بازدید 27377

فاجعه ثانویه خشکیدگی دریاچه ارومیه

متاسفانه این روزها در کنار تبعات خشکیدگی ارومیه شاهد پوسیدگی بخشی از تاسیسات زیربنایی و روبنایی پل میان‌‌‌گذر دریاچه ارومیه نظیر فونداسیون و بخشی از آهن‌‌‌آلات و ستون‌‌‌های فلزی آن هستیم. این ستون‌‌‌ها که از مقاطع تلفیقی فلز و فولاد و بتن ساخته شده باتوجه به طول آن با احتساب کوله‌‌‌های متصل‌‌‌کننده معادل ۲۰۰۰متر است
کد خبر: ۱۲۰۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸ 09 November 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر علی کنعانی در گزارشی در دنیای اقتصاد نوشت: پروژه میان‌‌‌گذر دریاچه ارومیه سال ۱۳۸۷ یعنی ۱۵ سال پیش افتتاح شد. زمانی که پل کلانتری را ساختند دریاچه ارومیه شرایط کنونی را نداشت و به نظر نمی‌‌‌رسید قرار است کمتر از دو دهه بعد شرایط بحرانی را تجربه کند. حالا که وضعیت تغییر کرده و نمک اطراف پل‌‌‌ را فرا گرفته است، چنانچه تدابیر مهندسی برای نگهداری از این پل لحاظ نشود ما با فاجعه‌‌‌ای دیگر مواجه خواهیم شد.
 
آب دریاچه ارومیه سال به سال کمتر می‌شود‌‌‌، خشکسالی و کاهش بارندگی از یکسو و عوامل انسانی از سوی دیگر تراز آب در این دریاچه را پایین‌‌‌تر برده و بخش‌‌‌های زیادی از آن را از آب تهی کرده است. تبعات این خشک شدن موجی از نگرانی را بین افکار عمومی‌‌‌ محلی، ملی و بین‌المللی به دنبال داشته و کارشناسان عواقب شومی ‌‌‌را برای ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه و محیط پیرامون آن پیش‌بینی می‌‌‌کنند. متاسفانه این روزها در کنار تبعات خشکیدگی ارومیه شاهد پوسیدگی بخشی از تاسیسات زیربنایی و روبنایی پل میان‌‌‌گذر دریاچه ارومیه نظیر فونداسیون و بخشی از آهن‌‌‌آلات و ستون‌‌‌های فلزی آن هستیم. این ستون‌‌‌ها که از مقاطع تلفیقی فلز و فولاد و بتن ساخته شده باتوجه به طول آن با احتساب کوله‌‌‌های متصل‌‌‌کننده معادل ۲۰۰۰متر است که شیب پل و ارتباط آزاد و زیر دهانه وسط آن برای عبور شناور‌‌‌ها در پرآب‌ترین وضعیت دریاچه تقریبا به ۱۰متر می‌رسد. ۱۳۰۰ متر این پل با ستون‌‌‌های آن در داخل دریاچه ارومیه نصب شده است.

متاسفانه بر اثر خشکی دریاچه این پل‌‌‌ها در پی عمیق، با توده‌های لجنی و نمکی پوشانده شده‌‌‌اند که عمق شمع‌‌‌های آن بیشتر از۷۰ متر است. باتوجه به اینکه نشست درخاکریز شرقی وغربی بوده، همین امر باعث آسیب پل و ستون‌ها شده است. پل‌‌‌ها و ستون‌‌‌هایی که به واسطه مصالح واردشده برای آنها در تخریب اکوسیستم،  در برهم خوردن جریان آب و خشک شدن دریاچه ارومیه نقش مهمی‌‌‌ داشتند. با عنایت به بررسی کارشناسی دقیق و نظر صائب کارشناسان فنی و سازه و سد و شبکه هرچه سریع‌تر باید وزارت راه و شهرسازی با اعزام اکیپ فنی نسبت به بررسی و تحلیل فرسودگی فونداسیون‌‌‌ها و بخش‌‌‌های فلزی اقدام کنند، زیرا امکان فرسودگی و از بین رفتن و نشست و شکنندگی در لاشه پل وجود دارد. تعمیر و گندزدایی و جلوگیری از آسیب‌‌‌های احتمالی به لاشه پل اقدامات لازم و عملی فوری را می‌‌‌طلبد.

همچنین مهندسان راهداری می‌‌‌گویند علاوه بر نمک‌زدایی باید سایر اقدامات فنی و لازم در پایه‌‌‌ها وتیرهای اصلی و فرعی عرشه پل نیز انجام شود تا حداقل حالا که دریاچه خشک شده پل باقی بماند. پل میان‌‌‌گذر با هزینه‌‌‌های میلیاردی ساخته شده و دو شهر بزرگ شمال غرب یعنی تبریز و ارومیه را حدود ۱۰۰ کیلومتر به هم نزدیک‌تر می‌‌‌کند و اکنون با اجرای ۶ قطعه دیگر اتوبان تبریز-ارومیه جان تازه‌‌‌ای خواهد گرفت. با انجام این اقدامات سال‌ها بعد نسل‌‌‌های آینده به یاد خواهند آورد که این پل در دهه ۸۰  روی دریاچه پرآب دریاچه ارومیه ساخته شد، دریاچه‌‌‌ای که الان ته کشیده و دل هر دوستدار آذربایجان و ایران را می‌‌‌سوزاند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۴
یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ساخت همین پل بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
یه نادان نظر کارشناسی میده میشی شما
نتیجه مدیریت جهادی!البته این یکی از نتایج درخشانشه!دومی سد کتوند سومی ارزش ریال چهارمی درجه منزلت پاسپورت ایرانی!
چرا برای ارومیه نظر نگذاشتین
عامل درز و نشت آب دریاچه همین ستونها بود و اکو سیستم دریاچه را نابود کرد مرگ دریاچه حتمی است آب شیرین را هدر ندهید
دوست عزیز بگو کامل خشک شده نگو داره پایین سطح رسیده نه عزیز کامل خشک شد به برکت بی تدبیری مسولان بیسواد
چرا علما برای خشک نشدن دریاچه اورمیه دعا نکردند
خشکی عمدی میباشد .خاک زیرین برای برخی بسیار ارزشمندتر از آپ یا فاجعه ژئو فیزیکی هست. به یزدان اگر ما خرد داشتیم؟
کارشناسان بیایند توضیح دهند که اثر شمع کوبیهای عمیق و خاکریزی بر وضعیت امروز دریاچه تاچه میزانی بوده؟
عامل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه همون ستونهای پل شد واب دریاچه را از درز همون ستونها راهی دریای ترکیه نمود دریاچه اورمیه در روی یک رود خانه عظیم قرار گرفته وآن رود خانه از زیر درباچه اورمیه گذر میکند ودر نهایت از جای ستونهای پل درزی پیدا شده به همون رودخانه زیر دریاچه وآب دریاچه از همان درزها راهی دریای سیاه ترکیه گردید.
سلام روی این دریاچه بیش از ۱۰۰ سد زده شده است. کدام شخص عاقل این کار را میکند؟
برای این دریاچه یک سد هم اضافی است. متاسفانه چون منافع بعضی ارگان ها در سد سازی بود به خاطر منافع سازمانی این بلا را سر این دریاچه آوردند. را حل:
سدها را تخریب کنید
البته خیلی خیلی دور از انتظار است.
ماشاالله همه در هر موردی کارشناس هستند عدم بارندگی چه ربطی به پل داره باید بارندگی باشد تا آب باشد همه چاه ها هم ابشون کشیده شده پس آنهم به پل ربط داره خواهشمندم در باره چیزی که نمی دانیم نظر ندید
چرا از همان ابتدا همه مسیر را فقط پل نزدند ؟ که ستونها هم داخل اب قرار نگیرد و سیستم اکولوژی دریاچه هم به هم نخورد و الان هم هزینه بر نشود ؟!
اولا خشک نشده خشکانیده شده
دوما اگه قرار بود به فکر احیا ش باشن چرا خشکش میکردن
بیچاره ملت مظلوم آزربایجان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست