بازدید 18643

باز هم توقعات پایان نیافتنی خودروسازان و هزینه از سلامت مردم!

باز هم توقعات پایان‌نیافتنی خودروسازان؛ آنان در نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته‌اند که از اجرای مصوبه هیأت وزیران درباره بالا بردن استاندارد آلایندگی معاف شوند، زیرا دشمنان کمین کرده و دیگر وزارت‌خانه‌ها جا مانده‌اند و اصولا اجرای این استانداردهای جهانی ارزبر بوده و به صرفه نیست! حال پرسش این است، آیا وزارت صنعت، اجازه پذیرش این درخواست عجیب را دارد؟!
کد خبر: ۲۹۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰ 06 January 2013
در شرایطی که آلودگی هوای برخی کلان‌شهرهای کشور همچون تهران به بحرانی‌ترین روزهای خود در سال جاری رسیده است، رونمایی از نامه عجیب و خلاف مصوبه خودروسازان و سپس، پیشنهاد گستاخانه ایشان برای برون‌رفت از ماجرا، حکم شرنگی دارد که ظاهرا با دلسوزی تجویز شده؛ اما بی‌گمان نتیجه‌ای نخواهد داشت، جز سیاه‌تر شدن آسمان زندگی مردم!

به گزارش «تابناک»، یکشنبه هفته گذشته، درست چند روز مانده به بروز دومین بحران آلودگی هوا در فصل سرد سال در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، کرج و...، نامه‌ای به روی تلکس خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که هرچند یک هفته از فرستاده شدن رسمی آن می‌گذشت، محتوای آن اینقدر عجیب بود که ظاهرا مسئولان ترجیح دادند به آن پاسخ نداده و یا دست‌کم پاسخ آن را منتشر نکنند.

در این نامه که خودروسازان خطاب به مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته‌اند، درخواستشان این بوده، با توجه به بحران اقتصادی که شرکت‌های متبوعشان درگیر آن است، یکی از بندهای تصویب نامه هیأت وزیران تعلیق شده و کسب استاندارد جهانی یورو چهار برای خودروسازان لغو شود!

اشاره ایشان به بند ششم تصویب نامه هیأت وزیران به شماره «۲۱۲۳۲۶ ت/ ۴۶۳۲۰ هـ» مورخ ۱۶ اسفند سال ۹۰ بود که با نام «برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور» در جلسه ۴/۱۰/۱۳۹۰ هیأت وزیران مطرح و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است.




برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

این بند از مصوبه هیأت وزیران تصریح دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از آغاز سال ۹۱ (بر خلاف آنچه برخی می‌پندارند آغاز اجرای مصوبه ارتقای استاندارد خودرو‌ها به یورو ۴، ابتدای سال ۹۲ خواهد بود!) خودروهای تولید داخل را به تدریج منطبق با استاندارد جهانی یورو چهار به بازار عرضه نماید تا در آغاز سال ۹۲، همه خودروهای تولید داخل، مشمول این استاندارد شده و در غیر این صورت، بر پایه این مصوبه، نیروی انتظامی مکلف شود از شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد پایین‌تر از استاندارد یاد شده خودداری کند.

با این توضیحات، بهتر است به متن درخواست خودروسازان از غضنفری دقت کرده و نکات بسیار عجیب نوشته شده در آن را بازخوانی کنیم:

در شرایط فعلی که دشمنان این مرز و بوم، تولید و صنعت (از جمله صنعت نفت [؟!]) این کشور را هدف گرفته‌اند، صنایع خودرو سازی به دلیل مواجهه با مشکلات عدیده خارجی و داخلی، دچار بحران اقتصادی کم سابقه‌ای شده‌اند که صرفاً با حمایت ویژه دولت امکان عبور از آن را دارند.

بر اساس بند ۶ مصوبه مذکور، مقرر شده خودروسازان از ابتدای سال ۹۲ تمام خودروهای خود را بر مبنای استاندارد یورو ۴ تولید کنند؛ بر اساس بند ۷ همین مصوبه، وزارت نفت موظف شده سوخت خودروهای سبک و سنگین را از سال ۹۱ منطبق با استاندارد جهانی یورو ۴ عرضه کنند، به استناد تبصره همین بند وزارت نفت موظف به تامین ماده «اد بلو» نیز است.

متأسفانه وزارت نفت تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و به نظر نمی‌رسد، تا اواخر برنامه پنجم توسعه نیز قادر به انجام تعهدات خود باشد و... .

ایشان [صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت] به صراحت فرموده‌اند: ما معتقدیم تا پایان برنامه پنجم ۷۵ تا ۸۰ درصد بنزین یورو ۴ و یورو ۵ خواهد شد... لذا استدعا دارد موافقت فرمایید پیشنهاد به تعویق افتادن اجرای استاندارد یورو ۴ در دستور کار ستاد تدابیر ویژه قرار گرفته و مصوبه لازم اخذ شود، تا پس از تأمین و توزیع سراسری سوخت یورو ۴ و ماده ADD BLUE توسط وزارت نفت، تجهیز پمپ بنزین‌ها به مخازن مجزا و تجهیز مراکز معاینه فنی به امکانات تست یورو ۴، شرکت‌های خودروساز نیز تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ را شروع کنند.


آنچه از این نامه برمی‌آید، جدای آسمان ـ ریسمان کردن‌های متعدد برای سرپیچی از مصوبه هیأت وزیران، نخست این است که مدیران خودروساز فراموش کرده‌اند، برنامه کاهش آلودگی هوا بر مبنای پیشنهاد کار‌شناسی سازمان محیط زیست تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران رسیده، نه شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ بنابراین، روشن است که درخواست تعلیق (بخوانید لغو!) یکی از بندهای این مصوبه نیز باید نخست به سازمان کار‌شناسی کننده طرح ارجاع شده و سپس در هیأت وزیران مطرح شود.

اما جدای از این ایراد اساسی، هنگامی  می‌توان از تعلیق یک مصوبه قانونی سخن به میان آورد که زمان مشخصی برای این آن آورد، چرا که در غیر این صورت، درخواست «تعلیق» با «لغو» تفاوتی ندارد؛ تلخ‌تر این که بنا بر تبصره یک از بند شش، ارتقای استاندارد خودروهای تولید داخل از آغاز سال جاری باید در دستور کار قرار می‌گرفت، ولی متن این نامه تلویحا بیان می‌کند که هیچ کاری در این زمینه انجام نگرفته و افزون بر آن، قرار نیست انجام بگیرد!

تا اینجای کار با توجیهاتی از سوی خودروسازان روبه‌رو هستیم که هرچند سعی دارند با دخیل دانستن نقش دشمنان خارجی در ماجرا، رنگ و بوی ملی به آن داده و از جریمه‌های کوتاهی در اجرای مصوبه دولت فرار کنند اما از اینجا به بعد ماجرا به یک مساله فکاهی در حد مرغ و تخم مرغ شباهت یافته و به نوعی تمسخر افکار عمومی رقم می‌خورد؛ آنجا که خودروسازان می‌گویند نمی‌توانند خودرو‌هایشان را بر اساس بند شش به استاندارد یورو چهار برسانند، چون بند هفت می‌گوید که وزارت نفت باید کاری می‌کرده که نکرده است!

به زبان دیگر، خودروسازان بر این باورند (یا دست کم این گونه وانمود می‌کنند!) چون وزارت نفت نتوانسته صددرصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را از آغاز سال جاری منطبق با استاندارد یورو چهار عرضه کند، چه لزومی دارد که خودرویی با استاندارد یورو چهار عرضه کنیم؟ صبر کنیم تا این مهم به امید خدا تا پایان برنامه پنجم محقق شده و پس از آن خودروی یورو چهار عرضه کنیم!

اما گویا این اظهارنظر باید با پاسخی هم‌تراز از طرف وزارت نفت روبه‌رو شده و مثلا ایشان خطاب به خودروسازان می‌گفتند: «وقتی شما خودرویی ندارید که یورو چهار باشد، چرا ما سوخت یورو چهار عرضه کنیم؟».

این در حالی است که نکته عجیب‌تری در نامه خودروسازان آمده که بی‌شباهت به مچ گیری از وزارت نفت نیست؛ آنجا که خودروسازان به موظف شدن این وزارتخانه نسبت به تأمین ماده «اد بلو» اشاره کرده و تأمین نشدن این ماده را در قالب گلایه به آگاهی وزیر متبوعشان رسانده‌اند، ولی هیچ اشاره‌ای نداشته‌اند که این ماده به سوخت دیزل افزوده می‌شود؛ بنابراین، طرح این موضوع در شرایطی که آلایندگی در کلان‌شهر‌ها به خودروهای سواری و به دنبال آن، سوخت بنزین مرتبط می‌شود، به نوعی گمراه کردن اذهان خواهد بود.

بدین ترتیب نکات عجیب و غریب دیگری، مانند تجهیز نشدن مراکز معاینه فنی به امکانات تست یورو چهار در ادامه این درخواست، از موانع ارتقای استاندارد خودروهای تولید داخل مطرح شده و فرار به جلوی ایشان در روزهای بعد، با فرستادن نامه پیشنهادهای خودروسازان برای کاهش آلودگی هوا به وزیر صنعت، تکمیل‌تر می‌شود، چرا که آقایان دلسوز بر این باورند به جای اجرای طرح‌های ارزبری مانند بالا بردن استاندارد خودرو‌ها، «طرح جایگزینی خودروهای فرسوده» با یک هجدهم هزینه قابل اجراست و بناچار این پیشنهاد سخاوتمندانه (!) اصلا ربطی به فروش بیشتر محصولات فاقد استاندارد یورو چهار نداشته و بر خلاف جریمه‌ای که باید به دلیل قصور مشمول شوند، سود سرشاری روانه کیسه ایشان نخواهد کرد!


سال‌هاست که رقابت خودروسازان و وزارت نفت در نرسیدن به استانداردهای جهانی، حکم مرغ و تخم مرغ در تعیین عامل آلایندگی هوا را یافته است!

شاید بهترین پاسخ به این دست مدیران این باشد که توجه‌شان را به آسمان مه گرفته چند کلان‌شهر کشور در روزهای اخیر جلب کرده و به سهم محصولاتشان در وضعیت پدید آمده ـ چه کم و چه زیاد‌ـ اشاره کنیم؛ اما جدای از این سخنان، بد نیست پاسخ ابهامات بزرگترمان را در قالب چند پرسش از مسئولان بجوییم:

در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا در شهری مانند تهران به منابع متحرک از جمله خودروها و موتور سیکلت‌ها مرتبط بوده و هیأت وزیران، تصمیم بزرگی برای صنایع درگیر در این امر گرفته، آیا پذیرفته است که تصمیم هیأت وزیران را به بهانه‌‌های واهی با تعلیق روبه‌رو کنیم و آیا اصلا وزارت صنعت به تنهایی می‌تواند چنین تصمیمی بگیرد؟

آیا وابسته کردن ارتقای یک استاندارد به ارتقای دیگر محصولات، کارشناسی و پذیرفته شده است؟

 آیا می‌توان مسأله‌ای تا این اندازه مهم را که با جان و مال مردم ارتباط مستقیم دارد، به بهانه خشنودی دشمنان نادیده گرفت؟ آیا این دشمنی با مردم نیست؟

 در حالی که قانونگذار مهلت کافی برای اجرایی شدن مصوبه قائل شده و جریمه عمل نشدن به مصوبه را (تکلیف به شماره نشدن خودروهای غیر استاندارد) تعیین نموده، آیا باید به مانند امهال برخی خودروسازان در اجرای مصوبه‌هایی مانند اجباری شدن ترمز ضد قفل و یا کیسه هوا، این بار هم شاهد مهلت ویژه به خودروسازان در بازی با جان مردم باشیم؟ آیا مسئولان در پدید آمدن چنین توقعی در خودروسازان مقصر نبوده و شایسته بازخواست نیستند؟

 در شرایطی که بر پایه تبصره سه بند شش، تولید کنندگان و وارد کنندگان موتورسیکلت موظف شده بودند از آغاز مهر ماه امسال منطبق با استاندارد یورو سه به عرضه محصول اقدام کنند، طی نامه‌ای به وزارت صنعت خواستار تخفیف استاندارد یورو سه به china 3 (چین سه) شدند اما از یک سو پاسخ به این نامه هرگز رسانه‌ای نشده و از سوی دیگر، سخنان اخیر قائم مقام سازمان محیط زیست، حکایت از اجرایی نشدن این مصوبه دارد؛ آیا باید منتظر چنین برخوردی با خودروسازان باشیم یا چشم امید به نهادهای نظارتی مانند مجلس و ... داشته باشیم؟

 و آخرین پرسش این که سهم مردم از این قوانین، از این امهال در اجرای مصوبات، از چشم‌پوشی در برخورد با مسئولان قاصر و مقصر، از ضرری که از این ناحیه می‌بینند و جانی که ذره ذره می‌‌بازند، چیست و آیا جا ندارد که قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم در ماجرا دخالت کند یا؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۷۴
دوست داریم بدانیم که هیات مدیره این دو خودرو سازی بزرگ چه کسانی هستند؟ جز آن 300 نفر هستند یا نه ؟ آقای احمدی نژاد با همین نامه می تواند از قوه قضاییه بخواهد برای آنها کیفرخواست تهیه شود یا نه؟
تا صنایع خودرو سازی متعلق و وابسته به دولت و دولت یه جورایی صاحب اصلی این خودرو سازان است نباید انتظار پیشرفتی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Venezuela (Bolivarian Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
کاملا صحیح است، دولت اول باید خودرو سازان را به حال خود رها کند و فقط فوانین و ضوابط را تعیین کند و کلیه دخالتهای مدیریتی و اجرایی را متوقف کند تا خودرو سازان بتوانند روی پای خودشان بایستند و رابطه خود با بازار و مشتری را تنظیم کنند. مطمئنا در آن شرایط منافع مشتری در حد معقول تامین خواهد شد و دولت هم عوارضش اعم از تعرفه واردات و مالیات بر درآمد را دریافت خواهد کرد.
کدوم جان و مال؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
ای گفتی
با سلام و عرض تشكر از مطلب خوبتان
لازم ديدم نكاتي را خدمت نويسنده محترم متذكر شوم :
1 - آيا آلودگي فعلي هواي كلانشهرها مربوط به خودروهاست ؟ اگر مربوط به خودروهاست چرا شاخص گازهاي آلوده كننده شهرداري چيزي نشان نميدهد و فقط بالا بودن ريزگردها را در مرز هشدار نشان ميدهد .
پس آلودگي صددرصد مربوط به خودروها نيست بلكه عوامل محيطي ديگري نيز در آلودگي هواي كلانشهرها دخالت دارند كه يكي از عوامل رفت و آمد خودروها (نه خود خودروها) ميباشد كه موجب پراكنده شدن ريزگردها ميشوند .
2 - به فرض اينكه استاندارد يورو 4 نيز اجرايي شد ، آيا هزينه افزايش استاندارد را خودروساز ميپردازد و يا باز بايد از جيب مصرف كننده بدبخت برود (حدود 2 ميليون تومان بابت هر خودروجهت ارتقاء يورو 2 به يورو 4 )
3 - باز فرض بگبريم استاندارد يورو 4 اجرايي شد با حدود 7 ميليون خودرويي كه حتي يورو 2 نيز ندارند و بيشترين آلودگي را توليد ميكنند بايد چه كرد و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هیچی باید پراید رو سه تومن گرونتر بخریم اونم با افغان 2
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
دوست عزیز ظاهرا نمیدونید که خودرو برای رفت و امد تولید میشه و قاعدتا جاش توی ویترین خونه نیست از طرفی هم همین الان که افزایش استاندارد نداریم سالانه 10 تا 2 میلیون تومان خودرو گرون میشه؟!!!!!!
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
کاملا درست است .ببینید این آلودگی دقیقا از زمان تولید بنزینتوسط پتروشیمیها بوجود آمده است.تولید بنزین کار پتروشیمی نیست. و ماده ای که تولید می کنند در واقع بنزین نیست . درست است که با بنزین سوپر وارداتی مخلوط می شود و به بازار ارائه می گردد ولی در واقع تینر است.
خودرو سازان نگران نباشند این بند و ماده ها قرار نیشت اجرا بشوند این همه بند و ماده تصویب شد اجرا که نشد نگران نباشید همه چیز آرومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
احسن
بالاخره نفهمیدیم که ما باید شعار پیشرفت های چشمگیر خودروسازها رو باور کنیم!!! یا ناتوانیشون در مورد به روز کردن محصولات.!!!(حکایت دم خروس و...)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عزیزم خودت میگی که "شعار"
بهتر است خودروسازان تا زمان تولید اد-بلو صبر کنند.
خودرو سازي ها با سوء استفاده از وضع موجود به گرفتن ماهي از آب گل آلود نموده اند مهندسيني كه در اين خودروسازي ها كار مي كنند چقدر توانسته اند تكنولوژي توليد كنند چقدر توانسته اند ايده هاي جديد وارد بازار خودرو كنند در حاليكه پاداشهاي كلان و عيدي هاي كلان دريافت مي كنند
اين مردمند كه بازيچه ي دست اين بيت المال خورها شده اندباشد حساب ما در دستگاه عدل الهي
تنها راه حل این کلاف سردر گم ازاد کردن واردات خودرو پرداخت پاداش مدیران وحقوق کارگران وسهمیه بقیه اقایان بااضافه کردن قیمت بنزین
به والله قسم اگر این کارخانه های به اصطلاح خودرو سازی را تعطیل کنند، به نفع ملت و مملت (هم این نسل هم نسل های بعدی) است. باید از این حضرات ماشین (ببخشید گاری) خریده باشید و مصرف سوخت 14 لیتر در 10 کیلومتر را تجربه کنید تا بدانید بنده چی عرض می کنم.
ادامه ی کار این از خدا بی خبرها ظلم به بشریت است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ضمن احترم به نظر شما، بايد گفت که در کشورهايي همانند:ژاپن و...مصرف خودروها به صدي زير چهار ليتر رسيده است و اين در حاليست که ما يک زمان پيکان ورشکسته شده کمپاني تالبوت انگلستان را از ورشکستگي نجات داديم و حالا چند سالي است که اب در اسياب لنگان پژو رنو و ساير خودروسازان درپيتي چيني و کره اي و...مي ريزيم و کک مان هم نمي گرد که داريم چه مي کنيم.!!؟؟
آزرده دل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
چه کسی باید پاسخگو باشد؟
در حال حاضر خودروسازی ایران چه سودی برای مردم دارد؟
آیا محصولات مثلا تولیدی امنیت سرنشینان را تامین می کند؟
آیا مصرف سوخت آنها مناسب است؟
آیا امکانات و رفاهی دارند؟
آیا این تعرفه واردات منطقی است؟چه کسی از آن سود می برد؟
به چه قیمتی همش تو بوق و کرنا می کنن ما صنعت خودروسازی داریم
ما چندمین خودروساز تو جهانیم!کمی یا کیفی؟
واردات بهتره یا تحمل تولیدات داخلی ؟
بر نارفيقان شرم باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
چه ربطی داشت ؟
کدوم دشمن؟ دشمن واقعی شمایید که عمر مردم را تموم کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
لابد دشمن کمین کرده دم در کارخانه خودرو سازی که تا خواستند استاندارد یورو 4 رو اجرا کنند بهشون حمله کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ناشناس دوم دمت گرم، خيلي خنديدم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
عالی بود
معلومه خیلی دلت خوشه
این جه حرفیه!خودرو های ما بسیار استاندارد هستند آخه چرا باید استاندارد یورو چهار رو بگیرند اینها بالاتر از این حد هستند طفلکیها بهشون هزینه اضافی تحمیل میشه!
تولید اقتصادی که یه طرف کفه ترازوی اون برشکست نشدن و سود خودرو سازهاست و طرف دیگر کفه کشته شدن مردم و آلودگی هواست !!!!!
تولید خودروهایی مانند پراید در کشور مایه تاسف است . این خودروها به هیچ عنوان شایسته مردم ایران نیست . چرا برای سوء مدیریت و سودجویی عده ای معدود ملت ایران تاوران های سنگین جانی پرداخت می کنند . بخش اعظم تبلیغات منفی دشمنان در زمینه عقب افتاده بودن ایران فقط به واسطه خودروسازی ایران نمود پیدا می کند. جوانان غرب زده هم عمدتا غرب را به واسطه اختلاف سطح خودرو ها متمدن می دانند . در همه زمینه ها و استانداردهای زندگی یا در سطح غربی ها هستیم یا جلوتر و یا اختلاف خیلی محسوس نیست . الا این صنعت خودرو .
خدایا شیعیان علی لایق بهترینند ، عنایتی بفرما تا دست این سودجویان ( به ظاهر خودروساز ) از جان و مال این مردم مظلوم کوتاه شود
تابی جون سلام یک مقاله درمورد حرام وحرامخواری رشوه واعمال حرام و....... ونتیجه تاثیر آن دردنیا وآخرت بزن شاید سر سوزنی توی جامعه ایران تاثیر بگذارد.
باسلام جای تاسف و ناراحتی دارد در حالی که همه میدانیم خودروسازان چه پولی به جیب میزنند و این مردم بدبخت چه ها نمیخرند تو کل دنیا ماشین ارزون شده به جز ایران ماشینهای مارا کشاورهای خارجی به 1 .... ام قیمت میخرند و ماتاوانش را میپردازیم و باقیمت گزاف با هزار تا وام آقا اگر ماشین دست چندم خارجی بخریم بهترازاین است که این پاره حلبی هارا بخریم آن هم با آن مبلغ گزاف واقعا" در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته از خدانمیترسید ازبنده خجالت نمیکشید خوب حق باشماست بیاید قیمتها راهم بالاببرید ....
تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را حذف کنید نتایج ذیل حاصل خواهد شد:
1-خلق الله با پول کمتر سوار اتومبیل های روز جهان خواهند شد.
2-مشکلات ایمنی،تصادفات جاده ای و آلودگی محیط زیست تا حد قابل توجه ای حل خواهد شد.
3-صرفه جوئی در سوخت و هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو.
4-ایجاد انگیزه جهت ارتقاء کیفیت خودر های داخلی از طرف سازندگان.
ایجاد اشتغال با فعالیت نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش برند های روز جهان.(به نظرم نیروهای درگیر در این بخش از کل نیروهای فعال خودروسازان داخلی بیشتر خواهد شد.)
و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بله، تنها راه حذف تعرفه واردات خودرو هستش.
تنها در رقابت هست که کیفیت بهتر میشه. نه با دستورالعمل هایی که هیچوقت اجرا نمیشه یا ناقص اجرا میشه.
اقایان قادر به ارتقا استاندارد یورو2به 4نیستند تعطیل کنید به نفع ملته
میگم اگر خودروهای داخلی خوبن این مقامات چرا مثل هویدا پیکان سوار نمیشن این بنز و بی ام و های تشریفات چیه؟؟؟
مال بد بیخ ریش مردم
خود مقامات ایرن خودرو هم 407 وارداتی سوار میشون؟؟؟؟؟
بزرگتري قاتلين ادر يران دو خودروساز معروف هستند براي دولت هم جان و مال مردم ارزشي ندارد البته مال مردم اگر قراره به جيب دولت بره مهم خواهد شد وگرنه بي خيال ملت.جرا در همسايگي ما آخرين مدلهاي خودرو روز دنيا با قيمت مناسب در دسترس همه هست آنوقت ايرانيهابايد خودر ويي باتکنولوژي سال 1989آنهم نه از نوع فرانسوي سوار شوند.ظلم از اين آشکارتر؟هرچند ميدونم منتشر نمي کنين!!!
وقتی مردم با هر گرانی حرص بیشتری برای خرید دارند و هیچ اعتراضی به کیفیت نمیکنند آقایون هم روی این موضوع موج سواری میکنند
بی جهت نیست که عراقی های تازه بپا خواسته هم از خزید این ابوقراضه ها به دلیل آلوده کردن هوا از خریداری از ایران سر باز زده اند !!!! بیچاره مردم ایران که شده اند موش آزمایشگاهی !!! هزار تا تیتر دکتر و مهندس و فوق و مافوق در این کارخانجات یدک میکشند و مفت میخورند و دور خود میچرخند !!!دریغ از یک ایده و ابتکار !!! آنوقت ادعاهایشان چه ها که نمیکند و خدا نکن د به آنها اسم عادی صدا بزنی میخواهند شکم طرف را پاره کنند که چرا دکتر مهندس متخصص به آنها نگفته ای !!!!
بااین حرفهافقط بامردم بازی میکنندراست میگوییدعمل کنیدنه حرف بزنیدچرا واردات را ازاد نمیکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Venezuela (Bolivarian Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
برای اینکه ارز نداریم.
باسلام-به تازگی این خودروسازان بی انصاف از سازمان حمایت مجوز گرفته اند از ابتدای بهمن 91 به ازای تجهییز خودروها به استاندارد یورو4 مبلغ 700 هزار تومان از هر خریدار بگیرند حتما این مبلغ برایشان کم است دنبال گرفتن وجه بیشتر از مردم هستند!آن سرگردان کردن و بلاتکلیفی مردم در عدم باسخگویی به بیش خریداران خودرو ،این هم ریایت ایمنی خودرو
تو این بازی در هر صورت برنده خودرو سازان هستن،اگر این مصوبات قطعی بشه که بهانه ای میشه که قیمت خودرو افزایش پیدا میکنه و سود خودرو سازان از انحصاری که دارن بیشتر میشه و اگر نشه که یک ارابه مرگ که همچیزش چینی هست و ارزان و صد البته سود خودرو ساز تضمینه و رسما پاسخگو تولید بی کیفیت خودش نخواهد بود
يادم هست چند سال قبل مدير عامل يكي از خودروسازان در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو دليل اي بي اس نكردن ترمز خودرو هاي توليدي اين شركت را تشويق مردم به رانندگي با شتاب و عدم رعايت مقررات عنوان نمودند
آقا ما خودروی داخلی نخواهیم چه کسی رو باید ببینیم؟
کاهش تعرفه گمرکی خودروهای کوچک و اقتصادی راهکار اصلاح وضع موجود است !
به نظرم مشکل از ایران خودرو نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
پس مشكل از ماست!!!! لابد..
ای اقا ما گیج شدیم در مصاحبه بعضی ها داشتیم که الان بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شه !!! حالا فهمیدیم قرار بود بشه !!!
چرا کسی در مورد بنزین های صحبت نمی کنه؟
کاش میشد خودروهای خارجی را به همان قیمت آنجا تهیه کرد . اونوقت میدیدید که چگونه آلودگی هوا کم میشد. البته باید سوخت رو هم درست کنن.
البته من کاملا منتقد عملکرد خودروسازان هستم ولی در این قسمت حق با ایشان است. این همه هزینه برای تولید خودرویی با استاندارد یورو 4 در این شرایط در حالیکه به سبب بنزین امکان استفاده از آن نیست. هیچکس نمی تواند انکار کند که مشکل آلودگی بنزین تولیدی است و نه فقط خودرو. چه اینکه این خودروها از قبل هم وجود داشته و بدتر هم بوده اند ولی شرایط اضطرار در این مدتی که بنزین تحریم شده به وجود آمده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عزیز جان چرا حرف می زنید
از چهار سال پیش تا الان بیشتر از چنصد هزار تا خودرو به خودرو های تهران و سایر کلان شهر ها اضافه شده چه ربطی داره به بنزین
بنزین فبلا سرب دار بود که بدتر بود
باید در کشور خودروهای کم مصرف تولید شود تا حتی در صورت عدم بهبود کیفیت ینزین، میزان الودگی کمتری نصیب ریه هایمان شود!!
مطمئن باشين باهاشون راه ميان ... مردم اصلا مهم نيستن... اصلا به قول دوستمون اينا فقط رو كاغذه قرار نيست اجرا بشه
آلودگی هوا
مصرف سرانه بنزین بیش از متوسط جهانی
ایمنی بسیار پایین
آمار بالای کشته ها ، مجروحین و معلولین حوادث جاده ای
نوسازی خودرو های فرسوده
دلال بازی در بازار و.....

تمام این موارد یک راه حل داره: آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه زیر 10 درصد! همین نیازی هم به دوختن آسمان به زمین و هزار کار عجیب و غریب نیست!

کسانی هم نگران اشتغال بخش تولید خودرو هستند ( بدون توجه به تعدیل نیروهای گسترده اخیر) با واردات گسترده خودرو و گسترش مراکز ارائه خدمات و بخش های وابسته قسمت اعظم شاغلین در قسمت تولید توسط این بخش ها جذب خواهند شد!

ولی کو گوش شنوا!
یه قول معروف نرود میخ آهنین در سنگ!
تو دنیای امروز هر کشوری روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری میکنه. تو ایران هم محور توسعه کشاورزی هستش وقتی تو زمینه خودرو رقبای بسیار قوی در دنیا داریم که هیچ وقت بهشون نمیرسیم، چرا باز هم باید تو این صنعت هزینه کنیم و چند برابر به کشور ضرر بزنیم.
به نظر من خودروسازها باید برن تو کار کشت و صنعت.
خداوکیلی هوای شیراز حرف نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خوشا شيراز و وصف بي مثالش
سلام. درست گفته. استانداردسازی یورو 4 به صرفه نیست اما مرگ تریجی مردم به صرفه است.
استفاده از استاندارد یکسان برای کل کشور هزینه تحمیل شده از ساکنین کلان شهرها به شهرهای کوچک است.
میزان آلودگی هوا کاملاً به محیط جغرافیایی و میزان تمرکز جمعیت وابسته است. در کشورهای توسعه یافته استانداردهای اجباری آلاینده های منتشره از خودرو بطور منطقه ای تدوین و ابلاغ می شود.
اگر مسئولین امر در ایران نیز به این شیوه عمل کنند، امکان کنترل آلاینده ها در کلان شهرها را، ضمن مراعات ضعف خودروسازی ها در برآوردن اجبارات قانونی را خواهند داشت.
با تشکر از تابناک - لطفا حتما پيگيری نماييد تا حصول نتيجه - که هيات وزيران اجرای مصوبه را به تاخير نيندازد.
یعنی پراید یورو 4 بشه دیگه آدم نمیکشه
خودرو سازی در ایران را باید متوقف کرد
باید واردات خودرو به کشور آزاد شود.
این خوردو سازان داخلی کاری به جز ساختن وسیله کشتن ملت ایران ندارند. تازه این وسیله را به چند برابر قیمت واقعی به مردم بیچاره غالب می کنند.
بهتر است به آمار کشته های تصادف در ایران یک بازنگری شود.
واقعا چند درصد از این کشته دلیلش اتومبیل بی کیفیت و گران ایرانی است.
اجناس چینی بی کیفیت و باقیمت پایین اند. اما اتومبیل در ایران بی کیفیت و با قیمت گزاف است
صلاح مردم و کشور در این است که دولت از هرگونه حمایتی از دو مقوله "خودرو" و "فوتبال" دست بردارد....
به خدا خسته شدیم
دولت باید خودرو ارزان قیمت نه مازاراتی و پورشه بلکه خودرو ی مستضعف پسند را با گمرکی خیلی پایین به حد نیاز وارد کند تا حضراتبه اصطلاح خودرو ساز کمی به خود بیایند.

از سایپا می خواهی ماشین بخری فروش فوری که ندارد در فروش مدت دار هم نه اختیار مقدار واریزی نهایی را داری نه اختیار تعیین آپشن .

اگر کسی معلولیت داشته باشد نمی تواند خودرو فول اپشن بخرد.

هم قیمت نهایی معلوم نیست هم آپشن نهایی.

در شرایطی که در کشور های دیگر مردم خودرو سفارشی و اکثرا فول آپشن و دنده اتوماتیک سفارش می دهند و دریافت می کنند این چه وضعی ست؟
جایی که رقیب وجود نداشته باشه برا هر صنعتی پیشرفتی هم دیده نمیشه تو کیفیت محصول
منتظر آمارای بیشتر آلودگی باید بود چون خودرو مهمترین عامله ، چن سال قبل گوش نکردن حالا هم نمیکنن
خب حالا این توقف سهام سایپا و ایران خودرو توو بورس کی رفع میشه؟!!!
خودرو سازی در ایران را باید متوقف کرد
باید واردات خودرو به کشور آزاد شود.
ابتدا بايد درباره الودگي هواي تهران مسائل تفكيك شود 1- عناصر تشكيل دهنده هواي تهران غير از اكسيژن شناسايي شود و دقيقا مشخص شود كدام عنصر براي بدن بيشتر مضر است 2- مسئله ترافيك و ازدحام شهري از آلودگي هواي تهران تفكيك شود 3- كارخانجات الوده كننده هوا تا شعاع 50 كيلومتري غرب و جنوب غربي تهران شناسايي شوند و مشخص شود كدام كارخانه بيشترين مواد خطرناك را درهوا منتشر مي كند. تا وقتي مباحث به هم مخلوط شده و هر كسي خود را بيگناه دانسته و گناه را به گردن ديگري بيندازد آش همينست و كاسه همان
اینا که اینهمه تحریم ها را بهانه میکنند آیا قبل از تحریم ماشینی با تکنولوژی روز دنیا تولید کرده بودن؟ از وقتی چشم باز کره ام پیکان و آردی و پراید و پژو دیده ام! خوبی اش اینه که نوه هایمان بهمون پوز نمیدن که شماها چه ماشینی سوار شده بودین و ما چه ماشینی .چون قراره تا ابد این ماشینا تولید بشه!
اگر به جای این تاکید کشنده برروی تولید خودروی بی کیفیت، دولت به خودرو سازها اجازه می داد به جای تولید، خودروهای استاندارد وارد کنند و سرویس و خدمات مناسب به مردم بدهند:
1- هم قیمت خودرو منصفانه تر می شد
2- هم کیفیت زندگی مردم بالاتر می رفت
3- هم آلودگی محیط زیست کمتر می شد
4- هم خودروسازها بیشتر سود می کردند
5- هم مردم کمتر هزینه بیهوده می دادند
هم ...... هم ....
سلام تابناک جان ببین این سوخت یورو4 رو کدوم کشور تایید کرده من گزارش تست آلمان از این سوختو دارم افتضاحه؟با این سوخت تمامی قطعات خودرو خوردگی شدید پیدا می کنن که عامل اصلی آلایندگی خودروهاست
خواهش می کنم با مدرک صحبت کنید تنها خودروساز مقصر نیست
بالابودن قيمت كالاهاي داخلي بخصوص كالاهاي توليدي شركت هاي وابسته به دولت عمدتا ناشي از عوامل زير است:
1-ضعف مديريتي (استفاده از مديران كم تجربه بطور مثال مديرعامل يك شركت توليد خودرو28سال سن داشت )
2-بالابودن هزينه هاي پرسنلي و پاداش مديران
3-تكنولو‍ ژي قديمي كه انرژي زيادي مصرف ميكند و وابسته به نيروي انساني است
4-پايين بودن بهره وري نيروي كار
5-انحصاري بودن تولبد داخل
6-وضع تعرفه هاي سنگين براي واردات كالا به بهانه حمايت از توليد داخل ونبود رقابت
درنتيجه مشكلات فوق قيمت تمام شده افزايش و مصرف كننده ناچار به پراخت اين هزينه هاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل