بازدید 13809
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۸ خردادماه

نرمش از ما گستاخي از طالبان! / سلطان عمان حامل چه پیامی است؟ / منافع ایران ربطی به انتخابات ترکیه ندارد

راز ناآرامی ترامپ، گرانی زیر نقاب آمار، برای فقرا، روحانی و رییسی فرق دارند؟ سلطان میانجی در تهران، انتخابات ترکیه، سیاست خارجی و ایران، چالش روانی ۸۰۰ هزار نفر، جزئیات رشد یارانه کالابرگی سه دهک پایین درآمدی، پشت ویترین مالیات ستانی، طالبان تا کجا در نقشه آمریکا بازی می‌کند؟ و ایران در مسیر احیای اقتصاد و دیپلماسی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۳ 29 May 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز دوشنبه هشتم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شدند که واکنش قوه قضائیه در برابر حملات به لایحه عفاف و حجاب، از اشتباهات راهبردی تا وقاحت طالبانی، سلطان میانجی چرا دوباره آمد و پنج سال دیگر با اردوغان در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 

 

جایگاه مسقط فراتر از واسطه‌گری است


حنیف غفاری طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با تیتر جایگاه مسقط فراتر از واسطه‌گری است نوشت: سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران و دیدار وی با مقامات ارشد کشورمان، نقطه عطفی در مناسبات دو کشور در حوزه خلیج‌فارس و غرب آسیا محسوب می‌شود. بدون شک  انعکاس همکاری و هم‌افزایی منطقه‌ای تهران-مسقط، معطوف به مناسبات دوجانبه طرفین نشده و در شکل‌گیری نوعی چندجانبه گرایی منطقه‌ای، آن‌ هم به‌ دور از مداخله سلبی بازیگران فرا منطقه‌ای بسیار مؤثر و تعیین‌کننده خواهد بود. 


در روایتگری خاص رسانه‌های غربی از سفر پادشاه عمان به تهران، شاهد برجسته‌سازی نقش «واسطه‌گری» مسقط میان واشنگتن و تهران هستیم. طی ماه‌های اخیر، دقیقا در همان بازه زمانی که مقامات آمریکایی به‌ دروغ مدعی توقف مطلق مذاکرات هسته‌ای بودند، واشنگتن رایزنی‌های مستمری با مقامات عمانی و قطری داشته و پیشنهاداتی را نیز در خصوص برخی ایده‌ها جهت رسیدن به توافقی پایدار یا حتی موقت با تهران به این بازیگران منتقل ساخته بودند. بخشی از این پیشنهادات از مجاری دیپلماتیک ( دیپلماسی پنهان ) به ایران مخابره شد و البته در مقابل، پاسخ‌های مستدل تهران نیز در قبال این موارد به طرف‌های واسطه‌گر منطقه‌ای ارائه گردید. 


اما اکنون سؤال اصلی اینجاست که آیا نقش عمان را باید محدود به یک«پیام‌آور» یا «واسطه‌گر»نمود؟! باید پاسخ داد که نقش عمان به‌مراتب فراتر از یک واسطه‌گر است. فراتر از اشتراکات منطقه‌ای ، مذهبی و راهبردی میان تهران و مسقط، نقش طرفین در تعریف ، ایجاد ، پیشبرد و درنهایت تثبیت منظومه جدید منطقه‌ای بسیار پررنگ خواهد بود. در این معادله، واسطه‌گری عمانی‌ها و پیام‌هایی که آن‌ها از سوی آمریکا به ایران ( در قبال مذاکرات هسته‌ای یا موارد دیگر) می‌سازند، تنها بخشی از ماجرا محسوب می‌شود! تقلیل و تحدید نقش عمان به این موضوع، نوعی خطای راهبردی و محاسباتی بزرگ به شمار می‌آید که در آینده، می‌تواند بانیان و مدعیان آن را با واقعیات دیگری در منطقه مواجه سازد. 


نکته قابل‌تأمل اینکه مسقط و تهران، هر دو بر اساس تجربیاتی که طی دهه‌ها و خصوصا سال‌های اخیر داشته‌اند،نسبت به برخی ثوابت و اصول راهبردی مشترک در منطقه، ازجمله ایجاد مناسبات امنیتی جمعی میان شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران باور دارند. همچنین طرفین آینده‌پژوهی تحولات منطقه را باهدف جلوگیری از برخی بحران‌های احتمالی ضروری تلقی می‌کنند. فراتر از آن، تهران و مسقط هر دو نسبت به استراتژی «خلق ناامنی‌های مزمن در غرب آسیا»به‌مثابه یک راهبرد کلان از سوی رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن باور دارند. این باورها و متعلقات منطقه و امنیتی، مبنایی برای تقویت همکاری‌های راهبردی قبلی و حتی شکل‌گیری هم‌افزایی‌های جدید میان تهران و مسقط خواهد بود. ترکیب غنی  هیئت وزرا و مسئولان عمانی که به همراه هیثم بن طارق پادشاه این کشور به تهران سفرکرده‌اند، به‌وضوح نشان می‌دهد که«واسطه‌گری»، شاید آخرین و حداقلی‌ترین مأموریت هیئت عمانی در تهران باشد!

 

منافع ایران ربطی به انتخابات ترکیه ندارد 


حشمت الله فلاحت پیشه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان منافع ایران ربطی به انتخابات ترکیه ندارد نوشت: انتخابات ترکیه فارغ از هر نتیجه ای که داشته باشد، یک سری مسائل در روابط ایران و ترکیه برای ایران، ارتباط زیادی به نتیجه انتخابات ندارد. مناسبات ایران و ترکیه مشخصا از بعد از جنگ تحمیلی، مناسباتی است که براساس دو انتظار متفاوت در تهران و آنکارا شکل گرفت. تهران همواره سعی کرده که علاوه بر افزایش مناسبات تا حد اعلی ظرفیت فی مابین به گونه ای عمل کند که ترکیه یک شاهراهی برای ارتباطش با کشورهای اروپایی باشد. لذا در موضوع اول هر دو طرف برنامه ریزی کردند که سطح مناسبات سالیانه را تا سی میلیارد دلار افزایش دهند که معنایش این است که به سود دو طرف است و ظرفیتهای اقتصادی دو طرف را فعال می کند و هر کسی که در ترکیه رای بیاورد باید دنبال این هدف باشد. 


موضوع کلان تر این است که ایران تلاش کرده از ترکیه به عنوان یک کانال استفاده کند که مناســبات خودش را تا حد امکان به گونه ای شکل دهد که علاوه  بر استفاده از ظرفیت های خود ترکیه به سمتی برود که از ترکیه به عنوان یک کانال ارتباطی استفاده از ظرفیتهای اقتصادی دنیای غرب استفاده کند. اینجاست که یک اختلاف اعلام  نشده شکل گرفت و آنجایی است که ترکیه به گونه ای دیگر مناسبات با ایران را میبیند. ترکیه سعی میکند به گونه ای عمل کند که به کشورهای غربی و به ویژه آمریکا بقبولاند که ارتباطش با ایران بخشی از دغدغه های آنها در شرق را برطرف میکند. چه دغدغه هایی که مرتبط با خود کشور ایران اســت یا دغدغه هایی که مربوط به پناهندگان یا قاچاق موادمخدر و سایر مسائل است. فلذا می بینیم بیش از سه میلیارد دلار کمکی که به ترکیه صورت گرفت در سال اول هجوم آوارگان جنگهای منطقه ای به ویژه آوارگان سوری، بخش اعظم این پول فقط صرف دیوار کشی در مرزهای شرقی ترکیه شد. 

از طرف دیگر در عضویت ناتو سعی می‌کند خودش را نماینده رفع دغدغه‌های امنیتی ناتو در منطقه ببیند و برای همین موضوع کلی امتیاز بگیرد؛ لذا یکی از کشور‌هایی که بیشترین بهره را از حفظ ایران در شرایط اضطرار برده، ترکیه است. یعنی کشور ایران به عنوان کشوری که در کانال دشمنی غرب یا در کانال تحریم غرب قرار گرفته باشد، ترکیه این موضوع را برای خودش به یک فرصت تبدیل کرد. بسیاری از امتیازات اقتصادی ایران را به خودش اختصاص داد و البته سعی کرد حتی از ناتو و از کشور‌های اروپایی هم بیشترین امتیازات را بگیرد؛ لذا وقتی که ایران نخستین لوله‌های بین المللی گاز را بین ایران و ترکیه در دهه ۱۹۹۰ ایجاد کردکه از حدود ۳۰ ســال پیش که برای احداث این لوله، سرمایه گذاری صورت گرفت هدف ایران این بود که در گام بعدی گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا منتقل شود و درست در ایامی که روس‌ها درگیر مسائل داخلی خودشان بودند و هنوز اروپا را از لحاظ انرژی به روسیه وابسته نکرده بودند، در آن ایام ایران می‌توانست از طریق توسعه
خط گازی به ترکیه این وابستگی را ایجاد کند، ولی نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه حتی ترک‌ها در مناسبات گازی با ایران بیشترین بهره را بردند. ترکیه سعی می‌کند از شرایط اضطراری و اختلافی که ایران با غرب دارد، حداکثر استفاده را ببرد، ولی ایران هنوز نتوانسته آن راهبرد کلان خودش یعنی تبدیل کردن ترکیه به یک کانال ارتباطی با غرب استفاده کند و ما میبینیم حتی بخش اعظم توریست‌های ایرانی که امکان مالی و اداری لازم برای سفر به اروپا را نداشتند، در خود ترکیه بارانداز شدند.  


طوری که غیر از سال‌های فراگیری کرونا، میانگین پولی که ایرانی‌ها به عنوان توریست در ترکیه هزینه می‌کنند به بیش از پنج میلیارد دلار در سال می‌رسید و این یک منبع درآمد عظیم برای ترکیه بود؛ لذا معتقدم در سطح کلان آن چیزی که باید برای ایران مهم باشد فارغ از اینکه آقای اردوغان رای بیاورد یا آقای قلیچدار اوغلو این است که ایران سعی کند به گونه‌ای عمل کند که فرصت‌های اقتصادی- تجاری کشور فقط محدود به رابطه با ترکیه نشود بلکه به فراتر از آن به ویژه کشور‌های اروپایی هم کشانده شود.


نرمش از ما گستاخي از طالبان!


جعفر گلابی در بخشی از یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان نرمش از ما گستاخي از طالبان! نوشت: چند عامل مهم در گستاخي طالبان وجود دارد كه نبايد آنها را دستكم گرفت؛ اگر اسراييل توانسته باشد با انواع طرفندها و ارتباط‌هاي مستقيم و غيرمستقيم اين گروه را تحت تاثير خود قرار بدهد بهترين گزينه براي اشتغال ايران هستند و اگر كار ايران با اين گروه بالا بگيرد در تل‌آويو جشن برپا مي‌شود. حضور بيش از 5 ميليون افغانستاني در ايران عامل تهديد‌كننده ديگري است كه نبايد آن را از نظر دور داشت. هر چند به نظر مي‌رسد اكثر آنان مخالف يا بي‌اعتنا به طالبان هستند ولي نفوذ اين گروه در كسر كوچكي از آنها مي‌تواند امنيت عمومي كشور را حتي به صورت مقطعي هم كه شده به چالش بكشد. عامل ديگر مشي و مرام چريكي اين گروه و غيرمسوول بودن‌شان نسبت به منافع افغانستان است. آنها به كشتن و كشته شدن عادت كرده‌اند و عمق استراتژيكي براي درهم كوبيدن ندارند. در خيال‌انگيزترين تصورات فرض كنيم كه ايران برود و كابل را بگيرد؛ نهايت اينكه آنها دوباره به كوه‌ها پناه مي‌برند و آنقدر در شهر‌ها بمب منفجر مي‌كنند و مردم را مي‌كشند تا دوباره همه را متقاعد كنند كه حضورشان در كابل براي مردم و منطقه امنيت بيشتري به ارمغان مي‌آورد.  واقعيت آن است كه ايران در حساس‌ترين شرايط و كليدي‌ترين موقعيت فكر مبادا را نكرد و براي خود امتيازي نگه نداشت. ما به چه دليلي از احمد مسعود و جبهه مقاومت ملي افغانستان حتي به صورت سياسي حمايت نكرديم و گذاشتيم طالبان به آساني دره پنجشير را به تصرف خود درآورد و در مقابل اين عدم حمايت چه امتيازي از طالبان گرفتيم؟ 


چرا سفارت افغانستان را به يك گروه كه نماينده همه ملت افغانستان نيست، داديم و در اين كار كدام منفعت را تحصيل كرديم؟ خطر بزرگ اين است كه با ندانم‌كاري و ضعف تحليل و محاسبه تصميم‌گيران، طالبان به يك تهديد جدي و طولاني مدت در شرق كشور مبدل شود.  اما سخن اصلي اينكه طالبان هم با همه حقارتي كه دارد متوجه مشكلات داخلي ايران شده است و براي مطرح شدن در دنيا و توجه احتمالي غرب و امريكا بخت خود در اين زمينه را مي‌آزمايد. اگر توانست حقابه ايران را ندهد در افكار عمومي افغانستاني‌ها سر و گردني بالا مي‌برد و احتمالا بازي ديگر و شايد خطرناك‌تري را آغاز مي‌كند و اگر نتوانست و مجبور به اجراي قرارداد في‌مابين شد چيزي را ازدست نداده و آبي را كه در بيابان‌ها رها كرده را به ايران مي‌دهد و بانگ بر مي‌آورد كه ما به قراردادها و مناسبات بين‌المللي پايبنديم. چنانچه سياست‌هاي ما در داخل و خارج از توازن لازم برخوردار بود و خصوصا مستحضر به تمايل و اراده ملي بود و اقتصادمان رنجور و بيمار نبود چه بسا طالبان همه افراد خود را بسيج مي‌كرد كه صف به صف شوند و دبه دبه آب به طرف ايران بريزند تا تهران به كابل اخمي نكند ولي افسوس كه سياستمداران ما ادعاي‌شان گوش فلك را كر مي‌كند ولي در عمل يك گروه منفور مي‌آيد بيخ گوش‌مان و بدون ترس شليك مي‌كند و جواني از عزيزان‌مان را به شهادت مي‌رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۸۰
نرمش از ما گستاخي از طالبان!
بهترین و معقول ترین تحلیل را داشتند احسنت ، افرادی مثل این نویسنده بایستی در بالای هرم وزارت خارجه و یا ریاست جمهوری قرار بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
استدلالتان در مورد اینکه بعد از اینکه ما کابل را گرفتیم طالبان شروع به بمب گذاری در کابل میکنند اشتباه است. ما میتوانیم همه طالبان را به درک واصل کنیم. مثل این هست که شما بگویید اگر روسیه اوکراین را بگیره بعدش اوکراینی ها هی بمب کار میزران توی کیف و کریمه برای همین روسیه نباید اوکراین را میگرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فرصت تاریخی بازپسگیری هرات نباید از دست بره دیگه هیچوقت همچین فرصتی پیش نمیاد راحت طالبان را میتوانیم نابود کنیم اونها به قرارداد هیرمند پایبند نبودن ما هم به قرارداد پاریس پایبند نخواهیم بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اگر اینطوری بود داعش بعد از اینکه عراق را از دست داد الان هر روز توی عراق بمب میزاشت. درحالیکه الان عراق پس از از بین رفتن داعش در امنیت کامل به سر میبرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
در مورد بمبگذاری نظر کاملا درستی است
نباید طالبان را با داعش و اوکراین مقایسه کرد
افراد طالبان بومی اغانستان هستند و زندگی در کوهستان های افغانستان برای آن ها عادی است
همانطور که در 10 سال حضور آمریکا این کار را کردند
ولی اکثر داعشی ها نیروی بومی عراق نبودند
مردم اوکراین هم دارای فرهنگ تکفیری نیستن که اقدام به بمب گذاری کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
گویا مسئولی گفته دعوای ما با طالبان دعوای خانوادگی است .
آقای مسئول شایدطالبان از خانواده شما باشد ولی با ما هیچ
ارتباطی ندارد
.
ضمنا این سربازان مرزبان ، پسر خودت هم بود همین فرمایش را میفرمودید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ما همیشه طالبان را به عنوان یه گروه تروریستی که از طریق آمریکا ایجاد شده می شناختیم. حالا چطوری اینا شده برادران دینی ما؟؟؟ ما هیچ برادری با این گروه تروریستی نداریم. اگر بعضی از آقایون جزو خانواده اونا هستند باید پاسخگو باشند
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
یه کلیپ دیدم که ادعا شده طالبان دارند به بدن نیمه جان دو نفر از مرزبانان ما شلیک میکنند. آیا این کلیپ حقیقت داره؟ اگر حقیقت داشته باشه باید نسل طالبان را از روی زمین پاک کنیم
گستاخی طالبان نیست بی عرضگی خودمان تو یک هفته ۷ شهید دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
کل اعضای طالبان را میتوانیم توی یک هفته بکشیم و هرات و کابل را هم یک هفته ای میتوانیم ضمیمه خاک خود کنیم
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
کلیپی که ادعا میشه طالبان پیکر مجروح دومرزبان ایرانی را به رگبار میبندند واقعیت داره؟!!!!
اگر چندسال پیش که دیپلماتهای مارا قتل عام کردند جواب دندانشکن وپشیمان کننده میدادیم الان اینطور پررو وگستاخ نمیشدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اون موقع موشکهای ما بردی نداشتند و اگر الان بود مطمئنا کابل را موشکباران می کردیم.
بورس در سکوت کامل خبری همچنان در حال ریزش است و روزنامه های اقتصادی همچنان بی اعتنا به آن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
چرا واقعیت‌ها را مشاهده نمیکنید مشکل حجاب و اینترنت است همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
بورس حباب وحشتناک پیدا کرده عزیز
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
خخخخخ حباب!!
جناب کارشناس حباب پارس ۷۰۰ میلیونی حباب نیست؟
مسکن چن میلیاردی حباب نیست؟
طلا ۳ میلیونی حباب نبست؟
اونوقت شاخص ۲ و دویستی حباب؟!
اصلا سررشته داری یا یجیزی شنیدی،طوطی وار تکرار میکنی؟
محض اطلاعت کمترین رشد رو بورس داشته و اگه دلال بازی دولت و حقوقیا نباشه بهترین جا برای سرمایه هاییه که حباب عجیب و غریب تو خودرو و مسکن و طلا و ارز ایجاد کردن
افسوس كه سياستمداران ما ادعاي‌شان گوش فلك را كر مي‌كند ولي در عمل يك گروه منفور مي‌آيد بيخ گوش‌مان و بدون ترس شليك مي‌كند و جواني از عزيزان‌مان را به شهادت مي‌رساند.!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
چون این جوانان در 40 سال گذشته هیچوقت از فرزندان سران حکومت و آقازاده ها نبوده اند . بلکه بچه های مردم عادی باید برن لب مرز !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
یک تحقیق بفرمایید که در جنگ ۸ ساله چند نفر ازمسولان و آغاراده ها شون و برادران و دامادها و خواهر راده و برادر راده هاشون شهید و جانباز یا اسیر شدند ؟؟

بعد بفرمایید که سرداران حاجی راده و رادان و سلامی و شریعتمداری و غیره چرا به خط مرزی با طالبان نمی روند ؟
نوشته روزنامه اعتماد عین واقعیت است کاش آنهایی که جسارت طالبان در شهادت نیروهای ایرانی را دعوای خانوادگی مینامند کمی بیشتر فکر کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
شمامثل اینکه اصلاًتوباغ نیستی و خبرازداخل نداری ونمیدانی ماحریف قلدرها وهپلی هپو ها نمیشویم زورما به قانون مدارها اخلاق دارها ونجبا میرسد اگربه گروه اول یکی بزنیم ده تا میخوریم که عاقل ترازآنیم که چنین ریسکی کنیم ولی به آدمهای معقول وبافرهنک هرچه بزنیم جوابی نمیدهد ولذا میتوانیم بیشتربزنیم به طالبان یکی بزنیم دوتا پس میزندآنهم جانانه پس باید بگیم توآنورجوب ما اینورجوب فهش بده فهش بشنو تهدید کن تهدید بشنو فقط یقه نگیر پیراهن گرانست پس حالامتوجه شدید چرامااینقدرنجیب وموقر شده ایم وجواب نمیدهیم آخرزورمان به آنها نمیرسد اگرباآنها هم درگیرشویم هم کاربسیارغلطی هست وهم مضحکه دنیا میشویم وهمه دنیا بما بماخواهدخندید
عبدالهیان باید استعفا بده
جنگ مستقیم فایده نداره. کل افغانستانم ما بگیریم بی ارزشه. افاغنه با طالبان فرق دارند نصف بیشترشون از طالبان بدشون میاد باید هسته های مخالف طالبان رو حمایت کرد. به نظر منم طالبان دیده غرب از دشمنی با ایران خوشش میاد گفته بذار خودمو اینجور تو دل غربیا جا کنم تا شاید یه نونی هم براشون ایجاد شه. در هر حال اگرم جنگی مقطعی صورت گرفت با سلاح های خوب بزنین شل و پلشون کنین و این نقطه قوت کشورو کامل به رخ کثیفشون بکشید تا بدونن ایران چیا تو دستش داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
الان سلاحهای متوسط و سبک طالبان از سلاحهای ایران کارایی بیشتری دارند چون عمده آنها ساخت آمریکاست و به تصرف طالبان درآمدند و قدرت مانور موشک هم در جنگ مستقیم زیاد نیست فقط باهاش می توان شهرها و مراکز را هدف قرار داد اما در جبهه های جنگ اثری ندارد.
حسین
| Netherlands |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ایران چیا تو دستش داره؟
اگر آمریکا بود و یک سربازش کشته می شد کل منطقه رو بمباران میکرد ولی جان سرباز ایرانی برای مسولین بی ارزش است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اینا نتیجه کار خودمون هستش سربازها باید از هم حمایت کنند و اعتصاب کنند
باید چند تا پهپاد بفرستیم آسمون افغانستان و چند ارگانش را بفرستیم رو هوا تا بفهمن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
نداریم
نرمش از ما گستاخي از طالبان

اقتدار ملی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دیپلماسی پویا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثل آن دوره اول حکومت طالبان در بیست و چند سال قبل، چطوره چند میلیارد دلاری به آنها باج بدهیم که با ما کاری نداشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ترسو
نرمش از ما گستاخي از طالبان

نتیجه مداخله نظامیان در اقتصاد و سیاست همین می‌شود، از وظیفه اصلی خود وامی مانند .

وجود شما برای چنین روزهایی است !!!!
آیا کسی جوابگو است ؟؟؟؟؟
کیهان در مورد زلینسکی و کشورش صحبت نکند در مورد برادر طالبان توضیح دهد
این قدر نگران طالبان نباشید. به قول آن مقام کشورمان، اختلاف ما و طالبان مثل اختلاف اعضای یک خانواده است.

حالا این وسط چند نفری هم در درگیری ها جانشان را از دست بدهند فدای سر برادران طالبان.
روابط با کشور کوچک عمان سالهاست که وجود داشته و سفر سلطان عمان نمی تواند نقطه عطف باشد مگر اینکه برای وساطت و اصلاح روابط با غرب باشد.
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
دقیقا درست است و عمان با توجه به دینی که به محمذ رضا پهلوی داشته، همواره و بی قید و شرط در هر زمانی تا آنجا که توان داشته از ایران حمایت کرده است..پ
ولی نکته خنده دار در مقاله رسالت کتمان این موضوع است که عمان بیش از هر کشوری دیگر در خلیج فارس با اسرائیل رابطه سیاسی و اقتصادی دارد و این موضع به عکس نمایش داده شده است نشان از ضعف اصولگرایان در پیدا کردن نقاط مثبت دولت مورد قبولشان است..
موضوع طالبان نشانگر تحلیلها و روشهای غلط حاکم بر تفکر مسئولان کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
تنها تفکرمسئولان کشور باز کردن نوشابه برای همدیگر است
مسئولان کشور باید پاسخگوی سیاستهای غلطی که منجر به تحریم کشور، استیصال اقتصادی و جری شدن طالبان باشند!
کاش رسالت دو تا آمار هم می داد تا قانع بشیم روابط اقتصادی هم با عمان داریم!! و اینکه این سفر بجز واسطه گری منجر به چقدر قرارداد اقتصادی دو کشور شد!!!
متاسفانه همینطوره ....جمهوری اسلامی با حمایت نابخردانه و نسنجیده از یک گروهک تروریستی و وحشی و بی منطق و خوشک مغز و.... مار در آستین پروراند ه و تنها راه رهایی از این قوم یعجوج و معجوج دیوار کشی اصولی در شرق کشور و یا جنگ تمام عیار و نابودی کامل این قوم وحشی است و اخراج تمام افاغنه از ایران عزیز است....و البته دست کشیدن از آزار و اذیت مردم متمدن و خوب کشور خودمان است ...دست کشیدن از حواشی بی اهمیت و پرداختن به متن اصلی مشکلات و رفع و رجوع آنها تا شاید اعتماد از دست رفته را به مردم عزیز ایران برگرداند.
ای کاش این نرمش مقابل امریکا بود و بهتر شدن وضع نه طالبان که به مرز حمله کردند
وقتی سلطان خودش بیاید ، نشان از اتمام کار دارد . قطعا با آمریکا توافقی صورت گرفته است . شرایط منطقه ای و داخلی همگی به نفع آمریکاست و این یعنی از دست رفتن فرصت های قبلی
در پاسخ اقای گلابی باید گفت چون سیاست مردان ما مرد سیاست نیستند. سیاست خارجی که حسین شریعتمداری و کریمی قدوسی اتخاذ کنند بهتر از این نمیشه.
فکر میکنی غیر از نرمش کاری میتوانی بکنی ؟ مطمئن باش که جبهات دیگر منتظر شروع درگیری هستند و طالبان هم کاملا توجیه شده است . مهمتر از همه شرایط اجتماعی است .
شما مگه نمی گفتید این طالبان با گذشته اش فرق داره
پس کو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فرق کردن خداییش الان یه دوش میگیرن بجای شپش الان ساس دارن
یکی از مسئولان گفته درگیری بین ما و طالبان دعوای خانوادگی است. تو دعوا های خانوادگی شما همدیگر را می کشند و از توپ و تاتک استفاده می کنند؟؟؟؟ چرا با این حرف ها طالبان را جسور تر و پررو تر می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
مسئول .....دراین مساله خانوادگی البته از دید شما ، فرزندان ملت هستند که جانشان فدای سیاست های غلط میشود
تحلیلی کاملا بجا که عمق فاجعه و سیاست خارجی ما را نشان میدهد... متاسفانه از پس ساده ترین مسایل سیاسی برنمیایم بعد میخوایم دنیا را فتح کنیم...
به جای این که تا ۱۲ مایلی امریکا بروید طالبان را ادب کنید. این همه موشک و تجهیزات نظامی که به خاطرش کلی هزینه کردید کجاست چرا در مورد طالبان از ان ها استفاده نمی کنید.
بفرمایید بی غیرتی از ما
ظرف تنها ۳۲ ۶از کشوری که توانست جلوی صدام یزید و ارتش یک میلیون نفری اش

را که تمام دنیا کمکش کردند را گرفتیم و شاخش را شکستیم

به کشوری فقیر و فلکزده و گرفتار تبدیل شویم که حریف یک گروه تروریستی

پابرهنه و شپشو طالبان نمی شویم و هر علطی بخواهند در شرق کشور میکنند !!!!!
مشکل شاخ شدن طالبان، عملکرد ضعیف، درک نادرست از مسائل جهانی و سیاست خارجی کیلویی است
وقتی کشوری ضعیف شد مجبور است به امثال طالبان باج دهد .
چاره ای نیست باید سوخت و ساخت تا اوضاع داخل و خارج سامان یابد . طالبان آماده است پای اسراییل و آمریکا را به کشورش علیه ما باز کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
هیهات من الذله
یا مرگ یا آزادی
بجای اینکه ایراندر جهان منشا صلح ودوستی باشه حالا هر کشوری از راه میرسه میخواد دشمنی بین ایران ودیگرکشورهارو حل کنه .....نقش ایران در معادلات بین المللی چقدر ضعیف شده
باسلام نتیجه سفر پادشاه عمان =است با هیچ چون شما ها زبان دیپلماسی بلد نیستید نمونه بارز معاون ریس جمهور را برای استقبالش فرستادید پادشاه عمان در جهان برای خود وزنه سنگینی دارد کمترین کار می بایست آقای ریس جمهور میرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
احسنت
دائم شعار دادیم که مشگلات افغانستان ناشی از حضور امریکاست (تحلیل الکی همچون زمستان سخت برای اروپا و اضمحلال امریکا به زودی و ........) امریکائیان رفتند ، مشگلات افغانستان که حل نشد تازه مشگلاتی برای کشور ما بوجود امد ، طالبان غره به شکست شوروی و امریکاست (سیاستمداران ما هم این پیروزی را تبلیغ می کردند )‌ بنابراین حقابه ایران را نخواهد داد . علی برکت الله ازین اقتدار
وقتی که تندروها بخاطر حفظ منافع جناحی شان نگذاشتند تا برجام در بهترین و قویترین وضعیت توافق و امضا گردد

حالا باید علاوه بر اتلاف وقت چند ساله و از دست رفتن دهها میلیارد دلار از ثروت مان ، با دست خالی و وساطت عمان و در نقطه ضعف و دست پائین برجام را مطالبه کنیم !!!!!!
باید دوسه میلیون افغانی حداقل اخراج بشن تا گوشی دستشون بیاد
نرمش از ما ، گستاخی از طالبان ...
شریعتمداری دقیقا کجا قایم شده که صداش در نمیاد ؟
یکی پیداش کنه تا در مورد کرامات و فضائل طالبان داد سخن بگه
کشته شدن المصری نفر دوم القاعده در تهران توسط موساد را باید به مدیران مدعی یادآوری کنیم و دعوای خانوادگی را به رخ آقای کوثر ی که حمایت بی ملاحظه نتیجه ای ناخوشایند دارد
این بی سوادهایی که همش میگن چرا سفارت رو دادید به طالبان اصلا خبر دارند که نزدیک 5 تا 7 میلیون افغانستانی توی ایران حضور دارند. به نظر شما کارهای اینا رو کیا باید جلو ببرند. گروهی که قدرت رو دارن یا یه عده که توی تاجیکستان نشستند و اپوزیسیون هستند
بده بستون جمهوری اسلامی با جنبش اصیل منطقه است فقط ، اون مقام مسئول گفته بود دعوای خانوادگیه مشکل خاصی نیست ،
یک کم درگیری برای تحریک حس ناسیونالیستی مردم و امنیتی کردن کشور هدفه ، دیگه کسی به تورم خدا درصد و وضع اجتماعی کاری نداره اونوقت
هر چه سریعتر باید حکومت افعانستان را عوض کنیم .
طالبان ايران را از امريكا بدتر ميداند
چقدر عزت داریم
فرصت تاریخی بازپسگیری هرات نباید از دست بره دیگه هیچوقت همچین فرصتی پیش نمیاد راحت طالبان را میتوانیم نابود کنیم اونها به قرارداد هیرمند پایبند نبودن ما هم به قرارداد پاریس پایبند نخواهیم بود
احسنت بر شما
پاسخ ها
1
| France |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
عمو جون زیاد بازی جنگی بازی نکن ،
چی شد دوستانت سرکار بودن دنبال گرفتن آب نبودن نرمش خوبی بود الان که همزمان شده با دولت جدید ما که باج نمی دهد و امدن طالبان و خواهان گرفتن اب هستیم شده نرمش بد؟!!!!!
در ضمن جنگی رخ نخواهد داد و ایران از امکانات قوی که دارد استفاده می کند برای گرفتن آب هرچند جنگی هم رخ بدهد ایران با چند گردان خبره کار این گروه را می سازد همان طوری که مدینه فاصله ات داعش را درست کرد و الان تقریبا پاک سازی شد در آن مناطق توسط ایران
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
آره فقط یه فرق کوچولو داره و اونم اینکه اینبار اعتلاف بین المللی علیه داعش وجود نداره که شما ها تو صدا و سیماتون سانسورش کنید و همه موفقیت ها رو به خودتون نسبت بدبن. خودتونید و خودتون. نشون بده ببینیم چند مرده حلاجید. فعلا که مقام نظامی اعزامی از طبیعی بودن درگیری و تموم شدنش به خیر و خوشی صحبت کرده. معلوم نیست تو این دوران خیر و خوشی حاضره پسر یا دامادش رو بفرسته بالای برجک مرزی یا فقط خوشگذرونی برای بچه های مردمه.
ما تصور می کردیم فقط اقتصاد است که رها شده
با این اوضاع ما جای طالبان بودیم چکار می کردیم؟
مهمتر از همه کم ارزش نشان دادن خون شهیدان جوان کشورمان می باشد فرمانده میاد میگه داخل یه خونه هم از این دعواها میشه متوجه نیست که با از دست رفتن یک جوان یک خانواده دو نسل آسیب می بینن
وقتی حضرات هر کس به امریکا فحش دهد دوست می گیرند عاقبتش همین است
فقط ۱۰ میلون افغانی رو اگر توانش رو دارید برگردانید به افغانستان همین
وزارت امور خارجه متاسفانه قوی عمل نمی کند و فراموش کرده که در تعاملات بین الملل همیشه طرف قوی تر برنده نیست ولی همیشه طرفی که بیشتر اشتباه می کند بازنده است حتی اگر امریکای جهان خوار باشد!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی