بازدید 10181
رئیس سازمان ملی استاندارد شفاف سازی کرد:

موافق واردات میلیون‌ها خودروی با کیفیت و رقابتی هستیم، اما برخی مغلطه می‌کنند!

اسلام پناه گفت: طیفی از اشخاص حقیقی و حقوقی حاضر نیستند، خطا‌ها و مشکلاتی که در حوزه واردات خودرو متعلق به آن‌هاست، بپذیرند و لذا نقطه‌های تاریک خود را پشت هیمنه سازمان ملی استاندارد پنهان می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴ 16 September 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در آخرین روز‌های تابستان به سر می‌بریم و تا چند روز دیگر به نیمه دوم سال می‌رسیم؛ اما در این میان، همچنان خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده نیست و حتی تعداد خودرو‌های صفر کیلومتر وارداتی نیز بسیار اندک است و از وعده ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی تا پایان بهار، فاصله زیادی دارد.

این فضای پرابهام در شرایطی است که در چند ماه اخیر، از زبان مسئولان وزارت صمت شنیده شد که یکی از موانع اصلی در کند بودن روند واردات خودرو به کشور، ایرادات سازمان استاندارد نسبت به خودرو‌های وارداتی است و عملا سنگ اندازی‌های استاندارد مانع اصلی است؛ موضوعی که باعث شده تا بسیاری از مردم نسبت به این مساله واکنش نشان دهند و از مقایسه کیفیت خودرو‌های داخلی و خودرو‌های خارجی سخن بگویید و انتقاد داشته باشند.

اما رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نظر دیگری دارد و معتقد است، طیفی از اشخاص حقیقی و حقوقی حاضر نیستند خطا‌ها و مشکلاتی که در حوزه واردات خودرو متعلق به آن‌هاست، بپذیرند و لذا نقطه‌های تاریک خود را پشت هیمنه سازمان ملی استاندارد پنهان می‌کنند.

مهدی اسلام پناه در گفت‌وگویی تاکید داشت: سازمان استاندارد ایران کاملا موافق واردات خودروی با کیفت و رقابتی است، اما برخی مغلطه می‌کنند مبنی بر اینکه سازمان استاندارد مخالف واردات خودروست.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات میلیون‌ها خودروی با کیفیت و رقابتی هم موافق است، گفت: برخی ظرفیت این واردات را ندارند و می‌گویند سازمان استاندارد مخالفت می‌کند، در حالی که اینطور نیست.   

توضیحات مطرح از سوی رئیس سازمان استاندارد در شرایطی است که هفته گذشته، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال تابناک، مبنی بر اینکه چرا هنوز خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور نیست، اظهار داشت: ملاحظات فنی ناظر به استاندارد‌های آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، داشتن نمایندگی در داخل کشور و احراز سن خودرو باید در نظر گرفته شود.

اشاره خاندوزی به موضوع استاندارد‌های آلایندگی و میزان مصرف سوخت، نشان داد که یکی از موانع بر سر راه واردات خودرو، تایید سازمان ملی استاندارد است. از طرفی بسیاری هم بر مخالفت استاندارد با واردات خودرو اشاره دارند؛ اما شفاف سازی رئیس این سازمان به این نکته اشاره دارد که برخی ظرفیت واردات ندارند و می‌گویند، سازمان استاندارد مخالفت می‌کند در حالی که اینطور نیست.  

به نظر می رسد حالا که رئیس سازمان استاندارد به صراحت تاکید دارد با واردات میلیون‌ها خودروی با کیفیت و رقابتی موافق است، بنابراین مشکل عدم واردات خودرو به شکل قابل قبول را باید در جای دیگری جستجو کرد. شاید مهم ترین مانع در مسیر، سرعت لاک پشتی واردات خودروهای صفرکیلومتر و عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در تامین ارز آن ها باشد؛ مانعی که انتظار می رود از سوی بانک مرکزی (همچون توضحیات رئیس سازمان استاندارد) برای مردم شفاف سازی شود.

 

سرنوشت عجیب در انتظار برخی خودرو‌های وارداتی در گمرک

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه تاکنون چند دستگاه خودرو وارد گمرکات و چند دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است، اظهار داشت: تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودرو‌ها هنوز در گمرک است. علت دپوی این خودرو‌ها در گمرکات، عدم توافق صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش‌گذاری است. در واقع این خودرو‌ها نخست باید ارزش‌گذاری شود تا امکان اظهار و ترخیص آن‌ها فراهم شود.  

اسلام پناه با اشاره به وجود ۱۲۱۷ دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر بیان داشت: تعدادی از این خودرو‌ها از گذشته در گمرک بوده و تعدادی نیز به تازگی وارد گمرک شده است. علت دپوی این خودرو‌ها، اختلاف صاحب کالا با گمرک در خصوص ارزش‌گذاری است؛ بنابراین، در جسله‌ای که تازگی در استان هرمزگان برای روان سازی ترخیص کالا‌های رسوب شده در گمرکات برگزار شد، مقرر گشت در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزش‌گذاری این خودرو‌ها به توافق نرسیدند، این خودرو‌ها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته شده تا شرایط ترخیص آن از گمرکات فراهم شود.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۱
بیچاره من تنها و خسته!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
نهاد های حاکمیتی و نظارتی نباید گریبان دولت را رها کنند دولتی که با وعده واردات صد هزار خودرو صفر کیلومتر در بهمن ماه سال گذشته از ده ها هزار نفر مبلغ پانصد میلیون تومان دریافت و بلوکه کرد و حال علیرغم گذشت هشت ماه هنوز صد دستگاه هم تحویل متقاضیان نداده و افرادی هم که بروند پول خود را پس بگیرند به منزله انصراف تلقی می شود این مافیا چه موقع می خواهد چنگ از گلوی مردم فلکزده بردارد
اولا که هیچکدومتون موافق واردات نیستین چون همتون از فروش لگنهای از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی با چند برابر قیمت جهانی به مردم بدبخت سود میبرین. بعدشم هر چیزی توو این مملکت صد تا صاحب و متولی داره که فقط پول میگیرن ولی موقع عمل همه چی رو میندازن گردن بقیه. نمونش هم همین حرفایی که میزنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
حرفهاشون رو جدی نگیر. از این دروغها زیاد شنیدیم.
آخه میلیونها خودرو؟ دونه ای ۲۰ هزار دلار،یک میلیون تاش میشه ۲۰ میلیارد دلار. کل ذخیره ایران انقدر نیست. ذخیره صندوق اگر هم واگذار بشه جمعا صدهزار تا مشین بشه که اونم نمیشه
نمایندگان مجلس که سهامداران خودروسازهاهستند وانهایی که فرزندانشان بدون هیچ تخصصی فقط بعلت ژن خوب درخودروسازهاشاغلنداصلی ترین مخالفان واردات خودرومی باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
نماینده های مجلس سهامدار خودرو نیستند. تمام سهام دو خودرو ساز مال بنیاد برکت و ستاد اجراییه
این نشان می دهد که حکومت ودولت با این خودرو به اصطلاح سازنده می باشند واز جیب مردم تغذیه می کنند
اون برخی هم اول اسمش مافیای خودرو است که 30 ساله عادت کرده ازحلبی چیزی به اسم خودرو درست کنه وبه قیمت وشرایط دلخواهش یفروشه که چون واردات آزادبشه (حتی با مالیات220 درصدی) دیگه نمیتونه اینگارو بکنه جلوشو گرفته
واردات واکسن که با جان مردم ارتباط داشت ممنوع شد اما واردات خودرو آزاد !!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
هردو اشتباهه.داشتن خودروی مناسب وحق انتخاب خودرو هم حق مردم است وبهره مندی از واکسن وکلا داروهای روز دنیاهمچنین
خودروی با کیفیت خارجی کارکرده تولید ۲۰۱۸ از دید اینان ایراد دارد اما پراید تصادفی بیست سال کار کرده اشکالی ندارد!! اگر بفکر مردم اید چرا دومی را ممنوع نکردید!؟
سلام ،خواهشا اینقدر مردم رو بازی ندید ،ببندید درب دکان این خودرو سازی و بازی‌های واردات خودرویی که از یک طرف تصویب میکنید وارد شود ،از طرف دیگه ،کاری میکنید که امکان واردات نیست ،بابا مردم رو راحت کنید ،بگید همین لگنهای از دره خارج رنگ و لعاب شده ی ۴۰ ساله رو مجبورید سوارشید ،مردم بیچاره هم ،که چاره ای ندارند ،واقعا حق این مردم نیست ،ارزش این مملکت و مردمش بالاتر از این چيزهاست !!!!
سلام.
واردات خودرو اصلا انجام نمیشود.
خودتون را خسته نکنید.اگر هم باتعدادی اندک اتفاق بیفتد روا همیشگی است که برای تعدادی خاص انجام میشوداینا همه اش بازی وسرکاریه
دولت در6 ماهه دوم کاری نمیتواند انجام دهد.
ازطرف یکی ازنماینگان
واردات آزاد کنید تعرفات گمرکی هم صفر کنید خجالت بگشید از ملت این چه اوضاعیه؟لگن های ایرانی را مفتی هم مردم دیگه نمیخواهند و این قیمت ها هم باید واقعی خلیج فارس شود این نرخ ها را کی ساخته؟به شعور مردم توهین نکنید یک مازارتی تو امارات 500 میلیون اینجا 50میلیارد داستان چیه؟واردات باید صریح و با تعجیل آغاز شود بتواند هر شخصی با نیاز سلیقش خودرو مورد علاقشا با قیمت واقعی تهیه کنه این همه معتلی فایدش چیه؟خیالتان راحت با این شرایط قید درآمد از بازار خودرو را بزنید
وقتی برای تیبا مهر استاندارد میزنی و به هیوندای گیر میدی . فازت چیه .
اصلا مسول استاندارد میداند ، استاندارد یعنی چی ؟ استانداردی که کشورهای غیر از ایران از چند فیلتر سخت عبور می کنند ، اگر مسول استاندارد خیلی به استاندارد بودن ماشینها تسلط دارد پس چرا ماشینهای ایرانی که اصلا استاندارد لازم را ندارند تایید می شوند ؟ یعنی همه آنهایی که صنعت ماشین سازی کشوهای مختلف را تایید می کنند نمی دانند استاندارد یعنی چی ؟ می‌خوام بدانم این همه دانش درباره استاندارد را از کجا آموختید که به ماشین های کشورهای دیگر که در صنعت خودرو سازی چند صد پله بالاتر از ایران هستند ، ایراد می گیرد ؟ ایراد نه ؟ ایرادددددد می گیری ؟
از ماست هر ظلمی که هر لحظه برماست.ما مردم واقعا ساده هستیم ‌.ومسوِلین رده بالا چون دردی ندارند متوجه مشکلات مردم نیستند. در واقع سواره از حال روز پیاده بی‌خبر هست.
از مهمتربن دلايل نارضايتي مردم اوليش مسكنه و دوميش خودرو . مردم براشون قابل درك نيست كه مدیران به اين شكل بهشون ظلم كنن و كسي هم پاسخگو نباشه. درك اينكه چرا بايد بابت كالايي تا ده برابر قيمت تمام شده اش هزينه بدن . چرا بايد بابت خودرو داخلي با اين كيفيت و راندمان پايين كه براي ساختش ريالي هزينه شده دلاري قيمت گذاري بشه .
آفرین حالا شد ایران که من میخواستم ماشین های خارجی کشور چهره تازه داد حالا یکم از مهندس چينی وارد کنید تا یکم سیاست مهندس چينی استفاده کنیم
مملکت که نیست
ایران تو صنعت خودرو ضعیف عمل کرده و از دنیا خیلی عقبه تو اینهمه سال هنوز صاحب یه برند ایرانی نیستیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست