بازدید 15191
با تحولات منطقه و جهان

اعزام ۱۰ جنگنده چینی به سمت تایوان/ هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین/ اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه/ درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل

اعزام ۱۰ جنگنده چینی به سمت تایوان، هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین، اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه، درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل و سنگ اندازی قطر در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ 01 April 2023

اعزام 10 جنگنده چینی به سمت تایوان/ هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین/ اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه/ درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل

بین الملل تابناک: اعزام ۱۰ جنگنده چینی به سمت تایوان، هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین، اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه، درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل و سنگ اندازی قطر در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعزام ۱۰ جنگنده چینی به سمت تایوان

امروز شنبه، وزارت دفاع تایوان ادعا کرد که ۱۰ جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

این وزارتخانه روز جمعه نیز در گزارش روزانه خود، از فعالیت‌های نظامی پکن عنوان کرده بود که ۹ جنگنده و یک پهپاد نظامی چین در عرض ۲۴ ساعت از این خط فرضی ـ که غیر رسمی بین دو طرف در تنگه تایوان ترسیم شده ـ عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، یک جنگنده برای دور کردن هواپیماهای چینی ارسال کرده، در حالی که سامانه‌های موشکی نیز آنها را تحت نظر داشتند.

«تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان که به آمریکا سفر کرده است، طی سخنانی در شهر نیویورک، چین را به افزایش تنش‌ها در منطقه متهم کرد و گفت: چین به عمد تنش‌ها را افزایش می‌دهد، ولی تایوان همیشه آرامش خود را حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید

اعزام 10 جنگنده چینی به سمت تایوان/ هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین/ اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه/ درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل

تسای که روز چهارشنبه گذشته وارد ایالات متحده شد، در راه بازگشت به تایپه در لس‌آنجلس توقف خواهد کرد و انتظار می‌رود با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات کند.

پکن نسبت به این دیدار هشدار داده و گفته که می‌تواند منجر به تنش جدی در روابط بین چین و آمریکا شود؛ این دیدار زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده با چین در بدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ و تغییر به رسمیت شناختن دیپلماتیک از تایپه است.

هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا شامگاه جمعه گفت که اتحاد نظامی بین روسیه و چین خطراتی برای واشنگتن ایجاد می‌کند.

میلی در مصاحبه با نشریه «دیفنس وان» توضیح داد: «ما به یک رویکرد ژئوپلتیکی نیاز داریم که چین و روسیه را آنقدر به هم نزدیک نکند که ائتلاف نظامی علیه آمریکا تشکیل دهند. پکن و مسکو هنوز در حال تشکیل یک ائتلاف نظامی نیستند، اما اگر چنین اتحادی پدید آید، چالشی برای ایالات متحده خواهد بود.»

وی با هشدار درباره هرگونه درگیری نظامی بین روسیه و چین با آمریکا، اظهار داشت: «اگر جنگ سه ابرقدرت آغاز شود که دو طرف آنها علیه ما باشد، چالش بسیار بزرگی خواهد بود.»

به نوشته وبگاه دیفنس‌وان، این ژنرال چهار ستاره آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن خواهان جنگ بین ابرقدرت‌ها نیست، گفت که برای همین منظور به فلسفه «صلح از طریق قوه قهریه» پایبند است.

اعزام 10 جنگنده چینی به سمت تایوان/ هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین/ اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه/ درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل

میلی ادامه داد: «لفاظی‌ها در چین یا هر کشور دیگری از جمله آمریکا، می‌تواند این تصور را ایجاد کند که ما در آستانه جنگ با هم هستیم. این جنگ ممکن است اتفاق بیفتد و حادثه‌ای می‌تواند رخ دهد که درگیری غیرقابل کنترلی را برانگیزد؛ بنابراین جنگ غیرممکن نیست؛ اما فعلا من نمی‌خواهم بگویم که جزو احتمالات است.»

وی با بیان اینکه لفاظی‌ها می‌تواند اوضاع را ملتهب کند، تصریح کرد: «در مورد چین، به نظر من، ارتش آنها و دیگران به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ با ایالات متحده اجتناب‌ناپذیر است؛ این [تفکر] خطرناک است.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، دلیل این امر را پایبندی چین به ایدئولوژی مارکسیستی و اعتقاد به تقدیر تاریخی دانست و افزود: «اما من فکر نمی‌کنم جنگ اجتناب‌ناپذیر باشد، البته ما باید بسیار عمل‌گرا و محتاط باشیم.»

اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه

 پس از ادعاهای واشنگتن درباره فعالیت‌های گروه‌های مقاومت در سوریه علیه نظامیان آمریکایی، روسیه از اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در شمال سوریه پرده برداشت.
 
دریاسالار «اولگ گورینوف» معاون مرکز روسی «آشتی طرف‌های متخاصم در سوریه» شامگاه جمعه گفت که نظامیان اشغالگر آمریکایی در استان الحسکه واقع در شمال سوریه، اقدامات تحریک‌آمیز کرده‌اند.
 
گورینوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، توضیح داد: «اقدامات تحریک‌آمیز یگان‌های نیروهای مسلح آمریکا در استان الحسکه ثبت شده است. در جریان گشت‌های مشترک روسیه و ترکیه، حرکت دو گشت ائتلاف موسوم به ضد تروریسم در مسیرهای تعیین‌نشده ردیابی شد.»
اعزام 10 جنگنده چینی به سمت تایوان/ هشدار آمریکا درباره خطر ائتلاف نظامی روسیه و چین/ اعتراض روسیه به اقدامات نظامی آمریکا در سوریه/ درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل
 
وی با بیان اینکه روسیه نسبت به این اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها اعتراض رسمی خود را ابلاغ کرده است، اظهار داشت که نقض قراردادهای رفع منازعه توسط ائتلاف غربی، توازن شکننده قوا را که با تلاش روسیه در منطقه به دست آمده است، به خطر انداخته و بر تحولات تأثیر منفی می‌گذارد.
 
این مقام روس در ادامه خبر داد که طی ۲۴ ساعت گذشته، چهار مورد گلوله‌باران منطقه کاهش تنش ادلب از سمت مواضع گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره و حزب ترکستان اسلامی در سوریه ثبت شده است.
 
به نوشته تاس، گورینوف همچنین افزود که یک سرباز سوری در تیراندازی تروریست‌های تک‌تیرانداز به نیروهای دولتی زخمی شده است.
 
درخواست لبنان از سازمان ملل برای اعمال فشار بر اسرائیل

لبنان از سازمان ملل خواست، بر رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوزات این رژیم علیه حاکمیت لبنان اعمال فشار کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای پس از نشست سه‌جانبه فرمانده یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان)، رئیس هیات یونیفل و هیاتی از ارتش لبنان اعلام کرد: در این نشست درباره نقض‌های مکرر اسرائیل علیه حاکمیت لبنان صحبت شد. ما از سازمان ملل می‌خواهیم بر اسرائیل برای توقف تجاوزات خود علیه لبنان اعمال فشار کند.

در این بیانیه آمده است: طرف لبنانی بر از بین بردن دیوار حائلی که دشمن اسرائیلی در داخل اراضی لبنان ایجاد کرده بود، تأکید کرد.

یونیفل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حوادث اخیر در طول خط آبی، رئیس هیات یونیفل از طرف‌ها خواست به هماهنگی فعالیت‌های خود با یونیفل ادامه دهند و از اقداماتی که ممکن است موجب تشدید وضعیت و افزایش تنش شود، خودداری کنند. هر حادثه‌ای ممکن است به تنش خطرناکی منجر شود و هر یک از دو طرف، مسئولیت اتخاذ اقدامات پیشدستانه برای ممانعت از نقض آتش بس را بر عهده دارند.

سنگ اندازی قطر در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وزارت خارجه قطر در روزهای اخیر ضمن تاکید بر ادامه مخالفت خود با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده که موضع دوحه در رد احیای روابط با دمشق تغییری نکرده است.

"ماجد الانصاری" سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر مدعی شده که هنوز اجماع عربی درباره بازگشت دولت سوریه به اتحادیه عرب وجود ندارد و دولت قطر با این مساله به عنوان یکی از اولویت‌های مسائل عربی برخورد می‌کند؛ بنابراین، اجماع کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار مهم است و این اجماع در نتیجه تحولات مثبتی حاصل خواهد شد که باید در عرصه سوریه اتفاق بیفتد؛ اما ما چنین چیزی را پیش روی خود نمی‌بینیم.

به گفته این مقام قطری، «از نظر ما هیچ تغییری در موضع قطر ایجاد نخواهد شد، زیرا موضع ما واضح و ثابت است و تحت تاثیر آنچه در محافل سیاسی می‌گذرد، قرار نمی‌گیرد؛ مگر اینکه تحولات واقعی در داخل سوریه رخ دهد و خواسته‌های ملت این کشور برآورده گردد، یا اینکه بر مبنای تحولات مثبت در داخل سوریه، یک اجماع عربی برای بازگشت این کشور به اتحادیه عرب انجام بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین مدعی شده که «در حال حاضر هیچ شاخصی برای خوش‌بینی درباره نزدیک بودن زمان عادی سازی روابط با سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب وجود ندارد.»

ادعا و سنگ اندازی این مقام قطری در حالی صورت گرفته که اغلب کشورهای عربی پس از گذشت یک دهه در تلاش برای احیای روابط خود با دولت سوریه و بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب هستند، اما قطر با شنا در خلاف مسیر اعضای این اتحادیه، همچنان بر موضع خود در رد عادی سازی روابط با دمشق و جلوگیری از بازگشت این کشور عضو تاثیرگذار جبهه مقاومت ضدصهیونیستی به اتحادیه عرب تاکید دارد.

قرار است، سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شود؛ نشستی که به احتمال قوی روسای جمهور ایران، سوریه و ترکیه نیز به آن دعوت و در آن حضور خواهند داشت و موضع گیری این مقام قطری در آستانه این نشست بیان شده است.

مطمئنا نشست عربستان در دوران کنونی که منطقه و جهان آبستن برخی رویدادهای تلخ همچون ادامه جنگ و بحران سوریه، ادامه جنگ یمن، اوضاع بغرنج لبنان و فلسطین و جنگ اوکراین است، بسیار با اهمیت نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان خواهد بود.

"حسام زکی" معاون دبیرکل اتحادیه عرب چند روز پیش اعلام کرد، پیش از برگزاری سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب، چندین نشست مقدماتی در سطح مقامات ارشد و وزرای کشورهای عربی و مدعو برگزار خواهد شد و این اقدام راه را برای برگزاری پنج روزه این اجلاس هموار خواهد کرد.

روزنامه رای الیوم در این باره اعلام کرده که عربستان تلاش می کند تا اجلاس آتی سران اتحادیه عرب به میزبانی این کشور با موفقیت برگزار شود؛ از این روی، قرار است "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان با هدف موفقیت اجلاس سران کشورهای عربی، به پایتخت کشورهای مختلف سفر و از روسای آنها برای حضور در این اجلاس دعوت کند.

بنا بر اعلام روزنامه رای الیوم به نقل از برخی منابع، عربستان قصد دارد از طریق "حضور همه کشورهای عربی و عدم تحریم حتی یک کشور عربی"، این اجلاس را موفق برگزار کند؛ بنابراین، تماس‌ها بین ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده و بن فرحان به زودی با هدف آماده کردن حضور بشار اسد رییس جمهور سوریه در این اجلاس به دمشق سفر خواهد کرد، اقدامی که در اوضاع کنونی بسیار با اهمیت و مفید می باشد.

بر اساس گزارش این منابع، عربستان تلاش می‌کند تا روسای جمهور ایران و ترکیه را نیز به عنوان مهمانان ویژه این اجلاس دعوت کند.

به دنبال خبر توافق برقراری رابطه میان تهران - ریاض در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) که با کمک شماری از کشورهای دوست از جمله چین، عراق و عمان تحقق پیدا کرد، امیدواری ها درخصوص حل مشکلات منطقه افزایش یافت که یکی از پیامدهای خوب آن خبر بازگشایی کنسولگری عربستان پس از ماه مبارک رمضان در دمشق پس از دوازده سال بود؛ خبر خوشی که امیدواری ها برای برقراری صلح و امنیت در منطقه را افزایش داد.

انتشار این دو خبر حکایت از تحول جدید در منطقه غرب آسیا دارد؛ اخباری که برای دوستان امیدوار کننده و برای دشمنانی همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا ناراحت کننده است.

بنا بر اعلام رسانه های منطقه، میانجیگری روسیه و امارات منجر به برچیده شدن موانع پیش روی دو کشور عربی سوریه و عربستان شده و کنسولگری ریاض در دمشق پس از عید فطر بازگشایی خواهد شد.

چندی پیش، منابع خبری از سفر نزدیک "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان به دمشق و قرار دیدار وی با مقامات سوری خبر داده بودند.

این مساله نشان می دهد، برای ریاض به اثبات رسیده که جنگ و درگیری با دیگر کشورها نتیجه ای ندارد و بهترین راه برای رفع اختلاف، باب دیپلماسی و گفت وگوست که سخنان چند روز پیش بن فرحان در این خصوص قابل توجه است.

وزیر خارجه عربستان چندی پیش اعلام کرد، کشورهای عربی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انزوای سوریه فایده‌ای ندارد و برای حل مسائل این کشور به خصوص مسائل انسانی لازم است، با سوریه مذاکره شود و چنین مذاکراتی ممکن است در نهایت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بینجامد.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۷
چین اگر به روسیه کمک نظامی کنه بهترین خبر برای امریکاست. چون هم کره جنوبی و هم تایوان مقصد سیل اسله های استراتژیک و حتی اتمی میشود و چین برای همیشه فرصت رشد و رونق اقتصادی که بتواند رقیب امریکا لشود را با تحریم گسترده از دست میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی یا کسی ام کمکت کرد
مردم و دولت تایوان حق دارن راهشونو خودشون انتخاب کنن اینکه دوس دارن متمایل به غرب و آمریکا باشن ب خودشون مربوطه بهرحال هر کشوری یه سمت و سویی داره و چین حق دخالت نداره حالا که تایوان یه کشور پیشرفته با اقتصاد قویه چینیا تحت فشارن و میخان تایوانو زیر سلطه خودشون ببرن انتظار دارن تایوانم مث کره شمالی باشه ولی کور خوندن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
از کجا فهمیدی
اگه بگی جایزه داری آنهم یه شکلات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
فعلا که آمریکا داره راهشون رو انتخاب میکنه تایوان ما چینه سیاست جداسازی بخش هابی از خاک برای تشکیل متحد برای خودشون در نزدیکی قدرت ها دیگه منسوخ شده دیکتاتکری شیطانی آمریکا باید تمام بشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
متمایل باشن اشکال نداره ولی بعدا که مثل اکراینیها اواره شدند مظلوم نمایی نکنند
در دوران جنگ جهانی دوم که ژاپن نصف چینو تصرف کرده بود و کلا چین هیچ پوخی نبود و هیچ کار مثبتی هم انجام نداد اگه متفقین ترمز ژاپن نمیکشیدن و آمریکا ژاپن تسلیم خودش نکرده بود الان چین وجود نداشت در طول تاریخ هم کلا چینیا شجاعت، مقاومت و اقدام نظامی خاصی نداشتن حالا ژاپن که آرام تر شده و بعد از جنگ از حالت میلیتاریسمی خارج شد که چینیا باید بخاطرش روزی هزار بار خدارو شکر کنن حالا چینیا شاخ شدن و دنبال کشورگشایی میگردن مگه اینکه تو خواب ببینن کمونیستهای منفور، اگه این یک میلیارد جمعیت و نداشتن که باعث رشد اقتصادیشون بشه تا الان از گشنگی مرده بودن
ی سوال دارم
اونایی که میگن روسیه و چین بدن کمونیستن پس آمریکا و اروپا که مسیحی هستند چرا به همراه یهودیان در سرزمین های مقدس ادیان الهی جنایت میکنن کسی صداش در نمیاد؟؟؟!!!
زمانی که در سال ۱۹۴۷ قطعنامه ی سازمان ملل برای فلسطین دو تکه شدن رو صادر کرد همین چین بود رای ممتنع داد
روسیه و بریتانیا و آمریکا اولین نفرات بودن که اسرائیل رو به رسمیت شناختن و رای مثبت دادن
در ضمن اگر ما جنایات روسیه رو در ایران نباید فراموش کنیم جنایت انگلیس رو هم در ایران در
طول جنگ جهانی اول نباید فراموش کنیم که از ۲۰ میلیون جمعیت ایران ۱۱ میلیون زنده موندن
بریتانیا و آمریکا با روسیه هیچ فرقی ندارن شما به ما بگید چین بعد از جنگ جهانی دوم تا به حال به چه کشوری حمله کرده ما که تا یاد داریم روسیه و آمریکا به کشور ها حمله میکردن و جنایت میکردن
شما خود را علاف برجام کنید بگذارید آقایان کارشان را انجام دهند
دوست عزیز تایوان یکی از استانهای چین هستش و در ضمن حتی اگه جزع چین هم نبود هیچ کشوری تو منطقه خودی اجازه نداره دشمنان قسم خورده منطقه و کشورای دیگه را مرکز جاسوسی و پایگاه های دشمن کنه بعدشم اتحاده چین و روسیه اجتناب ناپذیره و چینی ها بهتر از هر کشوره دیگه ای میدانند که اگر اعتلاف همه جانبه غربی ب اضافه کانادا استرالیا کره جنوبی و ژاپن بر روسیه پیروز بشوند جهان را ب بردگی و غارتگری خواهند گرفت اون سیاستمداران ماننده من و شما ساده نیستند و از نیات شوم امریکا دقیقا اطلاع دارند فقط تاسفش اینجاست که دولتمردان احمق کانادا و استرالیا و کره و ژاپن فکر میکنند اگه هفت تیرکشای حرفه ای پیروز شوند ب انها رحم خواهند کرد مگراینگه نوکری و بردگی بی چون و چرای امریکا را کاملا بپذیرند
امریکا اکراین و بدبخت کرد الان نوبت تایوان هست عین عروس هزارداماده لامصب
چه اعتماد به سقفی داره تایوان عامو چینی ها دسته جمعی یه فوت کنن تو نابودی از سرنوشت اکراین درس نگرفتی؟
مرگ برچین کمونیست نمیشه که تایوان بیادزیرسلطه توکمونیست اونوقت تایوان میشه مثل کره شمالی مرگ برچین آشغال
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
همین گوشی دستت که داری باهاش افاضات می کنی ساخت چینه. همون اپل هم ساخت چینه.
زمان‌نابودی‌چین‌کافر‌وروسیه‌کمونیست‌دشمن‌خدا‌فرا‌رسیده‌است
یه سری هموطنان از جوراب پاشون تا فرق سرشون ساخت چینه می آن اینجا به چین فحش می دن بدبختا اگه چین نبود اون جنسی که الان می خری بیست هزار تومن باید می خریدی دو میلیون تومن. اروپاییا خرج دارن فکر کردی عین کارگر چینی با حداقل حقوق کار می کنن. مردم چین از راه زحمتکشی و تولید پولدار شدن آمریکایی ها از راه فروش اسلحه و دزدی. به هر حال بین این دو فرق هست.
یکی از مشکلات غربزده این است که مغز ندارد. حتی همان شیش کلاسه معروف ضریب هوشی بالاتری نسبت به غربزده های ذوب در کاخ سفید دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها