بازدید 9760
با تحولات منطقه و جهان

واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران/ اعلام آماده باش کشور‌های گروه اکواس برای جنگ با نیجر/ رونمایی از سامانه جدید «ثارالله» حزب‌الله لبنان/ انفجار مهیب در انبار مهمات نزدیک پایگاه آمریکا در سوریه

واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران، اعلام آماده باش کشور‌های گروه اکواس برای جنگ با نیجر، رونمایی از سامانه جدید «ثارالله» حزب‌الله لبنان، انفجار مهیب در انبار مهمات نزدیک پایگاه آمریکا در سوریه و آزادی پنج نیروی ربوده شدن سازمان ملل در یمن، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۸۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 12 August 2023

واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران/ اعلام آماده باش کشور‌های گروه اکواس برای جنگ با نیجر/ رونمایی از سامانه جدید «ثارالله» حزب‌الله لبنان/ انفجار مهیب در انبار مهمات نزدیک پایگاه آمریکا در سوریه

بین الملل تابناک: واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران، اعلام آماده باش کشور‌های گروه اکواس برای جنگ با نیجر، رونمایی از سامانه جدید «ثارالله» حزب‌الله لبنان، انفجار مهیب در انبار مهمات نزدیک پایگاه آمریکا در سوریه و آزادی پنج نیروی ربوده شدن سازمان ملل در یمن، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره کاهش سرعت غنی‌‌سازی ایران را تأیید نکرد. 

روز جمعه، وال استریت ژورنال به نقل از افراد آشنا به این موضوع گفت که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است.

کربی در نشست خبری روز جمعه گفت که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند. او با وجود این افزود: «هر گامی که ایران ممکن است برای کاهش سرعت غنی سازی بردارد قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

این مقام کاخ سفید بار دیگر یادآوری کرد، هیچ مذاکرات فعالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان نیست. او در ادامه تصریح کرد: «مطمئناً از برداشتن چنین گام‌هایی ـ اگر گزارش‌ها صحت داشته باشند ـ استقبال می‌شود.»

جان کربی درباره توافق میان ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان نیز اظهارنظر و بار دیگر ادعاهای روز گذشته‌اش در این خصوص را تکرار کرد.

کربی مدعی شد، کارهایی که ایران می‌تواند با دارایی‌های آزاد‌شده‌اش انجام دهد، محدود خواهند بود و آمریکا بر آنها نظارت خواهد داشت. 

او تصریح کرد: «این وجوه در اصل تنها برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که دارای کاربری دوگانه نظامی نیستند قابل استفاده‌ خواهند بود.»

برخی منابع ایرانی روز پنجشنبه گزارش‌های قبل‌تر منتشر شده مبنی بر توافق تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان را تأیید کردند.

ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بود حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

منابع آگاه به خبرگزاری فارس گفته‌اند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. 

اعلام آماده باش کشورهای گروه اکواس برای جنگ با نیجر 

منابع نظامی در غرب آفریقا روز جمعه خبر دادند که رؤسای ستاد مشترک کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اِکُواس-ECOWAS) قرار است فردا در شهر «آکرا» پایتخت غنا، نشست مشترک برای بررسی حمله نظامی به کشور نیجر برگزار کنند.

به نوشته روسیا الیوم، این نشست دو روز پس از موافقت رهبران این کشورها برای مداخله نظامی در نیجر برای مقابله با کودتاگران و بازگرداندن «محمد بازوم» به قدرت، برگزار می‌شود.

«حسن واتارا» رئیس جمهور ساحل عاج، اعلام کرد، رهبران «اکواس» برای آغاز هر چه سریع تر عملیات نظامی در جهت آن‌چه «بازگرداندن نظم قانون اساسی» در نیجر خوانده است، چراغ سبز نشان داده‌اند.

اِکُواس در حال حاضر دارای ۱۵ عضو از میان کشورهای غرب آفریقاست که عبارتند از: بنین، بورکینافاسو، جمهوری دماغه‌سبز، جمهوری ساحل عاج، جمهوری گامبیا، جمهوری غنا، جمهوری گینه، جمهوری گینه بیسائو، جمهوری لیبریا، جمهوری مالی، جمهوری نیجر، جمهوری فدرال نیجریه، جمهوری سنگال، جمهوری سیرالئون و جمهوری توگو.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز ۲۶ جولای، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و دو روز بعد از آن، تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تیچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

همزمان رهبران کشورهای عضو «اکواس» بخشی از نیروهای خود را به منظور آنچه بازگرداندن دموکراسی در نیجر خوانده‌اند به حالت آماده باش درآوردند. 

در همین حال به دنبال تصمیم اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر، اتحادیه آفریقا از این تصمیم حمایت کرد. این اتحادیه امروز (جمعه) گفت که از تصمیمات اکواس درباره نیجر حمایت می‌کند و از جامعه جهانی نیز خواسته است که جان «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر را نجات دهند. 

«موسی فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی شدید از شرایط نگهداری محمد بازوم، نوع رفتاری که کودتاچیان با او و خانواده‌اش در پیش گرفته‌اند را غیر قابل قبول توصیف کرد. منابع خبری گفته‌اند که محمد بازوم و خانواده‌اش در مکانی بدون آب و برق نگهداری می‌شود.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز پیش از این از حمایت بروکسل از تصمیم اکواس و اتحادیه آفریقا در این زمینه خبر داده بود.

در مقابل آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام غربی گزارش داد، رهبران کودتای نیجر به دیپلمات آمریکایی که اخیر به نیامی رفته بود، گفته‌اند، در صورت هر تلاشی برای اقدام نظامی «محمد بازوم» رئیس جمهور خلع شده را خواهند کشت.

رهبران شورای نظامی این مساله را در دیدار با «ویکتوریا نولند» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند. نولاند پس از سفر به نیجر گفته بود که رایزنی های سختی با شورای نظامی نیجر در نیامی داشته است.

صدای طبل جنگ در حالی در آفریقای بخت برگشته به گوش می‌رسد که تقریبا همه کشورهای این منطقه شرایط اقتصادی بسیار بدی دارند و درصد فقر در جوامع این کشورها بالاست. نیجر نیز از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می رود.

با این حال، برخی کشورهای آفریقایی گفته‌اند، در این جنگ کنار نیجر خواهند بود. دولت‌های نظامی در مالی و بورکینافاسو نیز تهدید اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر را بلوف خوانده و تاکید کرده‌اند، هرگونه اقدام نظامی با واکنش آنها مواجه خواهد شد. گینه نیز در طرف رهبران شورای نظامی نیجر قرار گرفته است. هر سه این کشورها به اضافه نیجر پیش از این از عضویت در اکواس تعلیق شده‌اند و یک کمربند نظامی را در ساحل آفریقا از گینه در غرب تا سودان در شرق تشکیل داده‌اند. 

رونمایی از سامانه جدید «ثارالله» حزب‌الله لبنان

مقاومت اسلامی لبنان روز جمعه در تمرینات خود از سامانه ضد زره «ثارالله» رونمایی کرد.

به گزارش شبکه «المنار»، رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی توضیح دادند که این سامانه یک سلاح ضد زره است که برای شلیک موشک‌های کورنت در نظر گرفته شده است.

این سامانه از دو پرتابگر تشکیل شده و دقت اصابت و انهدام همزمان اهداف را دارد و در تیراندازی روز و شب کاربرد دارد.

به نقل از میدل ایست نیوز، این سیستم به راحتی قابل جابجایی و مانور است. این سامانه در سال ۲۰۱۵ وارد صفوف تشکیلات مقاومت اسلامی شد و نتایج بسیار خوبی از خود نشان داد.

انفجار مهیب در انبار مهمات نزدیک پایگاه آمریکا در سوریه

رسانه‌های روسی و سوری از انفجار مهیب در نزدیکی پایگاه نظامیان آمریکایی در «الشدادی» واقع در شرق سوریه خبر دادند.

 خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی نوشت، این انفجار در یک انبار بزرگ مهمات و سلاح متعلق به شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» در استان «الحسکه» رخ داده است. 

این منابع می‌گویند، این انفجار، پایگاه آمریکایی را هم تحت تاثیر قرار داده و گزارش‌هایی مبنی بر وقوع خسارات جانی و مادی در داخل این پایگاه وجود دارد؛ هنوز دلیل این انفجار مشخص نشده است.

آزادی پنج نیروی ربوده شدن سازمان ملل در یمن

 سازمان ملل متحد اعلام کرد، پنج نیروی امنیتی این سازمان که در یمن ربوده شده بودند، آزاد شدند.

 فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد، پنج نیروی امنیتی وابسته به این سازمان که ۱۸ ماه پیش در کشور یمن ربوده شده بودند، آزاد شدند.

وی در بیانیه ای تاکید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آزادی این پنج تن استقبال و تاکید کرد که ربودن افراد، جنایتی غیرانسانی و توجیه ناشدنی است و عاملان این جنایت باید مجازات شوند.

سازمان ملل در بیانیه خود به طرفی که این پنج تن را ربوده بود اشاره ای نکرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۸
واکنش کاخ سفید به ادعای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم ایران


یک تبادل زندانیان بود و مقدار کمی دلار ازاد شده برای حساب نفت در برابر غذا و دارو که طی روزهای آینده امریکایی ها به کنگره خواهند گفت چه مقدار پول ازاد شده ولاغیر

رقم ۶ میلیارد دلار مشکوک است چون بانک مرکزی کره اظهاری اطلاعی کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسبق و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس: بیش از ۱.۵ میلیون از اتباع افغانی که سابقه فعالیت نظامی در افغانستان داشته‌اند پس از روی کار آمدن مجدد طالبان به ایران آمده‌اند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ویدئویی از رنج‌روور ۸۰ میلیاردی تومانی منتسب به محمدحسین کنعانی‌زادگان که در داخل نمایشگاهی در تهران برای فروش گذاشته است، در فضای مجازی وایرال شده است. این است وضعیت رانت و عدالت در اوضاع فعلی این مملکت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
محمد مهاجری فعال سیاسی در صفحه شخصی خود نوشت: منابع دولتی می‌گویند با موافقت آمریکاییها پس از تبادل چند زندانی طرفین،۶میلیارد دلار دارایی ایران در کره‌جنوبی آزاد شده است. اولا مطالبه ایران از کره‌جنوبی ۷میلیارد دلار بوده که یک میلیاردش آب رفته. ثانیا این مبلغ به یک بانک قطری پرداخت می شود و ثالثا مدیریت هزینه آن بطور کامل با ایران نیست و با آن صرفا می توان کالاهای غیرتحریمی خرید!!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان به سایت انتخاب گفته که در کشیدن دیوار مرزی در زابل اشتباه کردیم و بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم ایران آن طرف دیوار قرار گرفته است !
پیش‌تر حبیب الله‌دهمره، نماینده زابل گفته بود «زاران هکتار از اراضی سیستان پشت دیوار مرزی قرار گرفته است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بالاخره اف ۳۵ ها کارخود را کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
۷ میلیارد طلب بوده که طی انتقال ز بانک کره ای به قطری ۶ میلیارد شد، تبدیل یوون کره به یورو هم یک میلیاردی غیبب میشه از ۵ میلیارد باقیمانده هم سه و نیم میلیارد مستقیما با حسابهای دوستان واریز میشه و دقیقا همون ۱.۵ میلیاردی که گفته شده سهم مردم ایران هست که اونم با اجازه آمریکا نفت در برابر غذا، بزنید زنگ به افتخار اینهمه عزت
بوووووورررررسسسسسس منفی ۱۷۰۰۰ تا الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
26000 تا الان
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
28000 تا الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ُسید محرومان قسم خورده به همه وعده هایی ک داده عمل نکنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
شیبش ملایمه !
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
منفی ۳۳۰۰۰ تا الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
38000 تا الان
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
منفی ۴۱۵۰۰ واحد تا الان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
به بزرگی خود ببخشید شیب یکم نا ملایم شد 43000 تا !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
الان که بگذره ما دیگه تو الان نیستیم تو الان هستیم
وای به حال کشوری که با اینهمه پتانسیل گردشگری باید هفته ای شش میلیارد دلار درامد گدشگری داشته باشه ولی چهار ساله هزار بار در مورد آزادسازی 6 میلیارد دلار خبر سازی کرده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
چی زدی؟
پتانسیل گردشگری کجا بود؟
نکنه چهارتا تکه آثا تخت جمشید و اصفهانو میگی
معلومه چیزی از گردشگری نمیدونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
عربستان در هفته ۷ میلیارد دلار در آمد از نفت دارد چندسال است دنبال شش میلیارد می دویم آن هم برای دارو و غذا
تحریمها هیچ اثری ندارد
انفجار مهیب در بورس تهران !

همه کشورها وقتی چالشهای سیاسیشون برطرف میشه بورسشون رشد میکنه
ایران برعکس هست ! چون بورسش فقط بر اساس تورم و انتظارات تورمی رفته بالا ، وقتی انتظارات تورمی کم میشه بورسش سقوط میکنه !
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بورس ایران اندازه یک پنجم تورم کشور هم رشد نکرده.
قیمت دلاری شرکت ها عجیب غریب پایینه!
داریم به سمتی میریم که یه کارگر اماراتی با درامد یک سالش بیاد پتروشیمی های ایران رو بخره!
قیمت کل شرکت های بورسی ایران اندازه یک دهم آرامکو عربستان نیست
الان اگر کل کارخونه های ایران رو اوراق کنی به قیمت آهن پاره بفروشی قیمتش از مبلغ فعلی سهامشون بیشتر میشه
بهتر بود فرصت سوزی نمیشد و اجازه میدادید برجام سال 99 امضا شود
الان این مثال نفت در برابر غذا است
چه کسی مسئول این فرصت سوزی است
قانون مجلس بود که جلوی توافق را گرفت
آیا مجلس پاسخگو است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
جلیلی باقری مرندی و سایر دوستان باید پاسخگوی این خسارت وهشتناک باشند
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
پاسخگویی اصلا معنا نداره تو این مملکت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
برادر عزیز مگه برجام امضا نشد؟؟؟؟ شما به خواب اصحاب کهف رفته بودی؟ حتمأ تو اون خواب عمیقت خارج شدن آمریکا با یک امضای ترامپ رو هم ندیدی؟؟؟؟
رژیم بعث صدام هفت سال برنامه نفت در برابر غذا داشت!
وعده ها و قولهای رئیسی در تبلبعات انتخاباتی اش ؛

الف اجرای طرح همسان سازی و افزایش قانونی حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر

ب ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال

ج گشت ارشاد برای مقابله با مسولان ناکار امد و فاسد و بی کفایت

د کنترل تورم و گرانی و باز گرداندن آرامش به زندگی ابرومندانه مردم و رفع فقر

ما همچنان منتظریم و البته چشم مان آب نمیخورد !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
منتظر باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بورس رو فراموش کردی
حضوری رفت بورس وعده حمایت داد
وضع بورس به مراتب خرابتر از قبل و رانت در بورس بیداد میکنه و ضرر فقط برای سهام دار خرد و ملته
حزب آله کی تا حالا سامانه موشکی می سازه و رونمایی می کنه ؟؟؟؟

همگان دانند ، رونمایی از طرف جمهوری اسلامی است .

بورس منفی ، تورم افسارگسیخته ، فقر مطلق در حال افزایش و در نهایت هر روز رونمایی از تجهیزات نظامی چدید
به قول آقای مصطفی فقیهی سریال گاندو ساختند که ظریف جیسون رضاییان را در ازای چند میلیارد دلار پول نقد آزاد کرد حالا پولی نیامده ۶ میلیارد دلار پول توقیف شده در کره می‌رود قطر برای خرج هر سنت آن باید تاییدیه نماینده آمریکا باشد آن هم در ازای خرید غذا و دارو ب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
تابی معلوم است جمله آخر این پیام ادامه داشته و شما ان را سانسور کرده اید
معلوم بود این چندرغاز از پولها بی دلیل نیست!!!پس فتیله غنی رو کشیدید پایین؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
تا حالا که یک روزنامه امریکایی یک ادعایی کرده و سخنگوی دولت آمریکا تکذیب کرده؟ حالا اگه تأیید می‌کرد چه ها که نمیگفتید… در ثانی، اگر این مطالب درست باشه. فتیله. و پایین کشیدن خیلی فرق میکنه با سیمان ریختن در داخل قلب رآکتور آب سنگین اراک بعلاوه نابود کردن ۱۵۰۰۰ سانتریفیوژ و خارج کردن تمام اورانیوم غنی شده از کشور . بله مشکل داریم تو کشور ازجمله آقازاده‌ها، رانت نوارها، اختلاس‌گران، رشوه و …. ولی این دلیل نمیشه در یک همچین وانفسای امنیتی و نظامی‌گری که غرب علیه ایران به راه انداخته دنبال براندازی باشیم. فقط از منافقین بر میاد که دنبال براندازی باشن چون چیزی برای از دست دادن ندارن
این گوشه ای از 7000صفحه برنامه است. بقیه شم در دوندگی است است از این شهر به آن شهر.
این گوشه ای از 7000صفحه برنامه است. بقیه شم در دوندگی است است از این شهر به آن شهر.
ایران که 7 میلیارد دلار از کره طلب داشت، چرا شد 6 میلیارد دلار؟ اون 1 میلیارد دلار گم شد؟!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست