
به گزارش تابناک اقتصادی؛ با آغاز نیم سال دوم، عملا یک سال از ابلاغ قانون واردات خودرو میگذرد؛ آیین نامهای که قرار بود تا پایان سال گذشته صد هزار خودروی خارجی صفرکیلومتر را وارد کشور کند و ۱۰۰ هزار تای دیگر نیز تا پایان بهار امسال؛ اما عملا تا پایان مرداد، کمتر از ۲ هزار خودرو به طور قطعی از گمرک ترخیص و وارد کشور شد. این روند لاک پشتی، نشان از چالشها و موانع بسیار در مسیر واردات خودرو به کشور دارد.
موضوعی که امروز خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت به آن اشاره داشته و گفته است: اجرای کند آییننامه واردات خودرو در شش ماه اول امسال چند دلیل داشت: یک بخش این بود که اولویتهای تخصیص و سرمایهگذاری پیشتر از آن مطرح شده بود و بعد از آن، تخصیص ارز به واردات خودرو انجام میگرفت. البته ابلاغ این آییننامه نیز زمانبر شده بود و پیشبینی میکنیم، این مسأله در ششماه دوم سال سریعتر و بیشتر انجام بگیرد. 
حال با وجود مشکلات و البته کم کاری مسئولان مرتبط با اجرای این قانون، چند ماهی است، با مصوبه مجلس و شورای نگهبان، دولت ملزم به واردات خودروهای کارکرده نیز شده است. به بیان دیگر، دولت باید تا اوایل شهریورماه، آیین نامه واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از پنج سال را تعیین تکلیف و برای اجرا، ابلاغ میکرد؛ آیین نامهای که البته در مدت قانونی، توسط وزارت صمت تهیه و به هیات وزیران نیز ارسال شد، ولی گویا در پیچ و خم تایید نهاد و دستگاههای مرتبط است. از محیط زیست و استاندارد گرفته تا بانک مرکزی و گمرکات، همه و همه در این فرآیند زمانبر شریک شده اند تا با وقت کشی بسیار، آیین نامه این واردات به سرانجام برسد، تا جایی که سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به چرایی عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای دست دوم به تابناک اقتصادی گفته بود: با توجه به اینکه نیاز کشور، مساله تامین خودروست، تکلیف قانون گذار هم واردات خودروست. در این باره، متن اولیه آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، حدود یک ماه قبل از سوی وزارت صمت به هیات دولت ارسال شد و چند جلسه در کمیسیون زیربنایی هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت. به جهت اینکه ملاحظات فنی ناظر به استانداردهای آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، داشتن نمایندگی در داخل کشور و احراز سن خودرو باید در نظر گرفته شود و چون خودروهایی در گمرک ابراز شد که واقعا شرایط را نداشتند و یا به لحاظ سقف قیمتی که برای واردات خودرو وجود داشت، به غلط و به دروغ ارزش خودروی پایینترین نسبت به عدد واقعی اظهار میکردند. البته قرار بود پیش از اینکه آیین نامه اجرایی شود، این مفاد حل و فصل شود. مساله ارزی هم که اشاره داشتید، از سمت بانک مرکزی مطرح است. امید ما این است که تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را در هیات دولت هم داشته باشیم.
سرعت گیر دلاری در مسیر خودروهای وارداتی!
مسلما مهمترین عامل در به نتیجه نرسیدن آیین نامه واردات خودروهای کارکرده و حتی تسهیل فرآیند واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور، چالش تامین ارزی در بسته اجرای سیاست تثبیت ارزی و اقتصادی است. اما با  وجود این، در روزهای گذشته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرحی خبر داده بود که به نظر میرسید این مشکل را حل کند. پورابراهیمی در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان  گفته بود: طی آخرین تصمیم دولت، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد. اکنون تمامی صادرکنندگان میتوانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند؛ اظهارنظری که بلافاصله با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و این بانک اعلام کرد: انتشار برخی اخبار و ادعاها مبنی بر اینکه طی آخرین تصمیم، واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شد، تکذیب میشود.
حتی در این میان، قائممقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اصلی صادرات خشکبار بحث برگشت ارز حاصل از صادرات بوده اظهار داشت: اما روش تهاتر از جمله واردات خودرو هنوز به مرحله تصویب نرسیده است. علیرضا پیمان پاک در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچگونه جلسهای در دولت با حضور معاون اول رئیسجمهوری درباره تخصیص ارز کشاورزی به واردات خودرو تشکیل نشده است، افزود: معاون اول رئیسجمهوری صرفا دستور بررسی چالشهای صادرات خشکبار و رسیدگی به دغدغه کشاورزان در این حوزه را داده و جلسه مرتبط با واردات خودرو و مسائل ارزی در حضور ایشان تشکیل نشده است.
نامهای به رئیس جمهور
با تکذیبیه بانک مرکزی و صحبتهای قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، سرانجام سوم مهرماه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامهای خطاب به رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد مسئولین بانک مرکزی، خواستار تذکر جدی به مسئولین بانک مرکزی و ابلاغ مصوبات کمیته ارزی دولت جهت گرهگشایی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای بهبود تراز منفی تجاری کشور شد.
در بخشی از این نامه آمده است: «... با عنایت به وضعیت مناسب تولید امسال محصولات کشاورزی بویژه پسته، که برآورد میشود، حدود ۲۲۰ هزار تن باشد، لزوم اخذ تصمیمات ویژه در جهت تسهیل صادرات و ارزآوری این محصولات امری مهم و ضروری است. بر این اساس  هفته قبل کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود اقدام به برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی مشکلات و راهکارهای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی نمود. در این نشست که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مدیران ارشد دولت (غیبت غیر موجه رییس کل بانک مرکزی) و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی برگزار گردید، مشکلات مهم و اساسی مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصول  پسته از سوی نمایندگان بخش خصوصی در سه بخش تامین سرمایه در گردش محصولات صادراتی، تسهیل صدور گواهی استاندارد و تسهیل در تسویه تعهدات ارزی، مطرح گردید. با توجه به اهمیت ویژه موضوع تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان بخش کشاورزی، اینجانب از چند روز قبل با مذاکره تلفنی با شخص رییس کل بانک مرکزی، آقای دکتر فرزین، زمان و ساعت برگزاری این نشست مشترک را نهایی و دعوتنامه کتبی نیز ارسال گردید، ولی باکمال تاسف و علیرغم حضور تمامی مدعوین بخش دولتی به ویژه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و نیز مدعوین بخش خصوصی، ایشان در بدعتی جدید نه خودشان و نه معاونین بانک مرکزی در جلسه حاضر نشدند و لذا موضوعات جمع بندی جلسه مرتبط با مسائل ارزی با اظهار نظر قائم مقام محترم  وزیر جهاد کشاورزی، مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و نهایتا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی انجام گردید.
جناب آقای رئیس جمهور در این جلسه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، آقای دکتر پیمانپاک، خبر دادند که  اخیرا در جلسه کمیته ارزی دولت با حضور آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور موضوع اختصاص ارز ناشی از صادرات محصولات کشاورزی به واردات خودرو مورد توافق قرارگرفته و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد و همچنین مدیران سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه مطرح کردند که واردات قطعات خودرو نیز مشمول توافقات اختصاص ارز ناشی از صادرات محصولات کشاورزی گردیده است. علیرغم اینکه مباحث مزبور از طرف نمایندگان دولت با  حضور  وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مطرح و مبنای جمع بندی مباحث ارزی در این نشست گردید، بانک مرکزی در اقدامی غیرمسئولانه و خارج از روال متداول روابط بین مجلس و دولت اقدام به صدور بیانیه علیه کمیسیون اقتصادی مجلس و تکذیب مطالب ارائه شده نمایندگان دولت در این نشست در فضای رسانهای کشور نمود. جای بسی تاسف و تعجب است که بانک مرکزی به جای حضور در این نشست و حل مشکلات صادرکنندگان و کمک به بهبود تراز منفی تجاری کشور (شش میلیارد دلار تراز منفی تجاری شش ماهه اول سال ۱۴۰۲) با این رفتار غیر مسئولانه در پی حاشیهسازی و ایجاد تنش در روابط مجلس و دولت محترم میباشد و این در حالی است که پرونده تخلفات مسولین فعلی بانک مرکزی به درخواست تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب اعمال ماده (۲۳۴) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار کمیسیون اقتصادی جهت ارجاع به دستگاه قضایی کشور میباشد. "
سخن پایانی
به نظر میرسد، پیشنهاد صادرات محصولات کشاورزی همچون پسته و سیب و استفاده از ارز حاصل از صادرات این محصولات برای واردات خودرو، به یک چالش جدی بین مجلس و بانک مرکزی تبدیل شده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم عصبانی کرده است؛ هرچند برخی خبرها حاکی است که تامین ارز واردات خودروهای کارکرده، با منشا ارز خارجی انجام خواهد شد.  
 شش ماه سال مردم را با واردات خودرو سرکار گذاشتیم خدا را شکر مونده شش ماه دیگه اون هم خدا فرجه
 							         		            شش ماه سال مردم را با واردات خودرو سرکار گذاشتیم خدا را شکر مونده شش ماه دیگه اون هم خدا فرجه         		                     		         |
         		                            |         		                             چرا صادرات پسته که آنقدر گران است و قیمت داخلی برای
 									         		                    چرا صادرات پسته که آنقدر گران است و قیمت داخلی برای  |
         		                            |         		                             از افغان هایی که روزانه دارند وارد ایران می شوند و در آینده به تهدید ملی تبدیل می شوند چه خبر؟ چرا با اخبار زرد از موضوع اصلی و نگرانی اصلی که الان توی جامعه هست دارید طفره میرید؟؟؟؟
 									         		                    از افغان هایی که روزانه دارند وارد ایران می شوند و در آینده به تهدید ملی تبدیل می شوند چه خبر؟ چرا با اخبار زرد از موضوع اصلی و نگرانی اصلی که الان توی جامعه هست دارید طفره میرید؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             به جای واردات خودرو و خروج ارز از کشور چرا به فکرسرمایه گذاری برای تولید خودرو های خارجی با کیفیت غیر چینی در ایران نیستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 									         		                    به جای واردات خودرو و خروج ارز از کشور چرا به فکرسرمایه گذاری برای تولید خودرو های خارجی با کیفیت غیر چینی در ایران نیستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             با راه اندازی خط تولید خودروهای کره ای و ژاپنی در کشور نه تنها جلوی خروج ارز گرفته میشه بلکه باعث ایجاد بیش از 1میلیون شغل در کشور خواهید شد. چرا همیشه راه سخت و پر هزینه با سود کم برای مردم را انتخاب می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟
 									         		                    با راه اندازی خط تولید خودروهای کره ای و ژاپنی در کشور نه تنها جلوی خروج ارز گرفته میشه بلکه باعث ایجاد بیش از 1میلیون شغل در کشور خواهید شد. چرا همیشه راه سخت و پر هزینه با سود کم برای مردم را انتخاب می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             واردات را هم انحصاری به کاسبان تحریم و آغازاده های
 									         		                    واردات را هم انحصاری به کاسبان تحریم و آغازاده های  |
         		                            |         		                             مثل واردات گوشت کنیایی در مقابل نیسان آبی
 									         		                    مثل واردات گوشت کنیایی در مقابل نیسان آبی  |
         		                            |         		                             دوست عزیری که پیشنهاد دادید به جای ورادات خودرو  تکنولوژی  ساخت خودرو خارجی را وارد کنیم مگر الان خودرو سازمان چکار میکنند آیا غیر از این است که خودور سازهای ما باهمین شعارها  50 سال است که فقط مونتاز می کنند و چند برابر قیمت کارخانه اصلی به مردم
 									         		                    دوست عزیری که پیشنهاد دادید به جای ورادات خودرو  تکنولوژی  ساخت خودرو خارجی را وارد کنیم مگر الان خودرو سازمان چکار میکنند آیا غیر از این است که خودور سازهای ما باهمین شعارها  50 سال است که فقط مونتاز می کنند و چند برابر قیمت کارخانه اصلی به مردم  واردات خودروی دست دوم خیانت به کشور و عامه مردم است
 							         		            واردات خودروی دست دوم خیانت به کشور و عامه مردم است         		                     		         |
         		                            |         		                             میرسلیم تویی؟
 									         		                    میرسلیم تویی؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             تولید و فروش اشغالهای خودرو نسازان داخلی چی !؟!؟!
 									         		                    تولید و فروش اشغالهای خودرو نسازان داخلی چی !؟!؟!         				                     		                 |
         		                            |         		                             دعوای بین مجلس و دولت حکایت دعوای بین شیر و پلنگی است که بیچاره آهویی منتظر و نظاره گر این دعواست که ببیند طعمه کدامشان خواهد شد نظاره گر این دعوا مردم بینوا هستند
 									         		                    دعوای بین مجلس و دولت حکایت دعوای بین شیر و پلنگی است که بیچاره آهویی منتظر و نظاره گر این دعواست که ببیند طعمه کدامشان خواهد شد نظاره گر این دعوا مردم بینوا هستند         				                     		                 |
         		                            |         		                             مال زمانی بود که کشور کادیلاک و بنز تولید می کرد.
 									         		                    مال زمانی بود که کشور کادیلاک و بنز تولید می کرد. |
         		                            |         		                             خودروهای لگن داخلی با قیمتهای نجومی چطوررر؟؟تعهد و خدمت به ملت است با این همه کشته
 									         		                    خودروهای لگن داخلی با قیمتهای نجومی چطوررر؟؟تعهد و خدمت به ملت است با این همه کشته         				                     		                 |
         		                            |         		                             ماشین خودت چیه؟
 									         		                    ماشین خودت چیه؟ |
         		                            |         		                             باید با مشارکت شرکتهای مطرح مثل کره کارخانجات داخلی آشغال ساز تعطیل و خودرو با کیفیت تولید کرد
 									         		                    باید با مشارکت شرکتهای مطرح مثل کره کارخانجات داخلی آشغال ساز تعطیل و خودرو با کیفیت تولید کرد         				                     		                 |
         		                            |         		                             مافیای خودرو
 									         		                    مافیای خودرو         				                     		                 لعنت به مافیای خودرو ک ملت رو اینطوری اسیر خودش کرده
 							         		            لعنت به مافیای خودرو ک ملت رو اینطوری اسیر خودش کرده |
         		                            |         		                             فقط خودورو؟ (استکیر لبخند با عینک دودی)
 									         		                    فقط خودورو؟ (استکیر لبخند با عینک دودی)         				                     		                 |
         		                            |         		                             شما نگران وارادت خودرو و صادرات پسته هستید ولی زیر گوشتون داره اتفاقا فاجعه آمیزی اتفاق می افته. چرا جلوی افغان ها را به ایران نمی گیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 									         		                    شما نگران وارادت خودرو و صادرات پسته هستید ولی زیر گوشتون داره اتفاقا فاجعه آمیزی اتفاق می افته. چرا جلوی افغان ها را به ایران نمی گیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             دوسال یک کوییک از سایپا خریده ام ده بار به نمایندگی مراجعه کرده ام هنوز نفهمیده اند چرا باطری آن دشارژ می شود
 									         		                    دوسال یک کوییک از سایپا خریده ام ده بار به نمایندگی مراجعه کرده ام هنوز نفهمیده اند چرا باطری آن دشارژ می شود  |
         		                            |         		                             فساد و تبعیض از هر نوعش در مملکت بیداد می کند
 									         		                    فساد و تبعیض از هر نوعش در مملکت بیداد می کند  واردات خودرو سر کاریست !
 							         		            واردات خودرو سر کاریست ! |
         		                            |         		                             اتفاقا تلاش زیادی میشه ک قیمت خودرو کاهش پیدا نکنه
 									         		                    اتفاقا تلاش زیادی میشه ک قیمت خودرو کاهش پیدا نکنه با آب بسیار باارزش در شرایط بحران  آبی کشور، محصول کشاورزی تولید کنیم و صادر کنیم و از ارز حاصل از آن خودرو وارد کنیم؟ چه کسی همچین طرح خائنانه ای را تصویب کرده؟
 							         		            با آب بسیار باارزش در شرایط بحران  آبی کشور، محصول کشاورزی تولید کنیم و صادر کنیم و از ارز حاصل از آن خودرو وارد کنیم؟ چه کسی همچین طرح خائنانه ای را تصویب کرده؟         		                     		         |
         		                            |         		                             تا حالا که خودرو وارد نمیشد با ارز محصولات کشاورزی چکار می کردین
 									         		                    تا حالا که خودرو وارد نمیشد با ارز محصولات کشاورزی چکار می کردین         				                     		                 آمدیم و واردات خودرو خارجی هم انجام گرفت.
 							         		            آمدیم و واردات خودرو خارجی هم انجام گرفت. |
         		                            |         		                             وقتی فقط یک چراغ یک ماشین کره ای 40 میلیون تومان است، یا هزینه  تعویض روغن و فیلترهای آن 8 میلیون تومان می شود، چطور مردم عادی می توانند ماشین خارجی بخرند؟
 									         		                    وقتی فقط یک چراغ یک ماشین کره ای 40 میلیون تومان است، یا هزینه  تعویض روغن و فیلترهای آن 8 میلیون تومان می شود، چطور مردم عادی می توانند ماشین خارجی بخرند؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             بله میتوانند چون هزینه انها در سال پنچم به بعد یک دهم هزینه س پراید و 206 و پارس و ....در سال اول است!؟!؟!؟!
 									         		                    بله میتوانند چون هزینه انها در سال پنچم به بعد یک دهم هزینه س پراید و 206 و پارس و ....در سال اول است!؟!؟!؟! |
         		                            |         		                             چطور مردم کشورهای فقیرتر از ما مثل عراق و افغانستان میتونند از پس هزینه های تعمیر ونگهداری ولی ما با این همه ثروت خدادای از بدیهیات زندگی محروم باشیم
 									         		                    چطور مردم کشورهای فقیرتر از ما مثل عراق و افغانستان میتونند از پس هزینه های تعمیر ونگهداری ولی ما با این همه ثروت خدادای از بدیهیات زندگی محروم باشیم         				                     		                 |
         		                            |         		                             راه حل شما چیه؟ همچنان سوار لگن های داخلی بشیم
 									         		                    راه حل شما چیه؟ همچنان سوار لگن های داخلی بشیم واردات خودرو اولویت مردم و اقتصاد کشور نیست و نباید فعلا برای آن اقدامی شود
 							         		            واردات خودرو اولویت مردم و اقتصاد کشور نیست و نباید فعلا برای آن اقدامی شود         		                     		         |
         		                            |         		                             ای شیطون فکر کردی نمیفهمیم !؟!؟ خودتی !؟!؟ یا میر سلیمی یا از اخوانش!؟!؟
 									         		                    ای شیطون فکر کردی نمیفهمیم !؟!؟ خودتی !؟!؟ یا میر سلیمی یا از اخوانش!؟!؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             تازه ماشین خریده نگرانه نکنه ارزون بشه
 									         		                    تازه ماشین خریده نگرانه نکنه ارزون بشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             جوابها را كه بخوانی میفهمی مردم ایران و این تمدن داغون تر ازونیه كه كسی براش دلسوزی كنه.. تمسخر و لودگی و حسادت و بخل بخش بزرگی از این تمدنه
 									         		                    جوابها را كه بخوانی میفهمی مردم ایران و این تمدن داغون تر ازونیه كه كسی براش دلسوزی كنه.. تمسخر و لودگی و حسادت و بخل بخش بزرگی از این تمدنه         				                     		                 انگار سود خودرو خارجی رو چه تولیدش چه وارداتش بنام کرمان سند زدن... علی برکت الله
 							         		            انگار سود خودرو خارجی رو چه تولیدش چه وارداتش بنام کرمان سند زدن... علی برکت الله         		                     		         چاره اساسی کار واردات نیست.
 							         		            چاره اساسی کار واردات نیست. بانک مرکزی مسئول کنترل نرخ ارز است و نباید به نماینده مجلس پاسخگو باشد. قرار نیست نماینده های مجلس تصمیمی مضر برای اقتصاد کشور بگیرند که نرخ ارز و زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر منفی قرار بدهد و بانک مرکزی بگوید چشم
 							         		            بانک مرکزی مسئول کنترل نرخ ارز است و نباید به نماینده مجلس پاسخگو باشد. قرار نیست نماینده های مجلس تصمیمی مضر برای اقتصاد کشور بگیرند که نرخ ارز و زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر منفی قرار بدهد و بانک مرکزی بگوید چشم