بازدید 28276
نوش دارو بعد مرگ سهراب!

دیه دانش آموزان درودزنی پرداخت شد

جنایت، تنها این نیست که با ضربه چاقو، کسی را بکشی یا به روی کسی اسید بپاشی. اینکه در یک دبستان روستایی برای گرم کردن کلاس به طور غیرقانونی از چراغ والور استفاده شود، نیز جنایت خاموش است. کودکان درودزن، قربانی بی‌تدبیری و مدیریت غیر علمی آموزش و پرورش شدند. همچنان که پیش از آن در سال 83، سیزده کودک روستای سفیلان چهار محال و بختیاری در آتش بی سروسامانی این وزارتخانه سوختند.
کد خبر: ۱۹۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷ 26 October 2011
سرویس اجتماعی ـ تاوان اشتباهات انسان‌های بی‌مسئولیت را صورت و دست و پای آب شده کودکانی می‌دهد که تنها یک نام از آنها مانده است و بس!

به گزارش «تابناک»، آن روز صبح، هنگامی که بچه‌ها با خوشحالی و بوسه‌ای بر صورت پدر و مادر به مدرسه می‌رفتند، هیچ کس نمی‌دانست این آخرین تصویر از لب خندان آنها باشد؛ آن روز کودکی، آرزوها و خاطرات این کودکان در شعله‌های آتش بی‌توجهی و غفلت همان‌هایی سوخت که سنگ آنان را به سینه می‌زنند و مدت‌هاست خبری از آنها ندارند.

بچه‌ها در گرمای چراغی سوختند که قرار بود، در سرمای زمستان گرمشان کند؛ اما آنها را به زیر نقاب‌های نمدی کشید و نای رهایی از آنها را ربود.

رخدادی که برای این دخترکان و پسرکان مظلوم روی داد، نوعی جنایت بود. جنایت، تنها این نیست که با ضربه چاقو کسی را بکشی یا به روی کسی اسید بپاشی. اینکه در یک دبستان روستایی برای گرم کردن کلاس، غیرقانونی از چراغ والور استفاده شود، جنایت خاموش است.
کودکان درودزن، قربانی بی‌تدبیری و مدیریت غیر علمی آموزش و پرورش شدند؛ همچنان که پیش از آن در سال 83، سیزده کودک روستای سفیلان چهار محال و بختیاری در آتش بی‌سروسامانی این وزارتخانه سوختند.

دانش‌آموزان کلاس دوم دبستان شهید رحیمی روستای درودزن در فاصله یکصد کیلومتری شیراز، روز چهاردهم آذر سال 85 دور بخاری علاءالدین کلاس حلقه زده بودند که ناگهان بخاری آتش گرفت و فاجعه رخ داد.

اما جزییات این حادثه دقیق اعلام نشد. در مصاحبه‌های رسمی گفته شد که بر اثر شیطنت دانش‌آموزان، چراغ واژگون و نفت آن در کف کلاس پخش شد و شعله‌های سرکش راه برون رفت دانش‌آموزان را بست؛ بچه ها از ناحیه صورت و دست به شدت دچار سوختگی شدند.

خبر آتش‌‏سوزی این مدرسه، تا پانزده روز پس از وقوع از سوی روابط عمومی وزارت اعلام نشد تا اینکه «نیازی»، رییس وقت سازمان بازرسی کل کشور در نشستی که جمعی از کارشناسان مسئول واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان‌‏های کشور در آن حضور داشتند، خبر را بی‌هوا اعلام کرد و چنین شد که خبر بعد ملی پیدا کرد؛ بنابراین، بچه‌ها به مرکز سوختگی قطب‌الدین شیراز منتقل و توسط پزشکان این مرکز دولتی مداوا شدند.

این در حالی است که ترمیم سوختگی صورت نیاز به ده‌ها بار عمل جراحی دارد. گاهی درمان بیش از ده سال طول می‌کشد.
مادر نرگس حیدری به خبرنگار ما گفته است: پس از این حادثه، بچه‌هایی که سوخته بودند از سوی دولت بیمه شدند و هزینه سرویس مدرسه و مادریار را که در مدرسه از آنها مراقبت کند و کارهای شخصی‌شان را انجام دهد، هم پرداخت می‌کنند.

به گفته وکیل خانواده‌های دانش‌آموزان، حکم محکومیت آموزش و پرورش فارس از سوی دادگاه صادر شده، ولی این نهاد در اجرای حکم، تأخیر و تعلل می کند.

بنا بر نظریه پزشکی قانونی، برای دانش‌آموزان صدمه دیده دیه تعیین شده است، ولی این پیگیری خانواده‌ها بوده که باعث شد پس از پنج سال، موضوع دوباره در رسانه‌ها مطرح شود.

باید گفت، وزرا تغییر می‌کنند و مسئولان روابط عمومی عوض می‌شوند؛ اما نگاه وزیر و مسئولان به رسانه‌ها تغییر نمی‌کند. از نظر آنها رسانه‌ها تنها باید سخنرانی‌های مقامات را پخش کنند و همه چیز را خوب و زیبا و در حال پیشرفت نشان دهند، ولی سرانجام طلسم این بی‌حرفی‌ها شکست و دیه به در خانه آنها رسید تا شاید مرهمی بر زخم‌های آنها باشد که در پنج سال گذشته، زندگی‌شان به کما رفته و جز خاطراتی تلخ برایشان نمانده است.

علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت دیه به این دانش‌آموزان گفت: سال 85 در پی آتش‌سوزی که در آن شش دختر و دو پسر دانش‌آموز سوختند، آموزش و پرورش به دستور دولت متولی رسیدگی به وضعیت آموزشی و وزارت بهداشت، متولی رسیدگی به امور درمانی آنها شد.

به گفته فرهادی، این خدمات شامل مشاوره‌های تحصیلی و درمانی و روانپزشکی و تأمین هزینه‌های تحصیل و درمان می‌شد که در این سال‌ها، همه این خدمات ارایه شده است.

وی افزود: تا پایان دوره دبیرستان، حمایت‌های این وزارت‌‌خانه پشت دانش‌آموزان خواهد بود حتی در برخی موارد، همه هزینه‌های اقامت این دانش آموزان که برای درمان به دیگر شهرها مراجعه می‌کردند، از سوی این وزارت‌خانه تأمین شده است. همچنین با هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی، ماهانه حقوقی به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به پرداخت دیه تصریح کرد: در اواخر سال 88، خانواده این دانش‌آموزان درخواست دیه کردند که در سفر دوم دولت به استان فارس، مقرر شد پس از تعیین دیه از سوی قوه قضائیه پرداخت شود.

وی ادامه داد: اواخر سال 89 حکم دیه به مبلغ 709 میلیون تومان تعیین و به استانداری فارس ابلاغ شد که از پرداخت دیه خودداری کردند و سرانجام وزارت آموزش و پرورش تصمیم به پرداخت دیه گرفت و این دیه با مشارکت بیمه ایران تأمین و به خانواده‌های این بچه‌ها پرداخت شد.




اما زندگی‌شان دور از چشم همه آدم‌های خوب و بد زیر سقف کاه‌گلی خانه روستایی زیر سایه پر و بال‌های شکسته پدر و مادر می‌گذرد، اکنون این بچه‌ها شده‌اند نقابدار و از پشت نقاب به تصویر کودکی‌هایشان روی تاقچه نگاه می‌کنند تا یادشان نرود چه شکلی بودند.

