بازدید 16921
۲
«غسان بن جدو» در گفت‌وگو با «تابناک»:

فتنه سوریه و فتنه 88 ایران، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند

سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در این کنفرانس، یک سخنرانی صریح، آشکار و شجاعانه بود/ شاید بتوان گفت، مهمترین بخش سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، اشاره مستقیم ایشان به سیستم رادار موشکی ترکیه البته بدون بردن نام این کشور بود / می‌توان گفت، هم‌اکنون همه کشورهای جهان علیه سوریه وارد جنگ شده‌اند و برای سقوط رژیم این کشور تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵ 06 October 2011
«غسان بن جدو» درباره بیانات رهبر انقلاب در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین و تأثیر آن بر انقلاب‌های جاری در منطقه گفت: سخنرانی آیت‌الله خامنه ای در این کنفرانس، یک سخنرانی صریح، آشکار و شجاعانه بود. البته باید این نکته را در نظر داشت که موضع جمهوری اسلامی ایران، همواره درباره پرونده فلسطین و انتفاضه، آشکار بوده و بارها اعلام شده است.

مدیر دفتر سابق شبکه الجزیره قطر در بیروت و تهران، در حاشیه کنفرانس اخیر در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صفحه عربی «تابناک» افزود: شاید بتوان گفت، رهبر انقلاب، بار دیگر موضع گذشته جمهوری اسلامی ایران را، با لحن و شیوه‌ای جدید بیان کردند؛ اما اهمیت این سخنرانی آیت‌الله خامنه ای در چند مورد خلاصه می‌شود؛ نخست این که زمان این سخنرانی اهمیت خاصی داشت، زیرا هم‌اکنون فلسطینیان در راستای تلاش برای دستیابی به یک کشور مستقل از آن خود هستند؛ بنابراین، موضع ایران در این زمان، بسیار مهم و روشن است که ایران از یک طرف نمی‌خواهد حق فلسطینیان در به دست آوردن سرزمینشان از بین برود و از سوی دیگر، بی‌گمان، مایل نیست که یهودیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی در آب انداخته شوند؛ پس موضع ایران این است که نمی‌پذیرد فلسطینیان سرزمین را تکه تکه کرده و آن را از دست بدهند.

این چهره سرشناس رسانه ای جهان عرب که چند ماه پیش به دلیل خروج الجزیره از مسیر حرفه ای و جانبداری از رژیم‌های عربی در برابر برخی انقلاب‌ها از این شبکه استعفا داد، در ادامه درباره مهمترین نقطه سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شاید بتوان گفت مهمترین بخش سخنرانی آیت‌الله خامنه ای، اشاره مستقیم ایشان به سیستم رادار موشکی ترکیه البته بدون بردن نام این کشور بود.




وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد، در صورتی که این سیستم موشکی فعال شود، موشک‌های ما نیز بلافاصله عمل خواهند کرد؛ معنای این حرف چیست؟! به باور بنده، این نخستین هشداری است از نوع خود که از سوی رهبری ایران مطرح می‌شود، زیرا در آن اعلام شد که هدف این سیستم موشکی، در واقع ایران است و نه رژیم اسراییل و نکته دوم همان گونه که گفتم، پاسخ به این سیستم موشکی در صورت عمل کردن است. بنده بر این باورم که این اظهارات رهبر انقلاب ایران بسیار روشن بود.

«بن جدو» در ادامه نظر خود را درباره رخدادهای جاری در کشور سوریه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره شباهت موجود میان شرایط کنونی سوریه با فتنه 88 در ایران گفت: معتقدم که تفاوت زیادی میان این دو جریان وجود دارد. درست است که ایران و سوریه هر دو دشمن رژیم اسراییل هستند، ولی به باور بنده، آنچه در ایران رخ داد، به یک وضعیت و جریان داخلی و انتخاباتی مربوط می‌شود و در واقع اختلاف در نتایج انتخابات بود.

مدیر دفتر سابق شبکه الجزیره در بیروت و تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تشابهی در حمایت کشورهای غربی از فتنه سوریه و فتنه 88، وجود دارد یا خیر، گفت: به رغم وجود حمایت غربی‌ها از هر دو فتنه، اما میان ایران و سوریه باز هم تفاوت وجود دارد.

آنچه در ایران رخ داد یک انتخابات بود. در هر صورت باید گفت که چندین نامزد وجود داشت و رقابت سالم میان افراد، احزاب و جریان‌های سیاسی بود. در ایران رسانه فعالیت داشته و اکنون نیز فعالیت آن ادامه دارد، ولی در سوریه وضعیت متفاوت است.

بنده بر این باورم که شهروندان سوری، این حق را داشته باشند که مانند ایرانی‌ها آزادانه تر فعالیت کنند و بر نظام حاکم در سوریه واجب است، هر چه سریع تر اصلاحات در این زمینه را انجام دهد، زیرا این یک امر طبیعی است و بی‌گمان، اگر چنین اصلاحاتی انجام نشود نظام سوریه قادر به ادامه زندگی نخواهد بود.

وی افزود: آنچه در سوریه در حال حاضر رخ داده، این است که گروه‌های مسلح که از خارج از سوریه حمایت می‌شوند، وارد این کشور شده و برای بر هم زدن اوضاع داخلی سوریه تلاش می‌کنند. می‌توان گفت، هم‌اکنون همه کشورهای جهان علیه سوریه وارد جنگ شده اند و برای سقوط رژیم این کشور تلاش می‌کنند.

«غسان بن جدو» افزود: پرسشی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا واقعا کشورهای جهان به دنبال دفاع از شهروندان معترض سوریه هستند و خواهان دستیابی این شهروندان به حقوق مشروع خود هستند؟! بنده چنین نظری ندارم. اگر این مسأله درست بود در سوریه نیز وضعیت مانند بحرین، یمن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی به ویژه در حوزه خلیج فارس بود؛ بنابراین، باید گفت توطئه ای علیه سوریه در جریان است.

این چهره سرشناس رسانه ای در ادامه درباره دوگانگی و تناقض در مواضع ترکیه و آقای «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر این کشور در رخدادهای منطقه گفت: موضع ترکیه در ظاهر حمایت از دمکراسی و آزادی است و با توجه به اینکه سوریه هم مرز با ترکیه است، مقامات ترکی می‌دانند، ادامه ناآرامی در سوریه به ضرر ترکیه نیز خواهد بود و می‌دانند اگر اوضاع داخلی سوریه منفجر شود، به ترکیه نیز سرایت خواهد کرد، زیرا همان گونه که جمعیت زیادی در سوریه پیرو مذهب علوی هستند، در ترکیه نیز بیست میلیون علوی وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته دوم «کرد»های ترکیه هستند که همواره با این کشور مشکل داشته‌اند؛ بنابراین، ترکیه نگران است که مبادا سوریه کردها را علیه ترکیه تهدید کند. این ظاهر امر است اما پرسش‌هایی در این میان پدید می‌آید که ما باید دنبال پاسخ آن بگردیم. برای نمونه، همکاری گسترده ترکیه با آمریکا و یا اروپا در زمینه‌های گوناگون وجود دارد و ترک‌ها برای تبدیل شدن به ترکیه‌ای اروپایی یعنی ترکیه ای که عضو اتحادیه اروپاست تلاش می‌کنند، از همین روی، این تناقض در سیاست‌های این کشور به وجود می‌آید. در پایان ما امیدواریم ترکیه اردوغان به ترکیه ای اسلامی که همسایه دیگر کشورهای اسلامی است تبدیل شود، نه ترکیه‌ای اروپایی.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تحلیلش در مورد فتنه سوریه و ایران جالب بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار