
به گزارش تابناک اقتصادی؛ اگر بخواهیم مروری بر فراز و فرود قانون واردات خودروهای کارکرده داشته باشیم، باید گفت: در پایان تیرماه، رئیس مجلس در نامهای به سید ابراهیم رئیسی، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد؛ ابلاغیهای که چند روز بعد از سوی رئیس جمهور به وزیر صمت ابلاغ شد و در ادامه طی چند هفته بعد، آیین نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده توسط وزارت صمت تهیه و به هیات وزیر ارسال شد تا در نهایت این هیات وزیران باشد که برای آیین نامه پیشنهادی صمت، تصمیم میگیرد.
اما مدتی بعد ایراداتی مطرح شد و سرانجام معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای خطاب به مهدی قاسمی علیآبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت)، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.  
در متن این نامه آمده بود: پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیشنویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهرهبرداری به حضور ارسال میشود. 
شنیدهها حاکی از این بود که در پیشنویس اصلاحی، تغییراتی همچون تعیین سقف ارزی و حجم موتور و عدم امکان واردات به ازای هر کد ملی اعمال شده بود؛ اصلاحاتی که به نظر میرسید اثرگذاری آیین نامه اولیه را از دست داده بود، اما با وجود این، باز هم مردم چشم انتظار ابلاغ آیین نامه واردات این خودروها بودند تا بلکه بازار خودرو رنگ و بوی کاهش قیمت بگیرد. اما هرچه زمان گذشت خبری نشد، تا جایی که خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در این باره به تابناک اقتصادی وعده داد، امید ما این است که تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را هیات دولت هم داشته باشیم؛ اما مهرماه به پایان رسید و تنها وزیر صمت در مصاحبهای اعلام کرد: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط هیات وزیران به تصویب رسیده، اما ابلاغ آن به عهده دفتر دولت است.
وعده عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز با گذشت چندین هفته، کماکان محقق نشده است و دفتر دولت تصمیمی برای ابلاغ آیین نامه ندارد. اما از همان ابتدا بررسیها نشان داد، مشکل اصلی دولت در این باره، چالش تامین ارز و احتمال ورود تقاضا به بازار ارز و جهش دلاری است. مانعی مهم که حتی در پاسخ سخنگوی اقتصادی دولت نیز به آن اشاره شده بود. حتی وزیر صمت نیز در زمان اعلام خبر مذکور تاکید داشت: از آنجایی که به مردم این امکان را میدهیم شخصاً برای واردات این خودروها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروهها و کمیسیونها انجام شد و دولت مصوب کرد، یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند. 
حتی مدتی بعد از صحبتهای وزیر صمت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز اظهار داشت: آییننامه واردات خودروهای کارکرده در حال بررسی است. باید همزمان دو بحث مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه نیازهای بازار خودرو تأمین شود و مساله دوم آنکه ارز مصرفی در این خصوص مدنظر قرار گیرد. در جلسه دولت در ذیل هر دو این مباحث، نکاتی از سوی بانک مرکزی و وزارتخانههای مربوطه مطرح و در نهایت قرار شد این آییننامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمعبندی تمامی نکات و نقطهنظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم شود و همزمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد که مجدد موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی و ایجاد تورم شود.  
اشاره دو وزیر و سخنگوی دولت رئیسی به چالش ارزی واردات خودرو، از احتمال به سرانجام نرسیدن آیین نامه واردات این خودروها به کشور خبر داد. پیش بینی که حالا در میانه آخرین ماه پاییز تقویت شده و باید مسئولان مربوط در دولت پاسخ دهند که چرا هنوز آیین نامه از دولت خارج نشده است؟
هرچند به نظر میرسد در اوضاع کنونی، وجود چالش ارزی بر سر راه واردات خودروهای دستدوم به معنای به بن بست رسیدن واردات خودروهای کارکرده با کشور باشد. حتی علی جدی نماینده مجلس نیز در این رابطه به دنیای اقتصاد گفته بود: این آییننامه در هیات وزیران به تصویب رسیده، اما اجرای آن منوط به موافقت بانک مرکزی است، چون محدودیتهایی در مورد تامین ارز وجود دارد.
 ایران خودرو و سایپا خودشون وارد کننده هم هستند جالب نیست ؟ بزگواران خودرو ساز ما مردم ایران که از دست شما خلاصی نداریم حداقل به خورده کیفیت خودرو ها رو بهتر کنید و قیمت ها رو مناسب تر . جان ؟ توقع زیادیه ؟ شرمندم به خدا گنده تر از دهنم حرف زدم .
 							         		            ایران خودرو و سایپا خودشون وارد کننده هم هستند جالب نیست ؟ بزگواران خودرو ساز ما مردم ایران که از دست شما خلاصی نداریم حداقل به خورده کیفیت خودرو ها رو بهتر کنید و قیمت ها رو مناسب تر . جان ؟ توقع زیادیه ؟ شرمندم به خدا گنده تر از دهنم حرف زدم .         		                     		         |
         		                            |         		                             عزیزم کیفیت مناسب تر خرج دارد مشگل از شماست که بجای اینکه بخواهید جیبتان را با قیمت متناسب کنید میخواهید قیمت را با جیبتان متناسب کنید نتیجه میشود همین
 									         		                    عزیزم کیفیت مناسب تر خرج دارد مشگل از شماست که بجای اینکه بخواهید جیبتان را با قیمت متناسب کنید میخواهید قیمت را با جیبتان متناسب کنید نتیجه میشود همین         				                     		                 |
         		                            |         		                             بعد از حدود یک سال از ثبت نام خودروهای وارداتی و بعد از پنج مرحله انتخاب که در هر مرحله بین ۵ تا ۱۰ مدل خودرو معرفی شد من در تمامی مراحل سه اولویت انتخاب کردم که اگر در هر مرحله و از هر نوع خود رو ۲۰۰ دستگاه واگذار می شد باید تا حالا ۱۵ هزار دستگاه تحویل متقاضیان می شد ولی من که اولویت حدود شش هزار هستم هنوز خودرویی اختصاص داده نشده پس معلوم می شود بیش از ۹۵ درصد خودرو ها چینی بوده اند و از بقیه خودرو ها هم ۵ الی ۶ دستگاه مخصوص آقازاده ها وارد شده و همه ما هم سر کاریم و به ریشمان می خندند و ۵۰۰ میلیون تومان پول بی زبانمان هم بلوکه شده
 									         		                    بعد از حدود یک سال از ثبت نام خودروهای وارداتی و بعد از پنج مرحله انتخاب که در هر مرحله بین ۵ تا ۱۰ مدل خودرو معرفی شد من در تمامی مراحل سه اولویت انتخاب کردم که اگر در هر مرحله و از هر نوع خود رو ۲۰۰ دستگاه واگذار می شد باید تا حالا ۱۵ هزار دستگاه تحویل متقاضیان می شد ولی من که اولویت حدود شش هزار هستم هنوز خودرویی اختصاص داده نشده پس معلوم می شود بیش از ۹۵ درصد خودرو ها چینی بوده اند و از بقیه خودرو ها هم ۵ الی ۶ دستگاه مخصوص آقازاده ها وارد شده و همه ما هم سر کاریم و به ریشمان می خندند و ۵۰۰ میلیون تومان پول بی زبانمان هم بلوکه شده         				                     		                 |
         		                            |         		                             ۱۵:۵۲
 									         		                    ۱۵:۵۲ |
         		                            |         		                             لیاقت مردم ایران همینه
 									         		                    لیاقت مردم ایران همینه         				                     		                 |
         		                            |         		                             خودروسازی به تنهایی آبروی کشور که هیچ آبروی انقلاب را هم برده
 									         		                    خودروسازی به تنهایی آبروی کشور که هیچ آبروی انقلاب را هم برده         				                     		                 مجلس باید ورود کنه که چرا هنوز قانون اجرا نشده
 							         		            مجلس باید ورود کنه که چرا هنوز قانون اجرا نشده         		                     		         |
         		                            |         		                             هیچکس قدرت مقابله با مافیای خودرو ندارد. چون خودی است
 									         		                    هیچکس قدرت مقابله با مافیای خودرو ندارد. چون خودی است         				                     		                 |
         		                            |         		                             مجلس برای کسب رأی در انتخابات آتی این مصوبه را فوری و با رأی بالا تصویب کرد اما به دولت گفت لفتش بدین تا انتخابات تمام بشه
 									         		                    مجلس برای کسب رأی در انتخابات آتی این مصوبه را فوری و با رأی بالا تصویب کرد اما به دولت گفت لفتش بدین تا انتخابات تمام بشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             فکر میکنی شاسی بلندها برای چی بود؟ برای اینکه ورود نکنه
 									         		                    فکر میکنی شاسی بلندها برای چی بود؟ برای اینکه ورود نکنه         				                     		                 |
         		                            |         		                             خیر ببینی پا مجلس را باز نکن اون میاد تازه سخت تر میشه ثابت شده مجلس هیچ طرحی برای رفاه مردم نداره
 									         		                    خیر ببینی پا مجلس را باز نکن اون میاد تازه سخت تر میشه ثابت شده مجلس هیچ طرحی برای رفاه مردم نداره         				                     		                 |
         		                            |         		                             فکر میکنید کسی بتونه حریف مافیای حرام لقمه  باشه؟
 									         		                    فکر میکنید کسی بتونه حریف مافیای حرام لقمه  باشه؟         				                     		                 از اول هم قرار  نبود خودروی  دست دومی وارد بشه  .  این وسط یک نفر  قصد داشت دوباره  نماینده مجلس بشه   و رای بیاره   این همه  گرد و خاک درست کرد  به نفع خودش
 							         		            از اول هم قرار  نبود خودروی  دست دومی وارد بشه  .  این وسط یک نفر  قصد داشت دوباره  نماینده مجلس بشه   و رای بیاره   این همه  گرد و خاک درست کرد  به نفع خودش         		                     		         |
         		                            |         		                             عزیزم اگر عوام  درک شما را داشتند مملکت گلستان می شد
 									         		                    عزیزم اگر عوام  درک شما را داشتند مملکت گلستان می شد         				                     		                 وعده های سر خرمن که هیچگاه انجام نمیگیره مگر رانت و اختلاسی برای حضرات داشته باشه
 							         		            وعده های سر خرمن که هیچگاه انجام نمیگیره مگر رانت و اختلاسی برای حضرات داشته باشه         		                     		         اصلا قرار نبود خودرو وارد بشه
 							         		            اصلا قرار نبود خودرو وارد بشه         		                     		         جمله اول مطلب همانند همیشه مشکل ارزی است.درحالیکه این مطلقا بهانه است.دولت بگوید آزاد وسنگ اندازی نکند لازم نیست هیچ ارزی بدهد چون انقدر ارز دست مردم وایرانیان خارج است که 2-3 میلیارددلار واردات خودرو عددی ناچیزاست.توجه فرمایید سالانه 20 میلیارددلار قاچاق داریم. 2-3 میلیارد ازین 20 میلیارد میرود طرف خودرو وبا تعرفه های فعلی دولت صدها تریلیون مالیات میگیرد چون اصولا واردات خودرو بصورت قاچاق مقدورنیست.پس مشکل ارز نیست مشکل گردن کلفتانی چون سایپا وداداش دوقلویش است که اگر واردات آزادشود دیگرنمیتوانند چیزی ساخته شده از فلزات ضایعاتی وپلاستیکهای جمع اوری شده زباله گردها را به قیمت 350تا 800 میلیون به مردم بنام خودرو بفروشند.
 							         		            جمله اول مطلب همانند همیشه مشکل ارزی است.درحالیکه این مطلقا بهانه است.دولت بگوید آزاد وسنگ اندازی نکند لازم نیست هیچ ارزی بدهد چون انقدر ارز دست مردم وایرانیان خارج است که 2-3 میلیارددلار واردات خودرو عددی ناچیزاست.توجه فرمایید سالانه 20 میلیارددلار قاچاق داریم. 2-3 میلیارد ازین 20 میلیارد میرود طرف خودرو وبا تعرفه های فعلی دولت صدها تریلیون مالیات میگیرد چون اصولا واردات خودرو بصورت قاچاق مقدورنیست.پس مشکل ارز نیست مشکل گردن کلفتانی چون سایپا وداداش دوقلویش است که اگر واردات آزادشود دیگرنمیتوانند چیزی ساخته شده از فلزات ضایعاتی وپلاستیکهای جمع اوری شده زباله گردها را به قیمت 350تا 800 میلیون به مردم بنام خودرو بفروشند.         		                     		         دولت وعده هاس دیگه
 							         		            دولت وعده هاس دیگه در ایران 36 خودروساز داریم که ژاپن بزرگترین خودروساز دنیا اینهمه کارخانه ندارد.البته غیر3-4 تاشون بقیه فقط یک سوله هستند که خودروهای چینی را بصورت موتور-اتاق وارد وداخل سوله ها بهم متصل وبنام مونتاژایران میفروشند چون واردات خودروی کامل ممنوع است به این روش قانون را دورمیزنند.به قیمتها هم توجه کنید سه تا چهاربرابرقیمت کشورهای همسایه هستند.طبیعی است که این مفتخورها و 2 برادر بزرگ والبته گردنکلفتشان هرگز به ازادی واردات رضایت نمیدهند.مگراینکه یکی گردنکلفتتر از خودشان پیدا شوندومشکل را حل کند.
 							         		            در ایران 36 خودروساز داریم که ژاپن بزرگترین خودروساز دنیا اینهمه کارخانه ندارد.البته غیر3-4 تاشون بقیه فقط یک سوله هستند که خودروهای چینی را بصورت موتور-اتاق وارد وداخل سوله ها بهم متصل وبنام مونتاژایران میفروشند چون واردات خودروی کامل ممنوع است به این روش قانون را دورمیزنند.به قیمتها هم توجه کنید سه تا چهاربرابرقیمت کشورهای همسایه هستند.طبیعی است که این مفتخورها و 2 برادر بزرگ والبته گردنکلفتشان هرگز به ازادی واردات رضایت نمیدهند.مگراینکه یکی گردنکلفتتر از خودشان پیدا شوندومشکل را حل کند.         		                     		         |
         		                            |         		                             مثل ممنوعیت واردات چای- چای باید بصورت فله ای وارد وداخل بسته بندی شود!!!!!!!!!!
 									         		                    مثل ممنوعیت واردات چای- چای باید بصورت فله ای وارد وداخل بسته بندی شود!!!!!!!!!!         				                     		                 تا خودرو با کیفیت و ایمن و راحت چینی وارد میشود چرا باید مردم دنبال خودروهای اروپایی و ژاپنی پر مصرف و بی کیفیت باشند؟
 							         		            تا خودرو با کیفیت و ایمن و راحت چینی وارد میشود چرا باید مردم دنبال خودروهای اروپایی و ژاپنی پر مصرف و بی کیفیت باشند؟         		                     		         |
         		                            |         		                             عزیزم مشگل مملکت ما آدم های  بی اطلاعی مثل شماست دیروز مدیر عامل تویوتا با افتخار با بی وای دی چین قرارداد امضا کرده که دانش فنی خودروهای برقی را از چین بخرد الان توی تورنتو کانادا برای خرید خودروهای بی وای دی چین صف ۳ ماهه وجود دارد
 									         		                    عزیزم مشگل مملکت ما آدم های  بی اطلاعی مثل شماست دیروز مدیر عامل تویوتا با افتخار با بی وای دی چین قرارداد امضا کرده که دانش فنی خودروهای برقی را از چین بخرد الان توی تورنتو کانادا برای خرید خودروهای بی وای دی چین صف ۳ ماهه وجود دارد         				                     		                 |
         		                            |         		                             رضا افغانی سلام
 									         		                    رضا افغانی سلام خلایق هر چه لایق
 							         		            خلایق هر چه لایق