به هر حال، تاوان اشتباهات انسان‌های بی‌مسئولیت را، صورت و دست و پای آب شده کودکانی می‌دهد که تنها نامی آن هم از روستایشان مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۲
سلام رقم قابل توجه ای گرفتن یا بسیار ناچیز؟
پاسخ ها
ناشناس
| Venezuela, Bolivarian Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
اونم الان دادن که نکنه بعد ابان دیه 90 میلیون که میشه خدایی نکرده ضرر نکنن
اينكه ديگه نظر نمي خواد...
خدا را شکر
مرگ بر اين بي تدبيري و فاميل بازي كه هيچكس در جاي خود نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
گل گفتی.
این که فاجعه است. خیلی بیشتر از اینها باید این بچه ها رو حمایت کنند.
یعنی با پرداخت دیه، آینده این کودکان تامین شد. آیا نمی توانند یک دوره درمان برای این بچه های مظلوم فراهم نمایند. آیا با وجود این همه متخصصان جراحی پلاستیکی امکان بهبود برای این بچه ها وجود ندارد
آهنگ یاس گوش کردم گریم گرفت تو رو خدا عکس دوم بردارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
پس آقا عکسهای دیگه رو ندیدی... اشک تو چشمات خشک میشه از شدت غم...
پس موزيك ويديویی كه در همين رابطه ميخونه رو حتما ببينيد
ديه رو كه از بيت امال و جيب مردم دادند. مجازات مسوولين مدرسه و آموزش و پرورش منطقه چه شد؟! بحمدالله بخشيده شدند و با وجدان آسوده دارن ادامه خدمت ميدهند؟
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
البته فكر نميكنم هيچ كدوم از ما با اينكه از بيت المال پولي به اين بچه هاي معصوم پرداخت شده مخالف باشيم. ولي با نظرتون موافقم. مجازات جدي مسئولين مربوطه چي شد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
آقای مسئول آه این بچه ها میگیردت.
البته قطعا نمی فهمی چون کلی توجیه و تفسیر داری براش
دولت چکاره است؟ باید این نوجوانان با هزینه دولت مهر طلب و خدمتگذار !!و به قول ریس جمهور محبوبمان نوکر مردم مداوا شوند کجان ان پزشکان متعهد و دلسوز !! اگر هم همه اینها درست نیست یک شماره حساب بدین ملت جورشو میکشه هموطنمو نن از همه مهمتر انسانن و خواهر و برادر دینی ما
زخم دلهاي سوخته چطور مداوا ميشه؟؟؟؟ با پول؟؟!!!!! چهره هاي زيبايي كه زير نقاب رفته زمان تشكيل زندگي در بزرگسالي ..........!!!!!!
سال 62 برادر من در يكي از روستاههاي شهرستان گيلان غرب يك جيپ ارتش به علت سرعت زياد و لغزندگي و انحراف از جاده برادرم را به كام مرگ فرستاد و تمام سرنشينان هم از بين رفتند از آن سال هم پيگير ماجرا هستيم در همه دولتها و سفرهاي اخير دولت و ... نامه داديم اما هنوز كه كسي حق ايشان را نداده لابد بايد خبرنگاري مثل نجف زاده براي اينجور كساني دست بكار شود....
سلام این جنایت علیه بشریت بود ایا کسی از مسولین مردمی استعفا دادند معذرت خواهی کردند خواهشا موضوع را بردارید چون وحشتناک است ودرد اور
آيا ديه مي تونه صورتشون رو بهشون برگردونه به جاي دادن ديه به فكر يه راه حل باشند كه اين اتفاق ها پيش نيايد و اين بچه هاي طفل معصوم اينجوري به سرشون نياد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
منفی برای چیه واقعا؟!
امیرحسین
| Austria |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
هیچ چیزی زیبایی و فشار سخت عصبی این ماجرا رو جبران نمی کنه. مخصوصا واسه دانش آموزان دختر
خبر رو تا 15 روز پنهان کرده بودن !! واقعا که
وای بر ما انسان های بی وجدان
خبري كه در خبرگزاري ها مبني بر ساخت ماسك طبيعي صورت بود را رسانه ها بايد جدي بگيرند و پي گيري كنند ظاهرا يك شركت ژاپني اين ماسك ها را مي سازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
اتفاقا منم که اون خبر رو خوندم بلافاصله یاد این بچه ها افتادم...کاش مسئولین یادشون بیفتن...یا حداقل خیرین... ما که قدر خودمون هم به زور پول در میاریم!
واقعا متاسفم مسئولين اين بچه ها را جاي بچه خود بگذارند تا ببينند كه پدرومادرهاي اين بچه ها چه مي كشند دست گلهاي خود را به مدرسه بفرستند وقتي انتظار برگشت آنها را مي كشند خبر بدي را بهشان بدهند آنهم يك سهل انگاري انسانيت كجار رفته ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
منفی برای چی آخه؟!!!!
در دولتي كه سه هزار ميليارد دزدي مي شود حيف نيست كه صورت اين طفلان معصوم به شكل باشد به خدا قسم شماره حساب بدهيد تا بدانيد ملت ايران چه ملت مهرباني هستند آقاي رئيس جمهور كو اون مهر و عطوفت شما
با مبلغ اختلاس شده 4ميليارد دلار مي شود 40000مدرسه مدرن با استاندارد اروپايي در اين مملكت ساخت! متاسفانه ...
با توجه به یوم الادء بودن دیه ، اصولاً و قانوناً دیه میبایست بر اساس شاخص نرخ دیه سال 90 پرداخت گردد نه سال 89 .
قطعا مسئولیت این کار بر عهده بخشهایی از دولت است. دولت هم زحمت بکشد از پول ملت که میلیارد میلیارد در دست دارد برای برگشت سلامت کامل این عزیزان هزینه کند. اگر چه که هیچگاه کوته فکری و ندانم کاری برخی مدیران جبران نخواهد شد.
بااحترام یک معلم
نکنه بازم انتخابات نزدیکه ما خبر نداریم
راستی باقیمانده پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش سال 82 که قبل از انتخابات ریاست جمهوری قولش رو دادن چی شد؟؟ تا کی صبر کنیم
اين دنيا از مسئوليني که مردم را فراموش کرده اند و فقط به فکر دنياي خود و خانواده خود هستند نخواهد گذشت و سرنوشت تلخ تر از اين بي گناهان در انتظار آنها مي باشد .
چرا باید بعد از 7 سال دیه پرداخت شود؟؟؟ مملکت قانون ندارد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
جواب : نه!
چرا اینقدر سخت میگیرید خدا رو شکر آقایون مسئول تو دفاترشون 24 ساعت بخاری روشنه بقیه مردم هم که جونشون ارزشی نداره!!
آخ بميرم براشون
سال 85...الان هم که سال 90 است.آخه این چه مملکتی است که 5 سال طول میکشد تا مجرمی مجازات شود و حق مظلومی گرفته شود...خدا ... جناب ..، با توجه به اینکه شما هم نفوذ داری ، هم قدرت و هم گرین کارت،توصیه میکنم هماهنگ کنید این بچه ها با هزینه دولت،اعزام شوند به آمریکا و آنجا رشته پزشکی بخوانند...تا حداقل یه آینده ای داشته باشن،طفل معصوم ها مگه گناهشون چی بود که باید آینده شون خوب نباشه
انها را به بهترين بيمارستان ها بفرستيد و براي هر كدام پزشك خصوصي در نظر بگيريد...اينده ي كش.رم به اين ها بستگي دارد نه من
خیلی چیزها را نمی توان جبران کرد برادر!
اموزش و پرورش از کجا تامین اعتبار کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وقتی پول همین کودکان در مراکزی مثل بانک ها و شرکت هایی مثل نفت سخاوتمندانه به صورت پاداش و وام های بدون سود بین کاکنان انها تقسیم میشه یا ساختمان های شیک میسازن،هیچ وقت شده بپرسید چرا این همه بدون ضابطه بعضی دستگاه ها پرداختی دارن؟؟؟؟؟؟؟؟فقط یکبار،تابناک چرا این کارو نمیکنید؟؟؟؟؟
ای کاش جناب آقای بخ... مدیر آموزش و پروش ان زمان درود زن و مدیر کل معزول نهضت سواد اموزی استان فارس انقدر شجاعت داشت که بابت این فاجعه عذر خواهی کند. نه اینکه به عنوان جایزه ایشان که که سو مدیریتش در درود زن ثابت شده بود مدیر کل 7000 نیرو کنند
سلامتی و وضعیت اولشان با پول برنمی گردد،خدا میداند در چند جای دیگر از این اشتباهات غیرقابل جبران روی می دهد و کسی پاسخگو نیست.
من عکس کامل اینها را زمانی که اتفاق دردناک برایشان افتاد را دارم . تعداد بیشتر از شش نفر هست در ثانی این مقدار دیه کفاف درمان انها و مخارج نگهداری انها و درد و رنج خانواده ها بسیار بسیار اندک و ناچیز هست. من نمیدانم چرا در کمک کردن به دیگر کشورها که یک اتفاق کوچک می افتد اینهمه فداکاری در اسرع وقت صورت میگیرد. !!!
خدا یا شکر که من سالم هستم و شما
مشابه این حادثه در روستای سفیلان شهرستان لردگان اتفاق افتاده با این تفاوت ک 13نفر از گل های نشکفته ی بختیاری تو سرمای زاگرس زنده زنده سوختن.چرا اونا رو نمیگینو حق اونارو نمیگیرین؟فقط ب جدم لر بودن و بختیاری بودنو ساده فرض شدن؟؟؟؟تابناک تو هم نظراتمو نمیذاری
باور کنید مدرسه ی سفیلان لردگان هنوز مشکل داره.لردگان بختیاری سرزمین مشروطه خوهان مشروط شده شده.آب ما که سهم اصفهانه.تو 20کیلومتری سد کارون روستاهامون آب ندارن.وای از روزی ک بختیاری خشمگین بشه
من هم موقعی که ابتدایی بودم کم مونده بود در اتش بخاری غیر استاندارد بسوزم
فراوان گفتني هاست گويم........اما......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
از دست ... چه بگویم گله ای نیست / گر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست
پرداخت دیه با این تاخیر چند ساله به چه درد این عزیزان می خورد فقط باید تحمل کرد و تاسف خورد که مشابه این قبیل حوادث از سال 83 به بعد نیز کم نبوده (هر روز بدتر از دیروز)
واقعاباتاسف وپول دردی دوامیشه آخرتاکی...
با سلام گرچه اتفاق بسیار ناگوار است ولی دولت تلاش خود را کرده وآموزش وپرورش هم با تمام امکانات در خدمت انها بوده .عمل جراحی صورت هم نیاز به گذشت زمان دارد تا دوران رشد راپشت سربگذراند قطعا پزشکان بسیاری منتظر رسیدن آن زمان هستند تا به نحو شایشته ای روی صورت آنها جراحی کنند.باید تلاش کنیم مدارس ایمن شوند هنوز بخاری نفتی در مدارس استفاده می شود. این نیاز به پی گیری دارد.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
دوست عزیز درد اینها با پول و این چیزا درمان نمیشه. متاسفم برات
از چی بگم که صبح نشده غروب زد / تو قلب بچه های درودزن
واقعا متاثر شدم از ته دلم دعا میکنم هر چه زودتر خوب بشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار