بازدید 11665
با تحولات منطقه و جهان

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران / اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران / مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید بین پلیس گرجستان و مردم

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران، اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه، درگیری شدید بین پلیس گرجستان و مردم و ادامه عصبانیت آمریکا از پهلوگیری کشتی‌های جنگی ایران در برزیل، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲ 09 March 2023

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران/ اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران/ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید میان پلیس گرجستان و مردم

بین الملل تابناک: نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران، اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه، درگیری شدید بین پلیس گرجستان و مردم و ادامه عصبانیت آمریکا از پهلوگیری کشتی‌های جنگی ایران در برزیل، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران

روز چهارشنبه، کمیته چهارجانبه عربی درباره ایران در مقر اتحادیه عرب و در حاشیه یکصد و پنجاه و نهمین دوره نشست شورای اتحادیه عرب، نشستی را برگزار کرد؛ این کمیته متشکل از عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین به اضافه «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب است.
نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران/ اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران/ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید میان پلیس گرجستان و مردم
 
بنا بر گزارش وبگاه «الشروق»، در نشست این کمیته، موضوعات مربوط به ایران و مقابله با آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده شد، مورد بررسی قرار گرفت.
 
اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران
 
روز چهارشنبه، کمیته اطلاعات سنای آمریکا، صحنه جدال مدیر اطلاعات ملی واشنگتن با اعضای این کمیته از جمله سناتور تندرو جمهوریخواه تام کاتن بر سر این بود که مقصر این وضع کیست: بایدن یا ترامپ؟

«اوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا با «تام کاتن»، عضو تندروی کمیته اطلاعات سنای این کشور بر سر اینکه آیا جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی یا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مقصر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است، جدال کردند.

بر اساس گزارش ها، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع در خصوص تهدیدات جهانی اعلام کرد که تصمیم ایران برای تسریع و افزایش برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود در دوره ترامپ پس از ترور محسن فخری ‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰ گرفته شد و به خروج ترامپ از برجام مرتبط بود.

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران/ اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران/ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید میان پلیس گرجستان و مردم

در مقابل، تام کاتن سناتور تندروی جمهوری‌خواه استدلال کرد که اگر جامعه اطلاعاتی آمریکا به نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان یک نقطه عطف نگاه می‌کند، بایدن مقصر دستیابی ایران به پیشرفت هسته ای است، زیرا جمهوری اسلامی اسلامی به این نتیجه رسیده است که می تواند از رئیس جمهور آمریکا ترسی نداشته باشد.

کاتن این پرسش را مطرح کرد که چرا در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره چگونگی پیشرفت هسته ای تهران «هیچ اشاره ای به سیاست های دولت بایدن» نشده است.

هاینز به سرعت پاسخ داد که تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا، «خروج از برجام» را دلیل واقعی کنار گذاشتن محدودیت های هسته ای از سوی ایران می دانند.

ماریون مایکل راندز، سناتور آمریکایی، از هاینز پرسید که ایران چقدر به سلاح هسته ای نزدیک شده است؟

رئیس اطلاعات ملی آمریکا پاسخ داد: ما همچنان نگران هستیم. در گزارش خود اشاره کرده‌ایم که ایران بدون تصمیم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای در حال نزدیک‌ شدن به این سلاح است. آنها به طرز بسیار نگران‌کننده‌ای به این سلاح نزدیک‌تر می‌شوند.

هاینز در بخش دیگری از ادعاهای خود به کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت که ایران، اسرائیل و آمریکا را تهدید می کند.

وی ادعا کرد، تهدید ایران در مورد اسرائیل برگرفته از موشک ها، پهپادها و حمایت آن از حزب الله و دیگر گروه های وابسته به خود است.

هاینز همچنین مدعی شد: جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته ای خود و اقدامات مستمر در خاورمیانه، هم اسرائیل و هم آمریکا را تهدید کرده است.

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه

با وجود ظاهرسازی مقام‌های آمریکایی در صحبت کردن از لزوم خروج تمام نیروهای بیگانه از سوریه، کنگره آمریکا اما با خروج نظامی از این کشور مخالفت کرد.
 
بامداد پنجشنبه، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه پیشنهادی دموکرات‌ها که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور را به خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه در بازه ۱۸۰ روزه ملزم می‌کرد، رد کردند.
نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران/ اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران/ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید میان پلیس گرجستان و مردم
 
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، طی رأی‌گیری که در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا درباره این طرح برگزار شد، ۱۰۳ تن به آن رأی موافق و ۳۲۱ نفر به آن رأی مخالف دادند.
 
با رد این طرح، نظامیان آمریکایی همچنان به اشغالگری در شمال و شرق سوریه و همچنین سرقت نفت و منابع طبیعی این کشور ادامه خواهند داد.
 
پیش از این، وزارت خارجه سوریه ضمن محکومیت سفر غیرقانونی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمال شرق این کشور تأکید کرد، آمریکا فورا از نقض آشکار و هدفمند حقوق بین‌الملل دست بردارد. 
 
درگیری شدید بین پلیس گرجستان و مردم
 

درگیری بین پلیس گرجستان و معترضان ـ که از روز سه‌شنبه در خیابان‌های تفلیس پایتخت و در مخالفت با یک قانون جنجالی به خیابان‌ها آمده‌اند ـ شدیدتر شده‌ است.

به گزارش شبکه الجزیره، مخالفان دولت گرجستان که به قانون بحث‌برانگیز «ماموران خارجی» معترض هستند، شامگاه چهارشنبه در تلاش برای ورود به ساختمان پارلمان این کشور با ماموران پلیس درگیر شدند.

بنا بر اعلام رسانه‌ها، درگیری‌ معترضان با پلیس که در دو روز گذشته ادامه داشته است، در ساعات پایانی شب چهارشنبه و به دنبال تلاش معترضان برای ورود به ساختمان پارلمان شدت بیشتری گرفت.

پلیس گرجستان با استفاده از خودروهای آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم، سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان خشمگین داشت.

نشست چهار کشور عربی به ریاست عربستان درباره ایران/ اختلاف شدید در سنای آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران/ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با طرح خروج نظامی از سوریه/ درگیری شدید میان پلیس گرجستان و مردم

ویدئوهایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که تلاش معترضان گرجستانی برای شکستن در ورودی ساختمان پارلمان و ورود به آن را نشان می‌دهد. در این ویدئوها نشان داده می‌شود که معترضان به سمت پلیس و پنجره‌های ساختمان پارلمان سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب می‌کنند.

اعتراضات از روز سه‌شنبه و با تصویب پیش‌نویس قانونی توسط پارلمان گرجستان آغاز شده است که سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه آن‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود، مکلف می‌کند، خود را به عنوان عوامل خارجی معرفی و در سامانه‌های مخصوص که تحت نظارت نهاد قضایی این کشور خواهد بود، ثبت کنند.

منتقدان این لایحه را که هنوز به تایید نهایی پارلمان گرجستان نرسیده، «تلاشی برای سرکوب رسانه‌ها و هرگونه مخالفت با دولت» می‌دانند.

این اعتراضات با استقبال کشورهای غربی به ویژه اروپایی‌ها همراه است. پیشتر اتحادیه اروپا مخالفت خود را با تصویب این لایحه اعلام کرده بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این لایحه را در تضاد با آنچه او ارزش‌های اتحادیه اروپا خوانده، دانسته است.

ادامه عصبانیت آمریکا از پهلوگیری کشتی های جنگی ایران در برزیل

سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با حضور در نشست خبری روزانه، به سوالات خبرنگاران و رسانه‌ها درباره مسائل مختلف پاسخ داد.

ژان-پی‌یر در پاسخ به سوالی درباره پهلو گرفتن ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برزیل، گفت: «این سوال بارها در این نشست‌های خبری پرسیده شده و ما هم هر بار جواب ثابتی را دادیم.»

وی در این‌ باره توضیح داد: «برزیل یک کشور مستقل است. آنها خودشان درباره اینکه با چه کشوری تعامل کنند، تصمیم می‌گیرند که این شامل ایران هم می‌شود.»

 

این مقام آمریکایی سپس به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس تکراری علیه ایران پرداخته و اظهار داشت: «اما در ابعاد بزرگتر، این کشتی‌ها ذیل تحریم‌های آمریکا قرار دارند و برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شده‌اند. ما برای کشورهای مرتبط روشن کرده‌ایم که این کشتی‌ها حق پهلو گرفتن در هیچ جایی را ندارند.»

طبق این گزارش، ژان-پی‌یر همچنین مدعی شد: «میزبانی از شناورهای ایرانی که متعلق به رژیمی هستند که بی‌رحمانه مردم خود را سرکوب می‌کند، تسلیحات به روسیه می‌دهد تا در جنگ علیه اوکراین استفاده شود و در اشاعه تروریسم و بی‌ثباتی در جهان دخیل است، پیام اشتباهی را می‌فرستد و کاری نادرست است.»

وی اما بار دیگر تاکید کرد: «اما برزیل یک کشور مستقل است و حق دارد با هر کشوری که می‌خواهد طبق تصمیم خود، تعامل کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
دشمنان یک تیر ی می اندازند که به ایران نمی خورد و نمی رسد
اصلاح طلبان و غربزده ها با زحمت سعی می کنند این تیرها را به قلب مردم بزنند.
و مردم را از پای دربیاورند.
مسمومیت، اغتشاشات، التهاب ارزی، نا امید سازی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
قدرت دست شماست پول دست شماست تبلیغات و اطلاع رسانی دست شماست اصلاح طلبان یا غربی‌ها چکاره هستند چرا نمی توانید و نمی خواهید اوضاع کشور را درست کنید همه را متهم می کنید غیر از خودتان را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
تمام قوا و همه قدرت مالی و نظامی و انتظامی و رسانه ای که دست اصولگراهاست دیگه الآن چه ربطی به اصلاح طلبا داره؟
غربی ها با تجزیه شوروی نیز راضی نشدند و هر روز یک تحریکی در کشورهای همسوی با خود در کشوراهایی که جزء شوروی قدیم بودند ایجاد می کنند.
اکثر کشورها را همچون اوکراین، گرجستان، ارمنستان، قرقیزستان و ... به فنا داده اند.
در مورد ایران نیز یک همچه نیتی دارند.
ملت ایرانی برای آنان خوب است که مرده باشد
خنده ام می گیرد از این کشورهای عربی مثل نقش بیخودی را اجرا می کنند.
برجام و اف ای تی اف و غیره و ذالک همه بهانه است، تنها دلیل خصومت آمریکا با ملت ایران در سه کلمه" استقلال، پیشرفت و اقتدار ایران" نهفته است وگرنه ایران جزء ان پی تی است و علارغم بی قانونی های آمریکا همیشه نشان داده که به قوانین آژانس احترام می گذارد ولی با این وجود پیشرفت در زمینه صلح آمیز هسته ای را حق مسلم خود می داند و آمریکا و تروئیکای اروپایی اش هم اجازه دخالت در چنین مواردی را ندارند.
متاسفانه کشور آمریکا فرهنگ و تمدنی ندارد و یک عده سرمایه دار از گذشته بر این کشور حاکم شده اند و پایه و اساس قانون آمریکا را بر مبنای نظام سرمایه داری چیده اند و رهبران فعلی آمریکا می خواهند این نظام سرمایه داری را تک قطبی و به انحصار خود در بیاورند و برای رسیدن به این مهم؛
. روسیه را که زمانی ابر قدرتی بوده و بیشترین ذخایر گاز و نفت دنیا را در اختیار دارد با سیاسی کاری، تحریم و درگیر جنگ اوکراین کرده اند تا قدرت سیاسی و اقتصادی اش را تضعیف کنند.
.چین را که مهمترین رقیب تجاری شان است با بستن تعرفه های سنگین بر کالاهایش و درگیر کردنش در مناقشه تایوان، سعی در مهارش دارند.
. برخی کشورهای ثروتمند منطقه از نظر ذخایر گازی و نفتی را وابسته تا به تعبیر رئیس جمهور قبلی شان ترامپ "گاو شیرده" نگاه داشته اند تا هر طور می خواهند نفت و گازشان را چیاول کنند.
. منافع اقتصادی و سیاسی، سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) را همراستا با منافع و سیاست های خودشان کرده اند و آنها هم چون می بینند منفعتی نصیبشان می شوند از سیاست های آمریکا هر چند غلط هم باشد، حمایت می کنند.
. ایران را هم که علاوه بر استقلال سیاسی، با اتکا به جوانانش به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تکنولوژی های نو دست یافته و قدرتش روز بروز افزون تر می شود و فرامنطقه ای شده، سعی می کنند با رذالت های سیاسی و ابزار تحریمی مهار کنند.
. با دخالت های غلط برای رسیدن به منافع اقتصادیشان؛ عراق، افغانستان، سوریه، لیبی، سودان و ... را به این حال و روز انداخته اند و بعد جهت عوام فریبی دنیا عنوان می دارند صدام و قذافی دیکتاتور بودند، اولا اگر واقعا صدام دیکتاتور بود چرا در هشت سال جنگ تحمیلی هزاران سلاح کشتار جمعی به او دادید و حتی زمانی که از این سلاح ها استفاده کرد هیچ نگفتید و تنها زمانی که دیگر به دردتان نمی خورد به بهانه این که سلاح کشتار جمعی دارد و در صدد ساخت بمب اتم است بدون اجازه سازمان ملل و کاملا غیر قانونی به این کشور حمله کردید و بمب های خوشه ای تان را بر سر مردم بیچاره بغداد و بصره و ... آوار کردید در ثانی اگر صدام دیکتاتور بود شما که خودتان دیکتاتوری جهانی به راه انداخته اند و کشورهایی را که همراستا با سیاست های غلط تان نمی شوند با هزار و یک شیوه غیر اخلاقی از رسانه های کذایی تان گرفته تا .... سعی در تخریبشان و بزرگ نمایی مسائل دروغین می کنید.
آمریکا و تروئیکای اروپایی باید بدانند که اگر قرار باشد به این سیاست های غلط ادامه دهند، نظم جهانی بهم می ریزند و قانون جنگل بر دنیا حاکم می شود پس بهتر است در سیاست های فریبکارانه شان تجدید نظر کنند، برای پیشرفت کشورها احترام قائل شوند، همش به فکر منافع اقتصادی خودشان و چیاول و غارتگری کشورهای ثروتمند نباشند، حقوق بشر را قربانی نظام سرمایه داری نکنند تا جهانی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد به ثبات و آرامش بر گردد هر چند چنین انتظاراتی از چنین کشورهایی با سابقه استعمارگری و به راه انداختن دو جنگ جهانی، دور از انتظار است، اگر با سیاست های غلط این کشورها، سومین جنگ جهانی با چاشنی اتمی را شاهد نباشیم باید خدا را هزار مرتبه شاکر باشیم.
پاسخ ها
SAMI
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
باشه حتما بهشان میگم دست از این کارهایشان بردارن.ههههههه
یه اصل کلی اینه که هردولتی که بدنبال ارامش باشه از نظراقتصادی ورفاه به نفع مردم عمل کرده وهردولتی که جو التهاب ایجاد کنه از نظر اقتصادی به ضررمردم
پیشرفت ؟؟؟
با سلام
وقتی دو نفر باهم دعوا میکنند اگر یکی ضعیفتر باشد و یک قویتر کسی که ضعیف است حتما کتک میخورد و این شخص نباید به دعوا ادامه بدهد بلکه باید با طرف مقابل تعامل کند و با سیاست رفتار کند اینجاست که سیاست و علمو دانش به درد میخورد ما همه ملت میدانیم که آمریکا و غرب نفع ایران را نمیخواهند ولی باید تعامل کنیم تا ضررش به چشم ملتمان نرود ما چه بپذیریم و چه نپذیریم آمریکا و غرب از نظر اقتصادی و نظامی از ما قویتر هستند و اگر زیاد خودمان را با آنها درگیر کنیم خودمان ضرر میکنیم چاره ای نبست برای تعامل تا قویتر بشیم به اصطلاحی ما شاخ گاو را گرفته ایم که با هر تکانش شاخش به شکممان فرو میره ولی کشورهای با سیاست پستانش را گرفته اند و با هر تکانی شیرش نصیبشان میشود و آمریکا همون گاو هست که عربها و دیگر کشورها با سیاست پستانش را گرفته اند و روز به روز پیشرفت و ترقی میکنند وملتشان در رفاهند ولی ما با دشمنی با غرب روز به روز پسرفت میکنیم و ملتمان را در بدبختی غوطه ور کردیم باید عقلای جامعه فکری بیندیشندو جامعه را بیشتر از این در باتلاق فرو نبرند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار