بازدید 30189
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۳ بهمن

در ایران همیشه دیر می‌شود / ‪وقوع فاجعه تحصیلی را جدی بگیرید! / اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد

با اروپایی‌ها چه کنیم؟ اینستاگرام چگونه سیاسی شد، هشدار درباره احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز، پیام‌های همکاری نظامی ایران و روسیه، ابهام‌های سند دخل و خرج دولت، پلیس امریکا قاتل ۱۱۷۶ تن در سال ۲۰۲۲، خودروسازی؛ پرشتاب در جاده زیان‌دهی، چهار وعده کوتاه مدت رئیسی و طرح صهیونیست‌ها برای تصاحب سرزمین‌های اسلامی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۶ 23 January 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه سوم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که جزییات تازه در پرونده تعرض در فوتبال پایه مشهد، احتمال خروج ایران از NPT، آیا مقایسه مصرف گاز ایران با چین و اروپا صحیح است؟!، یوزیابی و درنا پروری ایرانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

وقوع فاجعه تحصیلی را جدی بگیرید!

محسن پورعرب طی یادداشتی درشماره امروز جوان نوشت: تحصیل و درس خواندن در این روز‌ها تبدیل به یک غول چند سر شده‌است. از مسیر دشوار پیدا کردن مدرسه مورد نظر و چالش‌های ثبت‌نام و پرداخت شهریه گرفته تا تأمین هزینه سرویس مدرسه، لباس فرم و تأمین لوازم تحریر و ابزار‌های هوشمند تماماً مواردی است که باید یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته شوند تا دانش‌آموز پایش به مدرسه برسد، اما اگر کرونا، سرما و آلودگی هوا اجازه دهند! در دو سال و نیم اخیر که کرونا مانع حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود یکی از دشوارترین ادوار تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رقم خورد. جایی که آموزش مجازی باید به سرعت جایگزین آموزش حضوری می‌شد. به هر ترتیب این مهم اتفاق افتاد، اما نتایج آنطور که انتظار می‌رفت نشد.


به گفته رضوان حکیم‌زاده، معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش میزان یادگیری دانش‌آموزان در تمامی دروس ناشی از تعطیلات آموزش حضوری در دوران کرونا، افت ۵۰ تا۷۰ درصدی داشته و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این افت تحصیلی در دروس علوم و ریاضی محسوس‌تر است. این افت تحصیلی در حالی است که پیش‌تر ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفته بود: پیش از کرونا ۳۵ درصد دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل تراکم بالای کلاسی و نبود معلم متخصص، سواد خواندن و نوشتن را فرا نمی‌گرفتند، اما پس از شیوع این ویروس، افت تحصیلی تشدید شده، به ویژه برای دانش‌آموزان ابتدایی، چراکه هیچ راهی به جز آموزش حضوری وجود ندارد.


نتیجه این افت تحصیلی را می‌توان در اظهارات رئیس مطالعات تیمز و پرلز در ایران دید. براساس اظهارات مسعود کبیری نتایج حاصل‌شده از مطالعات تیمز سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، ۶۸ درصد دانش‌آموزان مقطع چهارم و هشتم در دروس ریاضی، علوم و خواندن در نقطه معیار پایین قرار دارند. ۳۹ درصد در نقطه معیار متوسط، ۱۳ درصد در نقطه معیار بالا و ۲ درصد در نقطه معیار پیشرفته قرار دارند. نقطه معیار پایین توانایی دانش‌آموز در خواندن و پاسخ دادن به جملات و سؤالات ساده را بررسی می‌کند که یک‌سوم دانش‌آموزان ایرانی یعنی از هر سه نفر یک نفر به حداقل انتظارات یادگیری نمی‌رسند.


به این آمار‌ها می‌توان چندین مورد دیگر را هم اضافه کرد، اما برای درک شرایط تحصیلی و کیفیت آموزشی به نظر کافی است. آنچه مشخص است، کرونا و مجازی شدن آموزش سطح یادگیری دانش‌آموزان را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و افت تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی را بیشتر کرده‌است. در چنین شرایطی، اکنون که شیوع کرونا کاهش پیدا کرده‌است، اما معضلی به نام آلودگی هوا مانع آموزش حضوری دانش‌آموزان شده‌است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال تحصیلی جاری تا دیروز، دانش‌آموزان باید ۹۲ روز را در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند، اما تنها ۳۶ روز موفق به حضور در کلاس‌های درس شده‌اند.


آنچه مورد تأکید کارشناسان و مدیران نظام تعلیم و تربیت است، آموزش مجازی در حد یک مکمل آموزشی است و به تنهایی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. از سوی دیگر بسیاری از والدین دانش‌آموزان به دلیل تأثیرات منفی دوران کرونا و شاغل بودن، مخالف تعطیلی مدارس هستند. والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی معتقدند آموزش مجازی راهکار مناسبی برای انتقال مفاهیم و دروس نیست و نمی‌تواند خلأ معلم و فضای کلاس را پر کند.


با این اوصاف، بررسی تصمیم‌های اتخاذ شده در دوران کرونا حاکی از این است که اگر مسئولان بخواهند می‌توانند حتی در روز‌هایی که شاخص کیفیت هوا مطلوب نیست، تنور آموزش حضوری را گرم نگه دارند. مطمئناً پیشنهاد‌های بسیاری در این روز‌ها مطرح است، اما باید مقطع ابتدایی یا همان پایه دانش‌آموزان را ویژه‌تر دید. درست است که اولویت با حفظ سلامت دانش‌آموزان است، اما شرایط کنونی خطرناک‌تر از دوران کرونا که نیست! در مقطعی از دوران شیوع کرونا با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، با تدوین دستورالعمل‌هایی امکان حضور دانش‌آموزان مهیا شد. اکنون نیز می‌توان برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه تحصیلی با تدوین دستورالعمل‌هایی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را به کلاس‌های حضوری بازگرداند. کوتاه کردن زمان حضور در مدرسه، استفاده از ماسک و توزیع شیر و میوه از جمله راهکار‌هایی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان آموزش حضوری را برای دانش‌آموزان ممکن کرد.


البته که نقش وزارت آموزش و پرورش و پیگیری و پافشاری مسئولان برای تعطیل‌نشدن آموزش حضوری هم مهم است. مرور تقویم سال تحصیلی نشان می‌دهد به عنوان نمونه دو هفته پایانی آذرماه کلاس‌های درس مدارس پایتخت به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند. سؤال این است که آیا در تمام این ایام، دانش‌آموزان ۲۴ ساعت شبانه‌روز را در خانه سپری کردند؟ آیا نمی‌شد در این دو هفته دو تا سه روز را با برگزاری ساعات محدود تدریس شرایط را برای حضور دانش‌آموزان مهیا کرد؟ بیراه نیست اگر بگوییم که سیستم تعلیم و تربیت کشور هم مخالفتی جدی با این تعطیلی‌ها ندارد و صرفاً به بیان اظهارنظر و اطلاعیه در نقد و مخالفت با این تعطیلی‌ها بسنده کرده‌است. به هر حال لازم است مدیران آموزش و پرورش با پیگیری مداوم و اقناع‌سازی مسئولان، شرایط را هر چه سریع‌تر برای ادامه آموزش حضوری فراهم کنند. همچنین ضروری است تا دولت سیزدهم نگاه ویژه‌تری به نظام تعلیم و تربیت کشور داشته باشد و یک تفاوت اساسی در مدیریت این حوزه با سایر دولت‌ها ایجاد کند. به قول سیدمحمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، حال نظام تعلیم و تربیت کشور زمانی خوب می‌شود که مسئولان به اندازه برجام نگرانش باشند!

 

در ایران همیشه دیر می‌شود ‪


پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر در ایران همیشه دیر می‌شود ‪ نوشت: تورم نقطه‌ای به بیش از ۵۱.۳ درصد رسید و تورم سالیانه از ۴۶ درصد عبور کرد. دلار هم به ۴۵ هزار تومان رسید. در انگلیسی ضرب المثلی هست که می‌گوید: خیلی کم و خیلی دیر (It’s too, little too late) یعنی وقتی کار از کار گذشت و کاری که داری انجام می‌دهید هم دیر است و هم خیلی کم.
در اقتصاد امروز ایران هم که نگاهی می‌اندازید این ضرب المثل خیلی مصداق دارد. همین ماجرای گاز؛ بالاخره چیزی تحت عنوان الگو‌های هواشناسی در جهان هست که بسیار پیشرفته‌اند و اصلا الگو‌های پیش‌بینی پذیری و مدل‌های پیش‌بینی پذیری را به سایر رشته‌ها ارائه داده است، ولی می‌بینیم که غافلگیری عجیبی روی می‌دهد، آن هم در کشوری که دومین ذخایر گازی جهان را دارد. این را نباید به سادگی از کنارش گذشت.
یا مثلا در تورم، امثال چهارمین سال تورم بالای ۴۰ درصد است و هنوز شاهد عدم یک سیاست انقباضی هستیم و رشد نرخ بهره ناچیز هم افاقه نمی‌کند و خیلی دیر و کم است.
به نظر نگارنده، همه این موارد ناشی از عدم درک سیستمی رویدادهاست. وقتی اقتصاد اولویت اول نباشد، شما در پیدا کردن راهکار‌ها فقط در یک چارچوب بسته حرکت خواهید کرد.
این روند بدون تغییر در نگرش برای اولویت شدن اقتصاد در همین مسیر ادامه خواهد داشت. شاید بسیاری بگویند این بدبینانه است، ولی اجازه دهید که با علم ریاضی و عدد و رقم به اوضاع بنگریم. ریاضی دقیق‌ترین است و نمی‌شود با آن شوخی کرد.
نرخ رشد نقدینگی متوسط ۳۸ درصد با رشد اقتصادی ۳درصد سال آینده تورم را از کانال ۴۰درصد الی ۴۵درصد به یک کانال بالاتر رهنمون خواهد کرد، یعنی ۴۵درصد تا ۵۰درصد و این خود بسیار خطرناک است، چون برای سال‌های بعد بازه همینطور بزرگتر خواهد شد.


این چرخه ای است که باید قطع شود، اما نمی‌شود، دلیل؟ اقتصادی ذی‌نفعان مبتنی بر نرخ بهره حقیقی منفی و گلخانه تولید در اقتصادی تورمی!
در اقتصادی اینچنین شما ذی‌نفعان را دارید که با پوشیدن ردای اصلاحات اقتصادی اتفاقا اصلاحات اقتصادی را به تاخیر می‌اندازند و مانع آن می‌شوند.
مثلا این روز‌ها شما از واژه جعلی یارانه پنهان زیاد می‌شنوید که وجود خارجی ندارد، ادعا این است که هر اصلاحاتی از اصلاحات قیمتی می‌گذرد، اما این مغالطه‌ای بیش نیست، آنچه باید اصلاح پذیرد یک چیز است: اولویت یافتن اقتصاد و رفاه!

اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد

عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: وقتی یک بحران سیاسی آغاز می‌شود در عالم دیپلماتیک عمل متقابل رسم است؛ لذا اروپایی‌ها یک اقدامی کردند و ایران سعی می‌کند که عمل مشابهی را انجام دهد. اما به نظر می‌رسد اقداماتی که اکنون ایران انجام می‌دهد بیشتر برای روز دوشنبه باشد. یعنی این‌ها در رابطه با پیروی شورای اروپا از پارلمان اروپا هشدار می‌دهند که نکند در آنجا نیز سپاه پاسداران را در لیست قرار دهند. اما روند مسائل نشان می‌دهد که این کار به چند علت اتفاق نخواهد افتاد. نخست اینکه این کار بعد حقوقی دارد و اروپایی‌ها تا زمانی که مطمئن نشوند که این مساله از بعد حقوقی در ذهنشان جا افتاده، حل فصل شده و وکلا به آن‌ها اجازه دهند، این کار را انجام نخواهند داد. به احتمال قوی اگر این کار در شورای وزیران اروپا انجام شود ایران وکیل خواهد گرفت و به سازمان‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد که ایران در این شکایت بازنده نخواهد بود. علتش نیز این است که فکت‌هایی که اروپایی‌ها می‌خواهند ارائه دهند چندان متقن نیست. سندی هم ندارند که ارائه بدهند. پرسش دیگر این است که اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند چرا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش چنین حرکتی نکردند.

اگر بخواهند در مورد یمن چیزی مطرح کنند که پارلمان کشور‌های اروپایی خودشان بار‌ها عربستان را محکوم کردند و نمی‌توانند ایران را به دلیل کمک به یمن متهم و محکوم کنند. اگر بخواهند به دلیل کمک به حماس و فلسطین ایران را محکوم کنند این هم فایده ندارد چرا که سازمان ملل و قطر به فلسطین و حماس کمک می‌کنند چرا که یک نیروی مقاومت است که می‌خواهد سرزمین خود را پس بگیرد؛ لذا اروپایی‌ها چیزی به عنوان سندی که بتوان ارائه داد ندارند. از همین‌رو می‌دانند که به لحاظ حقوقی برنده نیستند. دیگر اینکه وقتی نیروی مسلح کشوری تروریست اعلام می‌شود و کشور متقابل نیز نیرو‌های مسلح آن‌ها را تروریست اعلام می‌کند بیشتر نیرو‌های مسلح چه ایران و چه طرف‌های مقابل در خلیج فارس حرکت می‌کنند و در کشور‌های حوزه خلیج فارس پایگاه دارند؛ لذا اگر بخواهند محدودیتی برای یک قایق سپاه ایجاد کنند، به‌طور متقابل ایران نیز مثل ماجرای کشتی انگلیسی که خدمه آن را بازداشت کردند برخورد خواهد کرد و مجموعه این مسائل تنش ایجاد می‌کند؛ و ضمن اینکه آمریکا نیز نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد. درست است که زمان ترامپ این اتفاق افتاد و سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد که این دولت آمریکا نمی‌خواهد که این روند تکرار شود. حتی وزیر خارجه انگلیس نیز که به آمریکا سفر کرد آن‌ها وی را قانع کردند که این مساله را پیگیری نکنند. از زمانی هم که وزیر خارجه انگلیس از این سفر برگشته هنوز هیچ صحبتی در این رابطه انجام نداده است.

بنابر این وقتی انگلیس پیشقراول نشود بقیه کشور‌های اروپایی نیز پیش نخواهند آمد. آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این ارتباط شخصا سکوت کرده و آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مخالفت کرده است. حال شاید این پرسش مطرح شود که چرا این طرح در استراسبورگ تصویب شد؛ باید اذعان داشت که آنجا یک پارلمانی بود که ضمانت اجرایی ندارد و مقداری هم از دست دولت‌ها خارج است. افکار عمومی بر روی نماینده‌ها فشار آورده و چند ماه است کار می‌کنند که با این اقدام اخیر گویا موفق شدند. اما بدین معنی نیست که در شورای اروپا تصویب شود. ضمن اینکه اروپایی‌ها همچنان می‌خواهند در‌ها را باز نگه دارند. آمریکا هم به این نتیجه رسیده که پنجره مذاکره نباید بسته شود چرا که به این توافق نیاز دارد. پس اروپا نیز در جهت بستن پنجره مذاکره حرکت نخواهد کرد و روز دوشنبه چیزی تحت عنوان قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی تصویب نخواهد شد. هر چند که شاید تعدادی از افراد یا شرکت‌ها را مثل قبل در لیست تحریم قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۴
فاجعه تحصیلی، عدم استفاده از تحصیل کرده هاست. اتفاق افتاده حالیت نیست!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
بالای 80 درصد تحصیل کرده ها هیچ تخصصی در کار ندارند. تنها وزارت بهداشت است که تحصیل کرده های آن متخصص اند.
حتی دانش آموختگان مهندسی کامپیوتر نیز باندازه یک هکر زیر دیپلم هم آشنایی با راریانه ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
داری میگی این نخبگانی که دارند می روند خارج غاز بچرانند!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
هر وقت خواستید یک کشور و مردم آنرا نابود کنید

آموزش و پرورش و تربیت کودکانش را بدست مسولان

ناکارامد و بسپارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
وقتی به یک دبیر مقطع متوسطه با مدرک دکتری
به اندازه یک چهارم حقوق آبدارچی
بانک حقوق پرداخت می کنید و بنده خدا برای خجل نشدن جلو بچه هاش باید سه جای دیگر کار کند
نتیجه همین می شود.
در ضرب المثل انگلیسی جای ویرگول با ترجمه آن هم خوانی ندارد. بنظر می رسد در انگلیسی اشنباه است.
من دوتا پسر دارم وضع مالی نسبتا خوبی هم دارم ولی تو هزینه آموزش و مسایل دیگرشون موندم ، آموزشی وجود نداره یه بچاپ بچاپی هست مثل جاهای دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
چطور وقتی طلا می خری. لپتاپ می خری. مبلمان می خری
لوله کش و بنا و جوشکار برات کار می کنند بچاپ بچاپ نیست
وقتی به آموزش که یک کارتخصصی وهنر است می رسید
بچاپ بچاپ می شه
اصلا خودت چقدر از مردم چابیدی که وضعت خوب شده
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
ناشناس 13:30 شما ظاهرا درک درستس از آموزش ندارید! طبق قانون اساسی آموزش در ایران رایگان است و مقایسه آن با طلا و مبلمان قیاس مع الفارق است. مافیای کنکور و مدارس غیر انتفاعی پدر مردم را در آورده است و جزو سه تجارت اول کشور شده است. ندیدن اینها بی بصیرتی نیست چون بسیار واضح و آشکار است شما هم احتمالا جزو این مافیاها هستید.ا
امسد که فاجعه صرفا در کمین نظام تحصیل و اموزش ما باشد و حوزه های اقتصاد و فرهنگ و محیط زیست و منابع آب و داروو درمان و... به دور باشند از فاجعه!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
شما یک نقطه سالم تو این کشور نشون بده
اصلا کجا فاجعه نمی بینی؟
وقتی معلمان را دنبال رتبه بندی نخود سیاه می فرستیدکل آموزش و پرورش را نابود کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
کلاه گشادی که نوری سر معلمان گذاشت. همه را با رتبه 1 مساوی کرد.
با سابقه. بی سابقه و....
همه شدند رتبه 1
و نا رضایتی و بی انگیزگی در بین معلمان بیشتر شد
اما برای رتبه های بعدی باید در سازمان ملل و دیوان بین المللی لاهه تصمیم گیری شود.
لازم به ذکر است قبل از تصدی آقای نوری معلمان 4 مرتبه دیگر رتبه بندی شده بودند ولی آقای نوری ترجیح
دادند چرخ را از نو اختراع د
فقط حضور در مدرسه نیست بحث ترافیک و روشن کردن وسایل گرمایشی مدرسه ها و.... هم هست. ولی ظاهرا سلامتی مردم و به هصوص دانش آموزان مهم نیست چون هیچکس فکر رفع آلودگی هوا نیست کرونا بعد از حدود دو سال حل شد ولی آلودگی هوا هرسال بدتر و بدتر شده و برنامه ای هم برای رفع آن نیست.
اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد.......یاد زمستان سخت اروپا افتادم......
اروپا خیلی حساب شده و گام به گام به جلو حرکت می کند:
1. ابتدا در پارلمان تصویب می کند تا واکنش ایران را ببیند
2. سپس تعدادی از شرکت ها را تحریم خواهد کرد
3. با استناد به مصوبه پارلمان، به مرور برخی از کشورهای اروپایی با اطلاع کشورهای دیگر، همان مصوبه را در دولتشان تصویب خواهند کرد
4. در نهایت اروپا نیز آن را تصویب خواهد کرد
به همین راحتی
جناب اروپا حتما تصویب خواهد کرد بمان و ببین
اگر فکری به حال آلودگی هوا نشود آینده ی تاریکی با شهروندان بی سواد و بی دانش در انتظار ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
از تهران به شهری که هوای پاکیزه ای دارد انتقالی بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
راه حل آلودگی هوا آشتی با دنیاست تولید یا خرید بنزین استاندارد و توانایی در تصفیه مازوت !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
من خواستم انتقالی بگیرم مدیرمون درخواستمو رد کرد گفت باید جای تو دو سه نفر رو بگیریم که کسی نمیاد با حکم هفت و سیصد کار تو رو انجام بده. بصورت رسمی بهم حالی کرد که برده داریه و همینی که هست
یکی از مهمترین اهرم های فشار ایران بر کشورهای اروپایی، نقش ایران در جلوگیری از ورود مواد مخدر به اروپاست اما معلوم نیست که چرا ، علیرغم انجام این خدمات به صورت تقریبا رایگان و با کیفیت نسبتاً بالا برای اروپایی ها، هیچگاه به سمت بهره برداری از این اهرم قدرتمند نرفته و ظاهرا این بار هم قرار نیست برود.
اما
اگر به هر بهانه ای سراغ این اهرم برویم، هزینه های سرسام آور مبارزه و مقابله با ترافیک مواد مخدر، می تواند به اقتصاد کشور برگردد و تأثیری نسبتا محسوس در شرایط اقتصادی امروز کشور داشته باشد و از آن طرف، اروپایی ها هم در داخل کشور خودشان با این مشکل درگیر می شوند. درگیری پرهزینه ای که ممکن است حتی منجر به پرداخت پول به ایران برای اعمال کنترل های سابق بر ترافیک مواد مخدر شود.
ولی در حال حاضر شاید ، شل کردن این نظارت و کنترل، بهترین گزینه برای مقابله با اروپا باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
میتونی بهم بگی ترکیه برای چی تو مرز خودش با ایران دیوار گشیده؟
فکر می کنی اروپایی ها همچین چیزی رو پیش بینی نکردند؟
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
دیوار کشی ترکیه ربطی به مواد مخدر ندارد.
هدف اصلی مقابله با مهاجرت و دیگری ضدتروریسم (گروههای کردی) است.
اصولا با دیوار نمی شود جلوی مواد مخدر را گرفت و مقایسه بین مرزهای شرقی ایران با امکانات چند لایه با یک دیوار نسبتاً ساده در مرز ترکیه از ریشه غلط است. این مقایسه صرفاً در مرز نیست و مأموران چند هزار پاسگاه آموزش دیده و بعضا تخصصی ِ ایجاد شده در سراسر کشور را نیز شامل می شود.
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
قطعا چنین پیش بینی ای در اروپا وجود ندارد.
دیوار کشی ترکیه در مرز، دو هدف ضد مهاجرت و ضد تروریسم (گروههای کردی) را دنبال می کند و اصولا نمی شود با این سطح از مراقبت از مرز، جلوی قاچاق مواد مخدر را گرفت. بهتر است این امکانات را با امکانات چند لایه در مرزهای شرقی کشور و لایه های درونی ِ کشف و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در گستره ایران مقایسه کنید.
فقط در داخل کشور چند هزار پاسگاه داریم که یا تخصصاً برای این موضوع ایجاد شده اند و یا اینکه مأموران آنها آموزش های ضد مواد مخدر (کشف جاسازی و مقابله وغیره) را دریافت کرده اند و در ترکیه و اروپا اصلا چنین سطحی از تخصص و امکانات وجود ندارد و ایجاد آن در کوتاه مدت هم ناممکن است.
اگر ترکیه و اروپا می توانستند در کنترل مواد مخدر موثر عمل کنند قطعا سطح کشفیات مواد در ایران چند ده برابر میزان مصرف داخلی نبود و عمده این مواد برای عبور از مرزها به هدف اروپا وارد ایران می شود.
متاسفانه تنها کاری که دولتها برای مقابله با آلودکی هوا بلدند تعطیلی مدارس است و از امسال مشکل قطع گاز هم که اضافه شده و هیچ توجهی به آسیبی که دانش اموزان از آموزش غیر حضوری بخصوص در دراز مدت خواهند دید نمی دهند با اینکه در این چند سال کرونا شاهد آسیبهای جدی آموزش مجازی بر نوجوانان بودیم ولی دولتها نشان میدهند که به جای یافتن راهکارهای اساسی برای مشکلات فقط به راهکارهای دم دستی رو میاورند و به این ترتیب فقط مشکلی به مشکات قبلی اضافه می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
مشکل گاز قبلا هم بود با یک مدیریت بی تدبیری عجیب یعنی به جای ذخیره سازی گاز میومدن برق قطع میکردن و اب مورد نیاز تابستان مصرف میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
صعیف ترین دولت و مجلس ۴۴ سال گذشته همینه

و ضعیف ترین وزیر این دولت هم قطعا وزیر آموزش

وپرورش است و بلا شک و با فاصله زیاد و دلیل انهم

روشن است و تندروهای جبهه پایداری ها
وضعیت دانشگاه هم خیلی بد شده دیروز امتحان ترم فیزیک پایه 1 گرفتم: از 15 نفر فقط 10 نفر سر جلسه امتحان بودند و از این 10 نفر 2 نفر نمره عالی 2 نفر متوسط و 6 نفر نمره قبولی بدست نیاوردند
با مقایسه نسبت به دوران قبل از کرونا وضعیت تحصیلی خیلی بد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
از دانشگاه دانشجو سالار دیگر دانشی در نمی آید
دانشگاه باید دانش سالار و استاد محور باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
دانشگاهی که مدرکش را جایی قبول ندارند
و کلی فوق لیسانس و دکتری یا بیکار هستند یا به کاری مشغول هستند که با مدرک سیکل هم می توانستند به آن کار مشغول باشند.
خدا کنه که این اشتباه را بکنند چنان هزینه ای باید بپردازند که تمام هم وغمشان باشد خلیج فارس یا ناو وکشتی خود را از خلیج جم کنند وبروند مگر میشود همه نیروهای مسلح را تروریست خطاب کنند ان موقع سنگ روی سنگ بند نمیشود
اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد
چرا هوش سیاسی شان پایین است .تبعات ناشی از طرح این موضوع کمتراز تصویب نیست . بایدمواظب باشیم ماکه سیستم ایمنی پایینی داریم اگریکنفردرغرب عطسه کند کشورگرفتارکرونامی شود
- یک‌سوم دانش‌آموزان ایرانی یعنی از هر سه نفر یک نفر به حداقل انتظارات یادگیری نمی‌رسند.
- اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد
- وقتی کار از کار گذشت و کاری که داری انجام می‌دهید هم دیر است و هم خیلی کم
تصویب نخواهدکرد؟ این پیش‌بینی هم مثل زمستان سخت اروپا!!!!!
اگر مدارس به دستگاههای تصفیه هوا در کلاسها مجهز شوند و شرایطی نسبتا امن برای حفظ سلامت دانش آموزان در مدرسه فراهم شود، می شود به حضور بچه ها در هوای آلوده در مدارس فکر کرد. ولی با شیر و میوه و ماسک مشکلی حل نمی شود و اینها راهکار نیست. کوتاه شدن ساعت حضور هم علاوه بر اینکه بر کیفیت آموزش تاثیر نامطلوب دارد، یک پدر و مادر بیکار می خواهد که بچه ها را در ساعت کاری والدین به مدرسه ببرند و برگردانند. راهکارهایتان خیلی سطحی است. باید راهکارهای پایدار ارائه داد و فراموش نکرد آموزش بعد از سلامت قرار می گیرد.
کیفیت آموزشی ضعیف هست معلمها اصلا دلسوزی ندارن مثلا اکثرمعلمهای ریاضی بازار داغ کلاس خصوصی دارند وساعتی ۴۰۰هزارتومن میگیرن واقعا اوضاع آموزشی درمدارس دولتی خراب است این هم به وضعیت معیشت معلمان برمیگردد الان مجازی وغیرمجازی نداره گیفیت آموزشی پایین معلمها بلد نیستند مفاهیم رو به بچه ها یاد بدن باید کلاسهای خاص روش تدریس بزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
باید ساعتی1میلیون بگیرند
آموزش در ایران خیلی ارزونه
هرچیزمنفی که درایران اتفاق می افتد قطعاکاردشمن میباشد مدیون هستیداگرذره ای فکرکنیدمسولان بی مدیریتن یامقصرند همش کاراستکبارجهانی واروپاواسراییل است والا
وقوع فاجعه تحصيلي را جدي بگيريد !!
-----------------------------
حسين آقا ، همسايه ما چند روز پيش مي گفت : « پارتي داشته باش ، صاحاب داشته باش ، اما ديپلم داشته باش ! پارتي نداشته باش ، مدرك دكترا كه هم داشته باشي ، انگار هيچي » !!
حسين آقا اضافه ميكنه :
-- عينهو بچه هاي من ! يكي با مدرك فوق ليسانس تو مغازه دايي اش شاگردي ميكنه تا لااقل پول يك حموم رفتني تو جيبش باشه و دستش جلو من و مادرش دراز نباشه ! ، ديگري هم با همين مدرك تو خونه از صبح تا شب جدول حل ميكنه ، ...ديگه شده استاد جدول ، ... يك جدول سخت و محكم بذار جلوش ، چشم بسته در عرض ده دقيقه تموم !! ... ديروز رفته دو تا پلاستيك گرفته كه تو هر كدام دو تا جدول تاريخ گذشته ، ميدوني چند ؟ ، پنجاه تومن ، يعني پنجاه هزار تومن ! ... هر كدام بيست و پنج هزار تومن ! ... با اين ترتيب ديگه نميشه جدول تاريخ گذشته هم حل كرد ! البته بچه همشيره هم هست ، با مدرك دكترا ، ... طفلك رو اسنپ كار ميكنه ! ... موهاش داره سفيد ميشه ، نه زني ، نه زندگي ! ... مدرك دكترا داشته باشي و انگاري هيچ ... توبه ... استغفر الله !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
یک متخصص فنی برای ده دقیقه کار روی پکیج یا ماشین صد هزار تومن می گیره
خب این مدرک دارها هیچ چیزی بلد نیستن چرا باید درآمد داشته باشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
نظر شما موافق نیستم ، یه بنده خدا میشناسم با جایگاه شغلی بالا و امکانات فوق العاده در ایران خودرو و فکر کنم مدرک دکترا از بهترین دانشگاهها ، قید کار را زد و با چند تا از اساتید و دانشجویان یه شرکت دانش بنیان تولید قطعات خودرو زدند و نزدیک صد نفر شایدم بیشتر در کرج اشتغال ایجاد کردند و چند سال پیش هم واحد نمونه شدند ، یه نفر دیگه هم با مدرک لیسانس ضایعات کارخانجات اوپال را جمع می‌کرد در یک لحظه بین آشغالها فکر کرد چرا خودم این بشقاب را تولید نکنم؟سه بار ورشکست شد حتی بار سوم مخفیانه زندگی میکرد از دست طلبکارها ولی الان خدا را شکر هشت تا کارگر داره , یه کتاب هست به نام فکرت را عوض کن زندگیت عوض میشود ا
در ايران هميشه دير مي شود !! .... تيتر !
-------------------
درسته ! برخي اوقات هم چه زود ، دير مي شود !!.
احمدی نژاد بی سواد سال 90 گفت اگر گاز ذخیهر نکنیم به مشکل میخوریم و طرحهایی در چند شهر استارت زد ولی با روی کار امدن دولت روحانی تمام طرح ها را چون برای دولت قبل بود گذاشت کنار اگر منصف باشیم هم کار خوب شخص میگیم هم بعد و دولت روحانی در زمستان مجبور بود از اب سد مورد نیاز تابستان و قطع گاز نیروگاه برق گاز جبران کند
وقتی میگید انجام نمیشه اگرم ... یعنی حتما انجام میشه
نگران فاجعه‌ی تحصیلی نباشید. هر چی می‌خواسته بشه شده، از این بدتر دیگه نمی‌شه.
فاصله طبقاتی زیاد.مساوی با بیسوادی ونابودی هاذا
اینکه‌ شماها‌ میفرمائید‌ تحصیلکرده‌ های‌ دانشگاه‌ غیر از دانش اموختگان‌ علوم‌ پزشکی‌مهارت‌ مرتبط‌ را ندارند‌ ، حرف‌ درست‌ و بحقی است‌ و علت العلل‌ ناموفق‌ نبودن‌ صنعت‌ و تولیدات‌ صنعتی و کشاورزی‌ و خ ماتی‌ جامعه هم همین‌ پدیده‌ است‌ که متاسفانه‌ توجهی بهش‌ نمیشه‌ !
استعداهای‌ گوناگون‌ دانش آموز و دانش جو‌ در عرصه‌ عمل‌ شکوفا میشه و شناسانده‌ میشه‌ نه در عرصه‌ تئوری‌ و حرف‌ و صحبت‌ .
در مدارس‌ عرصه‌ عمل و کار عملی فراهم‌ نیست‌ تا توان دانش اموز‌ در ان رشته‌ معلوم‌ بشه‌ و دانش‌ اموز‌ بطور‌ صحیح‌ هدایت‌ تحصیلی‌ بشه‌ و در دانشگاه‌ عرصه‌ جدی عملی‌ دانشجو‌ را به چالش‌ نمیکشه‌ و ابدیده‌ و کاردان‌ بار‌ نمیاره‌
مهندسی‌ که چکش‌ و تیشه‌ دست‌ نگرفته‌ با سیستمهای مدرن‌ آموزش جدی ندیده‌ هرگز‌ مهندس نیست‌ فقط‌ اطلاعات‌ شفاهی‌ داره‌ که در مواجهه‌ با‌ محیط‌ جدی‌ بی خاصیته‌ .
اما دانشجویان‌ علوم‌ پزشکی‌ عملا‌ در بیمارستان در کنار‌ تئوری‌ انرا‌ عملی یاد میگیرن‌ که امریست‌ عالی .
یعنی واقعا با این مسؤولین انتظار بهبود اوضاع دارید؟
فاجعه پایین بودن کیفیت اموزشی را 4 سال دیگه می توان به طور کامل تا عمق جان لمس کرد. هنگامی که فارغ التحصیلان دانشگاه پس از خدمت سربازی با پارتی یا بی پارتی وارد چرخه اشتغال شوند . یا در بخش دولتی و یا خصوصی مشغول شوند این افراد حتی چند روز با هم نبودند که رفتار اجتماعی در محیط دانشگاهی یاد بگیرند. نه محتوای علمی دارند و نه محتوای شعور و درک اجتماعی و این عامل باعث بحران بین ارباب رجوع و کارمند و یا بیم کارگر و کارفرما به مراتب بیشتر و بیشتر می کند
تهران را به بهانه آلودگی تعطیل می کنند، در سایر شهرهای ایران هم بهانه های دیگری را ستاد بحران معرفی و مدارس را تعطیل می کنند. بوشهر امسال هر روزی که نم نم باران هم اومد ستاد بحران و آموزش پرورش تعطیل کردند. چرا؟! بچه تو خونه گریه می کرد که چرا مدرسه تعطیل شد؟ دلم میخاد برم تو این هوای خوب و زیبا باران ببینم! اما مسئولین شهرداری و استانداری بوشهر به جای اینکه اون چند نقطه شهر که مشخص هست کجاست و هر سال بعد از باران دچار آب گرفتگی می شود را درست کنند، مدسه را تعطیل می کنند و معلم ان عزیز هم که از خداشونه مدرسه تعطیل بشه و ......... جای تاسف داره که آموزش در کشور روز به روز ضعیف تر می شود.
این حرفها دیگه ب درد عمه من میخورد
دلار شد ۵۰
هرچند با تصویب میشه ۱۰۰وای همین مقدار هم کمر مردم راشکست
اروپا چیزی تصویب کنه یا نکنه برای مردم فرقی نداره ما باید مازوت تنفس کنیم. مدرسه هامون تعطیله وگرونی هم که دیگه....
متاسفانه مسولین اصلا نه به فکر آموزش وپرورش هستن ونه به فکر رفع آلودگی هوا.نه به رفع مشکلات اقتصادی جامعه.متاسفانه اینها مشکل و هدیه مسولین نیست چون هر روز بدتر از روز قبل است.امید وانگیزه ای برای جوانان نمانده نه شغلی نه زندگی وفقط یک جیب خالی.........‌.
مردم وقتی میبینن یه طلبه به عنوان مدیر بزرگترین شهرک صنعتی کشور گذاشته میشود و هزاران مورد مشابهش در جایگاه های بالاتر، مشخصه که دیگه درس خوندن اولویتی نداشته باشه
وقتی معلمان را دنبال رتبه بندی نخود سیاه می فرستیدکل آموزش و پرورش را نابود کردید
فقط خبر بد ؟
باید تمامی قوانین تمامی مدیران و تمامی سیاستمداران و تمامی ایدولوژی ها رو به ناگهان دور بریزیم و یک سیستم به روز با سیاست جدید و روز و افراد متخصص ایرانی از سراسر دنیا بدون هیچ ایدولوژی و بهترین راهکار های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را توسط نخبگانمان بکار بگیریم .
وقت آن رسیده ایران یک پوست اندازی اساسی انجام دهد.
اگر چنین نشود. این بیماری باعث مرگ همیشگی ایران خواهد شد.
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
باوجود آنکه مقامات دولتی سعی دارند این موارد مطرح شده را در سطح یک «اتفاق» یا «تخلف» اعلام کنند اما از چندی پیش رسانه‌های محلی استان خراسان رضوی و شهر مشهد گزارش دادند که ۱۵ نوجوان مورد تعرض قرار گرفته‌اند. چنین موضوعی در ایران بی سابقه نیست. در سال ۱۳۹۱ تجاوز در یک مدرسه فوتبال با مصاحبه ناصر فریادشیران بازتاب پیدا کرد. این پرونده، اما بدون محکوم شدن فرد یا گروه خاصی، بدون نتیجه خاصی مختومه شد. ناصر فریادشیران در همان دوران در گفت‌وگویی با رادیو ورزش اعلام کرده بود که مجلس شورای اسلامی نیز از او درخواست کرده «تا مستندات صحبت‌هایش مبنی بر تجاوز در مدارس فوتبال را ارائه کند، اما بعد‌ها پیگیری نشد.» فریادشیران در آن زمان گفته بود که «یک مربی تیم‌های پایه، ۱۵ فوتبالیست نوجوان را وادار به عمل غیراخلاقی با یکدیگر کرده است.» بنا بر نوشته خبرگزاری ایرنا، در پرونده اخیر، اداره کل حراست ورزش و جوانان خراسان رضوی با همکاری «یکی از نهادهای امنیتی» در حال «بررسی دقیق» موضوع هستند و قرار است گزارش بررسی «این ادعاها» پس از تکمیل، به «وزیر ورزش و مراجع ذی‌صلاح» ارائه شود. باید منتظر ماند و دید که آیا پیگیری‌ها در مورد این ادعا، این بار نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت، یا باز هم به مانند مورد سال ۱۳۹۱ پس از مدتی بدون نتیجه به بایگانی سپرده خواهد شد.
چرا فقط بودجه تحصيلى هر دانش اموز ٩ ميليون در سال أست؟
البته بی سوادی و با سوادی دانش آموزان و دانشجویان تفاوت زیادی در عملکرد کشور نخواهد داشت! چون در نهایت با وجود با سوادان بسیار همیشه بی سوادان به کار گمارده می شوند و با سواد ها یا بیکار هستند و یا به خارج از کشور مهاجرت می کنند.
باید اذعان داشت که آنجا یک پارلمانی بود که ضمانت اجرایی ندارد و مقداری هم از دست دولت‌ها خارج است. افکار عمومی بر روی نماینده‌ها فشار آورده و چند ماه است کار می‌کنند که با این اقدام اخیر گویا موفق شدند.

پ.ن- اینکه افکار عمومی بر علیه ایران است و می تواند بر روی نماینده های پارلمان اروپا فشار بیاورد بسیار خطرناک است و نشاندهنده رفتار اشتباه ایران در مجامع بین المللی است.
با سلام
آقای فرجی راد ، خسته نباشید
عالی بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار