بازدید 10403
در حاشیه اجرای طرحی که بار آن به دوش مردم گذاشته شده؛

درآمد چند میلیاردی از محل جریمه‌های طرح زوج و فرد!

اینکه سراسری کردن طرح زوج و فرد تردد خودروها در کاهش آلودگی هوا چه تاثیری داشته، بی شک موضوعی است که می توان از منظر علمی به آن پرداخت اما قطعا اتخاذ راهکارهایی از این دست، یعنی نهادن بخشی از بار مقابله با شرایط اضطرار به دوش مردم؛ حال آنکه با در نظر گرفتن جریمه های تحمیل شده به خاطیان این دستور، عملا تمامی بار به دوش مردم گمارده شده و عجیب اینکه نهادهای مسئول منتفع می شوند!
کد خبر: ۲۹۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۸ 09 January 2013
در شرایطی که آلودگی هوا برای ساکنان کلانشهرهای کشور حکم بازی دو سر باخت یافته، دولت که بخش اعظم نابسامانی ها در این حوزه به عملکرد وی وابسته است، از این محل سود چند میلیاردی بدست آورده و ظاهرا به جای خدمت به مردم، مردم را به خدمت گرفته است!

به گزارش «تابناک»، با افزایش آلودگی هوا در برخی کلانشهرهای کشور طی هفته های اخیر، جلسات کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار در چند استان تشکیل جلسه داده و تدابیر مختلفی در دستور کار قرار گرفت؛ شهر تهران هم که دهها سال است در این نوع آلودگی زبانزد جهانیان شده، از این امر مستثنا نبوده و به جز اعمال تعطیلی در روز ابتدایی هفته گذشته، با بیست و پنج بند دیگر به مقابله با معضلی می پردازند که در شرایط غیر اضطرار کسی به فکرش نیست.

در یکی از بندهای این دستورالعمل، بر خلاف دفعات قبل که محدوده اجرای طرح و زوج و فرد به قسمت طرح اصلی ترافیک پیوست می شد، این بار طرح زوج و فرد به در منازل تسری یافته و عملا روزانه نیمی از مالکان خودرو در پایتخت از استفاده از وسیله نقلیه شخصی شان محروم شدند؛ اقدامی که به نظر نمی رسد چندان با حقوق شهروندی همخوانی داشته باشد اما شاید گریزی از آن وجود نداشته و انتخابی بین بد و بدتر باشد!

اما این تصمیم برای آن دسته از ساکنان پایتخت که مالک خودرو هستند، حکم بازی دو سر باخت را یافت چراکه از یک سو مجبور به تنفس در هوای آلوده شهر بوده و ذره ذره از عمرشان را به پای این وضعیت نامطلوب هزینه می کنند و از سوی دیگر، چون همگی از سوخت تولید شده توسط دولت استفاده کرده و مالک خودروی تولید شده توسط خودروسازان وطنی و یا خودروی خارجی گزینش شده توسط دولت هستند، عملا هیچ نقشی در تعیین استانداردهای کیفی این دو محصول (سوخت و خودرو) نداشته و ممنوعیت در استفاده از وسیله شخصی را به مثابه چوب خوردن به دلیل گناه نکرده دانسته و تا حدودی غیر منصفانه می دانند.

کفه ترازو زمانی به سود شهروندان خواهد چربید که بدانیم تمامی مالکان خودرو ملزم به پرداخت مالیات و حق بیمه برای تمامی سال (365 روز) بوده و قرار نیست این محدودیت ثانویه بوجود آمده برای ایشان، فردا روزی در مبالغ پرداختی ایشان دیده شده و مثلا ایشان را مشمول تخفیفی به دلیل گسترش طرح زوج و فرد تا در منازل کند.



اما ماجرا زمانی غیر عادلانه تر جلوه می کند که همزمان با اعمال این بند از دستورالعمل مقابله با شرایط اضطرار، مبلغ جریمه ورود غیر مجاز به طرح زوج و فرد، از سیزده هزار تومان به ازای هر ساعت به بیست هزار تومان افزایش یافته و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از جريمه 31 هزار وسیله نقلیه در روز نخست اجرای سراسری طرح زوج و فرد در تهران خبر می دهد.

بدین ترتیب با یک حساب سر انگشتی درخواهیم یافت که در روز نخست اجرای این بند از مصوبه کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار در تهران، تنها ششصد و بیست میلیون تومان از محل جریمه ورود غیر مجاز به طرح سراسری زوج و فرد، جریمه صادر شده است؛ عدد بزرگی که اگر در تعداد روزهای اعمال این طرح در پایتخت ضرب شود (هشت روز: شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته و شنبه تا دوشنبه هفته جاری)، رقمی نزدیک به پنج میلیارد تومان بدست خواهد آمد.

این در حالی است که به نظر می رسد احتمالا رقم نهایی با توجه به آگاهی یافتن رانندگان به فاصله چند روز از اجرای طرح و به تبع آن، کاهش میزان تخلفات، با کاهش مواجه شده و رقمی کمتر از پنج میلیارد تومان قبض جریمه صادر شده و علاوه بر آن، سهم کمی از جریمه های صادر شده تا کنون به حساب خزانه واریز شده باشد.

اینجاست که نه تنها جریمه ای متوجه مسئولان قاصر در مقابله با آلودگی هوا، تولید کنندگان خودروهای آلاینده، تولید کنندگان سوخت هایی که احتمالا محصولاتشان در سطح پایین تری به نسبت استانداردهای روز جهان قرار دارد و ... نشده، بلکه بار دیگری از کم کاری مسئولان و نهادهای مرتبط بر عهده مردم گذاشته شده و تلخ تر اینکه، قرار نیست منافع مالی ناشی از اعمال ممنوعیت های حاصله از یک دستورالعمل محیط زیستی، صرف بهبود شرایط ناگوار آلودگی هوا شده و گرهی از مشکلات این حوزه باز کند.

به عبارتی بهتر، در شرایطی که آلودگی هوا برای مردم حکم بازی دو سر باخت یافته، سرازی شدن چند میلیارد تومان از جیب مردم به خزانه دولت، نشان می دهد که دولت به جای خدمت به مردم، مردم را به خدمت گرفته است که اگر غیر از این بود، دست کم عواید ناشی از جریمه های ورود به طرح سراسری زوج و فرد در روزهای گذشته، به امر مقابله با آلودگی هوا اختصاص یافته و یا با در نظر گرفتن یک مبلغ متمم، در حوزه سلامت شهروندانی صرف می شد که امروز به ظاهر گزند حادی از استنشاق هوای آلوده به ایشان وارد نشده است!

و تلخ تر اینجاست که یک بند دیگر از دستورالعمل 26 گانه کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار به لغو تمامی مسابقات ورزشی تاکید داشته اما برخی مسابقات در سطوح مختلف توسط مسئولان دولتی انجام شده و هیچ ریمه ای برای متخلفان صادر نمی شود؛ طبیعی است که با چنین تصمیمات کارشناسانی و تدبیر شده ای، یک مدیر دولتی از تمدید زوج و فرد کردن خودروها سخن گفته و دیگر مدیر دولتی تصمیم وی را وتو کند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۵
تا جايي كه ميتونن از مردم ميكنن بالاخره كسري بودجه بايد از يه جايي تامين بشه !
تحلیل خوبی بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
موافقم. قانونی معتبر و محترم است که حافظ منافع مردم باشد.
خدا پدرت رو بیامرزه. بالاخره یکی پیدا شد حرف دل مردم رو بزنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
خوب حالا چه فایده ای داشت!؟
این قانونها همیشه به ضرر مردم وبه نفع راهنمایی ورانندگی است
این چه وعضشه
باور کنید همه جای تهران رو نمی شه با وسیله نقلیه عمومی رفت چون همه جا تحت پوشش نیست
اگر هم بخوای آژانس بگیری که چه فایده ای داره، ماشین خودت رو می بری
من رو یکشنبه دو باز جریمه کردن. آخه این انصافه
یه فکری به حال کارخونه های آلاینده اطراف تهران باید بشه
باور کنید آلودگی هوای تهران، درصد کمیش مربوط به ماشیناست
كلاً هميشه قوانين ما به پر شدن جيب دولت كمك مى كنه، سلامتى مردم هم كشك است.
شغل پر درامد دولت
بنزین تولید داخل و خودروی تولید داخل نخواهیم کی رو باید ببینیم ؟؟!!!
اینجا سر یورو 2 و یورو4 دعوا میکنن ولی تو اروپا استاندارد یورو6 هم اجباری شده !!اصلا به فکر سلامت مردم نیستن فقط بودجه ، فاز یارانه ها و بورس و مشکلات اروپا......
خالی کردن جیب مردم در روز روشن.
از ماست که بر ماست عزیزان جان همینه که هست امورات باید بگذرد
نمیشه سربازی رو هم بزارند بخریم ؟ بخدا نمیخوام برم سربازی ... به کی بگم ...
سلام- اميدوارم ،-1مبلغ جريمه هارا درراه پاكي همان شهرهاخرج شود.2- وباكمك كارشناسان خبره خارجي وداخلي قسمت هايي ازكوه تراشيده شود وقسمتي ازهواي شمال به تهران بيايد كه هم آلودگي رفع شودوهم ازساوه تاقم تاسمنان سرسبزشوند.حتماهزينه هاجندين برابركمترازساختن يك سد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
چی میگی تو؟
آقا جريم زوج و فردو سنگينتر كنيد لطفا ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس