بازدید 33755

اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی ۱۴۰۲

تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان در بازه زمانی ۴ ساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه است؛ میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد امسال ۸.۷۵ بوده است!  
کد خبر: ۱۲۱۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵ 22 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی سال ۱۴۰۲ موضوعی بود که از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم مورد تأیید قرار گرفت و برای نخستین بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر داد.

همچنین محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در امتحان نهایی امسال فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل ۲۰ شد، گفت: در مجموع اُفت نمرات دانش‌آموزان را شاهد بودیم، سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری ۱۱.۶۲ و امسال به ۱۰.۰۲ رسید.

عملکرد استان‌های مختلف در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲

وی درباره دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲، گفت: راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نیست و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به گونه‌ای شده است که دانش‌آموز می‌گوید من دروس را مطالعه کردم، اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد در حالیکه در خرداد ۱۴۰۲ سؤالات امتحانات نهایی استنباطی بود.

کمترین نمرات برای رشته انسانی

میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است:

رشته تجربی: ۱۱.۲۳

رشته ریاضی: ۱۰.۷۹

رشته انسانی: ۸.۷۵

رشته معارف: ۱۰.۵۶

با این حال تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که اُفت معدل دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ مشاهده می‌شود.

میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است.

در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است.

در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید.

در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسید.

هم اکنون نتایج نمرات امتحانات نهایی به عنوان یکی از شاخص‌ها برای بررسی عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش کشور شناخته می‌شود و اُفت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به همراه عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی  در نتایج آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت در آموزش و پرورش کشور اصلاً مطلوب نیست.

آزمون تیمز (TIMSS) با هدف تهیه اطلاعات مقایسه‌ای برای ارزیابی عملکرد و سیاست‌های کشور‌های شرکت‌کننده در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم اجرا می‌شود؛ آزمون پرلز نیز مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی است.

چرا نمرات دانش‌آموزان اُفت دارد؟

به اذعان کارشناسان آموزشی اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان دلایل مختلفی دارد به عنوان مثال در حالیکه آموزش و پرورش مدعی طراحی سوالات به شیوه مفهومی و عبور از حفظیات است، اما کتاب‌های درسی توسط معلمان به شیوه مفهومی آموزش داده نمی‌شود و اساساً دانش‌آموزان برای پاسخگویی به سوالات مفهومی آماده نمی‌شوند.

طیبه موسوی دبیر زیست شناسی در مدارس شهر تهران در این‌باره به تسنیم گفت: متغیر‌های مختلفی در اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان تأثیرگذار هستند از جمله کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی عادی، به‌کارگیری معلمان فاقد تخصص و مهارت، محتوای آموزش، روش تدریس معلمان و منابع و تجهیزات در اختیار دانش آموزان و مدارس.

به گفته او، برخی معلمان به ویژه در مدارس دولتی عادی به جای تدریس کتاب درسی، جزوه‌ای را که خود تهیه کرده‌اند تدریس می‌کنند این در حالی است که سوالات امتحانات نهایی فقط از کتاب درسی طراحی می‌شود و دانش‌آموز برای موفقیت در پاسخگویی باید کتاب درسی را به خوبی مطالعه کرده و مفاهیم را فهمیده باشند.

دانش‌آموزان انسانی علاقه‌ای به رشته خود ندارند

موسوی با اشاره به اُفت بیشتر نمرات دانش‌آموزان رشته علوم انسانی عنوان کرد: در گفت‌وگویی که با این دانش‌آموزان داشتم، اغلب آن‌ها علاقه‌ای به رشته انسانی نداشتند و از سر اجبار به این رشته آمدند، چون می‌خواستند به هنرستان بروند، اما به دلیل نبود ظرفیت امکان ثبت‌نام نداشتند.

این معلم مطرح کرد: هم اکنون تعداد هنرستان‌ها در مقایسه با دبیرستان‌ها به شدت کم است، چون به تجهیزات نیاز دارد و تجهیزات لازم هم بسیار گران است.

موسوی، بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به آینده و درگیری آن‌ها با فضای مجازی را از سایر عوامل موثر در افت نمرات دانست و به موضوع مهم ضرورت آموزش و توانمندسازی معلمان برای روش تدریس با کیفیت اشاره کرد و گفت: معلمان باید با روش‌های جدید تدریس آشنا شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۳
از آموزش و پروش چه باقی مانده است؟ اگر در این متوسط گیری ب از خش نمرات خوب را که بیشتر در مدارس غیر انتفاعی و از ما بهتران بدست می اید صرفنظر کنیم متوسط مدارس دولتی تا کجا سقوط می کند؟
امثال بنیان گذاران مدارس سراسر انتفاعی چه جوابی در مقابل خدا دارند تبعیض اموزشی و امکانات اموختن از عصر موبدان ساسانی بدتر شده است
گزارش را یک بار دیگر بخوانید و تحلیل کنید .
اگر گریه تان نگرفت بر عهده من
معلمان مشکل ندارند
دانش آموزان به شدت بی انگیزه و بی ادب هستند
اولیا هم بدتر از اونها
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
معلمان هم مقصرند سطح سواد معلمان بسيار بايين است و با اين سطوح دريافتي و كراني اجناس دليلي هم براي ارتقاء ان ندارند كما اينكه قراره كه ٢٥٠٠٠ طلبه به استخدام اموزش كشور در ايند ،خدا خودش به خير كند.
تبریک به دولت مردمی.
پاسخ ها
سهرابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
معلمان مشکلی ندارند ‌ دانش اموزان واقعا شان دانش اموز ندارن. اولیا هم ازشون حمایت میکنن . مدارس غیر انتفاعی هم شدن منبع نمره دادن . به علاوه خود اموزش و پرورش میگه نمرات کم نباشن کسی مردود نشه نتیجه اش همینه دیگه
متاسفانه دانشجویان نوورود که اخیراً به دانشگاه وارد می شوند به لحاظ درک مفاهیم پایه ی علمی که در دبیرستان باید آموخته می شد بسیار ضعیف هستند. با توجه به اینکه در اکثر رشته ها دانشجو را با شرایط معدل پذیرش می کنند. این موضوع می تواند تا چند سال دیگر مشکلات بزرگتر را در محیط کار برای کشور بوجود آورد.
کیفیت آموزش در مدارس باید در راس تحول آموزشی کشور قرار گیرد. تمامی عوامل رسیدن به این مهم باید شناسی و به آنها اعتنا شود. چه وضعیت زندگی معلمان، چه فضای فیزیکی ساختمانهای مدارس، چه وضعیت معلمان شاغل در مدارس غیر انتفاعی و ...
" یک عضو هیات علمی دانشگاه، با 20 سال سابقه تدریس"
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
دوست عزيز شروطي را مطرح كردي كه فكر كنم تا دو يا سه ميليارد سال ديگه هم محقق نشه البته ادمي به اميد زنده است اما من اميدي ندارم و همواره كفته ام شرايط بدتر نشه بهتر ي در كار نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
بسیار عاالی
یکسری کم سواد با ادعا امدن بالا
که چون از مغزشون استفاده نکردند توانایی تحلیل ندارن
مغز باید استفاده بشه تا نرونهاش فعال بشه
مغز اکبند تحویل دانشگاه دادند
بدتر از همه اینکه متومتوهمند به ویژه پدر مادرهاشون
کجان نخبه ها
کجان بچه های نخبه ها
انقدر سخت طرح میکنید سوالات رو آدم میمونه چیکار کنه از جاهایی طرح میکنید و میارید که معلم سر کلاس یه بار هم بهش اشاره نکرده یا چيزای مسخره که اصلا ارزش ندارن و به صورت مفهومی میپیچونید قشنگ بعد انتظار دارید واقعا دستخوش
فرق اونایی که تو بالا شهر و غیر انتفاعی درس میخونن هم هست چون هه چی راحت در اختیارشون هست ولی مایی که تو مدرسه دولتی عادی درس میخونیم ۲ ماه که معلم درس تخصصی نداریم و هر چقدر هم سگ دو میزنیم انگار نه انگار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
چرت و ورت
تو کتابخای ده یال پیش با الان مقایسه کن
سخت گیری ههه
خواشا کم هوشی فرزندت به جایی نسپار
کم هوشی ارثی است
ممکن است یک سال سوالات آسان باشد معدل ها بالا باشند و سال بعد سوالات سخت باشند و معدل ها پایین بیایند. آیا معدل برای پذیرش دانشگاه ملاک عادلانه ای است؟
نخبه ها سالهاست که مهاجرت رو شروع کردن طبیعیه که این نسل اینجوری باشه
لقمه را دور سرتان نپیچانید و به حاشیه نروید . به اوضاع دانش آموزان رجوع کنید . سبگار ، مواد مخدر ، روابط نامشروع و ... بین دانش آموزان بیداد می کند . هیچ میدانید که دانش آموزان برای خودشان نیمچه متاهل هایی هستند که بزرگترین دغدغه اشان دوست جنس مخالفشان است . بیخیال بشید و آب در هاون نکوبید و اینقدر خودتان را بخواب نزنید .
تا زمانی که بجای دانش و سواد و تسلط معلم بر مفاهیم آموزشی و علمی، عملکرد سیاسی و وابستگی گروه سیاسی معیار انتخاب معلمان باشد این سیر قهقرایی ادامه داد و در مرحله بعد با اخراج استادان باسواد و و جذب استادان بی سواد و صرفا وابسته یا حامی یک گروه سیاسی خاص، این فاجعه را در دانشگاهها تداوم می یابد.
اثرات کرونا به وضوح ببینید
اثرات رفتن بچه های نخبه و امدن معلمان پخمه
شما مگه نمیگفتید برن نخبه ها بدرک
نخبه بره
پخمه و پخمه با هم ازدواج میکنند و نتبجه ش میشه سوپر پخمه
چرا باور نمیکنید هوش از پدرو مادره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
خخخخخخخخخ
حرف بزنی میگن سیاه نمایی میکنی حرف نزنی میگن طرف حالیش نیست فعلا با همین فرمون جلو بریم . تغییر در نظام آموزشی که از پایه اول دبستان ایجاد کرده اید اشتباه است ! بچه شش هفت ساله مسئله میتونه حل کنه ! کلاس دوم و سوم هم همین الان بچه کلاس دوم و سومی میتونه کسر حل کنه ؟ این مطالب پیچیده ائی که از پایه اول دبستان در کتاب کنچانده اید چیزی جز بیزاری از درس و مدرسه در کودکان ایجاد میکنه !
سلام ، به نظرم من به عنوان پدر یک دانش آموز دیپلم تجربی ، خرداد ۱۴۰۲ با معدل نزدیک ۱۲ در این رابطه بعداز دقت روی این موضوع : اول ؛ اکثر کلاسهای درسی در سه سال گذشته آنلاین و غیر حضوری بوده ، و از گوشی همراه در دست دانش آموز به عنوان معلم استفاده شده بخاطر بیماری کرنا ، پیچیده کردن سوالات امتحانی بخصوص ، امتحانات دروس علوم انسانی و معارف اسلامی ، چرا برای فهمیدن یک دانش آموز در مبحث معارف اسلامی با سوالاتی سخته و پیچیده او را خسته و دلزده کنیم واقعا چرا ؟ پسر من دینی نمره ۷ گرفته عربی ۹ فارسی ۱۰ ، چرا در این رابطه سوالات رو این همه سخت گیرانه طرح میکنند ، واقعا لازم است ، ساده کردن در یادگیری بهترین راه است
اونایی که واقعا درس خواندن به کجا رسیدن.
دقیقا همین طوره معلم ها حفظی درس می‌دهند ولی امتحانات نهایی مفهومی هستش وبرای امتحان نهایی و نمره باید کلاس بروند
خوب معلم ها مدرسه سواد ندارن
سیستم آموزشی شکنجه گر دانش آموزان
من خودم دکتری تخصصی دارم ماهی 23 م حقوق میگیرم با 24 سال سابقه
پسرم سال بعد کنکور داره با چه انگیزه ای درس بخونه
دوتا ماشین و موبایل و... معامله کنه تو این اقتصاد دلالی که همه ارزشهای فرهنگی و... وارونه شده بسشه
اکثر معلم‌ها سطح سوادشون پایین ،،یا قدرت بیان پایینی دارند متاسفانه معلم‌ها ی نهضتی را کردن معلم معلومه که بچه نمی‌فهمه من معلم میشناسم داخل روستا تدریس خصوصی میکنه تمام مقاطع تحصیلی از کلاس چهارم تا دوازدهم ،،کتاب ریاضی شیمی ،زبان علوم همه فوق العاده با جلسه ای ۱۰۰ چرا یکی مثل اینا را استخدام نمیکنن شماره تماس را میدم اگه خواستین کمک بگیرید با یک جلسه نمره ۱۷را حداقل میگیرین
من اهواز درس خوندم اما مطالب را اشتباه یاد ما‌میدادند وقتی برای دانشگاه آراد موقعی که جدا از سراسری بود رفتیم شمال و با بچه های اونجا درس میخوندیم سیر تا پیاز آنها راههای کوتاهتر و بهتر و درست معلم به آنها یاد داده بود.با این وجوداز خوزستان نمیشه بهتر از این انتظار داشت حتی اهوازش هم باید جز مناطق سه باشد
سوالات کشوری که همان امتحانات نهایی هست بسیار مشکل و مثل کنکور مفهومی طرح میکنند برای همین بچه ها بخصوص مناطق محروم افت آنها شدیدتر است
من با‌مشاوره مشورت‌کردم گفت اگر میخواهید افت تحصیلی نکنید حتما باید کلاس خصوصی برای امتحانات نهایی بروید هزینه را پرسیدیم بیشتر از ۲۵ میلیون بود خب این امتحانات بسیار سختتر از کنکور هستند و بخصوص که اکثر‌مردم در‌مناطق دو سه بخصوص این هزینه را ندارند که نهایی کار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
مشاورت داره بارشو میبنده بره اروپا
ببخشید شما ها که پدر ما خوزستانی هارو در آوردید
همش جهش همش امتحان همش پرسش
دقیقا دبیر زیست ما از روی یک جزوه تدرسی میکنه و من به ناچار مجبورم برای جبران این زمانی که الکی تو مدرسه گذشت حتی از یه سری کارامم عقب بمونم
سوالارو تحلیلی درآورده بودن از کتاب یعنی باید متن کتابو میخوندی تو ذهن تحلیل میکردی ولی کی تو مدارس آموزش تحلیل محور اجرا کردن که امتحانارو سخت کردن واقعا نمیدونم چی بگم از ما که گذشت دلم واسه نسل بعد ما میسوزه
دیپلم تجربی ام با معدل ۱۵
چرا باید درس بخونیم وقتی که ایندمون رو به باد دادید
همین امستل معلم پیرم اونقدر بیسواد هست که فقط میاد سر کلاس راجب فوتبال صحبت میکنه و تازه یک هفته در میون هم میاد.خوب انتظاری میشه از فرزند داشت.
و یه معلم دیگه که اون اصلا بلد نیست درس بده و متاسفانه با پیگیری های مکرر والدین اقدامی صورت نگرفت
من اهوازم وقتی معلم نیم ساعت دیر میاد نیم ساعت پا گوشیش هست ربع ساعت هم زودتر کلاس رو تعطیل میکنه تا بره دنبال بچش همین میشه
چرا معدل بچه ها میاد پایین چون شما ها سخت می گیرید یکم سخت نگیرید خیلی بهتر میشه بعد تازه غر هم می زنید واقعا جای شرم داره ?
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست