بازدید 21214
معاون رئیس جمهور آب پاکی را روی دست همگان ریخت؛

بارورسازی ابر‌ها نه صرفه اقتصادی دارد و نه کارایی زیاد

در کنار کاهش نزولات جوی، طرح برخی شایعات هم به افزایش نگرانی‌ها دامن زده است؛ شایعاتی مانند تلاش برخی همسایگان برای بارورسازی ابر‌ها و باراندن آن‌ها در محدوده سرزمین خودشان، پیش از ورود جبهه‌های باران زا به ایران. شایعاتی که از دیرباز مطرح بوده، اما حالا به شدت داغ شده و این سوال را به دنبال داشته که اگر می‌شود ابر‌ها را بارور ساخت و موجب افزایش نزولات جوی شد، چرا در کشورمان این کار در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟
کد خبر: ۱۲۱۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ 17 January 2024

بارورسازی ابر‌ها نه صرفه اقتصادی دارد و نه کارایی زیادبرای فرار از خشکسالی می‌توان روی بارورسازی ابر‌ها حساب کرد؟ این سوالی است که حالا معاون رئیس جمهور پاسخ صریحی به آن داده و به نوعی آب پاکی را روی دست آن‌هایی که به این گزینه امید بسته بودند، ریخته است.

به گزارش «تابناک»؛ اواسط تابستان امسال دیداری در مسکو میان سفیر کشورمان و وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه برگزار شد که در آن زمان توجه خاصی را به خود جلب نکرد، اما به فاصله چند ماه، بازتاب عجیبی در کشورمان یافت، تا جایی که برخی را به این نتیجه رساند که دو کشور برای اجرای پروژه‌ای وسیع، همکاری‌هایی را آغاز خواهند کرد.

بارورسازی ابر‌ها نه صرفه اقتصادی دارد و نه کارایی زیاد

موضوع آن نشست، همکاری‌های زیست محیطی دو کشور بود و آن گونه که خبرگزاری اینترفکس اعلام کرد، طرف ایرانی از علاقه کشورمان به استفاده از تجارب روس‌ها در حفظ آب ابراز امیدواری نمود و در نهایت خبر داد که دو کشور در چارچوب یک کارگروه دوجانبه همکاری‌هایی را در این زمینه آغاز خواهند کرد.

اظهارات وزیر روسیه در این نشست هم جالب توجه بود؛ الکساندر کوزلوف از آمادگی کشورش برای بررسی طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سیستم مدیریت آب از جمله مدیریت یکپارچه منابع آب، حفاظت از محیط زیست و همچنین استفاده از روش‌های افزایش نزولات جوی مصنوعی خبر داد و تاکید کرد که در زمینه مدیریت جنگل‌ها و سازگاری با تغییرات آب و هوایی هم آماده همکاری هستند.

نکته پایان بخش این نشست مقامات دو کشور، توافق طرفین بر برگزاری نشست‌هایی بین دستگاه‌های ذیربط برای مشخص شدن زمینه‌های همکاری شان در آینده بود که دست کم با زیر و رو کردن اخبار منتشر شده در کشورمان، به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود. گویی آن نشست در همانجا به پایان رسیده و به هیچ نتیجه خاصی منجر نشده است.

البته این فرجام بسیاری از نشست‌های دو جانبه است و گاه حتی تکرار نشست‌ها و تاکید مقامات طرفین بر همکاری در آینده هم تغییری در وضعیت به وجود نمی‌آورد و همکاری‌ها از اظهارات امیدبخش فراتر نمی‌رود و بالفعل نمی‌شود، اما این بار، چون اوضاع به فاصله کوتاهی در کشورمان دیگرگون شده و خشکسالی ابعاد ترسناکی از خود نشان داده، کمی فرق کرده است.

اکنون در وضعیتی قرار داریم که بر خلاف پیش بینی‌های اعلام شده توسط مسئولان، نه تنها بارش‌ها و نزولات جوی افزایش نیافته که در مقایسه با دوره‌های طولانی مدت، با کاهش چشمگیر نزولات جوی مواجهیم تا جایی که اوضاع در بسیاری از نقاط کشورمان بحرانی است و تنها دو استان هستند که با بهبود وضعیت بارش‌ها مواجه بوده اند و باقی کاهش بارش را تجربه کرده و ۵ استان در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند.

در کنار کاهش نزولات جوی، طرح برخی شایعات هم به افزایش نگرانی‌ها دامن زده است؛ شایعاتی مانند تلاش برخی همسایگان برای بارورسازی ابر‌ها و باراندن آن‌ها در محدوده سرزمین خودشان، پیش از ورود جبهه‌های باران زا به ایران. شایعاتی که از دیرباز مطرح بوده، اما حالا به شدت داغ شده و این سوال را به دنبال داشته که اگر می‌شود ابر‌ها را بارور ساخت و موجب افزایش نزولات جوی شد، چرا در کشورمان این کار در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

پرسشی که موجب شده مذاکرات تابستان گذشته با روس‌ها بار دیگر در کانون توجه قرار گیرد؛ هرچند سخنگوی صنعت آب درباره آن ابراز بی اطلاعی می‌کند و با تاکید بر اینکه موفقیت این دست اقدامات نسبی و تابع شرایطی از جمله نوع ابر‌هایی که داریم، زمانی که فرایند بارورسازی آن‌ها انجام می‌شود و... است، به تابناک می‌گوید: «در صورتی که این اتفاق [بارورسازی ابرها] رخ دهد ما نیز استقبال می‌کنیم.»

تعداد بازدید : 604

استقبال از فرایندی که به تاکید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، صرفه اقتصادی ندارد و به این دلیل در بسیاری از نقاط جهان در دستور کار قرار نمی‌گیرد و اجرایی نمی‌شود؛ اظهاراتی که به نوعی حکم ریختن آب پاکی را بر دست آن‌هایی دارد که امیدوارند با استفاده از این دست اقدامات و با اتکا به تجارب کشور‌هایی مانند روسیه در این حوزه، بتوان کشور را از خشکسالی رها کرد و چالش کمبود آب را مرتفع ساخت.

پاسخ صریحی که امروز سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره به خبرنگاران داده و تاکید کرده که «بارورسازی ابر‌ها بسیار گران‌قیمت است» تا جایی که «صرفه‌ی اقتصادی ندارد» و از همه مهم تر، «در شرایط بسیار اضطرار می‌توان در یک سطح محدود این کار را انجام داد»؛ نکاتی که نشان می‌دهد بارورسازی ابر‌ها چاره کار کشورمان نیست و حتی اگر به رغم هزینه‌های فراوان اجرایی شود، نتایج بسیار محدودی به دنبال خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
کشور عزیز ما ایران
با داشتن تعداد بسیار زیادی انسان های با تقوا و صالح
احتیاج به این بارورسازی ها که نوعی دخالت در آفرینش و طبیعت است ندارد. کافی است آن انسان های صالح شفاعت بقیه گناهکاران را بکنند و دعا کنند برف و باران نازل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
باشه ولى چرا تايلند اينقدر باران مياد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
!!!شاید تایلندی ها هم بسیار انسانهای صالح و مومنی باشند
کاربر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خب چرا اینا نمیرن نماز بارون بخونن؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
براندازا میان از این کامنتا میزارن خودشون هم مسخره اش میکنن
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
یا خدا یعنی هنوز این طرز تفکر وجود دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
صرفه اقتصادی در خوردن چای است آن هم یک چای دبش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
اتفاقا حرف بسیار بجایی زدی
بفرمایید این گوی و این میدان
پبش بینی بارشی نشده و با وجود اینهمه زن و مرد خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
چهارتا از این افراد صالح را نام ببر که به شرایط موجود انتقاد نداشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
در دولتهای قبلی یک تفاهم نامه ای با حوزه برای کاهش بلایای غیر طبیعی امضا شد اما در دولت بنفش این تفاهم نامه کنار گذاشته شد و اکنون ما حاصل این تصمیم نابخردانه دولت بنفش را در خشکسالی می بینیم
شما برای چیزای ضروریه کشور فقط پول ندارین
اگر برای مردم آب ندارد برای عده ای نان دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
اي ول
دکتر کاوه مدنی چیزی نگفته در باب صرفه اقتصادی بارورسازی ابرها؟
در ایران آنقدر سرگرم سیاست بازی شده اند که اصلا یادشان رفته وظیفه دیگری هم دارند.
بارورسازی ابرها بسیار طرح عالی هست و شغل 30 میلیون نفر رو تضمین می کنه

کسی که هیچ چیز از اقتصاد نمی دونه بهتره صحبت نکنه

سازمان حفاظت محیط زیست یک دونه لیسانس توش نیست و همه زیر دیپلم هستند
بارش برف تو عربستان هم خدادادی بود و خدا خواست اونجا برف بیاره و تو بیابونهاشون علف سبز بشه؟خدایا ما رو زودتر از خواب غفلت بیدار کن یا رب العالمین
ایران علم باروري سازی ابوهارون ندارد انشاالله ۱۰۰ سال دیگه
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
پسته بخور
حداقل این حرف حقو زد
چند ساله با این بارور سازی ابرها ملت رو سرکار گذاشتن! واقعا اگر اطلاعاتشون در این حد بوده که فاجعه است ودر غیر این صورت همه سرگرم کردن مردم یعنی فریب مردم.

از نظر علمی چیزی تحت عنوان بارورسازی ابر برای بارش در یک مقیاس بزرک در حد اسمان یک شهر و یا کشور نداریم.
این روش برای یک سری موارد خاص استفاده میشه و در مقیاس خیلی کوچیک نه برای افزایش بارش یک کشور!!
ایران را بکنید کویر بعدا ۱۰سال دیگه یه معضل امنیتی که شد میفهمید حدود۲۰میلیون ادم تواستانهای فارس وبندر وسیستان وخراسان بعدا واقع شما بفکر ایدان عزیزمون نیستن برای ملت ایران متاسفم که شم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هزاران میلیارد دلار خرج هزینه‌ای بخودی کشور وفساد اداری در کشور خوبه مرد حسابی وکلیه مدیران سیاسی وقت همین دهه ۹۰ چند هزار ملیارد دلار فساد وهزینهای بخودی در کشور شود محاسبه کن فکر نکنم بتونی محسبه کنی وقت همین محاسبه کن چقدر از دولت پول گرفتی همین بسه
مردم نمیخوان بفهمن محیط زیست و سلامتی به درد نمیخوره چای دلش رو بچسب حال میده وچندین اختلاس دیگه که یکی یکی رو میشه
می بینم ایران رو سال آبنده وقتی که آب تهران اتمام و تهران را خالی از سکنه شود که متعاقب آن اداره باقی نقاط کشور فلج خواهد شد .
مهمترین چیز برای یک دولتمرد ویک انسان مسول این است که به گوش باشد که مردم شهر ش کشورش چه می‌خواهند وچه می‌گویند همین برای مامردم بس است که بدانیم آیا اینطور است چگونه است آیا ما ازمسولان درخواست داریم آنان چگونه عمل می‌کنند درچند دهه گذشته اطراف شهرمان جنگل کاری شده برای ازبین نرفتن جنگل‌ها چه کاری انجام داده‌ایم آتش نشانی به تجهیزات روز مجهز است آیا از اینهمه پهباد برای خاموش کردن جنگل‌ها استفاده می‌کنیم
انشالله خدا وندخودش ابرهای رحمتشوبرای مردم عزیزم بفرسته تاخداروداریم غمی نیست .
بجای خوردن و اختلاس، پول مملکت رو صرف بهبود وضع مملکت کنین. طرح های انتقال آب رو در مقیاس وسعتر اجرا کنید.
عزیزان شما به فکر خشک سالی همسایه ها باشید مردم ایران به گرسنه گی عادت داده شده اند تا بوده همین بوده
در بقیه موارد پول وجود دارد اما برای باروری ابرها که مهم است پول نیست
روسها یوزپلنگ و بیرهای بیمار دادند که بعد از مدتی میردند ، 700 میلیارد دلار گرفتند و نیروگاه بوشهر را هرگز تکمیل و راه اندازی نکردند ، در مورد حق و مالکیت جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی بر علیه ایران قطعنامه صادر کردند و هیچ وقت به نفع مردم و ایران کاری نکردند حال می خواهید در بارور سازی ابرها کمکتان کند
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
آفرین، مشقاتو نوشتی؟ 700 میلیاد چند تا صفر داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
و در ادامه اینکه در جنگ تحمیلی سلاح های ع آق اکثرا روسی بود قطعنامه های ضد ایران با تایید روسیه به تصویبمی رسید
چطور برای عربستان و امارات که داره برف میاد صرفه داره برای شما نداره ...
این هجم خشکسالی رو بشر تا حالا تجربه نکرده واقعا تصورش هم وحشتناکه
اتفاقا بارور سازی ابرها خیلی هم صرفه اقتصادی دارد .وهزینه آن نیز چندان زیاد نیست.دولت این کاررا انجام نمیدهد چون نمی تواند هزینه ای را که انجام داده را مستقیما از مردم دریافت نماید
شاید چای دبش صرف اقتصادی داشت !!!!!!!!!!
یارور سازی که فایده نداره! آبیاری قطره ای باغات که هزینه بره! تکنولوژی شیرین کردن آب دریا رو در مقیاس زیاد که نداریم. لطفا بگید مسئولین این امر دقیقا دارن چه کاری انجام میدن و پول چی میگیرن؟ وزارت کشاورزی یک وزارت خانه است. من مانده ام الگوی کشت که نداریم یک بار گوجه کم میشه، یه دفعه فراوان و مفت میشه، یک بار سیب زمینی، یک بار ...، اینم از آبیاری قطره ای باغات. بارش که نداریم، ذخیره آب را هم هدر میدیم. مرفه ها هم که استخراشون را پر کنن کیفشو ببرن !!!!!
کاری که شما در ان نتوانید لفت ولیس کنید وبرای شما اب ونان نداشته باشد ولی برای مردم ومملکت حیاتی باشد را شما دنبالش نخواهید بود ........بهانه بنی اسرائیلی نیارید ...........
بارورسازی ابرها قبلاً توسط مرکز ملی بارورسازی ابرهای یزد توسط دو هواپیمای آنتونف انجام می شد که چند سالی است که به علت منقضی شدن لاینسس آنها بارورسازی توسط هواپیماهای مذکور انجام نمی شود. آنها به دنبال استفاده از پهباد به جای هواپیما بوده اند که معلوم نیست در چه مرحله ای است. اما روش دیگری برای بارورسازی ابرها وجود دارد که در دراز مدت آن را مقرون به صرفه می کند ولی امکان بررسی آن داده نشد.
بجای باوری ابرها سیستم هزاران ساله کشاورزی را اصلاح کنید که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می کند .
سلام مسئله آب شوخی نیست مانند چای و برنج و روغن و گوشت نیست. آب حیات است و حیات قیمت ندارد که بگوییم صرفه اقتصادی ندارد.
بنظر من از خلیج فارس کانال بکشید که حتماً حتماً صرفه اقتصادی داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی