بازدید 10377
با تحولات منطقه و جهان

عبور ۱۹ جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان/ پرواز هواپیمای گشتی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان/ حمله به یک کشتی در آب‌های یمن/ تحریم سازمان اطلاعات سپاه توسط آمریکا

عبور ۱۹ جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان، پرواز هواپیمای گشتی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان، حمله به یک کشتی در آب‌های یمن، تحریم سازمان اطلاعات سپاه توسط آمریکا و موافقت ارتش سودان با تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 28 April 2023

عبور 19 جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان/ پرواز هواپیمای گشتی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان/ حمله به یک کشتی در آب‌های یمن/ تحریم سازمان اطلاعات سپاه توسط آمریکا

بین الملل تابناک: عبور ۱۹ جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان، پرواز هواپیمای گشتی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان، حمله به یک کشتی در آب‌های یمن، تحریم سازمان اطلاعات سپاه توسط آمریکا و موافقت ارتش سودان با تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

عبور ۱۹ جنگنده چین از خط حائل در تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان از پرواز ۳۸ جنگنده و هواپیمای نظامی چینی نزدیک این جزیره خودمختار خبر داد.  

این بزرگ‌ترین نمایش نظامی ارتش چین پیرامون تایوان از زمان رزمایش گسترده این کشور در اوایل ماه جاری میلادی است که در آن محاصره این جزیره را تمرین کرده بود.

از زمان دیدار «کوین مک کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با «تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان در کالیفرنیا، چین فعالیت‌های نظامی خود را در آب‌های نزدیک تایوان افزایش داده است. پکن همواره مخالف تبادل و سفر مقامات تایوانی به کشور‌های دیگر است؛ اقدامی که آمریکا در یک سال گذشته بار‌ها آن را نقض و هیات‌هایی از کنگره آمریکا و دیگر نهاد‌های حاکمیتی این کشور به تایوان سفر کرده‌اند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، ششم ناو چینی نیز در آب‌های نزدیک به تایوان دیده شدند که از ساعت ۶ صبح پنجشنبه تا ۶ صبح جمعه در آب‌های اطراف جزیره منطقه مانور دادند.

طبق گفته وزارت دفاع تایوان، ۱۹ هواپیمای نظامی چین نیز از خط حائل تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند عبور کردند. در میان هواپیما‌هایی که از خط حائل عبور کردند، ۵ جنگنده سوخو-۳۰ و دو جنگنده J-۱۶، یک پهپاد و یک TB-۰۰۱ حضور داشتند که دور جزیره دو زدند.  

به رغم آن‌که واشنگتن در سال ۱۹۷۹، روابط دیپلماتیک با تایپه را به نفع پکن قطع کرد، عملاً بر خلاف میل چین، از هرگونه حمایتی از این جزیره دریغ نمی‌کند. پکن نیز تأکید کرده است که تایوان مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط با ایالات متحده است و این مساله به یک منبع تنش میان دو کشور تبدیل شده است.

 

پرواز هواپیمای گشتی آمریکایی بر فراز تنگه تایوان

هواپیمای گشتی آمریکایی (P-۸A Poseidon) امروز جمعه بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمد.

به گزارش سایت خبری المنار، سرویس مطبوعاتی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، بر اساس رویه‌هایی که تعهد ایالات متحده به منطقه آزاد و باز اقیانوس هند و آرام را نشان می‌دهد، هواپیمای نیروی دریایی آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی پرواز کرد.

در این بیانیه آمده است، ایالات متحده قصد دارد به پرواز هواپیماهای خود بر فراز تنگه تایوان و همچنین عبور کشتی‌های آمریکایی از آن ادامه دهد.

همچنین ارتش چین اعلام کرد که هواپیماهای جنگی چینی امروز جمعه مسیر یک هواپیمای نظامی آمریکایی از نوع P-8A را هنگام عبور از تنگه تایوان ردیابی و رصد کردند.

این نهاد اعلام کرد، به تازگی کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی بارها دست به فعالیت‌های تحریک‌آمیز زده‌اند که کاملاً ثابت می‌کند که ایالات متحده در حال بی‌ثبات کردن صلح و ثبات در تنگه تایوان است.

در ماه فوریه چین پرواز یک هواپیمای آمریکایی P-8A Poseidon بر فراز تنگه تایوان را محکوم و اعلام کرد، چنین اقداماتی صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.

حمله به یک کشتی در آب‌های یمن

آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز (جمعه) مدعی حمله به یک کشتی در آب‌های استان المهره یمن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز ادعا کرد که گزارش‌هایی مبنی بر حمله به یک کشتی در جنوب شهرک ساحلی «نشطون» واقع در استان «المهره» یمن دریافت کرده است.

این آژانس در بیانیه‌ای افزود، به سمت کشتی مذکور تیراندازی شده و سه قایق نیز در محل دیده شده‌اند که هر یک سه یا چهار سرنشین داشتند. تا بدین لحظه اخبار و جزئیات بیشتری از این حمله مخابره نشده است.

تحریم سازمان اطلاعات سپاه توسط آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه که روی وب‌سایت این نهاد آمریکایی قرار گرفته گفته که چهار مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه نیز تحریم شده‌اند. 

خزانه‌داری مدعی شده که سازمان اطلاعات سپاه، از سوی وزارت خارجه آمریکا در فهرست نهادهای تحریم‌شده قرار گرفته است. 

در بیانیه امروز، این سازمان ایرانی به «نقش‌آفرینی در گروگان‌گیری و بازداشت خطاکارانه اتباع آمریکا در ایران» متهم شده است. 

اقدام امروز ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۷۸ انجام شده است. خزانه‌داری می‌گوید این تحریم‌ها نخستین اقدام ذیل این فرمان اجرایی محسوب می‌شوند. 

رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی مذکور را «برای تقویت تلاش‌ها جهت آزادسازی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی اشتباهاً بازداشت‌شده» امضا کرده است. 

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند سازمان امنیت فدرال روسیه نیز به موجب همین فرمان اجرایی تحریم شده است. 

به نظر می‌رسد، تحریم اعمال‌ شده علیه FSB به تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر بازداشت یک خبرنگار آمریکایی در روسیه مربوط باشد.

مسکو چندی پیش اعلام کرد، یک خبرنگار آمریکایی را بازداشت و او را به جاسوسی متهم کرده است. FSB ماه پیش هویت فرد بازداشت‌شده را «ایوان گرشکویچ»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال معرفی کرد. 

مسکو گفته گرشکویچ ۳۱ ساله که شش سال به فعالیت روزنامه‌نگاری در روسیه مشغول بوده، اقدام به جاسوسی در راستای منافع دولت ایالات متحده کرده است. کاخ سفید این اتهامات را رد می‌کند. 

«برایان ای.نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های جدید گفت: «اقدام امروز مقام‌های ارشد و سازمان‌های امنیتی در ایران و روسیه را که در گروگان‌گیری یا بازداشت خطاکارانه اتباع آمریکایی نقش دارند، هدف قرار می‌دهد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره بازداشت اتباع کشورهای دیگر بر مبنای اغراض سیاسی را رد کرده است. برخی از اتباعی که آمریکا مدعی است خطاکارانه بازداشت شده‌اند به جاسوسی متهم شده‌اند. 

موافقت ارتش سودان با تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس

ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان شامگاه امروز پنجشنبه خبر داد که با تمدید آتش‌بس در این کشور موافقت کرده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، ارتش سودان با تمدید ۷۲ ساعته آتش‌بس کنونی موافقت و اعلام کرده است که آتش‌بس جدید بلافاصله پس از پایان آتش‌بس موجود، اجرایی خواهد شد.

ارتش سودان که از نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی حمیدتی تحت عنوان «شورشی» یاد می‌کند، گفت: امیدواریم که شورشیان این بار به آتش‌بس پایبند باشند و با بمباران مراکز و مواضع نظامی آن را نقض نکنند و جان غیر نظامیان را به خطر نیندازند.

درگیری‌های خونین در سودان از شنبه ۲۶ فروردین آغاز شده، تا به امروز همچنان ادامه دارد و با وجود آتش‌بس‌های موقت چند ساعته و انتشار اخبار در خصوص تلاش‌های جاری برای توقف درگیری، همچنان در حال قربانی گرفتن است.

سودان از آن زمان شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی البرهان است. این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، علاوه بر خارطوم پایتخت سودان، شهرهای دیگر این کشور را نیز دربرگرفته است.

از روز گذشته هم نبرد جدیدی میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در حومه خارطوم پایتخت این کشور آغاز شد که آتش بس اعلامی را زیر سوال برد، اما ارتش بار دیگر برای تمدید این آتش‌بس شکننده، ابراز تمایل می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
امریکا به شدت تلاش می کند تا تایوان را مثل اکراین تبدیل به زمین سوخته و محل استقرار تروریستها کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
چرا دولت آمریکا مثل جنگ جهانی اول و دوم که همه کشورها تخریب شد جز آمریکا را حالا سوریه، یمن، اوکراین تایوان، قبلش ایران عراق و...
چین اصلی ترین عامل تحریک کننده منطقه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
جمله گهرباری فرمودید جناب ناشناس ، چین که از لحاظ قوانین بین المللی مالک تایوان هست، عامل بی ثباتی منطقه است ولی آمریکا که از هزاران مایل اونورتر توی همه کارها فضولی می‌کنه احتمالا از نظر جناب ناشناس عامل ثبات و ... است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
آمریکا از کشورهای مستقل دفاع میکنه و در ضمن 70ساله مردمه تایوان دوست دارن از چین کمونیست مستقل بشن و آمریکا هم بهش کمک میکنه و شما که منفی میدید اقلیت خیلی خیلی کوچکی هسی که این وضعیت را به روز مردم آوردن در رابطه با موضوع دشمنی کردن یا نکردن با کشور صاحب دلار فقط رفراندوم آزاد
مگر جنگ یمن تمام نشده؟ عاقبت بن سلمان ترسو هم مثل صدام احمق هست.
آمریکا = فضول منطقه
گذشت اون زمانی که غربی ها کنار هر کشور بزرگ یه قسمتش رو جدا میکردن عوامل خودشون رو دست چین میکردن اونجا هم اوکراین هم تایوان هم بحرین هم آذربایجان باید به سرزمین های مادری خودشون برگردن
منافع آمریکا در ایجاد جنگ و ناامنی و بی ثباتی در نقاط مختلف تامین میشه. شیطان بزرگ
هدف اصلی غرب کشاندن چین به یک جنگ فرسایشی در تایوان و اعمال تحریمهای نابود کننده علیه چین است اما چینیها فعلا عاقل تر از روسهای احمق بوده اند و خوب میدانند هدف غرب اعمال تحریمهای نابود کننده است لذا از هر کاری که این بهانه را به دست غرب بدهد دوری میکند
به غربگداها توصیه می کنم مصاحبه اخر مجری فاکس نیوز تاکر کارلسون که به خاطرش اخراج شد و ببینید درباره نقش امریکا در جنگ افروزی و ویرانی کشورها.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست