بازدید 4018
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

در تاثیر تغییر اقلیم در «کم بارشی» شکی نیست؛ اما فناوری‌های نوظهور نقشی دارند یا نه، نمی‌دانیم/ باید اولویت بندی می‌کردیم که کشاورزی برای ما اهمیت داشت یا خشک نشدن دریاچه

اگر قرار است که اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور جمع آوری کنیم، نیاز به دقت و جلسات بیشتری است. باید جلسات کارشناسی زیادی برگزار شود تا تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات گرفته شود، اما اگر قرار باشد با یک جلسه برای موضوع به این مهمی به نتیجه برسیم، قطعاً با احتمال اشتباه بیشتری همراه خواهد بود و در این صورت، آسیب‌ها و تهدید‌های بیشتری نسبت به زمانی که وقت بیشتری صرف شود، وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲ 01 January 2024

پیرو دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عصر امروز نخستین سمینار علمی با موضوع نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور با حضور دستگاه‌های مسئول  برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این سمینار به خبرنگاران گفت: در این جلسه واکاوی استفاده از فناوری‌های نوین و باروری ابر‌ها برای باران‌زایی انجام شد و علاوه بر آن وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کردیم؛ به دلیل اینکه هماهنگی در گذشته میان دستگاه‌ها وجود نداشت، موجب شده جامعه دچار تشویش شود و اطلاعات درستی به آن تزریق نشود.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگروه این بود که برای تصمیم‌گیری‌های مهم به جمع‌بندی مناسبی برسیم و در نهایت پس از جمع‌بندی کلیه پروژه‌هایی که در این زمینه انجام خواهند شد، یک معیار مشخص برای سنجش داده‌ها و ارزیابی نتایج داشته باشیم. بر اساس جمع‌بندی‌های این نشست تصمیم گرفته شد از کمک کارشناسان و متخصصان از تمام علوم استفاده و تبادل اطلاعات شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره اینکه آیا تغییر مسیر ابر‌های باران در کشور صحت دارد یا خیر، تاکید کرد: قطعاً یکی از پیامد‌های اصلی تغییر اقلیم کم‌بارشی رخ داده در کشور است، اما قضیه تغییر اقلیم نادیده گرفته می‌شود تا اینکه مسائلی همچون تغییر مسیر ابر‌های باران زا مورد توجه قرار می‌گیرد. اطلاعات امروز نشان دهنده این است که کم‌بارشی‌ها و سیر نزولی بارندگی‌ها در تمام کشور‌های همسایه نیز وجود دارند، اما نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد که اگر به نتیجه برسیم فناوری‌ها در کشور به کاهش تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، از این فناوری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: در گذشته نیز تجربیاتی وجود داشته، ولی به دلیل اینکه ما معیار‌های مشخصی برای ارزیابی نداشتیم، نتوانستیم به‌درستی از این طرح‌ها و تجربیات استفاده کنیم و به نتایج مثبتی دست یابیم. به طور مثال، وزارت نیرو مسئولیت استفاده از این فناوری‌ها را بر عهده دارد، ولی باید از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده شود تا ما بتوانیم هدفمند از این طرح‌ها بهره ببریم.

گلعلیزاده ادامه داد: توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها نیز بسیار مهم است که آن چه برای آن هزینه می‌شود چقدر برای کشور دستاورد دارد و همچنین ابعاد اجرای پروژه نیز بسیار مهم است. اما نکته مهم این است که جلسه امروز هنوز به جمع‌بندی مناسبی نرسیده که آیا در زمینه کم‌بارشی‌ها دستکاری در سیستم‌های بارشی صورت گرفته است یا خیر؟

وی افزود: اگر قرار است، اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور جمع آوری کنیم، نیاز به دقت و جلسات بیشتری است. باید جلسات کارشناسی زیادی برگزار شود تا تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات گرفته شود، اما اگر قرار باشد با یک جلسه برای موضوع به این مهمی به نتیجه برسیم قطعاً با احتمال اشتباه بیشتری همراه خواهد بود و در این صورت آسیب‌ها و تهدید‌های بیشتری نسبت به زمانی که وقت بیشتری صرف شود، وجود خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه گزارش‌های ارائه شده در این جلسه نشانگر تاثیر تغییرات اقلیمی بر شرایط بارندگی‌هاست، گفت: دانش تا زمانی که در خدمت مردم و در جهت ارتقای زندگی بشر باشد، ارزشمند است، اما باید وقتی نسبت به آن شناخت کافی نداریم با احتیاط کامل گام برداریم تا خسارتی به محیط زیست کشور وارد نشود.

وی تاکید کرد: در بسیاری از نقاط جهان مساله تغییر اقلیم هنوز ناشناخته است. در تمام مسائل علمی موافقان و مخالفانی وجود دارد که باید بررسی‌های دقیقی انجام شود که در این راستا، میزان بارش سی ساله کشور‌های همسایه نیز بررسی شد؛ آمار نشانگر این است که آن‌ها نیز با پدیده کم‌بارشی مواجه هستند.

گلعلیزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با وجود مطرح بودن موضوع درگیر بودن کل خاورمیانه به کم بارشی، ایران نسبت به سایر مناطق به میزان بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: متغیر‌های بسیار متفاوت و زیادی در میزان بارش‌ها تاثیرگذارند و صرفاً این موضوع که ابر‌های باران‌زایی وارد کشور شده‌اند یا خیر مطرح نیست. کشور ما جزو هفت کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی است. امسال چهارمین سالی است که وارد خشکسالی شده‌ایم؛ بنابراین، باید بررسی‌های دقیقی انجام شود تا بتوانیم به نتایج آن‌ها اتکا کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در کشور ما مساله مدیریت منابع آبی است، چون هنوز هم در زمینه‌های مختلف کشاورزی، ساختمان‌سازی و آبیاری فضای سبز استفاده بی‌رویه از آب به‌ویژه آب شرب مشاهده می‌شود و این بدان معناست که ما هنوز باور نکرده‌ایم پدیده تلخی به نام تغییر اقلیم وجود دارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تغییر اقلیم بزرگترین چالش جهان و کشور ماست. آلودگی هوا چالش نیست چرا که قابل حل است، اما تغییر اقلیم یک ابر چالش محسوب می‌شود. برای اینکه از تغییرات اقلیمی آسیب کمتری ببینیم، در برنامه هفتم توسعه بندی با عنوان برنامه مدیریت تغییرات اقلیمی در راستای اجرای بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست ابلاغ شد، تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این بند ذکر شده است که با ایجاد سازگاری، کاهش آسیب پذیری، توسعه اقتصاد سبز و اقتصاد کم کربن در مسیر مقاومت و سازگاری با تغییرات اقلیمی قرار گیریم، در غیر این صورت آسیب‌های محیط زیستی بیشتری را متحمل خواهیم شد.

به گفته گلعلیزاده میان تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا یک ارتباط دوسویه وجود دارد؛ به این صورت که آلودگی هوا می‌تواند منجر به افزایش گاز‌های گلخانه‌ای در سطح کلان شود یا در نیمه اول سال بیشتر اوقات درگیر گرد و غبار هستیم و برخی استان‌ها کاملاً با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. درست است که با آلودگی هوا جزیره حرارتی تشکیل می‌شود، اما نمی‌توانیم بگوییم آلودگی هوا منجر به کم‌بارشی می‌شود.

وی افزود: اگر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین همچون بارورسازی ابر‌ها برای ایجاد بارندگی باشد و همچنین ما معیار‌های سنجش مناسبی داشته باشیم می‌توانیم در این زمینه تصمیم گیری‌های مناسبی داشته باشیم که آیا بارش‌های رخ داده نتیجه استفاده از این فناوری‌ها بوده یا طبیعی رخ داده است. باید تمام متغیر‌ها را در کنار هم قرار داده و سپس نتیجه‌گیری کنیم تا با مخاطرات جدی‌تر و غیرقابل جبرانی مواجه نشویم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر ما مدیریت منابع آبی داشتیم، شاید هرگز دریاچه ارومیه خشک نمی‌شد. افزایش تعداد چاه‌ها موجب خشک شدن سفره آب‌های زیرزمینی شد و حتی اگر بارشی رخ بدهد نیز نمی‌تواند سفره آب‌های زیرزمینی را پر کند؛ بنابراین، باید از ابتدا مدیریت منابع آبی به خوبی انجام می‌شد.

وی افزود: باید اولویت بندی می‌کردیم، آیا کشاورزی برای ما اهمیت داشت یا خشک نشدن دریاچه و تبعاتی که برای تمدن آن منطقه دارد؟ شرایط اقلیمی، بسیاری از مشاغل و معیشت‌ها در آن منطقه به خطر افتادند تا باغ سیبی در آن منطقه ایجاد شود که محصولی پر آب‌بر است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به طور کلی به دلیل اینکه وضعیت آب‌های قابل استحصال ایران نسبت به سایر مناطق خاورمیانه همچون کشور ترکیه در شرایط نامناسبی قرار دارد این خشکسالی و کم بارشی آسیب بیشتری را به منطقه ما وارد کرد.

گلعلیزاده در پایان گفت: در خصوص کم بارشی کشور ما شکی در این مساله نیست که تغییرات اقلیمی تاثیرگذار هستند، اما هنوز درباره این که آیا فناوری‌های نوظهور در این زمینه نقشی دارند یا نه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و مستندات مناسبی در این خصوص ارائه نشده و باید جلسات کارشناسی برگزار و موضوعات بررسی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۲
چی چی را شما می دونید؟
فقط مملکت را کویر کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
مثلا کارشناس گفته شکی نیست که باران کم آمده خوب شد گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
جواب سوال
هیچکدام افزایش جمعیت برای کشور که همه اش بیابان است غیر از یک نوار50 در 1000 کیلومتر
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
میشد کشاورزی با این ابعاد و بیشتر و بهتر از این هم باشد دریاچه هم خشک نشود. با همان پولی که ژاپن داده بود میشد این کار رو انجام داد روشش هم خیلی سخت و پیچیده نبود و نیست باید جلو ابیاری سنتی گرفته میشد و دولت کمک می کرد و اموزش میداد که چه چوری با روش های بروز میشه باغداری و کشاورزی کرد با یک هفتم آب مصرفی فعلی، هنوز اکثر باغداران و کشاورزان ما مثل سه هزار سال پیش به روش غرقابی کشاورزی می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
کشاورزی بی حساب و کتاب و غیر علمی اقلیم کشور ما را نابود کرد.
۸ سال کشور دست غربگداها و دولت بنفش بود دلارو ۱۰ برابر کردن ما ارزشی ها چیزی گفتیم؟ ۱ سال دولت رسید به سید محرومان دیدی چیکار کردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
سه سال دلار ثابت بود و این باعث حسادت و سنگ اندازی شد
چرا از مطلب تخصصی حوزه خودتون را اطلاع نداريد ؟ حالا که نداريد چرا استعفا نمیدی ؟ چرا اصلا مصاحبه میکنی ؟
باغ ها و زمین های مناسب کشاورزی قربانی گسترش شهرها و صنایع و ویلاسازی ها شدند بعد زمین هایی که اصلا برای کشاورزی مناسب نبودند به زیرکشت رفتند نتیجه چنین مدیریتی کمبود آب و خشک شدن رودخانه ها و دریاچه ها و فرونشست زمین می شود بارندگی فقط به وجود ابر نیست عوامل زمینی هم در بارندگی ها دخالت دارند
برای رد فرضیه دستکاری در میزان بارش‌ها ، میزان بارش ایران و ترکیه را مقایسه می کنند و نتیجه می گیرند که شرایط امسال ایران خیلی حاد نیست در حالی که باید معدل بارش امسال ۸ استان غربی و شمالی ایران را با معدل بارش ترکیه مقایسه کرد . دخالت دادن بارش های مثلا کرمان و بلوچستان که هیچ سنخیت اقلیمی با ترکیه ندارند ما در نتیجه گیری به بیراهه می برند.
هم میشد کشاورزی کرد و هم میشد دریاچه رو نگه داشت .... ولی شما اینکاره نبودین .
ساعت خواب!!!!
دهه هاست که ادبیات توطئه و دشمن و فرار از مسئولیتی بی دتنشی یا بد دانشی مدیران و اینکه دنیا کار و زندگی خود را ول کرده که مدیران ما را شکست دهد چنان در تار و پود جامعه ایران و حتی قشر تحصبلکرده رسوخ کرده که حتی برای تغییرات اقلیمی در خاورمیانه و دنیا که هزاران سال سابقه دارد بدنبال دشمن و مقصر خارجی می گردند ولی هرگز به مدیریت دهه های گذشته خود در عدم کنترل جمعیت یا بهره برداری نادرست از منابع ابهای زیرزمینی و رو رمینی و مراتع و سوزاندان صدها میلیارد مترمکعب نفت و گاز و ایجاد جزابر گرمایی در شهرها و مناطق وسیعی از ایران و خاورمیانه نمی پردازند
بلاخره یکی قبول کرد که دریاچه ارومیه را خودمان خشک کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
بله خودشان خشک کردند هدفشان تبدیل آذربایجان به بلوچستان دوم هست
لیتیوم دریاچه ارومیه هم در خشک شدنش نقش مهمی داشته
حالا نه دریاچه دارید نه کشاورزی
نابخرد عزیز من نمیدانم چیه مگه از من ساده پرسیدن که بگم نمیدانم

از تو که پول وافراد برای نادانیت ریختن پرسیدن وتو میگی نمیدانی

پس تو وامثال تو چی میدونن برای چی رفتی به میزاتون چسبیدید
با حدود 30 سال سابقه کار در قوه مجریه عرض می کنم سیستم اداری ما دچار ناکارآمدی ساختاری شده و به مرز بی تفاوتی رسیده جالبه که از هر جلسه فقط خروجیش شده جلسات و کمیته های جدید و خروجی در حد صفر !!! به جای این همه جلسه کاش بلد بودیم کار کنیم ، مساله پشت مساله چالش پشت چالش این یعنی زوال سرزمین !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
عالی ترین کامنت
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
درود بر شما.
سلام لطف بفرمایید مردم عزیز ایران در مصرف آب صرفه جویی کنید با تشکر
اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مانند بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع طوفان در کشوری دیگر) در آینده شود.انوقت چطور میتوانیم مقوله ای بنام هارپ و سیستم های بارور کننده و عقیم ساز ابر را نادیده بگیریم؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
خوب این بنده خدا هم بد نگفته. گفته اونقدر اطلاعات نداریم که به عنوان یه مقام مسئول به صورت رسمی وجود همچین چیزی رو تایید کنیم. ولی شاید باشه.
يعني اين چندين سال ، فرصت نكرديد چنين جلسه مهمي را برگزار كنيد ؟
چین اومده از دریچه لیتیوم استخراج می کنه و برای استخراج لیتیوم زمین هر چه خشک تر و کم رطوبت تر باشه بهتره لابد دعا می کنن که خدایا بارون نیار ما لیتیوم استخراج کنیم دعاشون مستجاب میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دوستان عزیز معادن لیتیوم دیگه ای که تو مناطق خشک هست قطعا خسارت کمتری می زنه و قطعا تو اولویت استخراج قرار می گیرند. نه معدنی که وسط دریاچه باشه و خسارات ناشی از خشک کردنش جندین برابر پول استخراج هزینه زا باشه.
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
12:10
لیتیوم جزء فلزات نادر است و کمیاب.
یکی از جاهایی که میشود لیتیوم بدست آورد، دریاچه نمک خشک شده است. در تمام دنیا.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست که باید جزو اولین نفراتی باشه که از این تغییرات باخبر و آگاه باشه میگه نمیدانیم!! پس فرق تو با یه آدم عادی تو توابع یه شهرستان چیه؟ اونم نمیدانه! اونم میدانه باران کم بارید!!
دریاچه را فدای کشاورزی کردی بدترین کار بود الان نمک تمام کشاورزی رو که هیچ تمام شهر نشینان رو هم نابود می کنه . باید دریاچه رو نجات بدید محصولات کشاورزی رو وارد کنید ولی آیا می شود اب دریاچه را وارد کرد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
داستانه عزیز!! برای اصفهان از دریای عمان آب منتقل می کنن برای دریاچه از ارس دو تا خط نکشیدن
بدبختی ما. اینکه به رفتار هرکی و هرچی خارجی ها زود باور داریم خودمان رو زود میبازیم بدون آزمون خطا خارجیها ده سال تحقیق سه سال اجرا ولی ما برعکسیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست