بازدید 7536
جزییات تازه از توافق محیط زیستی ایران و طالبان؛

طالبان کلیت معاهده آبی سال ۱۳۵۱ را قبول دارد/ مذاکرات بین دو کشور، دو محور اساسی داشت / تشریح اختلاف نظر‌های موجود میان طرفین/ قبلا حقابه «هامون» موضوعیت نداشت و حالا دارد

گاهی بهانه می‌آورند که با توجه به تداوم خشکسالی در سال‌های پیاپی، دیگر منابع آبی موجود در افغانستان به اندازه سال ۱۳۵۱ نیست؛ هرچند ما در پاسخ می‌گوییم با وجود کم شدن میزان بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، باز هم طرف افغانستانی باید به نسبت کاهش میزان بارش‌ها از حقابه ایران کم می‌کرد، نه این که بخش عمده حقابه ایران را تخصیص ندهد.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ 11 November 2023

طالبان کلیت معاهده آبی سال ۱۳۵۱ را قبول دارد/ مذاکرات بین دو کشور ۲ محور اساسی داشت/ تشریح اختلاف نظر‌های موجود میان طرفین/ قبلا حقابه «هامون» موضوعیت نداشت و حالا داردبعد از مدت‌ها کشمکش و در شرایطی که تنش آبی بین دو همسایه می‌ر فت به تنش در ابعاد دیگر هم برسد، سرانجام مقامات دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند و به توافقی دست یافتند که حالا جزییات تازه‌ای از آن منتشر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با سفر ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزرا طالبان در راس هیاتی به کشورمان، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با ایشان نشستی برگزار نمود که محور اصلی آن، تامین حقابه هیرمند بود؛ رودی که از همسایه شرقی کشورمان سرمنشا می‌گیرد و در پایین دست آن، استان سیستان و بلوچستان ایران قرار دارد که سالهاست در نتیجه خشکسالی، حال و روز خوشی ندارد و با مصائب گوناگون دست به گریبان است.

البته هیرمند در انتهای مسیر خود به دریاچه هامون می‌ریزد و عامل حیات این پهنه آبی یگانه است. مجموعه‌ای از سه دریاچه مجزا که یکی از آن‌ها کاملا در محدوده مرز‌های کشورمان واقع شده و دو تای دیگر در مرز دو کشور همسایه قرار دارند و از این رو یک دریاچه تلقی شده و با نام «هامون» در گذر زمان در تاریخ ثبت شده‌اند که هر ساله در فصل بارندگی‌ها آنچنان مملو از آب می‌شوند که به هم پیوند می‌خورند و یک دریاچه عظیم و بی نظیر را شکل می‌دهند که مامن پرندگان مهاجر هم می‌شود.

طالبان کلیت معاهده آبی سال ۱۳۵۱ را قبول دارد/ مذاکرات بین دو کشور ۲ محور اساسی داشت/ تشریح اختلاف نظر‌های موجود میان طرفین/ قبلا حقابه «هامون» موضوعیت نداشت و حالا دارد

روایاتی که مربوط به گذشته‌های نه چندان نزدیک است، زیرا سال هاست که تقریبا اثری از هامون به چشم نمی‌خورد؛ دریاچه‌ای که یکی از دلایل محو شدنش، تامین نشدن حقابه آن از هیرمند است؛ از رودی که حالا در افغانستان چند نمونه از عظیم‌ترین سازه‌های موجود در آن کشور، سد‌های احداث شده در مسیر هیرمند است و دولتمردان افغانستان با بی توجهی به معاهده‌ای که با کشورمان دارند، دریچه‌های این سد‌ها را برای رهاسازی حقابه ایران باز نمی‌کنند.

البته در سال‌ها و حتی دهه‌های اخیر، خشسکالی وسیعی بر منطقه حاکم شده و شاهد کاهش چشمگیر نزولات جوی بوده ایم که کاهش دبی هیرمند را هم موجب شده است؛ اما دولتمردان همسایه به این بهانه، گاه به کل بی خیال دادن حقابه ایران شده اند تا جایی که همواره حل این مشکل، یکی از دستورکار‌های جدی در روابط دو کشور بوده و هربار بحران خشکسالی اوج گرفته و مردم به مشکلات بیشتری دچار شده اند، تنش بین دو کشور افزایش یافته است.

مثل اتفاقی که در تابستان اخیر شاهدش بودیم و کار به جایی رسید که رئیس جمهور کشورمان صریح‌تر از هر زمانی در خصوص ملزم شدن افغانستانی‌ها به رعایت معاهده فیمابین سخن گفت و در مقابل، برخی مقامات طالبان پاسخی نامطلوب به طرح این مساله دادند. وضعیتی که حالا به نظر می‌رسد به بهترین شکل از آن عبور کرده ایم تا جایی که مقامات دو کشور در پی مذاکره صمیمانه با یکدیگر، بر تشکیل کارگروه مشترک برای حل مشکل به توافق رسیده اند؛ توافقی که حالا جزییات جالب توجهی از آن منتشر شده است.

دو محور مذاکره ایران و طالبان

علی محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری، هماهنگی و مدیریت پدیده گرد و غبار در گفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: از مهمترین موضوعات مطرح‌ در این نشست، نخست، بررسی شرایط تامین حقابه رودخانه هیرمند و تالاب هامون توسط کشور همسایه و دوم، اعلام آمادگی ایران برای انجام اقدامات میدانی به‌منظور تثبیت کانون‌های گرد و غبار در افغانستان بود.

وی افزود: روز قبل از دیدار سلاجقه و ملا برادر هم نشستی بین برخی مقامات سازمان محیط‌ زیست با افراد زیرمجموعه آقای ملا برادر برگزار شد و توافق اولیه‌ای برای تشکیل یک کارگروه مشترک به‌منظور بررسی شرایط محیط‌ زیستی منطقه به دست آمد و قرار شد در این کارگروه حتما کارشناسان حوزه محیط‌ زیست افغانستان نیز حضور داشته باشند تا بتوانیم علمی‌تر و عملیاتی‌تر، اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار در منطقه را آغاز کنیم.

طالبان کلیت معاهده آبی سال ۱۳۵۱ را قبول دارد/ مذاکرات بین دو کشور ۲ محور اساسی داشت/ تشریح اختلاف نظر‌های موجود میان طرفین/ قبلا حقابه «هامون» موضوعیت نداشت و حالا دارد

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار تاکید کرد که در نتیجه نشست برگزار شده، نوعی تفاهم اولیه شفاهی بین دو کشور درباره لزوم تخصیص حقابه ایران از رودخانه هیرمند به دست آمد و ملا برادر قول داد، به محض مساعد شدن شرایط زیست‌محیطی در بالادست، افغانستان روند رهاسازی را در آبی سال جاری آغاز کند تا حداقل بستر مجموعه تالاب‌های هامون مقداری مرطوب شود.

وی افزود: در این دیدار به اطلاع طرف افغانستانی رساندیم که در ایران، چند سالی است ستاد ملی مقابله با گرد و غبار دایر شده و در آن تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط عضویت دارند و اقدامات لازم برای تثبیت کانون‌های گرد و خاک در سطح کشور و همچنین پژوهش‌ها و اقدامات عملی لازم برای مقابله با گرد و غبار در کشور‌های همسایه توسط این ستاد پیگیری می‌شود و تا کنون تجربیات زیادی در این حوزه در ایران به دست آمده است.

اختلاف نظر درباره نحوه تخصیص حقابه ایران در طول سال آبی

طهماسبی در ادامه گفت: مقامات افغانستان در مذاکرات تاکید می‌کنند که کلیت معاهده آبی منعقد شده بین دو کشور (در سال ۱۳۵۱) و رقم تعیین‌شده به عنوان ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال در شرایط نرمال بارندگی را به عنوان حقابه ایران قبول دارند، البته گاهی بهانه می‌آورند که با توجه به تداوم خشکسالی در سال‌های پیاپی، دیگر منابع آبی موجود در افغانستان به اندازه سال ۱۳۵۱ نیست؛ هرچند ما در پاسخ می‌گوییم با وجود کم شدن میزان بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، باز هم طرف افغانستانی باید به نسبت کاهش میزان بارش‌ها از حقابه ایران کم می‌کرد، نه این که بخش عمده حقابه ایران را تخصیص ندهد.

وی افزود: اختلاف نظر دیگری که بین دولت ایران و حاکمیت افغانستان درباره حقابه وجود دارد، نحوه تخصیص رقم ۸۲۰ میلیون متر مکعب است، زیرا در معاهده تاکید شده که این میزان آب باید براساس یک دِبی پایه و مشخص در طول سال آبی به کشورمان وارد شود، اما در گذشته افغانستانی‌ها آبی را که نمی‌توانستد کنترل کنند و از کشورشان خارج می‌شد، به حساب حقابه ما می‌گذاشتند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در ادامه گفت: آن‌ها هنوز هم معتقدند که می‌توانند حقابه ایران را به صورت سیلابی، یعنی هر زمان که رودخانه هیرمند بر اثر بارندگی‌ها موسمی دچار طغیان شد، به سمت کشورمان رهاسازی کنند و همان را به عنوان حقابه در نظر بگیرند. البته ما این نوع از تخصیص حقابه را قبول نداریم و به طرف مقابل تاکید کرده‌ایم که باید با تشکیل یک کارگروه کارشناسی مشترک، اختلاف نظر‌ها را برطرف کنیم.

در معاهده ۱۳۵۱، حقابه «هامون» موضوعیت نداشت

طهماسبی با تاکید بر این که در موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند، علاوه بر لزوم تخصیص حقابه به کشورمان براساس معاهده سال ۱۳۵۱، باید حقابه محیط‌ زیستی مجموعه تالاب‌های هامون نیز در نظر گرفته شود، گفت: طرف افغانستانی به ما می‌گوید که وقتی بخشی از حقابه را به طرف ایران رهاسازی می‌کنیم، شما این آب را در چاه‌نیمه‌ها ذخیره می‌کنید و باید سهم محیط‌ زیست را نیز با مدیریت خودتان از همان آب رهاسازی‌شده تخصیص دهید.

وی افزود: ما این صحبت را نپذیرفته‌ایم و تاکید داریم، رقم ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال که در معاهده سال ۱۳۵۱ به عنوان حقابه ایران تعیین شده، صرفا مربوط به آب شرب و کشاورزی بوده و مساله حقابه محیط‌ زیستی در آن زمان موضوعیت نداشته است، چون در سال ۱۳۵۱ مجموعه تالاب‌های هامون چه در ایران و چه در افغانستان، کامل پر بوده و نیازی نبوده است که حقابه جداگانه‌ای برای تالاب‌ها در نظر گرفته شود.

مشاور سلاجقه در پایان تصریح کرد: البته این که مقامات ارشد دو کشور حاضر هستند، برای حل این اختلاف نظر‌ها جلسات دوجانبه‌ای را برگزار کنند، نکته مثبتی است، اما در هر صورت، هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و هم مقامات حاکمیت افغانستان، هر دو منافع ملی کشور خود را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل، زمان می‌برد که بتوانیم به تفاهم قطعی در این زمینه دست پیدا کنیم. البته امیدواریم با تشکیل کارگروه کارشناسی و انجام مذاکرات بیشتر، بتوانیم به نتایج مشترکی درباره مساله حقابه برسیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
به جِد اعتقاد راسخ دارم که مذاکره و گفتگو با طالبان و القاعده و گروه های همسو آب در هاون کوبیدن است اگر نادر قلی افشار توانست با مذاکره یاغیان قندهاری را رام کند ما هم می توانیم از طالبان حق آبه بگیریم
نزدیک به ده میلیون افغان در ایران حضور و زندگی می کنند دویست هزار نفر از اینها را آموزش داده و ارتشی از آنها تشکیل و کل رودخانه هیرمند تا دامنه اورست را ضمیمه مام میهن کنیم
اگرچه در تمام این سالها حقابه هامون موضوعیت نداشته، اما تشکیل کارگروههای معاهده 1351 قطعا موضوعیت داشته.

تمام مقاماتی که بأی نحو در خصوص پیگیری مفاد معاهده قصور یا تقصیر داشته اند باید تحت پیگرد قرار گرفته و مجازات شوند.

وظایف ذکر شده در بندهای این معاهده در حکم وظیفه قانونی مقاماتِ مسئول است و قصور در انجام وظایف، باید توسط نهادهای نظارتی و قضایی پیگیری شود.
خجالت هم خوب چیزیه
چقدر ساده هستند مقامات ایران. به جای این کارهای بی فایده، میلیون ها افغانی موجود در ایران را اخراج کیند. خود همین اهرم فشار است
از پاکستانی‌ها بیاموزید � چگونه حق خود و ملت خود را با اخراج افغانی‌ها گرفتند تمام مهاجرین را اخراج کنید تا به حقابه هیرمند و پس دادن زمین‌های مرزی در بلوچستان گردن نهند کار به جایی رسیده که مار تهدید می‌کنند
مردم ایران از مهاجرین افغانی بیزارند وجود این‌ها باعث عدم امنیت و غارت منابع ملی ما شده است �اهشمندیم این‌ها را بیرون کنید مثل پاکستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
اگه فقط کار بهشون ندن خودشون میرن ملت ما دنبال کارین که هزارتومن ارزونتر تموم شه از ماست که برماست
مسئولین انقلابی ما باید بدانند گرفتن حق مردم رودربایستی ندارد بیرون کردن مهاجرین غیرقانونی رودربایستی ندارد گرفتن حقابه هیرمند رودربایستی ندارد انقلابی عمل کنید
نهایت دیپلماسی رئیسی: قبلا حقابه هیرمند موضوعیت نداشت ولی الان دارد!
ولی در عمل هیچی
راه رسیدن به حقابه خواهش و تمنا نیست راهش فقط اخراج دو سه میلیون افغانی از ایرانه
یک تار موی مهرجویی فقید
به کل افغانستان و تاریخ نداشت ش می ارزید.
باید حمله کنید به افغانستان و این پابرهنگان بی سواد مسلح را تک تک تیربار ون کنید و افغان ها و کره زمین را نجات بدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
قتل مهرجویی ابعاد دیگری دارد
خدا را شکر طالبان به تعهدات گذشته وفادار است وقبول دارد شهرداری تهران که خود را متعهد به هيچ قرارداد نه تنهابا شهروندان حتی پیمانکاران نمی بیند برای نمونه 14 سال است مجتمع تجاری ابریشم را فروخته ولی سند واحدها را واگذار نمی کند. ش
بابا بازم دم مردم لندن گرم نه دولتش ها،، دولتش باعث و بانی کشته شدن ۱۰ میلیون ایرانی هستش،، شما طالبان هیچ بویی نه از شرف نه انسانییت نه دین و مذهب نه اسلام و خدا نبرید تف به شرف نداشتتون، بیخود نیس که ۵۰۰ صفه با امریکا و اسراییل قرارداد دارید، اونوقت ما داریم تو استین خودمون افعی پرورش میدیم با اب و برق گاز مسکن تحصیل و شغل درمان و....
تو رو خدا ببین کارمون به کجا رسیده که ما با داشتن فرهنگ 5000 ساله باید خواهش ، التماس و تمنای حقابه آب از انسان نماهای عصر حجری نماییم
با یک موشک بزنید سد رو خرابش کنید آب بیاد این ور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
دوست عزیز به دلیل اجرای سیاست های اشتباه مسئولین ایرانی و اجازه ورود میلیون ها افغانی بیسواد و متعصب دینی، امکان این کار نیست. کافی است طالبان فتوا دهد که برای رفتن به بهشت، مثلا عملیات انتحاری انجام دهید . مطمئن باش هزاران هزار از همین افاغنه موجود در ایران فریب می خورند و امنیت کشور را به خطر می اندازند. راه حل فقط و فقط اخراج فوری اینها از کشور است. ایران رسما اشغال شده
اصل صحبت هم همینه .
با توجه به خشکسالی عظیم و تغییر اقلیم چاه نیمه ها وانتقال آب هامون به شهرهای میلیون نفری مثل زاهدان با صدها کیلومتر فاصله هامون را خشک نموده است
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز
افغانها و طالبان دارن کشور و مردم ایران را مسخره میکننن عجب ؟؟؟؟؟؟؟؟
این ۲۵ میلیون افغانی که مشغول زاد و ولد هستند را بریزید بیرون حق آبه هم نخواستیم
مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران، به حرف ملت ایران گوش کنید. طالبان گروهی تروریستی است که هیچ کشوری آنها را به رسمیت نمی شناسد. چرا با مذاکره و دعوت به کشور، به آنها مشروعیت می دهید؟ افاغنه را اخراج کنید. میلیون ها افغانی علاوه بر فشار بر اقتصاد بیمار ایران، هدر دادن میلیون ها تن آرد و دارو و امکاناتی که مربوط به پرداخت کنندن مالیات است، مشکلات امنیتی و حتی ارضی برای ایران بوجود می آورند. چرا گوش نمی کنید؟
خیلی عجیبه، ملت ایران بخاطر مشکلات اقتصادی حتی نمی توانند بچه دار شوند، آنوقت میلیون ها افغانی آوار شدند سر کشور، از همه امکانات بهداشتی و نان و....دارند استفاده و جمعیت خود را افزایش می دهند!! خب با این ترتیب ده سال دیگه اینجا جزیی از افغانستان خواهد بود. حداقل ترکیب جمعیتی اش دیگر ایرانی نیست. چرا مسئولین به این خطر بی توجه هستند؟
مذاکره با کی؟ کدام کشور دنیا اینها را به رسمیت می شناسد؟ گیریم که توافقی هم کردند، اینها که دولت پایدار نیستند، براحتی آن را زبر پا می گذارند. چرا به این گروه تندرو و نامقبول در سطح دنیا، وجاهت می دهید؟ عزت و اقتدار ملی یعنی این؟
وزارت خارجه ایران، مقامات، دستگاه ها، .....مذاکره یعنی گفتگو با یک دولت مستقر. طالبان را کی به رسمیت شناخته که دل به توافق با آن بسته اید؟ اینها قطره ای آب نخواهند داد. حیثیت کشور را حفظ کنید. افاغنه موجود در ایران را اخراج کنید. مرزهای شرقی را کنترل کنید. این چه وضع حفاظت از کشور است؟ امروز با یک دزد که به بانک دستبرد زده مصاحبه کرده بودند، گفته بود در بانک در حین دزدی می خوابیدیم و استراحت هم می کردیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این هم از وضعیت مرزهای شرقی که انگار مرزبانی ندارد!
کسی پیدا شود از فرمانده مرزبانی بپرسد نیروهایت در مرزهای شرقی چکار می کنند که میلیون ها افغانی توانستند وارد کشور شوند؟
دوستان با حرف زدن هیچی درست نمیشه، می بینید که هر چقدر مردم از وجود افغانیها شکایت دارن، روزبروز برادری و دوستی با طالبان و تعداد افغانیهادر کشور بیشتر میشه، این یعنی تو دهنی به خواست مردم
کلیاتش رو قبول دارند ولی جزئیاتش رو قبول ندارن که در یک کلام یعنی اینکه یه قطره آب به ایران ندن !!!!!!!!!!!!!!!!
ای وای عجیجم، این آدم خوارها تازه کلیات معاهده را هم قبول دارند!!!! پس چرا باقیمانده آب ار به شوره زار سرریز می کنند؟ ...باید تاسف خورد به حال مسئولین ایرانی که با پهن کردن فرش قرمز برای یک گروه ترورویستی حضور آنها را توجیه می کنند. آنها تا صد تا امتیاز ازتون نگیرند، چیزی نخواهند داد. چرا مقتدرانه رفتار نمی کنید؟
همتون دروغ میگید کافی کاری داشته باشید فوراً کارگر افغانی میگیرید که ارزونتر باشه مرد باشید بهشون کار ندید خودشون میرن
حضور این تعداد افغان ناشناس امنیت کل کشور را به خطر انداخته آیا فکر نمی کنید برخی از آنها عوامل جاسوسی کشورهای دیگر باشند . بسیاری از آنها را می توان با مبلغ ناچیز بکار در جهت اهداف دشمنان گرفت . در هرصورت دولت و وزارت کشور و شخص وزیر مسول هراتفاقی است که بیفتد .
نه تنها طالبان بلکه هیچ افغانی حقی برای ایران قائل نیست.
به نسبت جمعیت افغانها در ایران ، آنها سالانه 6 میلیارد مترمکعب آب مصرف میکنند . در حالی که حق آبه ایران 850 میلیون متر مکعب هست . یعنی 14 درصد آب مصرفیافغانها در ایران .
نشستند وگفتند و برخواستند و ........................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرانیروهای مرزبانی جلوی ورود افاغنه رانمیگیرند،چرانیروی انتظامی ۵میلیون افغانی رابرنمیگردانند،مردم ازفشارگرانی درعذابند ،ونمیتوانند افغانهاراتحمل کنند،غیرتعدادی کسبه وبازاری کسی نیازبه کارافغانی نداردبارفتن افاغنه قیمت های مواد مصرفی خانواده هانصف میشه واضافه صادرمیشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی