بازدید 6584

«ابردزدی» پوششی برای ضعف ۶۰ ساله مدیریت آب

پدر هیدرولوژی ایران معتقد است این‌که ابرهایی که از کشورهایی مانند ترکیه وارد کشور می‌شوند، اما بارشی رخ نمی‌دهد، یک مساله کاملا طبیعی است و همچنین وقتی با کاهش منابع آبی مواجه می‌شویم، تقصیر را به گردن «تغییر اقلیم» و «هارپ» نیندازیم، بلکه باید علت را در ۶۰ سال مدیریت منابع آبی جستجو کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷ 09 January 2024

به گزارش «تابناک»، پروفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار آب در ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عدم قطعیت وضعیت آب و هوا در روزهای آینده گفت: این نوع گزارش‌ها نوعی پیشگویی است که با استفاده از مدل‌های GCM یا General Circulation Model انجام می‌شود.

وی روش GCM را روش چرخش آب در دنیا دانست و ادامه داد: این مدل در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز از آن بهره گرفته می‌شود، به این صورت که داده‌های هواشناسی در سرتاسر خشکی‌ها و اقیانوس‌ها اندازه‌گیری می‌شود که بر اساس این داده‌ها پیش‌بینی می‌شود که در دو یا سه ماه آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و این در حالی است که طبیعت بسیار پیچیده‌تر از اینها است، از این رو گاهی این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نمی‌آید.

این استاد گروه آب‌شناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز، خاطر نشان کرد: بخش جالب ماجرا در این است که بارندگی که ما داریم، ریشه در اقیانوس‌ها دارد و با تغییر شرایط هواشناسی، پیش‌بینی‌های بارندگی‌ها اشتباه می‌شود.

رییسی اظهار کرد: از این رو هر چه فاصله زمانی پیش‌بینی‌ها بیشتر باشد، احتمال قطعیت پیش‌بینی‌ها کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد: عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها یک امر طبیعی است و به نظر من عدم وقوع این پیش‌بینی‌ها نه ناشی از ضعف علمی است و نه ضعف سازمان هواشناسی؛ ولی مساله و نقطه ضعفی که وجود دارد، این است که وقتی پیش‌بینی بارش‌ها اعلام می‌شود، باید میزان احتمال آن هم اعلام می‌شد، مثلا می‌گفتند به احتمال ۵۰ یا ۹۰ درصد بارش رخ خواهد داد.

این چهره تاثیرگذار در حوزه آب ایران، افزود: زمانی که احتمال بارش‌ها اعلام نمی‌شود و گزارش‌های پیش‌بینی اعلام می‌شود، مردم آن گزارش را به عنوان یک موضوع درست و قاطع تلقی می‌کنند و در صورت عدم تحقق آن مردم نیز حق دارند که ناراضی باشند، ولی اگر احتمال وقوع بارش‌ها اعلام می‌شد، مردم این آمادگی را داشتند و مسائل حاشیه‌ای رخ نمی‌داد.

رییسی خاطر نشان کرد: از این رو ما باید یاد بگیریم که وقتی به مسائل علمی وارد می‌شویم، وارد ریزه کاری‌های آن نیز شویم و مسائل لازم را به اطلاع همگان برسانیم.

ادعای پراکنده شدن ابرها در جغرافیای ایران

این محقق حوزه آب با اشاره به عدم بارش‌ ابرها وقتی به مرزهای جغرافیایی ایران می‌رسند، گفت: برای اینکه ابرها تبدیل به بارندگی شوند، شرایط متعددی باید وجود داشته باشد؛ یکی از این شرایط برخورد با کوه‌هایی با ارتفاع زیاد است که ابرها از حالت بخار به مایع تبدیل شوند و شروع به بارش کنند.

استاد گروه آبشناسی دانشگاه شیراز به برخی از ادعاها در زمینه پراکنده شدن ابرها پس از ورود به ارومیه، گفت: در استان فارس نیز روزهایی بوده که ابرهای زیادی وارد شده، ولی بارشی نداشته است. ما برای ارائه هر ادعایی در این زمینه باید ببینم مرجع آن ادعا چیست؟ کدام مطالعات علمی انجام شده است؟ من هیچ مرجع علمی درباره پراکنده شدن ابرها مشاهده نکردم.

وی تاکید کرد: کسانی که ادعا می‌کنند که ابرها در ارومیه تبدیل به باران نمی‌شوند و یا مسائل دیگر را مطرح می‌کنند، باید با مدرک علمی آن را نیز ارائه دهند، باید بر اساس آمار ۵۰ سال گذشته روزهای بارندگی و ابری را مشخص کنند و با داده نشان داده شود که در سال‌های اخیر ابرها نسبت به گذشته بارندگی کمتری داشته‌اند یا خیر. اکنون شاهدیم که هر مطلبی در این زمینه در رسانه‌ها منتشر می‌شود و مطالبی از سوی افرادی بدون آنکه ارائه مدرک علمی آن ارائه شود، اعلام می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این زمینه بهتر است از اداره هواشناسی نیز این سؤال پرسیده شود که جریان پراکنده شدن ابرها چیست، ابراز امیدواری کرد که مسؤولان به این سؤالات پاسخ دهند تا در رسانه‌ها مطالب صحیح منتشر شود.

رییسی در خصوص اثرات پروژه هارپ و ابردزدی در کاهش بارندگی کشور، تاکید کرد: همه متخصصان این حوزه معتقدند که کاهش بارندگی ناشی از پروژه هارپ، یک تصور نادرست و بی اساس است؛ چرا که تاکنون سندی که بتواند مسیر حجم زیادی از ابر را تغییر دهد، وجود ندارد.

ایران با دوره‌های خشکسالی مواجه است

استاد گروه آب‌شناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز با طرح این سؤال که ریشه این ادعاها از کجا آمده است، گفت: واقعیت امر این است که ما هر سال بارندگی نداریم و ایران با دوره‌های خشکسالی و ترسالی مواجه است. به عنوان نمونه اگر آمار بارندگی‌های شیراز را مورد بررسی قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که دوره‌های خشکسالی و دوره‌های تر سالی دارد.

وی با بیان اینکه برای شهر شیراز آمار ۱۰۰ ساله بارندگی موجود است، گفت: بر اساس این آمارها دوره‌های تر سالی و خشکسالی از ۵ سال تا ۱۳ سال متغیر است، هر چه مدت زمان آمار بیشتر باشد، احتمال وقوع خشکسالی‌های با دوره‌های بیشتر وجود دارد. در شهر شیراز از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۱ دوره خشکسالی بوده و کم بارش‌ترین سال بارندگی در شیراز مربوط به سال ۱۳۴۶ به میزان ۸۰ میلی‌متر بوده است.

رییسی افزود: در یک دوره ۵۰۰ ساله احتمال اینکه دوره‌های خشکسالی و ترسالی طولانی‌تر باشد، وجود دارد که بر اساس آمار موجود می‌توان آن را محاسبه کرد که چون پیشگویی است و عدم قطعیت نیز در آن وجود دارد، بنابراین وقوع سال‌های خشکسالی و ترسالی یک پدیده طبیعی است. اینکه خشکسالی به عنوان یک بحران در جامعه ما شناخته شده، به دلیل مدیریت نامناسب آب در ۶۰ سال گذشته و بهره‌برداری نامناسب ما از منابع آب است.

به گفته وی، قبلا بارندگی صورت می‌گرفت و آب در رودخانه‌ها جاری می‌شد و از سوی دیگر آب بسیاری از چشمه‌ها وارد رودخانه‌ها می‌شد و در طول مسیر رودخانه‌ها، آب وجود داشت؛ ولی ما با اقداماتی این روند طبیعی را بر هم زدیم و این اقدامات «احداث سد»، «طرح‌های تغذیه مصنوعی» و «احداث چاه بیش از منابع آب تجدیدپذیر» است.  

استاد دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: وقتی در بالادست رودخانه‌ها، سدی احداث و یا تغذیه مصنوعی در بالادست انجام می‌شود و جلوی آبی‌ که به صورت سیلاب جاری می‌شده است، گرفته می‌شود، آبی به پایین دست نمی‌رسد؛ نمونه آن رودخانه «کر» است که از گذشته‌های دور، هفت‌ بند باستانی در خرامه داشتیم و از طریق هفت کانال آن، آب برداشت می‌شد؛ ولی در بالادست این رودخانه سه سد احداث شده که یکی از آنها در سال ۱۳۵۰ و دو سد دیگر در سال‌های بعد تاسیس شدند و در کنار آن نیز حدود ۲ تا ۳ میلیارد لیتر آب از چاه‌ها برداشت شده است.

رییسی ادامه داد: در گذشته آب‌های آبرفتی حاشیه رودخانه کر، زهکشی و به این رودخانه وارد می‌شد و ما در طول این سال‌ها آنقدر چاه ایجاد کردیم که آبی به رودخانه زه نمی‌شود، در نتیجه آن، شاهد هستیم که بحران آب ایجاد شده است.

ضعف مدیریت به گردن هارپ و ابردزدی نیفتد

وی تاکید کرد: ما به جای آنکه ضعف در مدیریت منابع آبی در ۵۰ سال گذشته را جبران کنیم و جلوی اضافه برداشت آب گرفته شود، هارپ و تغییر اقلیم و ابردزدی را مطرح می‌کنیم. تغییر اقلیم ممکن است در خشکسالی اثر داشته باشد، ولی میزان اضافه برداشت ما از منابع آب بقدری زیاد است که قابل مقایسه با کاهش بارندگی توسط تغییر اقلیم نیست.

رییسی با بیان اینکه ما در گذشته چاه نداشتیم، بلکه منابع آبی ما از چشمه‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شده است، گفت: ما با احداث چاه، حجم عظیمی از آب را که در زیر زمین از هزاران سال قبل ذخیره می‌شد، به سطح آوردیم و اکنون حجم آبی که برداشت می‌کنیم، خیلی بیشتر از آب بارندگی است که داریم. با چنین شرایطی حتی اگر تغییر اقلیم هم داشته باشیم، اثرات آن قابل مقایسه با میزان اضافه برداشت ما از آب‌های زیر زمینی نیست.

پدر هیدرولوژی ایران با تاکید بر اینکه ما هر ساله بر اساس میزان بارش، حد مشخصی از آب را می‌توانیم برداشت کنیم، افزود: این در حالی است که میزان برداشت ما از آب‌های سطحی و زیر سطحی بیشتر است و در این شرایط و در سال‌های خشکسالی به اندازه‌ای آب کاهش می‌یابد که آبی در اختیار نداریم و اینها ناشی از ضعف مدیریت است.

وی ادامه داد: نمونه آن جهرم است که از سال ۱۳۴۷ برداشت آب‌های زیر زمینی آغاز شد و حفر چاه‌های آب آن قدر ادامه یافت تا این منطقه در سال ۱۳۵۴ به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد. ولی با وجود ممنوعه بودن، از این زمان به بعد حفر چاه‌ها همچنان ادامه داشت. از این رو به جای آنکه ضعف مدیریت آب را جبران کنیم و جلوی اضافه برداشت گرفته شود، تقصیر را به گردن «تغییر اقلیم» انداختیم و یا پروژه «هارپ» را مطرح کردیم.

ارومیه خشک شده در برابر ۳۰ سد

رییسی، نمونه دیگر عدم مدیریت منابع آبی را دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت: ما ۳۰ سد در اطراف این دریاچه احداث کردیم و هزاران چاه در اطراف ارومیه ایجاد کردیم و از این طریق تمامی آب‌هایی که قرار بود به دریاچه ارومیه برسند، برای کشاورزی صرف شد و در نهایت دریاچه ارومیه خشک شد! این رویکرد ما به پای «تغییر اقلیم» گذاشته شد. ما باید به این مسائل بپردازیم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: حجم آب اضافه برداشت ما قابل مقایسه با آن چیزی که قرار است بر اثر تغییر اقلیم از دست دهیم، نیست. به نظر من مسائلی که برای کاهش بارندگی مطرح می‌شود، پوششی برای پوشاندن ضعف مدیریتی منابع آب در مدت ۶۰ ساله گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه ابرهایی که از کشورهایی مانند ترکیه وارد کشور می‌شوند و بارشی در ارومیه رخ نمی‌دهد، یک مساله کاملا طبیعی است، گفت: اگر کسی حتی از محققان دانشگاهی در این باره اظهار نظر می‌کند، باید مقالات علمی و داده‌های علمی را ارائه دهد تا بتوان گفته‌های وی را اثبات کرد. من اگر درباره دریاچه طشک بختگان صحبت می‌کنم، حداقل دو مقاله بین‌المللی به زبان انگلیسی منتشر کرده‌ام.  

آیا ما در دوران خشکسالی قرار داریم

استاد دانشگاه شیراز در خصوص اثرات خشک شدن دریاچه‌ها بر میزان بارش‌ها با تاکید بر اینکه خشک شدن این منابع آبی اثری روی کاهش بارندگی‌های منطقه‌ای ندارد، اظهار کرد: چرا که حجم تبخیر آن زیاد نیست، ولی اثرات محلی قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی با اشاره به اثرات محلی دریاچه‌ها، توضیح داد: دریاچه‌هایی مانند ارومیه و طشک و بختگان، زمانی که آب دارند، آب آنها تبخیر می‌شود و تبخیر عمدتا در فصول گرم سال است. رطوبت حاصل از تبخیر، موجب افزایش رطوبت هوای اطراف دریاچه می‌شود؛ از این رو بخش کشاورزی به دلیل وجود این رطوبت به آب کمتری نیاز دارند.

وی افزود: از این رو وقتی آب این دریاچه‌ها گرفته می‌شود، نیاز آبی گیاه و مرتع بیشتر و خشک می‌شود. نمونه دیگر این رویکرد انجیرستان استهبان است که صدها سال بود که نیاز به آبیاری نداشت و از زمانی که دریاچه بختگان خشک شد، این منطقه نیاز به آبیاری دارد. از این رو اثرات دریاچه‌ها محلی است و اثرات ناچیزی در کاهش بارندگی منطقه‌ای دارند.

رییسی در پاسخ به این سؤال که آیا ما در دوران خشکسالی قرار داریم، گفت: برای اظهار نظر در این باره باید آمارهای به‌روز را داشته باشیم، ولی من تا سال ۱۳۹۵ که مطالعه روی دوره‌های تر سالی و خشکسالی انجام می‌دادم، آمارها را در اختیار دارم و از این سال به بعد داده‌ای ندارم، هر چند که این داده‌ها را می‌توان دریافت و نتیجه‌گیری کرد؛ ولی یادمان باشد که در ۲ تا ۳ سال گذشته سال‌هایی با بارندگی خوب داشته‌ایم.

به گفته وی، بر اساس مطالعات ما از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۲ و همچنین از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۵ یک دوره خشکسالی را در فارس تجربه کرده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۷
فقط بلدن توضیح واضحات بدن ولی هیچکار عملی و مفیدی نه بلدن و نه حاضرن از بقیه کشورها کمک بگیرن و انجام بدن. تاوان همه اینا رو هم مردم بدبخت میدن
چرا 60 سال؟!؟!؟!؟!
همینم میشه تقصیر رو گردن یکی دیگه انداختن
لپ کلام

بی عرضگی
حالا چرا 60 سال؟ خودت هم مقصري؟
بله .ما مافیای آب داریم کسانیکه از ابتدا انقلاب در مدیریت آب کشور کنگر خوردن و لنگر انداختن. نسل به نسل هم از یک محیط بر سر کارند. مدیران کویر نشین . تک به تک اونها باید پاسخگوی خشکساتلی ایران باشند. وسط کویر انواع و اقسام کارخانه های بزرگ آب بر مثل فولاد و کاشی سازی و غیره ساختن.زاگرس زیبار را کوبر کردند تا چرخ کارخونه های رانتی شان بچرخد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
وآنهایی که از بیست سی سال پیش شروع کردن رودهایی مثل زاینده رود را بردن جاهای دیگه ودر کار خدا وطبیعت دخالت کردن وشهر ها را هم به جان هم انداختن هم باعث کوچ کردن روستایی وغیره شدن الان اصفهان نصف مردمش مال شهر کرد .خوزستان وغیره است
مسئله ابر دزدی نیست!! درسته
مسئله وجود دکلهای چینی برای پراکنده کردن ابرهاست!!
لطفاً به شعور مردم توهین نکنید و با بازی با کلمات و آدرس دهی نادرست موضوع اصلی رو پنهان نکنید
چیزیه که کاملاً برای مردم روشن شده و در آینده نزدیک توسط خود شما همانند صید ترال چینی ها در خلیج فارس افشا خواهد شد
خیانت پشت خیانت!!
چرا سدها رو باز نمی کنند در فصول سرد سال که دریاچه ارومیه آب واردش بشه . آخه اینکه فقط بگیم 30 تا سد علته که نشد.هر چی آب برای کشاورزی باشه ولی دریاچه نمک بشه همون نمک کشاورزی رو از بین می بره . بابا چاره ای کنید شما رو به خدا
ما در سالهای گذشته مدیرانی داشتیم که فقط به دنبال حذب و سیاست بازی های خود بودند و هر 4 سال هم فقط به دنبال این بودند که جیب خود و اطرافیان را پر کنند و بروند ... و از همه ارکان جامعه غافل بودند .. تنش آبی ایران فقط به دلیل سوء مدیریت افرادی که با رابطه بر مسندی نشستند و افرادی هم که به عمد خواستند که ایران نابود شود رقم خورد. باشد تا آیندگان فکری به حال این دیار کنند.
همه دنیا بارش همیشگی خودشون را دارن فقط ایرانه که با پدیده خشکسالی مواجه شده!
چند سال باید بگذرد تا جبران این بی عرضگی باشد؟ تازه اگر از همین الان مدیریت صحیح آغاز سود که نخواهد شد...! تمدن بشر را در ایران از بین نبرید؛خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
چون کارشناس واقعی نداریم نخبه ها وکارشناسان واقعی را فراری دادن .الان کارشون شده جلسه پشت جلسه که آدم وقتی توی صدا وسیما می بینهبخدا قسم فقط حرص می خوریم که با چه سوادی این حرفهای چرت را میگند وبعد هیچ کاری هم نمی کنند هزینه ها شده برای تجهیزات جنگی و کشورهای دیگه
چی بگیم والله
خواهشا متخصص ها رو جم کنید
کار از کار گذشته
حفظ منابع آبی کشور از حیاتی ترین اقدامات و شرح وظایف دولتها باید باشد ولی متاسفانه کشور ما در چند دهه اخیر ضمن اینکه مجوز بی رویه حفر چاه صادر کرده از لایروبی قنوات و احیای سایر منابع آبی غافل شده، از طرفی خشکسالی و افزایش جمعیت باعث شده کم آبی بیشتر احساس شود تنها راه برون رفت از این مشکل اقدام هماهنگ ملی است .
نقش خودروها، گاز منازل، سوخت مازوت و سوخت کارخانجات در گرمایش هوای کشور و ایجاد نله گرمایی در کاهش بارش ها بسیار موثر هستند. نقش بسیار مخرب چاه های عمیق مجاز و غیر مجاز فراوان در کشور در اتلاف منابع آبی مهم است. اغلب مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت است که به شکل دیوانه وار اداره می شود نه علمی. در نهایت مدیریت و نظارت بر آب کشور فقط در افزایش مبلغ قبض مصرف ناچیز خانگی آب در شهرهای بزرگ خلاصه می شود. تمام.
ابردزدی ساخته وپخته شما مطبوعاتی هست هیچ مسئول رسمی در این دولت چنین سخنی نگفت
پذیرش اینکه افزایش بارندگی در امارات و عربستان و کاهش بارندگی در ایران خود بخود و بطور طبیعی بوده سخته.
چاه های غیرمجاز را ببندید
کشت محصولات پرمصرف آب مثل چغندرقند، یونجه و هندوانه را به مدت حداقل 2 سال متوقف کنید
اجازه دهید وضعیت آبی کشور کمی بهتر شود
شرکتهای آب منطقه ای و در راس آن مدیریت منابع آب ایران مقصران اصلی این وضعیت هستند
پاسخ ها
افشارها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
جهاد کشاورزی با شعار : کشاورزی به هر قیمت، متهم ردیف ۱ چاه .های غیر مجاز هستش
چارۀ کار جایگزین کردن شیرهای الکترونیکی با شیر های معمولیه.با یک شرکت معتبرخارجی قرارداد ببندید تا با تولید وفروش شیر های الکترونیکی در مقابل دریافت شیرهای معمولی این کار را بکند. مقیاس تولید در حد صدهامیلیونه و چون مقیاس بزرگه این کار بدون بار مالی شدنیه.همزمان مشوقی برای استقبال مردم در نظر بگیرید و با افزایش همزمان قیمت آب ، مردم هم همراهی انتخاب خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
مصرف اب در ایران:
۶۵ درصد کشاورزی
حدود ۳۰ درصد صنعتی
الباقی یعنی ۵ درصد خانگی
بنابراین اول باید به حوزه کشاورزی ورود کرد و سپس صنعت
خالی شدن سفره های آب زیرزمینی، به دلیل سه برابر شدن جمعیت ایران اتفاق افتاده
بارندگی پنجاه ساله ی ایران، یک سوم میانگین بارندگی دنیا بوده
میانگین بارندگی کشورهای جهان ۶۵۰ میلیمتر
میانگین بارندگی ایران ۲۱۰ میلیمتر
ایران سیزدهمین کشور خشک دنیاست

امارات پانزدهمین کشور خشک دنیاست و فقط ده میلیون جمعیت داره
ایران نباید بیشتر از ده میلیون جمعیت داشته باشه

هر چقدر جمعیت بیشتر بشه، مصرف آب شرب و کشاورزی بیشتر میشه
و چاههای مجاز و غیرمجاز بیشتر میشه
فقط یک راه برای جبران بارش در ایران هست آن هم احیای کامل دریاچه ارومیه هستش ، چون دریاچه ارومیه و گاز متانی از اونجا آزاد میشه و و حفره وحشتناک ابری همیشه رو دریاچه ارومیه هستش نمیگذراه ابزچرهایی از طرف غرب و شمالغرب وارد ایران میشن باعث ایجاد بارش بشه، تا دریاچه و رطوبت شمالغرب و غرب کشور زیاد نشه بارش هم هر سال کم تر از سال دیگه میشه .
وقتی که تحقق شعار خودکفایی بر حفظ محیط زیست و منابع آبی غلبه می کند. یعنی به هر قیمتی که شده باید این شعار خودکفایی تحقق پیدا کند. حتی به قیمت از بین رفتن محیط زیست و کل منابع آبی. وقتی که بدون آمایش سرزمینی و بدون ضابطه صنایع را توسعه بدهند. و باعث خشک شدن تالابها و رودخانه‌ها شوند علی الخصوص رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی و دریاچه ارومیه و غیره. وقتی رطوبتی در کشور وجود نداشته باشد. باعث سکون هوا و گرم شدن هوا و آلودگی هوا و عدم وزش باد و عدم ورود ابرهای باران زا به کشور می شود
اگر صادرات محصولات دامی و کشاورزی ممنوع شود،تولیدات محصولات دامی و کشاورزی نیز نود درصد کاهش خواهد داشت و مصرف آب هم نود درصد کاهش خواهد داشت چون نود درصددمحصولات دامی و کشاورزی ایران صادراتی است این تنها راه مدیریت مصرف آب است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی