بازدید 11465
هفتصد و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

وضعیت وخیم اوکراین در خط مقدم نبرد با روسیه/تهدید عجیب ترامپ برای تشویق روسیه جهت حمله به اعضای ناتو

هفتصد و پنج روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸ 11 February 2024

وضعیت وخیم اوکراین در خط مقدم نبرد با روسیه

بین الملل تابناک: هفتصد و پنج روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اکونومیست: دفاع موفق روسیه، عامل بازبینی استراتژی ناتو است
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۲۱:۱۷

بر اساس مقاله منتشر شده توسط اکونومیست، دفاع موفق روسیه از مواضع خود در برابر اوکراین، ناتو را بر آن داشته تا در استراتژی‌های دفاعی خود تجدید نظر و بازبینی کند.

در تحلیل منتشر شده از سوی اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمده است: استحکامات روسیه در جنوب و شرق اوکراین گسترده‌ترین عملیات دفاعی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.

نوامبر ۲۰۲۳، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین فرماندهان خود را مامور تسریع در ساخت استحکامات و پناهگاه‌ها در مرز با روسیه کرد.

در این بررسی همچنین آمده است: لهستان همچنین شروع به ایجاد امور دفاعی خود در مرز با بلاروس کرد، در حالی که لتونی، لیتوانی و استونی توافق کردند که «خط دفاعی» جمعی خود را ایجاد کنند.

اخیرا نیز مقام‌های استونی اعلام کردند ۶۰۰ پناهگاه را در سراسر مرز با روسیه ایجاد خواهند کرد.

اکونومیست همچنین نوشت: دولت‌های لتونی و لیتوانی نیز به ۱۱۱۶ و ۲۷۵۸ پناهگاه نیاز خواهند داشت اگر که بخواهند در مرز با روسیه چنین استحکاماتی ایجاد کنند.

این مجله در ادامه مقاله خود آورده است: این روند معضلی برای سایر اعضای ناتو که ارتش آنها مدتهاست استراتژی متفاوت دفاع ارتجاعی را ترجیح می‌دهند، ایجاد می‌کند. بر اساس این مفهوم، نیروها در صورت نیاز، عقب نشینی می‌کنند و در مناطق مساعدتر با دشمن روبرو می‌شوند.

اکونومیست در ادامه می‌نویسد که این استراتژی با دفاع از هر وجب از خاک ناتو ناسازگار است.

گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و زلنسکی
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۲۱:۱۶

رئیسان‌جمهور فرانسه و مصر در یک گفتگوی تلفنی جنگ اوکراین و اوضاع پیرامون این مساله را به بررسی گذاشتند.

 در گفتگوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین  با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی‌اش درباره اوضاع در صحنه نبرد و نیازهای دفاعی اوکراین شامل پهپاد، تجهیزات دفاعی، مهمات و توپخانه به همراه جنگ افزارهای الکترونیک و سیستم‌های دفاع هوایی صحبت شد.

روسای جمهوری اوکراین و فرانسه همچنین درباره پیش نویس یک سند دو جانبه درباره تضمین‌های امنیتی بر اساس اعلامیه گروه ۷ در ویلنیوس صحبت کردند.

زلنسکی در شبکه ایکس نوشت: من با ماکرون صحبت و از او و مردم فرانسه بابت حمایت‌های بی دریغشان تشکر کردم. گفت‌وگویی متمرکز و بسیار مثبت بود و ما درباره آنچه نبرد اوکراین به آن نیاز جدی دارد، صحبت کردیم.

ماکرون نیز تمایلش را برای سفر به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی با هدف نهایی کردن تضمین های امنیتی به این کشور اعلام کرد.

اما روزنامه روسیسکایا در گزارشی اعلام کرد که ماکرون سفرش به کی یف را که برای ۱۳ و ۱۴ فوریه(۲۴ و ۲۵ بهمن) برنامه‌ریزی شده بود به دلایل امنیتی لغو کرده است.

این نشریه می‌نویسد که قبل از سفر به کی‌یف، مکرون باید از اودسا بازدید می‌کرد. علاوه بر این، انتظار می رفت که او ایجاد یک صندوق ۲۰۰ میلیون یورویی برای اوکراین از طریق کمک‌های مالی شرکت‌های فرانسوی را اعلام کند. رئیس دولت همچنین باید ورود آژانس توسعه فرانسه به عنوان هماهنگ کننده کمک به اوکراین را رسمی می کرد.

اواسط ژانویه ۲۰۲۴، نخستین توافق نهایی شده بین اوکراین و انگلیس در جریان سفیر ریشی سوناک، نخست وزیر انلگیس به کی‌یف امضا شد.

تهدید عجیب ترامپ برای تشویق روسیه جهت حمله به اعضای ناتو
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۲۱:۱۳

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز شنبه در سخنانی گفت در صورتی که در انتخابات آتی ریاست جمهوری پیروز شود،‌روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که دلش می‌خواهد با هر کشور عضو ناتویی که به تعهدات مالی این ائتلاف عمل نکرده، انجام دهد.

وی که این سخنان را در جریان تجمع انتخاباتی در شهر «کانوی» در ایالت کارولینای جنوبی مطرح می‌کرد، گفت: «ناتو منهدم بود تا زمانی که من روی کار آمدم. من به همه گفتم که باید (هزینه‌ها را) پرداخت کنند آنها گفتند اگر ما پرداخت نکنیم شما هنوز از ما حمایت خواهید کرد؟ من پاسخ دادم قطعا خیر. آنها پاسخم را باور نکردند».

ترامپ ادامه داد: «رئیس جمهور کشوری بزرگ از من پرسید اگر ما (هزینه‌ها را) پرداخت نکنیم و مورد حمله روسیه قرار بگیریم آیا آمریکا همچنان از کشور ما دفاع خواهد کرد؟ من به آن رئیس جمهور گفتم که من از شما حمایت نخواهم کرد در واقع آنها (روسیه) را تشویق می‌کنم که هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند. شما باید هزینه‌ها را پرداخت کنید».

مواضع تند ترامپ علیه ناتو و اقدامات جو بایدن در حالی مطرح می‌شود که لایحه دو حزبی امنیت مرزی مورد تایید جو بایدن جهت ارائه کمک‌های مالی همزمان به اوکراین و رژیم صهیونیستی و اصلاحات مربوط به بحران مرزی آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان مجلس سنا رد شد.

موضوعی که نشان‌دهنده تسلط گسترده ترامپ بر تصمیمات حزب جمهوری‌خواه است. زیرا قانونگذاران این حزب به درخواست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا جهت لغو هر گونه توافق برای جلوگیری از پیروزی بایدن در زمینه موضوع مهاجرت پیش از انتخابات ماه نوامبر موافقت کردند.

ترامپ نسبت به رد این لایحه ابراز خوشحالی کرده و قول داده است در صورت بازگشت به کاخ سفید، یک «عملیات اخراج گسترده» را در اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش آغاز کند.

وضعیت وخیم اوکراین در خط مقدم نبرد با روسیه

نیویورک تایمز نوشت:کمبود مهمات و خستگی اوکراین در نبرد به احتمال زیاد باعث می‌شود که کی‌یف مواضع خط مقدم فعلی خود را از دست بدهد، مگر اینکه کمک‌های جدیدی از غرب دریافت کند.

 این روزنامه می‌نویسد: دفاع اوکراین در نزدیکی سنگر کلیدی آودیوکا در منطقه دونتسک روسیه تحت حملات بی‌امان قرار دارد و مشکلات کی‌یف فراتر از یک نبرد است.

این روزنامه در ادامه آورده است: نیروهای اوکراینی خسته و از کمبود سلاح و مهمات رنج می‌برند، به ویژه در مورد سیستم‌های دفاع هوایی.

به گفته مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، کی‌یف تنها دارایی‌های دفاع هوایی کافی برای دوام تا ماه مارس را دارد، مگر اینکه محموله‌های جدیدی دریافت کند. این امر چندان قطعی نیست، زیرا ایالات متحده - حامی اصلی اوکراین - به دلیل درخواست رئیس‌جمهور جو بایدن برای تصویب لایحه امنیتی ۱۱۸ میلیارد دلاری که ۶۰ میلیارد دلار آن برای کی‌یف اختصاص داده شده، در بن بست کنگره قرار دارد.

بسیاری از جمهوری خواهان تمایلی به حمایت از این اقدام ندارند و ادعا می کنند که این اقدام برای بهبود امنیت در مرز با مکزیک بسیار کم است.

در این مقاله آمده است که مقامات غربی معتقدند بدون کمک ایالات متحده، «یک فروپاشی آبشاری»  یک احتمال واقعی در سال ۲۰۲۴ است. با این وجود، طبق گزارش‌ها، آنها تخمین می‌زنند که حداقل چند ماه طول می‌کشد تا کمبودها از بین برود.

به گفته تحلیلگران، تا ماه مارس، اوکراین ممکن است برای انجام ضدحمله های محلی با مشکل مواجه شود و تا تابستان، کی‌یف برای دفع حملات روسیه بدون حمایت مستمر ایالات متحده مشکل خواهد داشت.

 منابع نیویورک تایمز می‌گویند: «به سختی می‌توان دید که چگونه اوکراین می‌تواند مواضع فعلی خود را در میدان جنگ حفظ کند.» مقامات اوکراینی بارها از کمبود مهمات شکایت کرده و آن را مشکل بسیار واقعی و فوری خوانده‌اند. در همین حال، روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد که «جایگزینی آمریکا برای اروپایی‌ها از نظر کمک‌های نظامی آسان نخواهد بود».

سال گذشته، اتحادیه اروپا برنامه بلندپروازانه‌ای را برای ارائه ۱ میلیون گلوله تا بهار ۲۰۲۴ به اوکراین اعلام کرد. با این حال، اتحادیه برای تحقق این تعهد با مشکل مواجه شده است، به طوری که جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که کی‌یف تنها نیمی از این مبلغ را تا پایان سال دریافت خواهد کرد. 

روسیه بارها ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را محکوم کرده و هشدار داده است که این اقدام بدون تغییر نتیجه نهایی، درگیری را طولانی‌تر می کند.

اوربان: روسیه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو را نخواهد پذیرفت

 ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در گفت‌وگو با «ولفگانگ شوسل» صدراعظم اتریش گفت: روسیه هرگز عضویت یک کشور همسایه خود در ناتو و اتحادیه اروپا را تحمل نخواهد کرد.

 روزنامه اتریشی «دی پرسه» یکشنبه نوشت که اوربان افزود: بنابراین، شانس عضویت کی‌یف، در همان نشست ۲۰۰۸ ناتو در بخارست از بین رفت.

او اظهار کرد: ما در نشست سران ناتو در بخارست نتوانستیم مذاکرات درباره عضویت اوکراین و گرجستان را با موفقیت تکمیل کنیم. این بدان معنا بود که اوکرانی چشم‌انداز عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را از دست داد.

اوربان تصریح کرد: روسیه از آن هنگام تاکنون پیوسته قدرت گرفته است. قابل‌پیش‌بینی بود که روسیه از هر گونه تلاش اوکراین برای ادغام در سازمان‌های غربی جلوگیری خواهد کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، کی‌یف خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ماه نوامبر گفت که اوکراین سرانجام به این سازمان نظامی خواهد پیوست اما تاریخی برای آن مشخص نکرد.

این در حالی است که اعضای ناتو بارها تاکید کرده‌اند که تا زمانی که اوکراین در جنگ به سر می‌برد امکان عضویت آن در ناتو وجود ندارد.

همچنین سران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به رغم مخالفت مجارستان، با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند.

اتحادیه اروپا پیشتر هفت شرط آغاز مذاکرات درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه را شامل اصلاحات دادگاه قانون اساسی، اصلاحات قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با پولشویی، اصلاحات ضد الیگارشی، اصلاحات رسانه‌ای و تغییر قوانین مربوط به اقلیت‌های ملی اعلام کرده بود.

این کشور در چهار حوزه اصلاحات ضروری را انجام داده و اصلاحات در حوزه‌های بهبود وضعیت زبان اقلیت‌ها، تخصیص بودجه برای مبارزه با فساد و پیشرفت در شفافیت لابی‌گری باقی مانده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۰
همه ما انتظار داشتیم آی ی کانادا فرمانده کل ارتش اوکراین بشه اما زلنسکی به ما رکب زد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
هنوز منتظر اسانسور تو لابی مرکز درمانی هستی! دیگه دیر شده. فقط معجزه
برگ چنار کانادایی از اینکه زلنسکی بهت خیانت کرد و پست فرماندهی رو بهت نداد احساست چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
کانادایی اول موافقت آمریکا را بگیر
دوستان تابناکی
قبل از انتشار اخبار جنگ اوکراین، صحت اون رو با آی پی کانادا چک کنین
وضعیت وخیم اوکراین در خط نبرد چی چیه.
طبق اطلاعات دقیق آی پی کانادا از منابع معتبرررررررر، نیروهای اوکراین پشت دروازه های مسکو هستن.
خبر خوب برای محور پواین و نتانیاهو. نقشه انها گرفت. بعد از هفت اکتبر تمرکز بایدن چه از نظر مدیریتی و چه از نظر سلامتی عملا از بین رفت. بایدن دیگر رئس جمهور نیست. حالا خیلی کاز کنند تا پایان سال و دوره اش. ولی احتمال بیشتر زودتر از این. حالل کسی جلوی نتانباهو و تندروهای اسراییل در ویران کررن خادرمیانه نیست. از اونطرف پوتین هم خوشحال و امیدوار از کنار رفتن بایدن و امدن ترامپ
بریکس چی شد؟
همه صفحه شده تبلیغ چرا فکر میکنید ملت مجبورن تحمل کنن سایتتون رو ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
با کروم بیا تبلیغات نشون نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
مجبور نیستی تحمل کنی
امکان بازگشت ترامپ به کاخ سفید کم است و امیدوارم بایدن انتخاب شود تا مردم از نجات بوسیله ناجی دلسرد شوند و خود فکری بحال خود کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
بایدن تا یه سال دیگه اسم خوش یادش بیاد هنر کرده رئیس جمهوری پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
مردم مردم نکن پارسال شما آشوب گرها کل جهان پشتتون بود هیچ غلطی نتونستید بکنید
پوتین باعث مرگ سی هزار سرباز ( روسی و اوکراینی )
آواره شدن یک میلیون نفر و بی خانمان شدن نزدیک به ۳۰۰هزار نفر شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
اشتباه نکن. زلنسکی با دهن کجی مداوم به روس ها و اصرار بر اینکه مرز ناتو با روسیه باشه، کشور و ملت اوکراین رو نابود کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
چرا آمار دروغ و مسخره منتشر می‌کنی؟
خود وزیران اوکراین هم اعتراف کردند که حداقل 400 هزار سرباز اوکراین کشته شدند
تعداد آواره ها و فراری ها هم حدود 28 میلیون هستش
چهار استان حاصل خیز متصل به دریای اوکراین هم تصرف شده
حرف ترامپ درست است
این سلبریتی مال جنگیدن نیست که .
به امید درگیری کامل روسیه با امریکا انگلیس و کانادا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
روسیه از باتلاق اوکراین بیاد بیرون هنر کرده جنگ با آمریکاو انگلیس پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
00:23
روسیه همین الانش هم در حال جنگ با کل ناتو هستش
حتی فشنگ های سربازان اوکراین هم ساخت انگلیس و آمریکاست
به ما چه ؟!
ما اگه راست میگیم سرعت اینترنت رو درست کنیم ، باز شدن همین صفحه و همین کامنت ده دیقه واس من آب خورده .
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
درست است
زلنسکی اون زمانی مستانه به تحریم ایران رای میداد فکر میکرد اینجوری چوبش رو بخوره؟ دنیا گرده
بعضی از دوستان درگیر جنگ زرگری هستند مثل این دوست مان که با پرچم های مختلف علیه اون کانادایی پیام میده این دوستان فقط سایبری هستند آواره شدن اوکراین و ویرانه تبدیل شدن آن را نمی‌بینند فقط دنبال منافع خود هستند
مرگ بر آمریکا و انگلیس کافر که منبع فتنه و فساد و شرارت و آلودگی هستند
انصافا ترامپ حرف درستی زده است .
،ترامپ فقط به منافع آمریکا فکر میکنه و درآمد زایی برای مردم آمریکا
پوتین جلاد
ترامپ کله اش بوی قرمه سبزی می دهد بعضی موقع ها هم پیکنیک روشن می کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار