بازدید 7431
با تحولات منطقه و جهان

اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ / حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق / بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری / عبور جنگنده‌های چینی از تنگه تایوان

اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ، حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق، بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری، عبور جنگنده‌های چینی از تنگه تایوان و موافقت سنای آمریکا با حمایت از بازسازی ترکیه و سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 31 March 2023

اعلام جرم دادگاه منتهن علیه ترامپ/ حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق/ بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری/ عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان

الهام قرهی قهی ـ اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ، حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق، بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری، عبور جنگنده‌های چینی از تنگه تایوان و موافقت سنای آمریکا با حمایت از بازسازی ترکیه و سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ

پس از روزها تحقیق بازرسان، هیأت عالی منصفه دادگاه منهتن، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا را به جرم پرداخت حق‌السکوت، متهم کرد؛ ترامپ نخستین رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد بود که به جرایم کیفری - به دلیل پرداخت حق‌السکوت ۱۳۰ هزار دلاری به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن - متهم می‌شود.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز به نقل از منابع آگاه نوشت، احتمالا طی روزهای آینده، کیفرخواست علیه ترامپ اعلام می‌شود.

اعلام جرم دادگاه منتهن علیه ترامپ/ حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق/ بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری/ عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان

وکیل شخصی رئیس جمهور سابق آمریکا با تایید اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ، گفت که این اتهام رسماً به آنها ابلاغ شده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از یک منبع آگاه - که خواست نامش فاش نشود - گزارش داد، ترامپ که پیشتر هر گونه تخلفی را رد و به تحقیقات درباره خودش حمله کرده بود، انتظار می‌رود، هفته آینده تسلیم مقامات شود.

دستیاران ترامپ می‌گویند، او اکنون در عمارت خود به نام «مارئه-لاگو» در ایالت فلوریداست و از شنیدن خبر اعلام جرم علیه خود غافلگیر شده است.

تیم حقوقی رئیس جمهور سابق آمریکا با ادعای اینکه هیچ جرمی رخ نداده، اعلام کرد که پس از متهم شدن او، حقیقت آشکار خواهد شد و عدالت برقرار می‌گردد.

خانواده ترامپ نیز کیفرخواست علیه او را به عنوان «هدف قرار دادن فرصت‌طلبانه یک مخالف سیاسی در سال مبارزات انتخاباتی» محکوم کردند.

برخی رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش دادند که رئیس جمهور سابق این کشور طی روزهای آینده بازداشت خواهد شد.

حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق

شبکه خبری الاخباریه سوریه گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، حمله رژیم صهیونیستی به آسمان دمشق را دفع کردند.
 
به گزارش اسپوتنیک، این دومین حمله به سوریه در ۲۴ ساعت گذشته است. وزارت دفاع سوریه بامداد پنجشنبه هم اعلام کرد که در نتیجه حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق، دو سرباز سوری زخمی شدند.
اعلام جرم دادگاه منتهن علیه ترامپ/ حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق/ بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری/ عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان
 
سانا هم گزارش کرد در دقایق بامداد امروز جمعه، دشمن اسراییلی با شلیک موشک از جولان، سایتی در حومه دمشق را هدف قرار داد؛ اما سامانه های پدافند هوایی سوریه، موشک های شلیک شده را رهگیری و تعدادی از آنها را ساقط کردند.
 
روز گذشته، وزارت خارجه سوریه تجاوز مکرر اسرائیل به سوریه را تلاشی برای فرار از شرایط وخیم این رژیم دانست.
 
بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری

 روز پنجشنبه، دهم فروردین ماه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص رای دیوان بین المللی دادگستری بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: رای دیوان بین‌المللی دادگستری در دهم فروردین ۱۴۰۲، سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان کننده رفتارهای متخلفانه دولت ایالات متحده آمریکاست.

این بیانیه می‌افزاید: دیوان بین‌المللی دادگستری در رای امروز خود، با رد کلیه دفاعیات و ادعاهای دولت آمریکا، هیچ یک از دلایل آن دولت را وارد ندانسته است. دیوان در رای خود با احراز نقض تعهدات بین‌المللی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، تصریح کرده است که دولت آمریکا تعهدات مندرج در ماده۳ (بند۱)، ماده ۴ (بندهای ۱ و۲) و ماده ۱۰ عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۳۴ (مطابق با ۱۵ اوت ۱۹۹۵) را نقض و مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا را  احراز کرده است.

اعلام جرم دادگاه منتهن علیه ترامپ/ حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق/ بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری/ عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان

در این بیانیه عنوان شده است: دیوان بین‌المللی دادگستری پس از احراز مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا، آن دولت را ملزم به جبران خسارات کرده است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که رای صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری، نشانگر استواری استدلال‌ها و وثاقت درخواست ایران است. 

این بیانیه می‌افزاید: در این رای مهم، دیوان به درستی همه دفاعیات واهی آمریکا را رد کرده و با تأکید بر نقض تعهدات از جانب آن، ایران را ذیحق تشخیص داده است که الزام آمریکا به جبران خسارات، خود مهمترین دلیل برحق بودن درخواست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

در این بیانیه عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران مطالبه حقوق ملت ایران را جزو وظایف ذاتی خود دانسته و از همه‌ ابزارها و طرق دیپلماتیک، حقوقی و قضایی برای مطالبه حقوق مردم شریف ایران و منافع ملی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

به گزارش فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری در رای امروز خود، دو سال از تاریخ صدور رای را به عنوان زمان مذاکره برای تعیین میزان خسارت تعیین کرده است. در این مدت طرفین باید از طریق مذاکره نسبت به برآورد و تعیین خسارات وارده به دولت جمهوری‌ اسلامی‌ ایران مذاکره و توافق کنند؛ در صورتی که در این مدت توافقی نشود، بنا به درخواست یکی از طرفین دعوا، دیوان بین‌المللی دادگستری برای تعیین میزان خسارات وارده به ایران نقش آفرینی خواهد کرد.

گفتنی است، رای صادره از دیوان نشانگر استواری استدلال‌ها و وثاقت درخواست ایران است. در این رای مهم، دیوان به درستی همه دفاعیات غیرحقوقی آمریکا را رد کرده و با تاکید بر نقض تعهدات از سوی دولت آمریکا، ایران را ذیحق تشخیص داده که الزام آمریکا به جبران خسارت، خود مهمترین دلیل برحق بودن درخواست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

هر چند دیوان بین‌المللی دادگستری خود را برای رسیدگی به مبلغ حدود ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ذیصلاح ندانسته، این امر بدان معنا نیست که طرف ایرانی، مطالبه خود را از طریق شیوه‌های دیگری پیگیری نکند. دولت جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، مطالبه حقوق ملت ایران را جزو وظایف ذاتی خود دانسته و از همه‌ ابزارها و راه های مختلف دیپلماتیک، حقوقی و قضایی برای مطالبه حقوق ملت ایران و منافع ملی ایرانیان استفاده خواهد کرد. 

عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان

در پی سفر رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا، ۹ جنگنده چینی امروز (جمعه) از تنگه تایوان عبور کرده و گشت آمادگی رزمی انجام دادند.

به گزارش رویترز، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان چهارشنبه به آمریکا سفر کرد. او قرار است سپس به آمریکای لاتین سفر کند و ظاهراً در راه برگشت، دوباره در آمریکا توقف کند و در لس‌آنجلس با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیداری داشته باشد. چین هشدار داده که اگر این دیدار صورت پذیرد، اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

اعلام جرم دادگاه منتهن علیه ترامپ/ حمله موشکی جدید اسرائیل به حومه دمشق/ بیانیه وزارت امور خارجه درباره رای دیوان بین‌المللی دادگستری/ عبور جنگنده های چینی از تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان امروز اعلام کرد که ۹ فروند جنگنده چینی از تنگه تایوان عبور کردند؛ تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان است و با سفر سال گذشته رئیس وقت مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، پکن نسبت به افزایش حمایت واشنگتن از تایپه حساس‌تر شده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور با جنگنده‌ها و ناوهای خود، وضعیت را تحت نظارت داشته و از اصل «عدم تشدید مناقشه» پیروی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: اعزام نیروهای ارتش چین به تشدید عامدانه مناقشه در تنگه تایوان منجر می‌شود که نه تنها صلح و ثبات را تضعیف می‌کند، بلکه تاثیر مخربی بر امنیت منطقه و توسعه اقتصادی دارد.

وزارت دفاع این جزیره خودمختار، عبور جنگنده‌های چینی از تنگه تایوان را «اقداماتی غیرمنطقی» توصیف کرد.

موافقت سنای آمریکا با حمایت از بازسازی ترکیه و سوریه

سنای آمریکا لایحه‌ای که به حمایت از تلاش‌های بازسازی در ترکیه و سوریه در پی وقوع زلزله در این دو کشور دعوت می‌کند، تصویب کرد.

به گزارش القدس العربی، اعضای سنای آمریکا در این لایحه، با تسلیت به ترکیه و سوریه در پی وقوع زلزله، دولت آمریکا را ترغیب کردند تا از تلاش‌ها برای بازسازی این کشورها با هماهنگی با مسئولان در ترکیه و سازمان‌های به رسمیت شناخته شده در سوریه هماهنگی‌ها را انجام دهد.

در ششم فوریه گذشته، زلزله‌، جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که به کشته شدن هزاران تن و ویرانی‌های گسترده انجامید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
دومین پیروزی سوریه بر اسرائیل طی بیست و چهار ساعت.
امریکا اکراین و ویران کرد حالا نوبت تایوانه. مردم تایوان باید خیلی زودباور باشن تا به غرب اعتماد کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
می گم چطوره به خود چین اعتماد کنند که بیاید و کشورشان را تصرف کند؟
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
میگم چطوره چین هم از مردم اسکاتلند و نیویورک حمایت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
تا جاییکه ما میدونیم روسیه به اوکراین حمله کرده و دست به کشت و کشتار زده بهتر نیست بجای توهم زدن حرف منطقی بزنی و انقد با این حرفا خودتو مسخره نکنی، فعلا که کل دنیا روسیه رو تجاوزگر و تروریست میدونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
بنظرت دست رودست بذارن تا چین کونیست بیارشون زیر مجموعه خودش، کشورشون نزیک 80ساله که عملا مستقلا بیان تسلیم بشن احساس خطر کردن دارن از غرب کمک میگیرن شما اینو بح حساب چه میذاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
غربزده 14:31 تا حالا تایوان رفتی یا فقط یه چیزی می پرونی؟ مردم تایوان خودشون می گن ما چینی هستیم اونوقت تو می گی یانکی ها ازون سر کره زمین قراره بیان تایوانی ها رو نجات بدن. چقدر شماها بدبختین به خدا.
هیمنه آمریکا رو در هم شکستیم پس فردا جیبوتی هم واسش شاخ میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
قرصاتو سر وقت بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
همین الانم حتی یه کشور آفریقایی در جنگ به تحریم غرب علیه روسیه عمل نکرده. همین ینی شاخ شدن دیگه.
بنده خدا مردمی که فکر میکنند هر چقدر با آمریکا دشمنی کنند، خوشبخت ترند ولی بچه ها و خانواده های سرانشون براحتی تو همان آمریکا و کانادا با بالاترین امکانات در حال زندگی هستند.
مردم تایوان و همچنین دولت تایوان حق دارن راهشونو خودشون انتخاب کنن اینکه دوس دارن متمایل به غرب و آمریکا باشن ب خودشون مربوطه و چین حق دخالت نداره چینیا انتظار دارن تایوانم مث کره شمالی بشه ولی کور خوندن این کمونیستای بی مصرف
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی