بازدید 2883
۷

امیرعبداللهیان: شرایط به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی مردم غزه و حمایت های آمریکا و معدودی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی، به نقطه نگران کننده ای رسیده است و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۰۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 26 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شامگاه چهارشنبه وارد نیویورک شد، در گفتگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی که درباره مردم غیر نظامی غزه در جریان است و حمایت هایی که آمریکا و تعداد معدودی از کشورهای اروپایی بطور کورکورانه اما تمام عیار از رژیم صهیونیستی انجام می دهند، به نقطه نگران کننده ای برای همه کشورهای منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف ها وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران افزود:  سه شنبه این هفته نشست شورای امنیت به موضوع فلسطین پرداخت و وزیر امور خارجه برزیل (بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت) دعوتی بعمل آورده بود که در این نشست حضور پیدا کنم، اما به دلیل اینکه روز سه شنبه تا دیروقت نشست ۳+۳ قفقاز جنوبی را در تهران داشتیم، امکان اینکه به موقع برسیم، فراهم نبود.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مواضع ایران را درباره تحولات منطقه بیان خواهم کرد

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در نتیجه فردا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی ایران را در موضوع تحولات منطقه  بیان خواهیم کرد و در عین حال فرصتی است که با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل از نزدیک درباره این تحولات رایزنی داشته باشیم و همچنین در مدت کوتاه حضورم در نیویورک در چند برنامه دیگر را تدارک دیده شده است که در مدت حضور کوتاهم در نیویورک دنبال خواهم کرد.

تلاش زیاد نمایندگی ایران در سازمان ملل برای به نتیجه نرسیدن قطعنامه یکجانبه آمریکا

وزیر امور خارجه ایران درباره وتوی قطعنامه آمریکا و رای نیاوردن قطعنامه روسیه نیز گفت:  در مورد قطعنامه های پیشنهادی درباره مساله فلسطین، هم روسیه، هم آمریکا و هم برزیل پیش نویس هایی ارائه دادند. پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی آمریکا و روسیه در نهایت به تصویب نرسید یا رای نیاورد یا وتو شد. اکنون متن پیشنهادی برزیل بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت در دستور کار قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نکته مهم این است در موضوع متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نمایندگی ما در نیویورک به جهت اینکه اهداف مد نظر ما که تامین کننده ثبات و امنیت و آرامش در منطقه بود، در این قطعنامه دیده نشده بود، بسیار فعالانه عمل کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: تحرک نمایندگی ایران در سازمان ملل  در مجموع کمک کرد، قطعنامه آمریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود. در تهران هم، دو شب پیش با آقای لاوروف در این زمینه رایزنی به عمل آمده بود. با چین هم مشورت هایی صورت گرفته بود اما  همکاران من و سفیر محترم (امیرسعید ایروانی) در نیویورک تلاش زیادی کردند که این قطعنامه با آن محتوای یکجانبه به نتیجه نرسد.

توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه غیرنظامیان غزه و کرانه باختری در دستور هر قطعنامه ای باشد 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم غیرنظامی در غزه و کرانه باختری، ارسال فوری و گسترده کمک های انساندوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه  است که در دستور کار هر قطعنامه ای می تواند صورت گیرد.

حماس جنبش آزادیبخش فلسطینی است  که در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده است

وزیر خارجه ایران همچنین درباره حماس تاکید کرد: در عین حال ما با صدای بلند همواره اعلام کرده ایم که حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است که در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده است و این هم بر اساس حقوق بین الملل به هر جریان آزادیبخشی داده می شود که کشورش یا بخشی از سرزمینش مورد اشغال قرار می گیرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: لذا آنچه مربوط به اقدام گروههای مقاومت و گروههای فلسطینی آزادیبخش در مقابله با اشغالگری است، کاملا ریشه در حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل دارد.

روسیه و چین چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل مورد جنگ میان مقاومت فلسطین و اسرائیل وتو کردند.  امارات نیز به این قطعنامه پیشنهادی رای منفی داد. همچنین ۱۰ عضو شورای امنیت به آن رای مثبت و ۲ عضو دیگر رای ممتنع دادند.

قطعنامه‌های پیشنهادی روسیه و آمریکا در مورد درگیری رژیم صهیونیستی و حماس روز چهارشنبه به وقت محلی در شورای امنیت به رای گذاشته شد اما  آمریکا تنها خواهان وقفه در حملات تل آویو به غزه برای ورود کمک ها به این باریکه بود  در صورتی که روسیه به دنبال آتش بس بشردوستانه بود. قطعنامه پیشنهادی دوم روسیه نیز رای نیاورد.

پیشتر فاکس نیوز خبر داده بود که با فشار روسیه، اتهام زنی به ایران از قطعنامه پیشنهادی آمریکا قبل از رای گیری حذف شده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
ایشان خیلی پرکارند که در حضور کوتاهشان در نیویورک چندین کار را انجام می رهند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
اتفاقا کار از دسترس خارج نمی شود کار حساب شده است
فلسطین خودش وزیرخارجه نداره این آقای مثلا وزیرخارجه ما افتاده این کشور اون کشور برای پیگیری امور فلسطین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
بنظرت سوال بیخودی نپرسیدی؟ مثل اینه بپرسی که اسراییل مگه ارتش نداره که آمریکا اینجا و اونجا داره ازش حمایت میکنه؟ مگه رییس جمهور و نخست وزیر نداره که دایما بعضی روسای کشورهای غربی ازش حمایت و پشتیبانی می‌کنن
و هی میرن اسراییل؟ و از این دست سوالها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
امثال تو شکم خودشون سیر باشه کاری به هیچ چیز ندارن
این اصلا خوب نیست
چرا ایشان آنقدر نگران هستند مگر قرار نبود اسرائیل را از بین ببریم ، خب الان بهترین زمان است ، پس کی می خواهید اسرائیل را از بین ببرید ؟ یک عمر مرگ بر اسرائیل میگیم ، پس کی باید تموم بشه ؟
چرا کسانیکه در تهران 40 سال مرگ بر اسرائیل می گویند را به کمک فلسطینی ها نمی فرستید؟ شاید این اخرین فرصت هست چرا همه ساکت شدند؟ اصلن نیستند کجا رفتند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی