بازدید 7490
با تحولات منطقه و جهان

گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بدهی‌های بغداد به ایران/ ادعای جدید آمریکا درباره «همکاری دفاعی بی‌سابقه» بین روسیه و ایران/ موافقت طرفین درگیر در سودان با آتش بس/ هشدار انصارالله درباره دفن زباله‌های اتمی عربستان در یمن

گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بدهی‌های بغداد به ایران، ادعای جدید آمریکا درباره «همکاری دفاعی بی‌سابقه» بین روسیه و ایران، موافقت طرفین درگیر در سودان با آتش بس، هشدار انصارالله درباره دفن زباله‌های اتمی عربستان در یمن و واکنش کرملین به دخالت واشنگتن در بازار نفت عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰ 10 June 2023

گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بدهی‌های بغداد به ایران/ ادعای جدید آمریکا درباره «همکاری دفاعی بی‌سابقه» میان روسیه و ایران/ موافقت طرفین درگیر در سودان با آتش بس/ هشدار انصارالله درباره دفن زباله های اتمی عربستان در یمن

بین الملل تابناک: گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بدهی‌های بغداد به ایران، ادعای جدید آمریکا درباره «همکاری دفاعی بی‌سابقه» بین روسیه و ایران، موافقت طرفین درگیر در سودان با آتش بس، هشدار انصارالله درباره دفن زباله‌های اتمی عربستان در یمن و واکنش کرملین به دخالت واشنگتن در بازار نفت عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بدهی‌های بغداد به ایران

 «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او، در حاشیه نشست وزیران ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در ریاض با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.
 
بنا بر گزارش روز جمعه شبکه «السومریه» به نقل از وزارت امور خارجه عراق، دو طرف در این دیدار درباره مسائل بسیاری با یکدیگر رایزنی کرده‌اند و وزیر خارجه عراق بر «اهمیت تداوم اقدام مشترک و همکاری با آمریکا در قالب توافق چارچوب راهبردی» تاکید و در عین حال از «تلاش‌های آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با سازمان تروریستی داعش» قدردانی کرده است.
 
طبق این بیانیه، آنتونی بلینکن و فؤاد حسین همچنین درباره پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهمتام مشترک با یکدیگر گفت‌و‌گو و در عین حال، بر لزوم اقدام در جهت کاهش تنش و برقراری آرامش در منطقه تاکید کرده‌اند.
 
اما در بخش دیگری از بیانیه اشاره شده است که وزرای خارجه عراق و آمریکا به بدهی‌های گازی و برقی بغداد به دولت ایران و چگونگی تعامل با تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های جهانی و بانک‌های عراقی پرداخته‌اند.
 
فؤاد حسین در این دیدار «بر لزوم حل این مشکل به علت تاثیر مستقیم  آن بر فرایند برق‌رسانی در عراق» تاکید کرده و در عین حال از آمریکا بابت اجازه برای حل مساله تأمین هزینه‌های حجاج ایرانی از پول‌های تهران در بانک‌های عراق تشکر کرده است.
 
وزارت امور خارجه عراق پیشتر نیز با صدور بیانیه‌ای خبر داده بود که فؤاد حسین و همتای ایرانی در گفت‌وگویی تلفنی درباره روابط دوجانبه و رسیدگی به نقل‌وانتقالات مالی از حساب ایران در بانک تجارت عراق به یکی از بانک‌های سعودی با هدف تأمین هزینه‌های زائران ایرانی در موسم حج آینده رایزنی کرده‌‌اند.
 
وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که وزیر خارجه این کشور «به کاهش صادرات گاز از طرف ایران به نیروگاه‌های برق عراق اشاره کرده؛ مسئله‌ای که منجر به کاهش تولید برق شده و بازتاب منفی بر زندگی روزمره داشته است.»
 
در ادامه این بیانیه آمده بود: «وزیر خارجه ایران تاکید کرد که مشکل گاز فنی است و تصمیمی از سوی دولت برای کاهش صادرات گاز به نیروگاه‌های برق عراق در کار نیست.»

ادعای جدید آمریکا درباره «همکاری دفاعی بی‌سابقه» بین روسیه و ایران

کاخ سفید امروز جمعه در ادعایی فاقد هرگونه سند و مدرک مدعی شد: روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی یف استفاده کرده است!

در بیانیه صادره از سوی کاخ سفید در این خصوص آمده است: به نظر می‌رسد مشارکت نظامی مسکو با تهران در حال افزایش است. مسکو مواد خام را از ایران برای ساخت کارخانه پهپاد در داخل روسیه تهیه کرده که ممکن است، ظرف یک سال وارد فعالیت شود.

بیانیه مذکور در ادامه ادعا می‌کند: روسیه تا ماه گذشته صدها پهپاد و تجهیزات انتحاری از ایران برای استفاده علیه اوکراین دریافت کرده است! مسکو به ایران پیشنهاد همکاری دفاعی بی سابقه از جمله موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی را داده است! ما در تلاش هستیم تا این فعالیت‌ها را افشا و مختل کنیم!

۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری هم آمریکا ادعا کرد که در تلاش برای «افشا و مختل کردن» همکاری‌های دفاعی «رو به گسترش» میان ایران و روسیه است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط گفت: ما از ابزارهایی که داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک نظامی میان روسیه و ایران استفاده می‌کنیم و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده که ایران و روسیه در حال گسترش شراکت دفاعی بی سابقه خود هستند، زیرا مسکو پس از تحریم‌های غرب به دلیل حمله به اوکراین، روابط خود را با تهران افزایش داده است.

تهران روابط قوی با مسکو در بخش‌های مختلف دارد و همزمان مقامات اوکراینی، ایران را به ارسال پهپادهای پیشرفته به روسیه در جریان جنگ اوکراین متهم کرده‌اند؛ اتهاماتی که همواره تهران و مسکو آنها را به شدت رد کرده اند.

از سوی دیگر، آمریکا نسبت به همکاری دفاعی فزاینده بین ایران و روسیه نگران است و کربی پیشتر در ماه دسامبر سال گذشته هشدار داده بود که روسیه احتمالاً جت‌های جنگنده خود را به ایران می‌فروشد. کربی اظهار داشته بود که بر اساس گزارش‌ها، خلبانان ایرانی در حال یادگیری پرواز با هواپیماهای جنگی سوخو در روسیه هستند و تهران ممکن است ظرف یک سال آینده، این هواپیما را دریافت کند، که «به طور قابل‌توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود تقویت خواهد کرد.»

این در حالی است که روسیه و ایران، ارسال هرگونه تسلیحات از سوی تهران برای مسکو به منظور استفاده در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین را رد کرده اند.

موافقت طرفین درگیر در سودان با آتش بس 

 عربستان سعودی و آمریکا، عصر روز جمعه، اعلام کردند که نمایندگان طرف‌های درگیر در سودان (ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع) با آتش‌بسی ۲۴ ساعته موافقت کرده‌اند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، این آتش‌بس، شنبه از ساعت ۰۶:۰۰ صبح به وقت خارطوم آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت ادامه می‌یابد.

طبق این بیانیه، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع توافق کرده‌اند که اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان در این کشور برسد.

عربستان سعودی و آمریکا در این بیانیه یادآور شدند که در صورت نقض آتش‌بس فردا، مذاکرات آتش‌بس در جده به تعویق خواهد افتاد.

درگیری‌ نیروهای ارتش سودان تحت فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» از پانزدهم ماه آوریل آغاز شده و همچنان در این کشور ادامه دارد. جنگ داخلی در سودان تاکنون، صدها کشته و هزاران زخمی به دنبال داشته است.

هشدار انصارالله درباره دفن زباله های اتمی عربستان در یمن

انصارالله یمن جمعه شب نسبت به این که عربستان زباله‌های اتمی خود را در مناطق بیابانی و دریایی یمن دفن می کند، هشدار داده است.

وزارت شیلات دولت نجات ملی یمن مورد حمایت انصارالله در این باره تلاش ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای تبدیل یمن به مکانی برای زباله‌های سمی را محکوم کرد.

دولت نجات ملی نسبت به هرگونه توافق میان عربستان و دولت مستعفی درخصوص تشعشعات هسته‌ای ناشی از زباله‌های سمی هشدار داد.

وزارت شیلات یمن اعلام کرد: این اقدام هشدار وقوع یک فاجعه زیست محیطی بزرگ در نتیجه تأثیرات زباله‌های هسته‌ای عربستان خواهد بود که در مناطق بیابانی و دریایی در یمن در گذشته دفن و در آینده نیز این کار انجام خواهد گرفت.

این وزارتخانه افزود: تشعشعات بررسی شده در دریای سرخ و دریای عرب، باعث مرگ هزاران آبزی، تخریب صخره های مرجانی و زیست محیطی دریایی در سواحل استان های عدن، ابین، المهره و حضرموت شده است.

وزارت شیلات یمن اعلام کرد: عربستان یمن را به میدان آزمایش انواع سلاح‌های ممنوعه بین المللی تبدیل کرده که از آن جمله می‌توان به بمب‌های خوشه‌ای اشاره کرد که با کشورهای متحد در حمله به یمن و با پشتیبانی آمریکا، اسرائیل و غرب به کار گرفته است.

هیأت وزیران عربستان روز چهارشنبه به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، رئیس شورای مدیریت سازمان هسته‌ای عربستان را برای گفت وگو با طرف یمنی مکلف کرد که طرح یادداشت تفاهم امنیت هسته‌ای و محافظت در برابر تشعشعات میان این سازمان و کمیته ملی انرژی اتمی یمن را بررسی کند.

واکنش کرملین به دخالت واشنگتن در بازار نفت عربستان

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، گفت که آمریکا حق ندارد درباره سیاست‌های تولید نفت چیزی را به عربستان دیکته کند.

آژانس خبری «آناتولی» جمعه گزارش داد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت که عربستان کشوری مستقل و دارای حاکمیت است و قادر است تصمیماتش را خود بگیرد.

این اظهارات ریاست جمهوری روسیه همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف نظر ریاض و واشنگتن بر سر کاهش تولید نفت صورت گرفت.

پسکوف افزود: عربستان یک کشور مستقل و مسئول و یک بازیگر بسیار مهم در بازارهای بین المللی انرژی است؛ بنابراین این کشور (عربستان) قادر به تصمیم گیری هایی است که مربوط به اقتصادش است و هیچکس، حتی آمریکا، نباید به آن دیکته کند که چگونه با این موضوع یا مسائل دیگر برخورد کند.

در همین ارتباط، واشنگتن پست فاش کرد که محمد بن سلمان در بحبوحه اختلافات نفتی، آمریکا را به «درد بزرگ اقتصادی» تهدید کرد.

این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، واشنگتن را تهدید کرد، زیرا قصد داشت ریاض را به خاطر تصمیم کاهش تولید نفت مجازات کند.

این روزنامه توضیح داد، طبق یک سند محرمانه اطلاعاتی آمریکا، پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور پاییز گذشته متعهد شد به دلیل تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت در بحبوحه افرایش بهای انرژی و نزدیک شدن سریع به انتخابات در آمریکا «عواقبی» را به عربستان سعودی تحمیل کند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور خاص تهدید کرد، روابط بین دو کشور را قطع خواهد کرد و از این کشور انتقام اقتصادی خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
هیچ طرح خیالی وجود ندارد. امریکا و اروپا چه نیازی دارند به دولت سریع و انقلابی امتیاز بدهند. این دولتیها هستند که با جوسازی دنبال خنک کردن تابستان داغ روسیه و ایران هستند. حالا میگن با شایعه سازی و جو سازی و دادن حق الزحمه به چند نشریه پولکی خارجی هو بیاندازیم که بایدن فله ای دارد امتیاز می دهد تا از تابستان داغ عبور کنیم. البته نه برای امریکا و نه اسراییل بهتر از این نمی شود. هم اقتصاد ایران را به .... کشیدند و هم نگرانی از این های و هو ها ندارند. می دانند دولتی که در تامین دان مرغ مونده نگرانی ندارد و تازه می تونن تا دنیا بنیاده امتیاز بگیرند. غیر ممکن هست از این بهتر براشون بشود. پس ما راضی و اونها راضی میمونه ملت ایران و روسیه و کره شمالی و ونزویلا و کوبا ناراضی!
یک روزی از این همکاری به روسیه به شدت پشیمان میشید
چون تاریخ نشون داده که روس ها نامرد ترین دولت هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
بین بد و بدتر باید یکی انتخاب شود. فعلا آمریکا نباید پیروز شود وگرنه امپراتوری اش تا قرنها ادامه پیدا می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
روسیه قصد دارد ایران را بطور کامل وارد درگیری خود با اروپا و غرب کند نقشه حذف برجام را که بخوبی عملی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
تاریخ نشان داده که سیاست یک بازی شطرنج است. چیزی به نام دوستی و دشمنی هم وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
هیچ کس تو ایران از جنگ اوکراین خوشحال نیست
تنها نقطه مثبتش اینه غربی ها طعم جنگ و تورم و... رو بچشن
نه اینکه همه جنگ ها تو خاورمیانه باشه
دولت عراق خودش با امریکا برای ندادن پول گاز و برق ایران همدست است . چرا هر جا که به نفعشان است بانکها برای گرفتن پول ایرانی ازاد می شوند ولی برای دادن 7 میلیارد بدهی به ایران امریکا اجازه نمی دهد . اینها همه بازی است معلوم نیست که این دولتمردان ایرانی جرا اینقدر به عراق باج بیخود می دهند . از روسیه یاد بگیرید درست سر سیاه زمستان که برق در اروپا می بارید گاز را قطع می کرد تا اوکراین حق ترانزیتی را که نمی پرداخت را بپردازد . روی مردم خود ما چند ماه که پول گاز را ندهند میا یند و کنتور را پلمب می کنند انوقت می گویند اشکال فنی است . مگر ترس دارید . پول نمی دهند گاز خبری نیست والسلام
قصد توهین ندارم اما در موضوع بی حجابی
غالبا کسانی که خود را بزک می کنند تا جلب توجه کنند از لحاظ روانشناسی دچار کمبود و بیماری هستند

شاعر در این زمینه هم چنین نظری دارد:
به زیورها بیارایند مردم خوبرویان را
تو سیمین تن چنان خوبی که زیورها بیارایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
اره دیگه از قرنها قرنها پیش که زنان بویژه زنان اشراف و مثل کلوپاتراسرخاب سفیداب میکردند و خودشون زیبا میکردند همه مشکل روحی روانی داشتن نظر ت واسه خودت نگه دار حتی دین اسلام هم به اراستگی و زیبایی اهمیت میده و رنگ مشکی مکروه میدونه شما توقع دارید خانمی میاد بیرون بوی گند عرق و پیاز سرخ شده بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
کجای اسلام گفته در محیط عمومی بی حجاب بگردید و زیبایی خود را در معرض همگان قرار دهید . آراستگی با خود آرایی تفاوت داره . خطوط اسلام مشخص است محرم و نامحرم به پیاز داغ و بوی بدن چه ربط داره .
امروز شاید خیلی از شماها به حرف من بخندید و تمسخر کنید اما روزی خواهد آمد که جریان بین ایران و آمریکا معکوس شود

گرنگهدار من آنست که من می دانم
شیشه را دربغل سنگ نگه می دارد

در مورد تحریم ها است که باید این شعار را داد
نترسید نترسید ما همه با هم هستیم

همیشه دود در آسمان فقط ابهت و بزرگی دارد و از عظمت آتش چیزی کم نمی شود

ما آتش هستیم و آمریکا دود است و دود در نگاه مردم بزرگ است اما از آنش دود برمی خیزد اگر آتش نبود دود ایجاد نمی شد
اگر ایران و امثال ایران نبود آمریکا و انگلیس نمی توانستند آنها را چپاول و بوسیله آن ابرقدرتی و ادعای ابرقدرتی خودشان را مثل دود به همه نشان دهند
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
حرفات حتی ارزش خندیدن هم نداره
متن خبر «هشدار انصارالله درباره دفن زباله های اتمی عربستان » پر از غلط های نوشتاری است. لطفا قبل از انتشار و بعد از ترجمه لفظی یکبار هم خودتان بخوانید
کیه که نخواد از ایران نفت بخره چون قرار نیست فعلا پولی رد و بدل بشه مبلغ خرید در بانک خود اون کشور بلوکه میشه تا جناب خان آمریکا اجازه واردات دارو یا کالاهای اساسی رو بده.
عراق..... واقعا شرمنده می کنی
آخه چقدر خوبی،چقدر کمک .........
حلال کن واقعا
حب دنیا و اخرت فقط دوستی با امریکا نه روس و چین کثیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
نه غربی و نه شرقی موازنه منفی
نوکر هیچکس نباید بود باید با تمام دنیا تعامل داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
حب دنبا هم نیست چه برسه به آخرت. مرحوم مصدق هم نود سال قبل همین فکر رو می کرد که انگلیس و روسیه مانع سعادت ایران هستند و به امریکا امید بست اما همون امریکا کودتای ۲۸ مرداد رو علیه دول.ت مصدق اجرا کرد ت
فعلا تا پایان جنگ روسیه با اوکراین خبری از توافق با ایران نیست . نمی شود هم تحریمها لغو شود هم به روسیه سلاح داد هم موشک رونمایی کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار