بازدید 7310
۶
با تحولات منطقه و جهان

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ تن در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از دوازده سال

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان، کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ تن در سودان، شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی، سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از دوازده سال و کشته شدن دو تن در کردستان عراق در حملات پهپادی ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲ 17 April 2023

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از 1200 نفر در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از 12 سال

بین الملل تابناک: ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان، کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ تن در سودان، شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی، سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از دوازده سال و کشته شدن دو تن در کردستان عراق در حملات پهپادی ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان

کشتی جنگی آمریکایی به نام "یواس‌اس میلیوس" درست چند روز پس از پایان رزمایش های چین در اطراف تایوان، از میان تنگه تایوان عبور کرد؛ اقدامی که نیروی دریایی ایالات متحده آن را رفت‌وآمدی عادی خوانده است.

به گزارش رویترز، چین که جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، روز دوشنبه گذشته رسما رزمایش های خود را پیرامون این جزیره پایان داد.

چین این رزمایش ها را به دنبال دیدار تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برگزار کرد تا خشم خود را نسبت به این مساله ابراز کند، زیرا چین چنین دیدارهایی را "دخالت در امور داخلی" کشورش تلقی می‌کند و معتقد است، آمریکا با این اقدامات از "استقلال تایوان و جدایی این جزیره از چین" حمایت می‌کند.

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از 1200 نفر در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از 12 سال

ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ضمن بیان اینکه کشتی‌های جنگی‌اش یک بار در ماه وارد تنگه تایوان می‌شوند، اعلام کرد: ناوشکن یواس‌اس میلیوس مجهز به موشک هدایت‌شونده کلاس "آرلی بورک" یک رفت‌وآمد "عادی" را از طریق آب‌های تنگه تایوان انجام داد؛ جایی که آزادی دریانوردی و پرواز عبوری براساس قوانین بین‌المللی اعمال می‌شود. همچنین، حمل‌ونقل این کشتی تعهد آمریکا را نسبت به منطقه هند-آرام آزاد و باز نشان می‌دهد.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش چین هم امروز (دوشنبه) در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد، سربازانی را سازماندهی کرده تا فعالیت این ناوشکن آمریکایی را دنبال و رصد کنند.

کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ تن در سودان

در حالی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، در موج اخیر خشونت در سودان دست کم ۸۳ تن کشته و بیش از ۱۱۲۶ تن زخمی‌ شده‌اند، دبیرکل اتحادیه عرب، تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل برقرار کرد.

به گزارش روسیا الیوم، جمال رشد،‌ سخنگوی رسمی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد، دبیرکل اتحادیه عرب، عصر یکشنبه ۱۶ آوریل با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تماس تلفنی برقرار و دو طرف درباره آخرین تحولات  و مواضع در سودان رایزنی کردند.

این سخنگو افزود: ابوالغیط به گوترش موضع شورای اتحادیه عرب در روز یکشنبه، مبنی بر لزوم توقف درگیری‌ها و بازگشت آرامش به سودان در اسرع وقت را یادآور شد.

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از 1200 نفر در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از 12 سال

به گفته این سخنگو، در این تماس تلفنی، دو طرف برای تلاش مشترک جهت تحقق آتش‌بس فوری و توقف درگیری و خونریزی و ممانعت از تنش بیشتر اعلام آمادگی کردند.

رشد اشاره کرد، ابوالغیط به ارزیابی دبیرکل سازمان ملل از اوضاع گوش داد و هر دو بر لزوم افزایش تماس‌ها با فرماندهان درگیر جهت پایان دادن به این درگیری‌ها توافق کردند.

از طرف دیگر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، با ادامه درگیری‌ها در خارطوم و بخش‌های دیگر سودان سازمان جهانی بهداشت از تمام طرف‌های درگیری می‌خواهد به بی‌طرفی پزشکی و تضمین رسیدگی بلامانع تیم‌های بهداشتی به زخمی‌ها احترام بگذارند.

سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد،‌ تمام طرف‌ها باید به قانون بین المللی انسانی در حمایت از زخمی‌ها، بیماران و کارمندان بخش بهداشت و خودروهای آمبولانس و تیم‌های بهداشتی متعهد باشند.

این سازمان افزود: از ۱۳ آوریل در سراسر خارطوم،‌ کردفان جنوبی،‌ شمال دارفور و ولایت شمال و مناطق دیگر همزمان با درگیری‌های شدید در شهر خارطوم بیش از ۸۳ تن کشته و بیش از ۱۱۲۶ تن زخمی‌ شده‌اند.

طبق اشاره این سازمان، رفت‌وآمد در شهر خارطوم به دلیل ناامنی با محدودیت‌هایی همراه است و این مساله برای تیم‌های بهداشتی،‌ پرستاران و پزشکان و نیز آمبولانس‌ها و بیماران برای رفتن به مراکز بهداشتی موانعی ایجاد کرده و جان برخی را که نیاز به مراقبت بسیار شدید دارند، به خطر انداخته است.

این سازمان ادامه داد، سازمان جهانی بهداشت درصدد برآورد نیازها و موارد بهداشتی در سراسر خارطوم و شهرهای دیگر برای تضمین امدادرسانی محدود براساس شدت نیاز است. تاکنون کمک‌های پزشکی توزیع شده توسط سازمان جهانی بهداشتی به مراکز بهداشتی تمام شده و بیشتر بیمارستان‌های خارطوم که زخمی‌ها را پذیرش کرده‌اند از کمبود خون و تجهیزات انتقال خون و دیگر کمک‌های پزشکی و تجهیزات لازم برای نجات جان افراد شکایت کرده‌اند. این همزما با آن است که کادر پزشکی متخصص از جمله تکنسین بی‌هوشی کم بوده و آب و برق نیز قطع است و بر عملکرد بخش‌های بهداشتی تاثیر می‌گذارد. همچنین در برخی بیمارستان‌ها کمبود سوخت وجود دارد.

این سازمان در پایان گفت، با وجود بدتر شدن اوضاع سازمان با طرف‌ها و مقامات محلی برای تامین برخی نیازهای بخش بهداشت به خصوص در زمینه تضمین جان کارمندانش همکاری می‌کند.

این در حالی است که هیات سازمان ملل در سودان گفت، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و نیز محمد حمدان دقلو، معروف به حمیدتی با توقف درگیری‌ها به مدت سه ساعت براساس پیشنهاد سازمان ملل موافقت کردند.

ارتش و نیروهای واکنش سریع در دو بیانیه گفتند، با آتش‌بس از ساعت چهار بعد از ظهر تا هفت شب به وقت محلی موافقت کرده‌اند.

کمیته مقدماتی انجمن پزشکان سودان نیز گفت، رسیدن پزشکان و امدادرسانان به بیمارستان‌ها بسیار دشوار است و ارتش و نیروهای واکنش سریع باید راه‌های امن را برای آنها تامین کنند.

شاهدان عینی گفتند،‌ تیراندازی‌ها در مرکز خارطوم همزمان با آتش‌بس متوقف شد؛ اما پس از آن دوباره از سر گرفته شد. با فرا رسیدن شب و پایان زمان اجرای آتش‌بس ساکنان خارطوم از حملات هوایی و توپخانه‌ای در کافوری در خارطوم، جایی که مقر نیروهای واکنش سریع قرار دارد، خبر دادند.

شاهدان به رویترز تاکید کردند، ارتش حملاتی هوایی به مقرهای نیروهای واکنش سریع در شهر ام درمان داشت و بخش اعظم آنها را ویران کرد.

آنها افزودند، ارتش بخش اعظمی از کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم را از نیروهای واکنش سریع پس گرفته و  ارتش از چند طرف به سمت تاسیسات مهم دیگر در شهر حمله کرده که همچنان شاهد درگیری‌هایی با سلاح‌های توپخانه و سلاح‌های سنگین هستند.

به گفته شاهدان عینی، افرادی از نیروهای واکنش سریع همچنان در داخل فرودگاه بین‌المللی خارطوم که تحت محاصره ارتش است، زندانی هستند و ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرده ساعت پیروزی نزدیک است.

درگیری‌ها شنبه بین نیروهایی از ارتش مورد حمایت عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع تحت امر معاون رئیس شورای حاکمیتی و محمد حمدان دقلو رخ داد؛ این نخستین درگیری از زمانی است که البرهان و دقلو برای براندازی عمر البشیر رئیس‌جمهوری سابق در سال ۲۰۱۹ متحد شدند.

این درگیری‌ها به اختلافات بر سر ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش در چارچوب مرحله گذار به دولت مدنی رخ داده است.

شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی

 ارتش کره جنوبی از شلیک هشدار به یک شناور کره شمالی در مرزهای آبی مورد مناقشه بین دو کشور خبر داد.

به گزارش وبگاه «نیوی تایمز» ارتش کره جنوبی مدعی شده، برای عقب راندن شناور گشتی کره شمالی که در تعقیب قایق ماهیگیری چینی از مرز دریای مورد مناقشه عبور کرده بود، شلیک کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد، قایق گشتی کره شمالی حوالی ساعت ۱۱ صبح روز شنبه به وقت محلی در تعقیب  قایق چینی از خط مرزی عبور کرد، اما بلافاصله پس از شلیک گلوله‌های هشدار کشتی نیروی دریایی کره جنوبی عقب نشینی کرد.

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از 1200 نفر در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از 12 سال

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته است که  ارتش این کشور از نزدیک فعالیت‌های نظامی کره شمالی را زیر نظر دارد و در عین حال برای احتمالات مختلف تحریک آمیز آماده می‌شود.

نیروی دریایی کره جنوبی اغلب برای عقب راندن کشتی‌های کره شمالی که از مرز‌های دریایی این کشور‌ها عبور می‌کنند، شلیک کرده، اما در سال‌ها درگیری‌های مرگباری نیز رخ داده است. سئول، کره شمالی را مسئول حمله به کشتی جنگی کره جنوبی در سال ۲۰۱۰ می‌داند که منجر به کشته شدن ۴۶ ملوان شد، اما کره شمالی مسئولیت آن را رد کرده است.

تهاجم روز شنبه در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه رخ داد. ارتش کره جنوبی و آمریکا از روزهای آینده رزمایش مشترک گسترده دیگری را با حضور ۱۱۰ هواپیمای جنگی از جمله جنگنده‌های پیشرفته «اف-۳۵» برگزار خواهند کرد. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که رزمایش های هوایی که از دوشنبه آغاز می‌شود تا ده روز  ادامه خواهد داشت،  و هدف آن تقویت توانایی‌های عملیاتی ترکیبی و نشان دادن موضع دفاعی مشترک متحدان در مواجهه با تهدیدات کره شمالی است.

مقامات کره جنوبی همچنین می‌گویند که کره شمالی بیش از یک هفته است، به تماس‌های کره جنوبی از خطوط مستقیم بین دو کره پاسخی نداده است.

سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از دوازده سال

یک منبع آگاه در وزارت خارجه سوریه از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عربستان به دمشق خبر داد.

 این منبع در خبری اختصاصی به میدل ایست نیوز گفت که این سفر تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد.

ورود کشتی جنگی آمریکا به تنگه تایوان/ کشته و زخمی شدن بیش از 1200 نفر در سودان/ شلیک هشدار کشتی جنگی کره جنوبی به شناور کره شمالی/ سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از 12 سال

گفتنی است، پیش از این فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه صبح روز ۱۲ آوریل به عربستان سفر کرده بود.

عربستان و سوریه پس از دیدار وزرای خارجه خود، بیانیه مشترکی برای ازسرگیری فعالیت کنسولی و پروازهای مستقیم بین دو کشور منتشر کردند.

کشته شدن دو تن در کردستان عراق در حملات پهپادی ترکیه

 خبرگزاری فرانسه از کشته شدن دست کم دو تن در حملات پهپادی ترکیه به منطقه کردستان عراق خبر داد. 

بر اساس این گزارش، در این حملات که اواخر شب شنبه به وقت محلی در نزدیکی شهر «پنژوان» نزدیک مرز ایران صورت گرفته، حداقل دو تن مجروح شدند.

یک مقام منطقه کردستان عراق که نخواسته نامش فاش شود گفته، پهپادهای ترکیه یک خودرو که در حال حمل شبه نظامیان گروه پ ک ک بوده است را هدف قرار داده‌اند.

«حوال ابوبکر» فرماندار منطقه‌ای در سلیمانیه در تماس تلفنی با مسرور بارزانی نخست وزیر کردستان عراق درباره این حملات ابراز نگرانی کرده است.

ترکیه و متحدان این کشور در غرب، گروه پ ک ک را سازمان تروریستی می دانند و چند دهه است با آنها وارد درگیری نظامی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
باید افرین گفت به بصیرت و هوشمندی و عقلانیت و مدیریت حکومت عربستان و

خصوصا اینده نگری و عشق به کشور و مردم شخص محمد بن سلمان که چگونه با

اتخاذ سیاست های داخلی و خارجی درست و منطقی و علمی دارد کشور و مردمش

را به یک کشور پیشرفته و قدرتمند و اباد و مرفه و مدرن تبدیل میکند .
پاسخ ها
صمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
عربستان ۳۳میلیون جمعیت داره روزی ۱۲میلیون بشکه نفت میفروشه سالانه چندمیلیون از حجاج درآمد داره ازنظر کل منابع زیرزمینی بعداز روسیه وآمریکا سومین کشوره ،بعدمیخوای از نظر اقتصادی ضعیف باشه ؟ اما بااین دارایه شاهزاده ها بالای ده میلیون عربستانی هنوز بادیه نشین هستن وپابرهنه شتر میچرونن. همه چیز اونجورکه از شاهزاده های سعودی میبینی ، قشنگ نیست مردم عادی بااینهمه سرمایه فقیرن باید بری تاببینی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
به صمد

شما خبر دارید که در امد کشور خودمان سالی ۱۲۰ میلیارد دلار است ؟
شما میدانید که در امد زیارت شیعیان از مشهد و قم و شیراز کمتر از مکه نیست ؟
شما میدانید ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر و فلاکت و بدبختی هستند ؟
اگر میدانید ؟ پس سفسطه و ماستمالی و ماله کشی نکن

اگر نمیدانید ؟ حالا بدانید و بروید و بپرسید که چرا و چطور به این فلاکت افتادیم ؟
امریکا با ساخت داعش جنگ های نیابتی دنبال حفظ ابرقدرتی خودش ولی باز یک عده نادان طرفدارشن
آیا میدانستید ظلمهای بیشماری که حکومت میانمار در حق مسلمانان این کشور مرتکب میشه به پشتوانه روسیه و چین است ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
خدا نکند که امریکا ضعیف گردد

در انصورت روسیه و چین کمونیست تمام مردم دنیا را به بردگی خواهند کشید

و هست و نیست کشورها را به تاراج خواهند برد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست