بازدید 14835
وعده‌ای که شیرین به نظر نمی‌رسد؛

آموزش هوشمند در مدارس کپری!

هر ساله با فرارسیدن فصل ثبت نام مدارس، داستان تکراری درخواست پول از والدین دانش آموزان و تکذیب وزارت آموزش و پروش کلید می‌خورد. پولی که قرار است صرف رفاه فرزند خودتان بشود*، در صورتی که بتوانید از پرداختش شانه خالی کنید، باید تا آخر سال زبان در کام گرفته و هیچ کمبودی را نبینید! حالا تصور کنید که‌‌ همان مدارس کمبود دار، هوشمند شوند؛ انگار ضرب المثل «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» را به تن این شرایط دوخته‌اند!
کد خبر: ۲۰۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰ 11 December 2011
سرویس اجتماعی -
گل افشان (یا گل فِشان - mud volcano) یکی از شگفت انگیز‌ترین پدیده‌های ژئوتوریسمی است که بسیار مورد توجه زمین‌شناسان و علاقه مندان به طبیعت است. در این پدیده که تنها در چند نقطه از جهان وجود دارد، در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای شبیه ترکیدن حباب، از زمین خارج شده و به اطراف پراکنده می‌شود. چابهار در ۱۰۰ کیلومتری غرب خود (در دشت کهیر در جاده تنگ) میزبان ۳ گل افشان است که ۲ تای آن به شکل تپه و دیگری به شکل آتشفشان بوده که تنها این یکی فعال است. مردم به زبان محلی به این پدیده «ناف دریا» یا «بولوبولو» می‌گویند.
برای رسیدن به جاذبه توریستی «گل افشان»، کافی است که از چابهار به سمت بندر کنارک حرکت کرده و در اواخر راه، مسیرتان را به سمت بندر تَنگ کج کنید. جاده بیابانی با آب‌نماهای فراوان که چشم‌اندازش، کوه‌های مینیاتوری، درختچه‌های پراکنده «گز»، قافله‌های شتر و تعدادی روستاست که برخی هنوز از نعمت برق هم محروم هستند. هرچند ممکن است که در روستاهای همجوارشان هم برق باشد و هم کانکس‌های مدارس روستایی، اما تصورش هم سخت خواهد بود اگر بدانیم که قرار است دانش‌آموزان این مدارس، از آموزش هوشمند بهره‌مند شوند. شاید هم این قرار تنها برای فرزندان کلانشهر‌ها گذاشته شده و «منطقهٔ سه کنکور»، تنها سهم روستانشینان محروم است.


به گزارش «تابناک»، این وعده‌ای است که رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات وزارت آموزش و پرورش داد و گفت: در هوشمندی مدارس تخته سیاه‌های کلاس درس به تخته هوشمند تبدیل می‌شود.

یوسف نوری که در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی هوشمندسازی مدارس استان فارس سخن می‌گفت، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، امروز به دنبال نهادینه کردن علم و فناوری جدید در آموزش و پرورش هستیم.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که هنوز بسیاری از مدارس کشور از نقایص گوناگونی رنج می‌برند. از فرسودگی ساختمان گرفته تا نبود سیستم گرمایشی مناسب و ایمن؛ ایراداتی فاحش که می‌توانند به قیمت جان بسیاری از دلبندان مردم تمام شوند و متأسفانه هر از چندگاهی، صدر اخبار رویدادها را از آن خود می‌کنند.

بنا بر این گزارش، 82 درصد مدارس خطرآفرین کشور در شهر و استان تهران واقع شده که نیاز به مقاوم‌سازی و نوسازی دارد. این آماری است که شهر تهران را در بالا‌ترین نقطه آسیب‌پذیری در حوزه مدارس فرسوده کشور قرار داده است؛ آماری که با در نظر گرفتن جمعیت این شهر، می‌تواند لقب «کلانشهر مدارس کپری» دنیا را برای پایتخت ایران به ارمغان بیاورد! چرا که به گفته وزیر آموزش و پروش، مدارس کپری مختص روستا‌ها نیست و در برخی شهر‌ها هم همچنان هست؛ مدارسی که استاندارد خود را از دست می‌دهند، کپری هستند.

این در حالی است که نوسازی مدارس، افزون بر اینکه نیازمند بودجه‌های کلان عمرانی است، کاری زمان‌بر است که از زمان مدیران گذشته تلنبار شده و بی‌انصافی است که این کوتاهی را تنها به نام مدیران کنونی بنویسیم؛ گو اینکه خطای گذشتگان، رافع مسئولیت مدیران کنونی نیست!


دو کلاس در یک کلاس!

بحران ساختمان‌های نا‌ایمن مدارس، به جایی رسیده که شاید بهتر است در برخی نقاط کشور، نوسازی را‌‌ رها کرده و تنها به ایمن سازی ساختمان‌های موجود بسنده کنیم؛ آن هم ضربتی و با قید چند فوریت و شاید با اولویت رعایت موارد ایمنی فصلی.

در سال جاری، هنوز پاییز به نیمه نرسیده بود که سرمای هوا، همه را مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی کرد و به روال سال‌های گذشته، بخاری‌های نفتی و گازی هم پای ثابت برخی کلاس‌های درس شدند. وسایل گرماساز پرخطری که سابقه خوبی در مدارس ندارند و از دید استاندارد تعریف شده برای فضاهای آموزشی، ایمن نیستند.1 در حالی که هنوز مدارسی داریم که از داشتن بخاری نفتی هم محروم هستند؛ فارغ از اینکه ممکن است هیچ امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و... هم نداشته باشند.2

اینجاست که با شنیدن خبر تجهیز مدارس به تخته‌های هوشمند (که احتمالا نرخ بالایی نیز دارند)، ناخودآگاه به یاد امثال کودکان درودزن می‌افتیم که در آتش بی‌سر و سامانی وزارت خانه سوختند؛ کودکان مظلومی که اگر بدیهی‌ترین نیاز‌هایشان تدارک دیده شده بود، اکنون به ماسک صورت نیازی نداشتند.3

درست است که باید با علم روز به پیش رفته و نگذاریم که مشکلات، سدی جلوی پیشرفتمان بسازند، ولی از سوی دیگر هم نباید فراموش کنیم که درخت آرزو، همیشه از انسان بلند‌تر است؛ نه اینکه نتوان به بالایش رسید، بلکه تدبیر حکم می‌کند که پله پله به پیش برویم نه چند تا یکی!




* پول بخاری از جیب دانش‌آموزان. (اینجا)
1ـ رييس سازمان نوسازی مدارس: بخاری گازی را سيستم گرمايشی ايمن نمی‌دانيم. (اینجا)
2 ـ مدرسه‌ای که در حسرت بخاری نفتی است. (اینجا)
3- نوش‌دارو بعد مرگ سهراب! (اینجا)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
شما که می گفتن مدارس کپری جمع شده.
متشكرم تابناك از اين مطلبي كه گذاشتش
به نام خدا
با سلام ، باز هم باید گفت ، قولی که
مسئولین اول انقلاب دادند باید عملی شود
یعنی در درجه اول ، رسیدگی بدون قیدو شرط به روستاها و شهرهای کوچک .
آیا اینطور زندگی کردن ، ظلم نیست و مسئول نوعی ، که فقط به فکر منافع خودت و بجه هات هستی ، یک روز آه این عزیزان دامنت رو می گیره . این بچه ها ، با بچه های تو ، چه فرقی دارند ؟
ای که دستت میرسد ، کاری بکن .
با تشکر
يه كوچولو از اون پولا .......................... فقط يه كوچولو
سيستان و بلوچستان پر است از دبستان هاي كپري و بي معلم؛ مدارس راهنمايي و دبيرستان هم فقط در شهرهاي استان وجود دارد؛ دبير شيمي، رياضي هم تدريس مي كند. وزير محترم هم هر روز يك طرح براي حذف دوره ي راهنمايي مي دهد؛ تا كي سخن بي عمل؟؟؟؟؟
از 3000 میلیارد معروف خبری نشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در برنامهای دیدم در بنگلادش و هند دانش اموزان از تبلت و نوت بوک برای اموزش استفاده میکنند واقعا ما از این کشور ها هم کمتریم با وجود اینهمه ثروت نفت و گازی ؟؟؟!!!!!!
آقایان دست اندر کار سرانه سالانه دانش آموزان را به لااقل تعداد انگشتان دست هزار تومان برسانند، همه کار قرار نباشه با کمک های مردمی انجام بشه، خیلی مسائل حل می شود.
تخته هوشمند کمی جاه طلبانه است ولی در مورد تخته سفید می توان کار کارشناسی کرد
واقعا دست شما به خاطر مقالتان درد نکند کامل و جامع بود تا کی ما در کشور باید گرفتار شعار و وعده باشیم چرا مسئولان ما یک کم واقع بین نیستند زمین فوتبال خیلی از مدارس زرین دشت اسفالت نیست خیلی از مدارس این شهرستان هنوز کولر و وسایل سرمایشی برای هوای گرم اردیبهشت و خرداد ندارند در بعضی از مدارس ما عملا یک بشر هم برای انجام ازمایش وجود ندارد و خیلی چیز های دیگر هنوز وعده توزیع شیر در مدارس در سال 90 اجرایی نشده - به خدا ما از این همه شعار خسته شدیم مدارس هوشمند فدای سرتان نیاز های اولیه مدارس را تامین کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار