بازدید 8442
در متفاوت‌ترین نشست «ستاد ملی مقابله با گرد و غبار» مطرح شد؛

حداقل مطالبه، مرطوب کردن بستر هامون است!/ تحقق حقابه هیرمند، شرط ایران برای پذیرش طالبان به عنوان دولت رسمی است

در روزی که مدارس ابتدایی برخی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان به دلیل شدن گرفتن توفان و به دنبال آن، افزایش شدید غلظت گرد و خاک و افت شدید کیفیت هوا تعطیل است، متفاوت‌ترین نشست «ستاد ملی مقابله با گرد و غبار» برگزار و در آن مسائل قابل تاملی مطرح شد.
کد خبر: ۱۲۰۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ 31 October 2023

حداقل مطالبه، مرطوب کردن بستر هامون است!/ شرط تحقق حقابه هیرمند، پذیرش طالبان به عنوان دولت رسمی استدر روزی که مدارس ابتدایی برخی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان به دلیل شدن گرفتن توفان و افت شدید کیفیت هوا تعطیل است، متفاوت‌ترین نشست «ستاد ملی مقابله با گرد و غبار» برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، در پی گزارش‌های رسیده در خصوص شروع توفان در جنوب شرقی کشورمان و مختل شدن زندگی مردم در پی خاک گرفتگی شدید هوا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور، تصمیمی جالب توجه اتخاذ کرد و عازم سیستان و بلوچستان شد تا برای نخستین بار، نشست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار را جایی بسیار دورتر از پایتخت و در کانون بحران برگزار کند.

نشستی متفاوت که برای نخستین بار در خارج از تهران، در مجاورت مرز‌های شرقی کشورمان، در زابل برگزار شد تا نمایندگان دستگاه‌های مسئول پیش از حضور در آن، با همه وجود شدت گرد و غبار در منطقه و عواقب آن برای مردم را شاهد باشند و احساس کنند تا بدانند چه تکالیفی بر عهده شان قرار گرفته و چگونه می‌توانند به این وضعیت بغرنج و آسیب زا پایان دهند.


وضعیتی که سال‌های طولانی است گریبانگیر مناطق وسیعی از کشورمان شده، اما به طور مشخص در استان سیستان و بلوچستان به حدی پیش رفته که منطقه سیستان، بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار در کشور محسوب می‌شود و لذا رسیدگی به آن، در اولویت بسیار بالایی قرار دارد؛ مساله‌ای که البته حل آن نیازمند اقداماتی بسیار فراتر از کشورمان است.

کافی است به بحران در این منطقه اشاره شود تا مسائلی زنجیره وار به ذهن مخاطب خطور کند؛ از خشکسالی شدید و از بین رفتن ذخیره‌های آبی مانند دریاچه هامون تا حقابه هیرمند که بی ثباتی کشور همسایه، افغانستان در طول تاریح، همواره آن را به چالشی بزرگ بین دو کشور تبدیل کرده و هنوز هم حل نشده است؛ چالشی که دست بر قضا با بر سر کار آمدن دوباره طالبان در آن کشور، وسعت و عمق زیادتری هم یافته است!

مسائلی که طبعا بخش مهمی از مذاکرات هر نشستی برای بررسی این بحران و تلاش برای یافتن راه حل آن است؛ درست مثل این نشست متفاوت و خاص که یکی از مباحث مهم مطرح در آن حقابه هامون بود و علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن گفت: ما باید در ابتدا بحث مرطوب کردن هامون را دنبال کنیم چون اگر کف تالاب مرطوب شود، میزان گرد و غبار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: حتی اگر شرایط آبی مناسب نباشد و دولت همسایه نیز بار‌ها این موضوع را تکرار کند، باز هم باید آب برای مرطوب کردن هامون رهاسازی شود؛ این خواسته اصلی ماست و بجد پیگیر تحقق آن هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نشست‌های کارشناسی میان دو کشور انجام می‌شود و آخرین نشست هم ۲۹ مرداد برگزار شد. این موضوع در قالب یک تقویم زمانی ادامه خواهد داشت. در بحث مذاکرات حضور جوامع محلی بسیار کارساز است. طرف مقابل با رویکرد مناسبی به جلسات می‌آید و به این نتیجه رسیده که اگر آبی باشد باید رهاسازی کند و در این مورد شبهه‌ای وجود ندارد.

او در ادامه گفت: زمانی که بارش‌ها اتفاق بیفتد و حوضه آبریز بالادست ذخیره مناسبی داشته باشد، انشاءالله رهاسازی کامل حقابه نیز انجام خواهد شد.

معاون رییس جمهور با اشاره به وضعیت چاه نیمه‌ها گفت: چاه نیمه‌های سیستان شرایط مناسبی ندارد و حتی چیزی که مشاهده کردیم این بود که از حجم مرده چاه نیمه‌ها بهره‌برداری می‌شود. با وجود این،  خوشبختانه دولت تمهیدات عالی را در نظر گرفته و جایگزین‌هایی که برای شرایط اضطرار تعریف کرده، بسیار مناسب است.

سلاجقه افزود: مردم خیالشان راحت باشد، زیرا دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد مردم سیستان تشنه بمانند و امنیت آب خصوصا امنیت آب شرب کاملا برقرار است و تامین آب به نحو احسن انجام می‌شود. حتی اگر شرایط خشک‌تر از این هم باشد، باز هم نمی‌گذاریم مردم بدون آب بمانند. در این راستا بحث انتقال آب پایدار نیز انجام و زیرساخت‌ها فراهم شده است.

ابراز امیدواری برای تحقق برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارند و رئیس سازمان در بازدیدی میدانی از هامون و با حضور در جمع مردم هم بر آن‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد که تدابیر اتخاذ شده با سرعت بیشتری پی گرفته شوند تا مشکلات سریعتر رفع گردند. مشکلاتی که رفع آن‌ها تنها منحصر به پیگیری و مذاکره محیط زیستی با طرف افغانستانی نیست و به وادی امور دیگر نیز راه یافته است.

موضوعی که نماینده وزارت امور خارجه در این نشست بیان کرده و تاکید داشته، «یکی از مشکلاتی که در مسیر تخصیص حقابه ایران از هیرمند وجود دارد، عدم استقرار دولت رسمی در افغانستان است، به طوری که در مجامع بین‌المللی حاکم نیز هیات حاکمه فعلی را به عنوان دولت رسمی نمی‌شناسند. با توجه به این شرایط، تحقق حقابه هیرمند، شرط پذیرش طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان است.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
اگر بستر رودخانه مرطوب بشه حکومت طالبان رو برسمیت میشناسیم اگه نشه به رسمیت نمیشناسیم همین وبس !
اینکه شرط حق آبه پذیرش دولت طالبان است را کی گذاشته؟ ایا منظور نماینده ایران این است که باید ایران ، طالبان را به رسمیت بشناسد؟
دوم اینکه حضرات، تعدادی از شهرهای استان، در مجاورت دریا هستند، چرا تاسیسات آب شیرین کن را خریداری و نصب نمی کنید؟ منتظر چه هستید؟ طالبان حتی اگر همه دنیا او را به رسمیت بشناسند، حتی اگر دو برابر فعلی افاغنه را پذیرایی کنید به شما آب نخواهد داد. چرا جمعیت چند میلیونی افغانی را اخراج نمی کنید تا حداقل فشار اقتصادی آنها کاسته شود؟
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
پاکستان مسلمان و همسایه جنوبی افغانستان و یار غار

طالبان با داشتن ۲۱۰ میلیون نفر جمعیت ، تنها پذیرای

یک میلیون افعان شده است

و الباقی را سناسایی دستگیر و اخراج کرده است

چرا مسولان ما نمیتوانند ؟ به این خواسته منطقی و

قانونی و عاقلانه اکثریت قاطع مردم عمل کنند ؟

این لجاجت و خودخواهی های کودکانه پرهزینه خطرناک برای چیست ؟؟؟
افغانیهای طرفدار طالبان را اباید اخراج و یارانه آن را جهت شیرین سازی آب برای مردم سیستان هزینه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
همین سفر رییس محیط زیست قهوه ای پوش و هیئت همراه به سیستان با هواپیمای دربست و پذیرایی و حق ماموریت و ایاب و دهاب و وووو

والله بالله تالله بی اثر و بیهوده بوده و تلف و هدر رفت

و هیچ ثمره ای نداشته و مشکل در بالا ست !؟؟

و کس و کسان دیگری باید چشمان خود را باز کنند و

حقایق را ببینند و خواسته اکثریت مردم را که صاحبان

کشور و بهترین درایت و بصیرت را دارند را انجام دهند
عجب! یعنی طالبان به راحتی قرارداد ها و موافقتنامه ها را نادیده می گیرد. تقصیر از خودتونه وقتی تو هر مراسمی نماینده بی شخصیت اونها رو هم دعوت می کنید پررو میشن.
اینها که اصلا مشکل نیست . مشکل اصلی اول غزه دوم حجاب غیر از این هرچه گفته می شود از حلقوم اسراییل و آمریکا بیرون میاد . دیگه حرفه اضافی ممنوع .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
وقتی علم الهدی از روی نا اگاهی و یا هر دلیل نادانسته

دیگری حتی مفاخر ایران باستان را بنام افغانستان سند

شش دانگ میزند و وزیر کشور با ۵ میلیون ناچیز

خواندن تعداد افاعنه در کشور دستور صدور شناسه !؟و

به رسمیت شناختن آنها را رسما اعلام میکند ؟

و این جمعیت حداقل ۱۲ میلیون نفری دارند از تمام

منافع یارانه های نان و آب و برق و اسکان و دارو و

آموزش و درمان و ایاب و ذهاب و داشتن املاک و

مغازه و خودرو ووو بهره مند میگردند

و هر زمان که با خلاف قانونی بزرگ مواجه شوند براحتی

در داخل کشور پنهان میشوند و یا به افغانستان فرار

میکنند ، دیگر چه امیدی برای مردم فلکزده باقی مانده؟

خواسته حداقلی مردم : شناسایی تمام افاغنه و اخراج

اکثریت مشکوک انها که پس از سلطه طالبان وارد شده

و اخذ مالیات و عوارض از ماندگان بنفع عمران و تهیه

آب بجای سهم آب هیرمند بنفع استان سیستان و

مردمی که از خشک شدن هامون متضرر شده اند
میباشد
عدم اختصاص حقابه چه ربطی به استقرار دولت رسمی داره؟ حقابه بده میشه رسمی و مشروع و ... ؟ بگید آقای رئیسی مثل واکسن که ی زنگ زد و سرازیر شد تو این موضوع هم تک زنگ بزنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
اقایونی که مدام دم از مقاومت و نظم نوین جهانی به زعامت ایران میزنند و دائم دم از جنگ با امریکا می زنند چرا افغانی ها را نمیفرستند به خانه هاشان ؟
چرا دوتا از لشکرهای جرار را برنمیدارن ببرن چاارتا طالبان بوگندو را قلع قمع کنند و و ابی را که به بیابانها سرازیر کرده اند. بسمت مردم مظلوم و درمانده سیستان و بلوچستان هدایت کنند؟؟؟

نه پول مملکت و نه نیرو و اسلحه مملکت برای منافع ملی هزینه نمیشه بلکه در جهت دشمن تراشی و هزینه تراشی برای کشور صرف میشه
بقول کنعانی ؛
بسه دیگه
بیشترین دلیل خشک شدن غیر طبیعی اقلیم ایران،سو مدیریت ۴۰ ساله است،الان هم با طرحهای من درآوری بدون مطالعه مثل رطوبت بخشی ک معلوم نیست با کدام مستند علمی صورت میگیرد،فقط زمینه دریافت انواع حق ماموریت،اضافه کاری.....برای دوستان فراهم میشود.
از معدود افرادی که در این دولت در جای درست قرار گرفته اند.
این یکی ازراهکارهاست ومیتونم به جرائت بگم باپذیرش طالبان به عنوان دولت رسمی ایران تا۷۰ درصددررسیدن به هلمندجلوترمیره مابقی هم بادیپلماسی پیش میره
با سلام
نماینده وزارت امورخارجه در این نشست گفت "با توجه به این شرایط، تحقق حقابه هیرمند، شرط پذیرش طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان است"
این چه حرفی است که نماینده وزارت امورخارجه زده است یعنی ایران را اینقدر ضعیف نشان داده که التماس میکند حقابه را بدهید تا شما را به رسمیت بشناسیم. چرا برای مملکت هزینه ایجاد میکنید. امور خارجه کشور در سطح کلان تصمیم گیری میشود حالا این بابا اینطوری چوب حراج به ابروی مملکت میزند. ایا رئیس جمهور و وزیر امورخارجه چنین حرفی را می پسندند؟
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
اصل کاری ظاهرا علم الهدی حاکم خراسان است و بقیه

همفکرانشان میباشد که راضی هستند !!!؟؟؟

در این سیستم حکومتی هم مردم فقط برای تظاهرات

دولتی و انتخابات نمایشی فرمایشی و شرکت در جنگ

و کارکردن سخت و گرفتن دستمزد ده درصد کشورهای

منطقه و جهان میباشد و سکوت کردن و تکرار کردن

شعار های تکراری و پر هزینه ضد منافع ملی ست و بس
سو مدیریت دلیل اصلی کم ابی ایران هست کل ایران بی اب هست و بی اب تر خواهد شد .خواهید دید.اگر دوستان فکر مبارزه با کل دنیا رو از سرشون بیرون کنن ایران درست خواهد شد(که اونم ده ها سال لازمه)
عزیز دلم مراقب باش بعد اینکه هامون رو برات مرطوب کرد و تو به رسمیت شناختیش دوباره آب روت نبنده، دوباره بعدش نمیتونی به رسمیت نشناسیشا. ازش هم بپرسی چرا میگه خدعه کرده ....
داداش از پاکستان یاد بگیر با چه اقتداری به طالبان فشار میاره بعد چند بار حمله مرزی به پاکستان افغانی هارو اخراج کرد، اینقدر مرز ابرقدرت منطقه بی در و پیکر که شبونه به صورت چند هزار نفری رفت آمد می‌کنند. واقعا خجالت نمیکشید
خاک
به رسمیت شناختن طالبان ناحق ، در ازای حق ابه هیرمند ، واقعا که هیچ دولتی چنین اقتداری نداشته است !!!!!! باید گفت زکی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی