بازدید 3432
۴

سوئد رسماً عضو ناتو شد

با تحویل اسناد الحاق به آمریکا؛ سوئد رسما سی و دومین عضو ناتو شد.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 07 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از نیویورک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اسناد الحاق سوئد به پیمان ناتو در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن را از نخست وزیر سوئد دریافت کرد و این کشور اکنون بطور رسمی، سی و دومین عضو ناتو است.

بر اساس اساسنامه پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید. این اسناد در وزارت امور خارجه آمریکا نگهداری می شود که به عنوان امانت دار معاهده برای ناتو عمل می کند.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: «در هفتم مارس شرایط برای ورود پادشاهی سوئد به نیروی پیمان آتلانتیک شمالی تامین شد.بنابراین پروتکل عضویت سوئد در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۴ اجرا شد.»

همزمان با حضور «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد برای تحویل اسناد نهایی عضویت کشورش در واشنگتن، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: وجود سوئد به عنوان متحد ناتو، امریکا و متحدان ما را حتی امن تر خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا، نخست وزیر سوئد اعلام کرده است: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به او اطلاع داده است که پس از پذیرفتن پروتکل الحاق این کشور از سوی همه کشورهای عضو، به طور رسمی از سوئد برای پیوستن دعوت شده است.

کریسترسسون پس از اینکه مجارستان هفته گذشته الحاق سوئد را تصویب کرد، گفت: ما باید با جهان روبرو شویم، همانطور که گاهی اوقات آنطور که آرزو می کنیم نیست.

قانونگذاران مجارستان در ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به عضویت سوئد در ناتو رای مثبت دادند و «لازلو کوور» رئیس پارلمان این کشور روز شنبه تصویب الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را امضا و این قانون را برای ابلاغ به دفتر ریاست جمهوری این کشور ارسال کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

مجارستان آخرین عضو ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی بود که در برابر درخواست سوئد برای پیوستن به آن مقاومت می‌کرد؛ روندی که نیاز به حمایت همه اعضای این ائتلاف دارد.

این درحالی است که پارلمان ترکیه در ژانویه امسال با پیوستن سوئد به ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف، موافقت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
یکی دیگر از دستاوردهای پوتین
ایران هم باید عضو ناتو بشه و به کشورهایی که برای برپایی صلح و عدل در جهان تلاش می کنند بپیونده
سوئد رسما عضو ناتو شد.

سوئد جدیدترین پیاده نظام آمریکا، رسما پایتختش را به لیست مختصات از پیش تعیین شده موشک های هسته ای روسیه اضافه کرد که باعث امنیت بیشتر سوئد شد!
این هم از دستاوردهای بزرگ پوتین احمق و بلندپروازی های کشورگشایی اش در به اوکراین. اول فنلاند قبلا بی طرف با مرز 1400 کیلومتری با روسیه و حالا سوئد قبلا بی طرف به ناتو پیوستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست