
به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز؛ محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجالس هفتم، هشتم و نهم، در گفتگوی اخیر خود با تسنیم گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو ممکن بود کمی التهابات بازار خودرو را سامان دهد، اما از آن طرف ممکن است قیمت دلار را به ۸۰ هزار تومان برساند. منظور این است که یک سری تصمیمات عاطفی برای امروز مردم میگیریم، ولی این تصمیم برای سال آینده مردم مضر است. مجلس و حاکمیت، هم باید به فکر نان امشب مردم باشد و هم به دنبال برنامههای میانمدت و بلندمدت.
باهنر ادامه داد: من بارها این جمله را تکرار کردهام که با چراغ در کشور گشتهام تا ببینم از بین مسئولان کشور کسی پیدا میشود که به فکر ۱۰ سال یا ۲۰ سال آینده کشور باشد، اما غیر از شخص رهبر انقلاب هیچکس را پیدا نکردم که چنین نگاهی داشته باشد. ما میگوییم مثلاً آقای رئیسجمهور شما که فلان تصمیم را گرفتی، ۱۵ سال دیگر چه میشود؟ مثلاً میگوید خب من که ۱۵ سال دیگر رئیسجمهور نیستم یا به نماینده مجلس میگوییم تو که چنین تصمیمی میگیری پس فردا تکلیف قیمت دلار چه میشود؟ میگوید ما همان موقع هم هستیم و به نحوی آن را برطرف میکنیم!
آزادسازی واردات خودرو گرانی دلار را در پی دارد؟
سوالی که در ابتدا مطرح میشود، این است که در چنین اظهاراتی با استناد به چه معادلات اقتصادی است که نرخ ۸۰ هزار تومانی را برای دلار اعلام میکند. نرخ دلار بستگی به عوامل متعددی همانند عرضه و تقاضا دارد که همین عرضه و تقاضا به عوامل بسیاری وابسته است؛ بنابراین تعیین نرخ ۸۰ هزار تومانی در صورت آزادسازی واردات خودرو که معلوم نیست بر چه اساسی تعیین شده، به نظر کمی دور از واقعیت باشد.
از سوی دیگر طبق قوانین وضع شده برای واردات خودروی صفر کیلومتر، شرکتهای خصوصی به سختی میتوانند خودرو وارد کنند و حدود ۸۰ درصد واردات، برعهده دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهد بود. این خودروسازان نیز آنطور که ادعا میکنند، ارز مورد نیازشان را توسط دولت تأمین نمیکنند و در اغلب موارد، با صادرات انجام شده به سایر کشورها، این ارز تأمین میشود.
گذشته از این، اتفاقی که برای واردات خودرو افتاد، همین تعداد اندک محصولاتی که وارد کشور شده، اکثراً از برندهای چینی بوده که برای واردات خودروی چینی، نیاز چندانی به ارز نیست؛ بنابراین زمانی که قرار است تعداد محدودی خودروی غیر چینی با ارز غیر دولتی وارد کشور شود، لزومی به جوسازی در مورد گرانی دلار نبوده و به نظر، در این مورد اغراق شده است.
تنها هزینه تورم نیست که مردم میپردازند!
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که مردم و کل کشور، تنها هزینه تورم و گرانی را نمیپردازند. حتی درصورتی که به گفته آقای باهنر، نرخ دلار تا ۸۰ هزار تومان بالا رود، آزادسازی واردات خودرو و ورود خودرو باکیفیت به داخل کشور از یک سو میتواند آمار تصادفات را به سبب برخورداری خودروهای جهانی از انواع رادارها، کاهش دهد و از سوی دیگر، صدمات جانی وارده به سرنشینان را کاهش خواهد داد.
از سوی دیگر، مشکل مصرف وحشتناک بنزین به صورت روزانه تا حدود زیادی برطرف میشود. خودروهای به روز جهانی، اغلب دارای تکنولوژیهایی جهت کاهش مصرف سوخت هستند و برخی دیگر (خودروهای الکتریکی) هیچ مصرف سوختی ندارند. کاهش مصرف سوخت، منجر به کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد که همین آلودگی هوا، هزینه و صدمات جبرانناپذیری به اقتصاد کشور تحمیل میکند؛ بنابراین زمانی که مسئولان کشوری، این ادعا را بیان میکنند که آزادسازی واردات خودرو، هزینه بسیاری به کشور تحمیل میکند، باید همه جوانب را مدنظر قرار دهند و ببینند که همین ممنوعیت واردات خودرو طی چند سال گذشته، چه آسیبهایی به کشور وارد کرده است.
 ایشون میگن واردات خودرو  تصمیم عاطفی هست.
 							         		            ایشون میگن واردات خودرو  تصمیم عاطفی هست. |
         		                            |         		                             چطور قیمت خودرو های تولید داخل رو با دلار ۸۰ تومنی حساب می کنید مشکلی پیش نمیاد
 									         		                    چطور قیمت خودرو های تولید داخل رو با دلار ۸۰ تومنی حساب می کنید مشکلی پیش نمیاد         				                     		                 |
         		                            |         		                             نمی خوای خودرو وارد کنی نکن ولی به شعور مردم توهین نکن
 									         		                    نمی خوای خودرو وارد کنی نکن ولی به شعور مردم توهین نکن         				                     		                 کاملا درست میگه
 							         		            کاملا درست میگه |
         		                            |         		                             تو فکر می کنی پراید و پژو را کلا داخل تولید می کنند نه مونتاژ می کنند یعنی کلی ارز باید برای واردات مواد و قطعات خودرو خرج بشه و کلی رو قیمت میکشن بعد یه خودرو داغون و با چندین برابر قیمت واقعیش می دن مردم بهرحال یه مشت دزد و بی سواد باید تو خودرو سازی بخورن و غارت کنند وقتی ارز میره بالا خودرو رو میبرن بالا چون میگن همه ای موادش باید وارد بشه خب همون پول رو بدید خودرو خوب بیارید که مردم رو به کشتن نده و قیمتش هم خیلی کمتر از خودرو داخلی باشه حالا یه عده مفت خور از خون مردم نون نخورن چی میشه مگه بزارید مردم خودرو خوب و با قیمت ارزان تر از داخلی حتی سوار بشن
 									         		                    تو فکر می کنی پراید و پژو را کلا داخل تولید می کنند نه مونتاژ می کنند یعنی کلی ارز باید برای واردات مواد و قطعات خودرو خرج بشه و کلی رو قیمت میکشن بعد یه خودرو داغون و با چندین برابر قیمت واقعیش می دن مردم بهرحال یه مشت دزد و بی سواد باید تو خودرو سازی بخورن و غارت کنند وقتی ارز میره بالا خودرو رو میبرن بالا چون میگن همه ای موادش باید وارد بشه خب همون پول رو بدید خودرو خوب بیارید که مردم رو به کشتن نده و قیمتش هم خیلی کمتر از خودرو داخلی باشه حالا یه عده مفت خور از خون مردم نون نخورن چی میشه مگه بزارید مردم خودرو خوب و با قیمت ارزان تر از داخلی حتی سوار بشن         				                     		                 چقدر تا الان وارد کردید که دلار شده ۵۰ تومن
 							         		            چقدر تا الان وارد کردید که دلار شده ۵۰ تومن         		                     		         |
         		                            |         		                             وقتی صادرات نفت به ادعای شما چند برابر شده چه نگرانی در تامین ارز واردات خودرو دارید و چرا باید وقتی ارز صادرات نفت وجود دارد قیمت ارز افزایش یابد
 									         		                    وقتی صادرات نفت به ادعای شما چند برابر شده چه نگرانی در تامین ارز واردات خودرو دارید و چرا باید وقتی ارز صادرات نفت وجود دارد قیمت ارز افزایش یابد         				                     		                 دنبال بهانه ای برای بالا بردن قیمت دلار هستین.باز هم خودرو.تنها عامل بدبختی مردم و خوشبختی دولت.باز هم دست در جیب مردم.خدا از باعث و بانی این رویه نگذره.
 							         		            دنبال بهانه ای برای بالا بردن قیمت دلار هستین.باز هم خودرو.تنها عامل بدبختی مردم و خوشبختی دولت.باز هم دست در جیب مردم.خدا از باعث و بانی این رویه نگذره.         		                     		         معادلات اقتصادی لازم نیست، قدرت مافیای خودرو رو دست کم گرفتید، انحصار عجیب و وحشتناک خودرو نتیجه تصمیم گیری امثال جناب باهنر و میرسلیم و ...است
 							         		            معادلات اقتصادی لازم نیست، قدرت مافیای خودرو رو دست کم گرفتید، انحصار عجیب و وحشتناک خودرو نتیجه تصمیم گیری امثال جناب باهنر و میرسلیم و ...است         		                     		         نظریه باهنر ارزشی ندارد و با واقعیت بسیار فاصله دارد شاید هم عکس واقعیت باشد
 							         		            نظریه باهنر ارزشی ندارد و با واقعیت بسیار فاصله دارد شاید هم عکس واقعیت باشد         		                     		         اولا قرار شده پولهای ازاده شده را مقداریش راحتما ماشین کهنه ازکره خریداربشه ودولت هم فهمیده بهترین راه فروش این ماشین ها فقط فروختن به مردم به قیمت چند برابر هستش
 							         		            اولا قرار شده پولهای ازاده شده را مقداریش راحتما ماشین کهنه ازکره خریداربشه ودولت هم فهمیده بهترین راه فروش این ماشین ها فقط فروختن به مردم به قیمت چند برابر هستش         		                     		         فقط لطفا قیمت قبر را بالا نبرید که بعد خودکشی برای بلزماتدگان مشکل پیش نیاد.
 							         		            فقط لطفا قیمت قبر را بالا نبرید که بعد خودکشی برای بلزماتدگان مشکل پیش نیاد. همه اینها دارن از ماشینهای آشغال ایرانی و چینی سود کلان میبرن.
 							         		            همه اینها دارن از ماشینهای آشغال ایرانی و چینی سود کلان میبرن.         		                     		         این مردم مفلوک که دچار مرگ تدریجی شدند دلشون رو به چی خوش کنند
 							         		            این مردم مفلوک که دچار مرگ تدریجی شدند دلشون رو به چی خوش کنند         		                     		         |
         		                            |         		                             به کار، زحمت و پیشرفت کشور
 									         		                    به کار، زحمت و پیشرفت کشور         				                     		                 |
         		                            |         		                             مفلوک فقط خودت هستی بی تربیت
 									         		                    مفلوک فقط خودت هستی بی تربیت