عامل رشد بورس در روزهای اخیر چه بود؟

همزمان با تداوم روند صعودی بورس در مبادلات دیروز، مدیر صندوق توسعه بازارسرمایه اعلام کرد: اگر بازار سرمایه نیازمند حمایت‌های بیشتری باشد، میزان خریدهای خود را افزایش می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 07 November 2022

به گزارش بورس تابناک، همزمان با تداوم روند صعودی بورس در مبادلات دیروز، مدیر صندوق توسعه بازارسرمایه اعلام کرد: اگر بازار سرمایه نیازمند حمایت‌های بیشتری باشد، میزان خریدهای خود را افزایش می‌دهیم. تزریق نقدینگی از سوی این صندوق و سایر بخش‌ها و همینطور افزایش قیمت ارز ازجمله دلایل رشد بورس از ابتدای هفته گذشته تاکنون بوده است.

بعد از مدت‌ها نزول از ابتدای هفته گذشته ورق در بورس تهران برگشت و شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد از شنبه هفته قبل تا دیروز شاخص کل بورس تهران جمعا ۱۰۳هزارو۶۳۸واحد معادل ۸.۳درصد رشد کرده و در این مدت بیش از ۴۰۶هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام ایران اضافه شده است. این روند صعودی دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران ۱.۲درصد افزایش یافت.

این روند صعودی بعد از آن آغاز شد که سازمان بورس اقدامات تازه‌ای را برای حمایت از بورس براساس یک بسته ۱۰بندی آغاز کرد.  ۲بخش مهم این بسته حمایتی اجرای طرح بیمه سهام و تزریق نقدینگی جدید به بورس بود.

آنطور که شواهد آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر اجرای این بسته حمایتی نقدینگی تازه‌ای به بورس تزریق شده و می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل رشد بورس تزریق این منابع به بورس بوده است. ضمن اینکه اجرای این طرح مصادف بود با رشد قیمت ارز که به‌طور بنیادی یک محرک پرقدرت برای رشد شاخص‌های بورس است.

میزان تزریق نقدینگی

هنوز مشخص نیست میزان پول تزریق شده به بازار سهام از هفته گذشته تاکنون چقدر بوده که منجر به رشد ۸.۳درصدی شاخص بورس شده است اما آنطور که از سخنان مسئولان بازار سرمایه بر می‌آید احتمالا بخش مهمی از این منابع از سوی صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شده است.

قرار بود این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شود و این صندوق به‌طور غیرمستقیم این منابع را صرف حمایت از بازار سهام کند اما آنطورکه هفته قبل مجید عشقی رئیس سازمان بورس خبر داد این صندوق از شنبه هفته قبل برای نخستین بار با کد معاملاتی خود در بورس اقدام به خرید سهام کرده است.

طبق مصوبات سال۱۳۹۹ قرار بود معادل ریالی ۵۱۰میلیون دلار به‌صورت تدریجی در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شود که این مبلغ به نرخ سامانه معاملات الکترونیک حدود ۱۲هزار میلیارد تومان بود. صندوق توسعه ملی پیش از اجرای بسته حمایتی از شنبه هفته قبل، اعلام کرده بود ۵هزار میلیارد تومان از این مبلغ را طی ۵مرحله واریز کرده است.

این به‌معنای آن است که این صندوق باید همچنان ۷هزار میلیارد تومان منابع جدید به بورس تزریق کند. روشن است که از ابتدای هفته قبل تاکنون بخشی از این منابع به بازار سهام تزریق شده است اما رقم دقیق آن هنوزمشخص نیست. اهمیت مشخص شدن این رقم در آن است که نشان می‌دهد به ازای هر واحد تزریق نقدینگی به بورس، شاخص بورس تا چه میزان افزایش می‌یابد و این چشم‌انداز شفافی را پیش روی سهامداران قرار می‌دهد.

به بیان دیگر می‌توان محاسبه کرد به ازای تزریق کل نقدینگی تکلیفی صندوق توسعه ملی شاخص بورس با چه میزان رشد مواجه خواهد شد. آنطور که دیروز مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه خبر داد، این صندوق در این مدت هزارو ۲۶۰میلیارد تومان نقدینگی به بورس تزریق کرده است اما مشخص نیست که آیا این کل منابعی بوده که بورس تزریق شده یا منابع دیگری نیز از سایر بخش‌ها به بورس تزریق شده است؟

او همچنین وعده داده روند تزریق نقدینگی به بورس تا رسیدن شاخص‌های بورس به ثبات ادامه یابد.

تزریق پول بیشتر به بورس

آنطور که دیروز مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه اعلام کرد روند تزریق نقدینگی به بورس تا رسیدن بازار سهام به ثبات ادامه خواهد یافت.

قادر معصومی خانقاه دیروز با اشاره به آمار خرید حدود یک هزار و ۲۶۰میلیارد تومانی سهام خرد از هفته گذشته تاکنون، گفت: بی‌شک اگر بازار سرمایه نیازمند حمایت‌های بیشتری باشد، میزان خریدهای خود را افزایش داده و تا زمانی که بازار به شرایط تعادلی برسد، این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

او توضیح داد: پس از جلسه با اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و ابلاغ بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه، انجام بخشی از امور به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه سپرده شد و در همین راستا فارغ از مسئله کوچک، متوسط یا بزرگ بودن شرکت‌ها (نمادهای معاملاتی) و اثر آنها بر شاخص، حمایت‌های خود را به‌طور ویژه و محسوس تداوم بخشیدیم.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه ادامه داد: البته طی هفته گذشته، عمدتا سهام متوسط و کوچک را خریداری کردیم و مطابق گزارش‌هایی که پیش‌تر اعلام شده بود، حدود ۳۲۰نماد را به‌طور حمایتی خریداری کردیم و در مقابل فروش اندکی را به ثبت رساندیم.

معصومی خانقاه تأکید کرد: طبق آخرین برآوردها صندوق توسعه بازار سرمایه از هفته گذشته حدود ۱۲۶۰میلیارد تومان سهام به‌صورت خرد خریداری کرده است. همچنین این صندوق حدود ۴۰میلیارد تومان سهم را به‌صورت خرد و ۸۱۵میلیارد تومان هم به‌صورت بلوک به فروش رسانده و در مجموع خرید خالص صندوق توسعه بازار سرمایه به حدود ۴۱۰میلیارد تومان رسیده است.

او در پاسخ به این پرسش که این صندوق در روزهای آینده چه سیاستی را برای حمایت از بازار سهام در پیش خواهد گرفت پاسخ داد: صندوق توسعه بازار سرمایه چه پیش از ابلاغ بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه و چه پس از آن، از نمادهایی که طبق آیین‌نامه داخلی باید از آنها حمایت کند، حمایت کرده و اگر سهام جدیدی نیازمند حمایت باشد، مورد توجه این صندوق قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد: بعضا به اشتباه قلمداد می‌شود که صندوق توسعه بازار سرمایه فقط سهام شاخص‌ساز را خریداری می‌کند، درحالی‌که چنین تصوری صحیح نیست و براساس وضعیت بازار عمل می‌شود؛ گاهی خرید نمادهای بزرگ و گاهی نمادهای کوچک را در رأس وظایف خود قرار می‌دهیم.

معصومی خانقاه با تأکید بر اینکه فعالیت این صندوق فقط معطوف به نمادهای خاص نیست و وضعیت کلی بازار نیز رصد می‌شود ادامه داد: به‌طور مثال در هفته‌های گذشته تفاوت رفتاری در روند شاخص کل و شاخص‌ هم‌وزن دیده می‌شد و در کنار رشد شاخص کل، شاخص هم‌وزن روند نزولی را پیش گرفته بود؛ ازاین‌رو نسبت به حمایت از نمادهای کوچک و اثرگذار در شاخص هم وزن به‌صورت خاص اقدامات لازم را انجام دادیم./همشهری آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار