بازدید 11064

کدام ویتامین‌ها باعث لاغری می‌شوند؟

فقط شاید در خواب و رویا بتوانید ببینید که با خوردن چند عدد قرص، لاغر شده و به وزن ایده‌آل خود دست یافته‌اید. در واقع لاغری بدون گرفتن رژیم غذایی، افزایش کالری سوزی و پشتکار فراوان بعید به نظر می‌رسد که امکان پذیر باشد. تعدادی از ویتامین‌ها وجود دارند که مقادیر مناسب ذخایر آنها در بدن می‌تواند در افزایش یا کاهش وزن موثر واقع شود.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳ 01 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مثبت سبز، برای اینکه مسیر لاغری شما موفقیت‌آمیز باشد باید با این ویتامین‌ها آشنا شوید. از این رو موضوع این مقاله را به کمبود ویتامین و لاغری اختصاص داده‌ایم. کدام ویتامین ها باعث لاغری می شوند؟ آیا به دنبال خرید قرص لاغری برای کمک به کاهش وزن هستید؟

کمبود ویتامین و لاغری؛ تاثیر ویتامین های B روی لاغری

وظیفه اصلی ویتامین‌های خانواده B، به ویژه ویتامین B12 تبدیل غذا به سوخت برای بدن است. این گروه از ویتامین‌ها روی عملکرد مغز، سطح انرژی و عملکرد سلولی تاثیر می‌گذارند. ویتامین‌های گروه B برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری هستند.

کمبود این ویتامین‌ها می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم و افزایش وزن شود. منابع غذایی ویتامین‌های گروه B عبارتند از: غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، گوشت، ماهی و لبنیات.

 

ویتامین دی و لاغری

ویتامین D مورد نیاز بدن را می‌توان از نور خورشید به دست آورد. احتمالا شما ویتامین دی را به عنوان ویتامینی برای کمک به سلامت استخوان‌ها و تنظیم هورمون‌ها می‌شناسید. اما شواهد نشان می‌دهد که این ویتامین در کاهش چربی‌های بدن نیز نقش دارد.

اگر کمبود ویتامین دی دارید، سعی کنید با مشورت پزشک و مصرف قرص ویتامین دی این کمبود را جبران نمایید. به این نکته هم باید اشاره کنیم که ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر ضروری به حساب می‌آید. این مواد معدنی برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی ضروری هستند. استخوان‌های ضعیف می‌توانند منجر به درد و محدود شدن تحرک شده و به این صورت عاملی برای چاقی و افزایش وزن باشند.

متاسفانه اکثر رژیم‌های غذایی به اندازه کافی حاوی ویتامین دی نیستند. این ویتامین را بیش از هر چیز در ماهی‌ها، تخم مرغ و غلات غنی شده می‌توانید بیابید. همان طور که حتما متوجه شده‌اید چنانچه در ابتدای مقاله گفتیم کمبود ویتامین و لاغری به یکدیگر ارتباط دارند.

آهن چگونه روی لاغری تاثیر می گذارد؟

ماده معدنی آهن در رساندن اکسیژن به سلول‎‌های بدن نقش دارد. هرچه ماهیچه‌ها اکسیژن بیشتری داشته باشند، بیشتر چربی می‌سوزانند. سطوح پایین آهن در بدن به طور مستقیم روی فعالیت ورزشی افراد تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کمبود آهن می‌تواند باعث خستگی شده و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه افزایش وزن را به دنبال داشته باشد.

غنی‌ترین مواد غذایی از لحاظ آهن عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات و سبزیجات برگ سبز.

دقت داشته باشید که برای جذب هرچه بهتر آهن در بدن باید به مقدار کافی ویتامین C استفاده کنید. کمبود ویتامین و لاغری در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند. اگر کم‌خونی فقر آهن دارید، با مشورت پزشک برای خرید قرص آهن اقدام کنید.

نقش منیزیم در لاغری

در مبحث کمبود ویتامین و لاغری حالا می‌رسیم به منیزیم. منیزیم ویتامین نیست اما یک ماده معدنی مهم به شمار می‌آید. طیف وسیعی از واکنش‌ها در بدن انسان به واسطه مقادیر مناسب منیزیم صورت می‌گیرند.

برای تولید انرژی و افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها همه ما به منیزیم نیاز داریم. سطوح پایین منیزیم، گرفتگی عضلات و درد و سفیتی آنها را در پی دارد. منیزیم همچنین به کنترل فشار خون و تنظیم سطح گلوکز (قند) خون کمک می‌کند که هر دو برای کاهش وزن ضروری هستند.

کمبود منیزیم می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم و افزایش وزن شود. آجیل، دانه‌ها، حبوبات و سبزیجات برگ‌دار بهترین منابع منیزیم به حساب می‌آیند. کمبود منیزیم را همچنین با مصرف قرص منیزیم می‌توانید برطرف کنید.

 

ویتامین‌ ها چگونه به لاغری کمک می کنند؟

ویتامین‌ها به بدن کمک می‌کنند تا غذا را به انرژی تبدیل کند، التهاب را کاهش دهد و هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و سیری را تنظیم کند. به همین دلیل است که می‌گوییم کمبود ویتامین و لاغری کاملا به یکدیگر مرتبط هستند:

تاثیر ویتامین‌ها در افزایش متابولیسم

ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین D و منیزیم همگی می‌توانند به افزایش متابولیسم کمک کنند. متابولیسم بالاتر به معنای این است که بدن کالری بیشتری می‌سوزاند، حتی در حالت استراحت.

ارتباط کاهش التهاب و کاهش وزن

در بحث کمبود ویتامین و لاغری التهاب یکی از عوامل تاثیرگذار است. التهاب یکی از عواملی است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. ویتامین C و ویتامین D می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

تنظیم هورمون‌های گرسنگی و سیری

ویتامین B12، ویتامین D و منیزیم همگی می‌توانند به تنظیم هورمون‌های گرسنگی و سیری کمک کنند. این مواد مغذی می‌توانند در جلوگیری از پرخوری و کمک به کاهش وزن نقش موثری را ایفا کنند.

رژیم غذایی مناسب برای لاغر شدن

از آنجایی که کمبود ویتامین و لاغری با هم در ارتباط هستند، برای کاهش وزن باید رژیمی را انتخاب کنید که عاملی برای بروز

کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن شما نباشد. به این نکات توجه کنید:

    غذاهای کامل و تازه بخورید: غذاهای فرآوری شده اغلب ویتامین‌های کمتری نسبت به غذاهای کامل دارند.
    به وفور میوه و سبزیجات مصرف کنید: میوه‌ها و سبزیجات منابعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و از ابتلای شما به کمبود ویتامین جلوگیری می‌کنند.
    حبوبات، آجیل و دانه‌ها را به رژیم غذایی خود بیفزایید: این مواد غذایی منابع ایده‌آلی از پروتئین، فیبر و ویتامین هستند.
    گوشت، ماهی و لبنیات کم‌چرب بخورید: پروتئین و ویتامین به وفور در این مواد غذایی یافت می‌شود.

با این وجود باید بدانید که برای کمک به جبران کمبود ویتامین‌ها در بدن خود ممکن است لازم باشد، قرص مولتی ویتامین و مینرال استفاده کنید. در این زمینه بعد از ارائه آزمایش خون و مطمئن شدن از کمبود ویتامین در بدن خود با پزشک مشورت کنید.

کمبود ویتامین و افزایش اشتها

در مورد کمبود ویتامین و لاغری نظریه دیگری هم وجود دارد. وقتی سطح مواد مغذی در بدن انسان رو به کاهش می‌رود،  بدن اغلب شروع به تحریک اشتها برای جبران منابع از دست رفته می‌کند. اما اگر ویتامین‌ها در بدن به حد مطلوب باشند، به کنترل هوس‌های غذایی کمک می‌‎شود و اشتها بیش از حد تحریک نخواهد شد. پس مهم است که سطح ویتامین‌ها را در بدن خود متعادل نگه دارید.

کلام پایانی در مورد کمبود ویتامین و لاغری

چنانچه در این مقاله شرح دادیم، کمبود ویتامین و لاغری با هم در ارتباطند؛ یعنی سطح ویتامین‌ها در بدن انسان باید در حد استاندارد باشد تا رژیم کاهش وزن بهتر جواب دهد و لاغری تسهیل شود. در پایان نظرات خود را در کامنت‌ها برای ما بنویسید و با ما در ارتباط باشید تا اگر راهنمایی بیشتری نیاز دارید، اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست