.هر چیزی که کمک کنه این هوا بهتر شه باید اجرا بشه.
دربحث آلودگي هوا كوتاهي دولت سرجاي خود از سالها قبل بودجه هاي بسيار قابل ملاحظه اي براي ساماندهي بخش ترافيك و حمل ونقل عمومي اعم از ريلي و ناوگان تاكسي و اتوبوس و خروج خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شده كه متاسفانه در مسير صحيح هزينه نشده بعنوان مثال كافيه مراجعه كنيد به تبصره 13 قانون بودجه سال 1386 تا از ديدن رقمي كه به اين موضوع اختصاص داده شده متعجب بمانيد كه به گفته يكي از نمايندگان مجلس دولت تمام مبلغ را دريافت نموده ولي در محل قانوني خود هزينه نشده بگذريم بهر حال در نهايت اين مردم هستند كه آسيب ميبينند و بايد خودمان حداقل فكري به حال خودمان بكنيم بنده به هيچ وجه براي رفتن به محل كار از خودروي شخصي استفاده تميكنم در حاليكه نه منزل و نه محل كار من در محدوده طرح ترافبك هم نيست اما اكثر همكاران من با خودرو شخصي به محل كار مي آيند و هر روز هم يك مساله جديد دارن حالا يا در طول مسير رانندگي يا موقع پيدا كردن جاي پارك و يا .... و ساعتها در محل كار مشغول گفتگو سر اين مسائل هستند در واقع هم به آلودگي هوا و ترافيك كمك ميكنند هم ساعتها از وقت اداري خودشان را به اين بحثها اختصاص ميدهند و هم اعصابشان را خورد ميكنند در حاليكه بنده هرگز اين مسائل را ندارم صبح خيلي شيك و راحت سوار تاكسي ميشم تو تاكسي استراحت ميكنم تا برسم به محل كارم مشكل جاي پارك و غيره هم ندارم از ماشينم فقط آخر هفته ها استفاده ميكنم و از رانندگي لذت ميبرم توصيه من به همه همشهريان اين هست كه سعي كنند از وسيله شخصي كمتر استفاده كنند چند روز امتحان كنيد بهش عادت ميكنيد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
برادر شما وضعتون خوبه حتما !! اگه با تاکسی بریم سره کار باید حداقل واسه رفت و برگشت 5 تومن پول خرج کنیم میشه ماهی 150 تومن از حقوق 500 تومنی 150 کم کنی میشه 350 تومن !! اگه با ماشین خودم برم هم ارزونتر در میاد وسط راهم 2 تا مسافر میزنم کمک خرجی زن و بچه در میاد کاش همه مثله شما پولدار بودن اونوقت همه با تاکسی میرفتن سره کار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
به نظرم بهترین نظر همین نظر هستش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید فرهنگ بشه تابناک جان چرا شما دنبال الگوهای غلط هستی یه سری به کشورهای اروپایی بزن لطفا
تو پاریس اکثر خیابوناشون سنگ فرش و مردم اکثرا تو حومه شهر زندگی می کنند و غریب به اتفاق از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند می دونی چرا چون مثل ما نفت مفت ندارند تا مفت مصرف کنند
دلیل اینکه مسئولین ؟! ما محدودیت قائل نمیشن اینه که خون اونها از ما رنگین تره
برای نمونه یکی از اعضاء شورای شهر نتنها از وسیله نقلیه عمومی استفاده نمیکنه ،بلکه با وسیله نقلی شخصی در زمان تردد از خط ویِژه اتوبوس که در ولیعصر ایجاد شده استفاده میکنه.....
تو این مملکت باید ماشین رو به چند برابر ارزش واقعیش بخری، مالیات بدی، عوارض بدی و نهایتا هم اختیار اینکه کی سوارش بشی رو هم نداری
پاسخ ها
مرتضی
| Iraq |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
به جاش سودسو میبری و هر چی استفاده نکنی روز به روز گرونتر میشه و خوش بحالت پول داری ماشین خریدی . ما که هر چی میدویم به سرعت خرید ماشین نمیرسیم . پیکان 82 شده 4 میلیون . خبر داری؟؟؟
:-) :-(
با سلام
در کشورما همیشه هزینه را باید مردمی بدهند که در ایجاد مشکل نقش چندانی ندارند.خودرو کیفیت ندارد، سوخت مشکل دارد، خودرو با کیفیت وارد نمی شود، نتیجه هوا آلوده می شود.مردم هم پول خودرو را گران تر داده اند هم پول سوخت بی کیفیت را و حالا باید در ازای سوار شدن به چیزی که هزینه آنرا چند برابر پرداخت کرده اند جریمه هم بدهند.آیا مقصر مردمند؟
تحلیل بسیار سطحی و غیر واقع بینانه ای ارایه کرده اید. زمانیکه به نقل از گزارش خود شما علت اصلی آلودگی هوا در پکن استفاده از زغال سنگ به عنوان سوخت است توقف نقلیه های دولتی بیشتر شبیه فریب افکار عمومی است تا راهکار. درسته که هر دو شهر پکن و تهران آلوده هستند ولی با دو علت متفاوت وقتیکهه علت آلودگی تهران وسایل نقلیه شخصی است به نظر شما راهکار چه میتواند باشه؟ وقتیکه زوج فرد اعلام میشه یعنی بی احترامی به حقوق شهروندی؟!! وقتیکه هوا به این شدت آلوده است آیا این مقاله یک تحلیل عمیق و ریشه ای است؟ یگ سوزن هم به خود بزنید بد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
لت آلودگي تهران و شهرهاي بزرگ بنزين آلوده و غير استاندارد است همچنين عدم گسترش مناسب مترو در اثر رقابتهاي سياسي است.اين مقاله هم به مطلب خوبي اشاره کرده و تحليل سطحي نيست. وقتي علت عمده آلودگي مصرف ذغال سنگ است دولت بجاي خاموش کردن گرمايش مردم عامل تشديد کننده هوا يعني اتوموبيل ها و در درجه اول اتوموبيل هاي دولتي را متوقف کرده است.
معلوم و واضح است که زوج و فرد يک عامل پاک کردن صورت مسئله و سوء مديريت است و تعرض مسلم به حقوق شهروندي است. مثل اينکه شما با افرادي آشنا نيستيد که با يک اتومبيل هم بايد بجه ها را به مدرسه ببرند هم به محل کارشان بروند. تکليف اين افراد و گناهشان چيست؟وقتي راهکار مديريتي آقايان پاشيدن آب با هواپيما در هوا براي رفع آلودگي باشد ديگر چه جايي براي تفکر و برنامه ريزي اصولي و درازمدت مانند توسعه حمل و نقل عمومي آنهم به شکل درست(نه با با جنجال و شلوغ بازي مانند مونوريل- تله کابين و ساير اسباب بازيها براي شهر بزرگي مانند تهران)باقي مي ماند؟
ضد نظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
شما از کجا فهمیدی که علت اصلی آلودگی هوا وسایط نقلیه شخصی است؟که ایچنین اظهار نظر میکنی!
این امر می تواند یکی از دلایل باشد اما دلیل اصلی نیست ،وانگهی اگر قرار شود که مردم از وسایط نقلیه شخصی اسفاده نکنند می بایست:
1-به اندازه کافی ،حملونقل عمومی فعال باشد
2-از مردم خواهش شود که همکاریهای لازم را انجام دهند
3- از تولید سوخت نا سالم وبدون کیفیت خودداری گردد.
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
چیزیکه توی این مقاله یه آن اشاره نشده پیشنهاد یک راه حله اینکه قوانینی باید وضع بشه یا مترو و حمل نقل عمومی گسترش پیدا کند درسته ولی کوتاه مدت چکار باید کرد؟ درسته که طرح زوج و فرد برای خیلیها زحمت درست میکند ولی باید مسولیت زندگی در یک شهر ده میلیونی را به عنوان شهروند پذیرفت اینکه مسولی کارش را درست انجام نداده که نباید منتج به عدم مسولیت پذیری شهروندی بشه. درسته که مسولین کارشان را درست انجام ندادند ولی من و شما چکار کردیم؟ آیا درختی کاشته ایم؟ آیا حاضر هستیم کمتر از اتومبیل شخصی استفاده کنیم؟ آلودگی بالا در پکن هم نشان دهنمده ی نقص در سیستم اداره این شهر است بهتر بود یک به نمونه موفق اشاره میشد.
قابل توجه دولت که فقط و فقط ممنوعیت تردد را برای شهروندان وضع می کند در صورتی که خودروهای پلاک دولتی با قدرت هر چه تمام در خیابانهای شهر جولان می دهند و خونشان رنگین تر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
داداش من خبر نداری الکی حرف نزن، خودروهای پلاک دولتی هم بدون داشتن طرح ترافیک مثل بقیه خودروها داره باهاشون رفتار میشه، انصاف رو رعایت کنید، جالبه بدونید که هزینه طرح ترافیک که شهرداری از خودروهای دولتی میگیره بمراتب بالاتر از هزینه طرح ترافیک شخصی هست
موفق باشید
انصافاً این موضوع دیگر ارزش واردات ندارد که اگر داشت بایستی در رفع آلودگی پکن اثر گذار می بود که نشده و شما آقای تابناک به مانند سایر واردکننده های بی سلیقه به سراغ جنس بنجل چینی رفته ای متشکر.
تا چه زمانی مردم باید تاوان مسئولیت گریزی و بی تدبیری برخی از مسولان را بدهند؟
آیا آقایان فکر مشکلات بوجود آمده مردم در رفت و آمد، رساندن دانش آموزان به مدارس، امرار معاش برخی از طریق مسافر کشی و ... را کرده اند؟
مردم عملا در شهر تهران در محدوده زوج و فرد در نصف ایام سال حق تردد دارند، در حالیکه مالیات و حق بیمه را برای 365 روز پرداخت می کنند. آیا این مساله هم مورد توجه آقایان هست؟ چرا هیچ برخوردی با تولید بی کیفیت کارخانه های خودرو سازی نمی شود؟ چرا ...
خیلی عالی بود ممنون
کاشکی اول ماشین این مجلسی ها را زوج و فرد میکردند تا ببینی چطور زمین و زمان را به هم میریختند
البته دولتی ها هم ایضا
خداراشكر!!!!مااستانهاي غربي زيرگردوغبارداشتيم خفه مي شديم وتهرانيهاداشتندبه ما مي خنديدندحالاآه مادامن تهرانيهاراگرفته است%%%%%
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
تا وقتي فقط براي هم آرزوهاي بد داريم وازمشكلات يكديگر خوشحال ميشويم نميتوانيم ادعاي فرهنگ وانسان بودن بكنيم
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
من توی استان های غربی زندگی نمی کنم ولی وقتی اونجا خاک می شد مربوط به یک استان که نبود ولی اخبار به یک تیتر ساده بسنده می کرد یک بار خاک تا تهران اومد زمین و زمان را بهم دوختند که خنده مان گرفته بود ، همین نکته های کوچولو باعث می شه نسبت به هم بد باشیم و ارزوی بد بکنیم
همون هایی که الان توی تهران زندگی میکنن ( رییس روسا و مجلسیا و دولتی ها ) برای هیچکدوم از شهرهای ایران هیچکاری نکردن فقط حرف و طرح های ناتموم
مهدي خان!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
كي ما تهراني ها خوشحال شديم از بد بودن وضع شهرهاي ديگه؟ چرا الكي حرف ميزنين؟ مگه ما يك مردم از يك كشور نيستيم؟ چرا انقدر متعصبانه حرف ميزنيد؟ خدا رو خوش نمي ياد! الان همشهرياي شما اومدن شدن تهراني! كسايي مثل ما اصيل كم پيدا ميشه. ماهم بد هيچ كس رو نمي خوايم! بعضي ها فكر مي كنند ما از فضا اومديم!!
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
شما هنوز متوجه نشدی تهران 15 میلیون جمعیت داره و اگر چنین مواردی پیش بیاد اولویت صد در صد با تهرانه؟ میدونی اگر از این جمعیت زیاد یک درصد بر اثر حوادث اینچنینی فوت کنن چه فاجعه ای رخ میده؟ تا زمانی که شهرستانی ها با حسرت و غیر منطقی به تهران نگاه کنن میشه فهمید فرهنگ توی این مملکت به وجود نیومده
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
بابا اصیل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اتفاقا این طرح در اکثر نقاط دنیا امتحانش رو پس داده و همین الان هم در اکثر نقاط اروپا اجرا میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
حتما اينو از شبکه خبر شنيدي.آخه مرد حسابي کجا همچين طرحي اجرا مي شه؟يه کشور اسم ببر ما هم بفهميم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
این "اتفاقا" رو از کجا آوردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
یه سر بلند شو برو نروژ تا ببینی
اتفاقا دهاتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
نروژ کجاست؟
نزدیک کرجه؟
من مخالف طرح های زوج و فرد و هرگونه طرح محدودکننده آزادی مردم در استفاده از وسایل شخصی هستم ولی واقعا باید یه فرهنگ سازی بشه که اینقدر خودروی تک سرنشین نبینیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
فرهنگ سازی نمی خواد. وسیله نقلیه عمومی می خواد که ما نداریم و فقط شعارش رو می دهیم!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
نه آقا جان کدوم فرهنگ سازی . فقط کافیه شبا بلند شی از خونه بری بیرون تا ببینی از هر 5 تا ماشین حداقل 3 تاش تک سرنشینه . تا وقتی ملت ما تفریحشون بشه ماشین سواری و دور دور کردن در شهر وضع همینه که هست
میممصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
مرد حسابی تو انگار اتوبوس سوار نشدی نه؟
اتوس توی تهران نوعی چرخ گوشته سیاره!
من اگه ماشین داشته باشم خودم رو اونجوری عذاب نمیدم که پس فردا هزار تا بیماری دیگه هم بگیرم!
تازه کلی هم دیر برسم
زوج و فرد طرح موقتیه که با آن فقط فروش خودروسازها بالا رفت و هر کس تونست یک ماشین دیگه هم تهیه کرد - حتی شده یک ماشین قدیمی. یک نگاه به خطوط بی آر تی رسالت بندازین ببینین وسایل نقلیه عمومی کجا جوابگوی این مردم است.
شما مگین شرکت هیوندایی که مطمئنم الایندگی خودروهاش خیلی کمتر از خودروهای ما هست تولید خودش رو متوقف کرده اگر ما این توقع را از خودرو سازها داشته باشیم باید انتظار افزایش بی دلیل خودرو هایی که ارزش این قیمت های سرسام اور راهم که ندارند داشته باشیم
خداييش تحليلي كه ارائه كردين خيلي آبدو خياري بود.
به هيچ وجه قابل مصداق با شرايط تهران نيست.
واقعا که اجرای طرح زوج و فرد نادیده گرفتن حقوق اولیه شهروندی است.
چرا؟
زیرا، اولا؛ فرد میلیونها تومان پول داده ماشین خریده که استفاده کند حالا ما چرا به زور و اجبار به فرد می گوییم تو حق نداری از پولت استفاده کنی؟؟
ثانیا: اگر خواستی از پولت استفداده کنی تورا جریمه می کنند؟؟؟
آخه این با کدام قانون مطابقت می کند؟
واقعا چرا دولت از خودش شروع نمی کند و کارخانجات دولتی را تعطیل نمی کند؟؟
انشالله که این مشکلات زودتر بر طرف شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
انشاءاله بوجود آورندگان اين مشكلات هر چه زودتر برطرف شوند
عمده آلودگی هوای تهران به خاطر بنزین غیر استانداردمان است که آن هم مسببش مردم نیستند پس مردم چرا باید غرامت بدهند. در ضمن در حالیکه خودروهای جدید دارند جریمه میشوند شاهد رفت و آمد کامیونها و اتوبوسهایی هستیم که آلودگی بسیار زیادی در سطح شهر تولید میکنند و کسی هم با آنها کاری ندارد.
تابناک جان چین اگه راهکارش جواب میداد همون پکن الان بهشت شده بود!!تهران بهتره از لندن الگو برداری کنه،یه گزارش راجع به آلودگیه هوای لندن تو 50سال پیش بنویس،دقیقا شرایط امروز تهران و داشت ولی الان با اینکه ترافیک داره و از تهران هم پر جمعیت تره هواش از روزهای عید نوروز تهران هم تمیز تره.
سلام
من ناراحتی در ناحیه کمرم دارم و نمیتونم از اتوبوس و مترو استفاده کنم و ناچارم یک روز در میان سر کار نرم یا قبل از ساعت شش برم و چند ساعت بشینم تو ماشین تا محل کارم باز شه.

راه حل واسه من چیه ؟
طرح زوج وفرد را هميشگي كنيد بايد اينگونه باشد كه اونهايي كه نوبتشونه نبايد با ماشين بيان بيرون با دوچرخه بيان يواش يواش اين فرهنگ زيباي دوچرخه سواري جا بيافته مثل ژاپن
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
یعنی مثلا از تهرانپارس با دو چرخه برن شهر آرا ؟!!! مکه همه قهرمان دو چرخه سوار هستن ؟راستی تکلیف معلولینی که نه پارتی دارن آرم طرح ترافیک بگیرن و نه سازمان فخیمه بهزیستی به آنها پلاک معلولین نمی دهد چیست ؟
لطفا کمی علمی تر بحث کرده راهکار ارائه داده و کمتر لنده ذهید
تو ایران و قتی ی روزم تعطیل میشه . همه را میافتن دونباره کاره های عقب افتاده . خرید لوازم خانه . یا لباس و .....
دوباره همان و همانو همون میشه
با سلام،
راهکاراساسی و بنیادین حل مشکل Mass transportation در کلان شهر تهران گسترش عمیق و گسترده مترو است همانند بسیاری از کلان شهر های متمرکز دنیا (لندن-پاریس و ...) که شما با 10 دقیقه پیاده روی به نزدیکترین ایستگاه مترو زیر زمینی میرسید. با این کار ایجاد آلایندگی ناحیه ای بجای شهر به نیروگاههای بیرون شهر و ترافیک و سر و صدا به زیر شهر منتقل می شود.
دیگر با بهبود سوخت و ساز در خودرو سواری نمیتوان انتظار بهبود عمده در آلودگی داشت.
این حوزه نیز از مواردی است که متاسفانه طی سالیان گذشته مغفول بوده و سرمایه گذاری نشده است.
پکن طرح زوج و فرد به شکل ما ندارد اما طرح ترافیکی دارد که بر اساس الگوی دیگری از شماره پلاک خودرو هاست و بسیار سخت گیرانه تر از تهران است. ترافیک پکن از تهران بسیار سنگین تر ولی هوای آن بسیار پاکتر است. تقریبا هیچ خودروئی دود نمی کند و خودرو بسیار امروزی تر از خودرو های تهران هستند. بنزین بسیار مرغوبی دارند اما قیمت ان چهار برابر بنزین ماست. موتور قراضه هایشان را به ما صادر کردند. خودشان از موتورهای برقی استفاده میکنند.
اگر دیدید سیگاری ها ( که متآسفانه روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود و حتی شخصا دیده ام که بچه هایی در سن و سال دوره راهنمایی سیگار می کشند) به توصیه ها گوش کنند و سیگار نکشند، آن موقع احتمال دارد که کسانی هم که معتاد به استفاده از خودرو شخصی هستند به توصیه ها برای استفاده نکردن از خودرو شخصی توجه کنند.
باید موتور سیکلت های برقی تولید یا وارد بشه و البته با قیمت ارزان به مردم بدهند تا استفاده کنند.
من به شخصه اگر ببینم و قیمت آن مناسب باشد میخرم. الان ماشین دارم ولی با موتور سیکلت درب و داغون میرم بیرون که هم سرو صدا داره و هم آلودگی. اگر همه موتور سیکلت های پایتخت برقی بشن باور کنید نصف آلودگی از بین میره...
من يكي كه پلاكم زوجه مطمئناً كه فردا دخترم را با اژانس ميبرم مدرسه و ميدونم خيلي ها كه نميتونن با ما شين خودشون بچه هاشونو ببرن مدرسه همين كار را انجام ميدن چون وسيله نقليه عمومي در همه ي مسيرها موجود نيست بنابراين اين طرح موفق نيست
طبق آمار رسمی ودولتی،هر موتوسیکلت به اندازه چهار خودرو آلودگی تولید میکند.ولی هیچ طرحی برای ساماندهی آن اجرا نمیشود!!!توخود حدیث مفصل بخوان.....!
بنا به گزارش رسیده جهت کنترل آلودگی هوا باید قیمت حامل های انرژی بیشتر بشه تا مردم ماشیناشونو کمتر بیرون بیارن با تشکر
علل وعوامل الودگی هوا 1-عوامل طبیعی 2-عوامل انسانی کدام عامل در بروز الودگی نقش دارد برای هرکدام راه کار مناسب ارائه دهید
ما که تو طرح زندگی می کنیم چی باید بگیم یه چند بار زوج و فرد کردن صدای همتون در اومده .... به نظر من که باید منطقه طرح اصلی و زوج و فرد رو بردارن همشو بکنن زوج و فرد ... به خدا ما هم آدمیم
امروز 91/10/25 نزديك ميدان آزادي در حال دور زدن بودم كه به علت طر ح زوج و فرد 20000 تومان جريمه شدم
طي تماسهايي كه با 110، 197 و كليه شماره هاي راهنمايي و رانندگي داشتم عنوان كردم كه من اطلاعي از اين طرح نداشتم و هيچگونه تابلو و يا پرچمي از كرج تا تهران نديدم
در جواب گفتند ديروز عصر تلويزيون و راديو اعلام كرده است
و من در پاسخ گفتم كه آنتن تلويزيون ما خراب است و راديو هم گوش نمي كنم.
اين در حالي است كه طي صحبت با مسوول طرح زوج و فرد ، ايشان به من گفتند كه بايد آپديت باشيد.

مسوول محترمي كه به من مي گوييد آپديت باشيد در هيچ جاي دنيا شب روز قبل حركت ماشينهاي زوج يا فرد براي فرداي آنروز تعيين نمي شود

ديدن تلويزيون و يا گوش كردن راديو امري شخصي مي باشد و به احد الناسي مربوط نمي باشد.

مگر راهنمايي رانندگي طبق گفته هاي راديو و تلويزيون امتحان آيين نامه ميگيرد كه ما دم به دقيقه اخبار راديو را گوش كنيم

مسول محترم طبق استاندارد جهاني راهنمايي و رانندگي موظف است در تمام خيابانهاي مربوطه با تابلو( الكترونيكي يا معمولي) اطلاع رساني كند و در صورت عدم اطلاع رساني هيچگونه حقي ندارد.

در همه جاي دنيا تمام خيابانها پر از تابلو هاي نمايشكر الكترونيكي راهنمايي و رانندگي هست و هر لحظه اخبار فوري به اطلاع رانندگان مي رسد نه اينكه مسوول محترم بعد از خواب عصرانه بگويد فردا طرح زوج و فرد در فلان منطقه اجرا مي شود.
من در شهر پکن زندگی می کنم این جا هم طرحی است که هر خودرو شخصی در یک روز هفته نمی تواند در سطح شهر تردد کند و این طرح به صورت چرخشی اجرا می شود
سلام چین هم طرح زوج وفرد را اجرا میکند
شرکت کنترل کیفیت هوا (وابسته به شهرداری تهران) از علل آلودگی هوای تهران آگاه هست و راههای کاهش آنرا نیز میدانند. یکی از مشکلات این هست که این شرکت و دیگر مسئولین مربوطه در باب اطلاع رسانی در سطح عمومی در مورد علل و راههای کاهش آلودگی بسیار ضعیف عمل میکنند.
اگرهرکسی به شهرخودش برگردد هوای تهران هم کمی پاکیزه میشود
پاسخ ها
شهرستانی
| Netherlands |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
اگر پول مملکت رو مساوی توی استانها تقسیم کنند هر کی به شهر خودش بر میگرده . ولی با این وضعیت بده خودم به زودی میام تهران
براي اينكه مشكل بيكاري هم حل بشه طرح زوج و فرد را دائمي كنيد و مردم يك روز در ميان برن سركار. اينطوري اوقات فراغت هم بيشتر ميشه و كانون گرم خانواده حسابي استاد ميشه
شما دارید فرهنگ چینی هارو با فرهنگ مردم ایران مقایسه می کنید؟
یه نگاهی به نظم ترافیکی تو همون عکسی که خودتون گذاشتید بیندازی و با ایران (تهران) مقایسه کنید همه چیز دستگیرتون میشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها