بازدید 2582

سوئد: ترکیه باید روند پیوستن ما به ناتو را سرعت بخشد

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد گفت: ترکیه باید به جای مانع تراشی، روند پیوستن استکهلم به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را سرعت بخشد.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 18 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از یاهونیوز، بیلستروم سه‌شنبه شب با بیان این مطلب افزود: ما معتقدیم که سوئد و فنلاند به تعهدات خود در چارچوب تفاهم نامه سه جانبه با ترکیه عمل کرده‌اند و حالا نوبت پارلمان ترکیه است که روند تصویب این پروتکل را آغاز کند.

این اظهارات در حالی است که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه دادستانی سوئد را به اهمال کاری در پیگرد عاملان توهین و بی احترامی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه متهم کرد.

چاووش اوغلو گفت آویزان کردن آدمک اردوغان در استکهلم حرکتی نژاد پرستانه و جرم انگارانه است.

وی تصریح کرد سوئد نباید با آزادی بیان خواندن این اقدام، ترکیه را فریب بدهد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز عصر یکشنب در سخنانی گفت که شرط آنکارا برای موافقت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو این بود که آنها ۱۳۰ تروریست را به ترکیه تحویل دهند اما این کشورها با بی توجهی به این شرط، این کار را انجام ندادند.

اردوغان گفت: سوئد و فنلاند ۱۳۰ تروریستی را که از آنها خواسته بودیم به ما تحویل دهند تا ما با پیوستن این دو کشور به ناتو موافقت کنیم، به ما تحویل ندادند.

وی افزود: ما شاهد تظاهرات گروه تروریستی «پ. ک. ‌ک» در خیابان‌های سوئد هستیم که پیش تر در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه این تظاهرات متوقف نشد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به سوئد هشدار داد، در صورتی که اقدامات تحریک آمیز پ‌ک‌ک در سوئد متوقف نشود، تنش در روابطمان با استکهلم افزایش خواهد یافت.

پیش تر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته بود: فرصت برای موافقت با سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه می ترکیه درحال تمام شدن است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک به ناتو امضا کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی