بازدید 44411
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۱۶ تیرماه

دوقطبی دین و فوتبال را از کجا آوردی؟! /دختران و پسران شیرازی، طرح درس مدرسه حکمرانی

چرا امریکا تضمین‌خواهی ما را برنمی‌تابد؟ صادق لاریجانی در مسیر متفاوت از گذشته! مدارس دولتی و غیردولتی و عدالت آموزشی! نرخ بیکاری دو رقمی در ۹ استان، تلاش چندباره دوحه برای خروج مذاکرات از بن‌بست، آیا با نخریدن خودرو ارزان می‌شود؟ خطر دو رقمی شدن فوتی‌ها با موج هفتم کرونا، جولان پیمانکاران سارق در شهر و جانسون در یک‌قدمی سقوط، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۴ 07 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۱۶ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که استعفا‌های پی‌در‌پی در کابینه جانسون، اجرای رتبه‌بندی معلمان، بحران خروج نیروی کار، باز هم امیکرون، اما هولناک‌تر و پیروزی شیرین تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


دختران و پسران شیرازی، طرح درس مدرسه حکمرانی

علی ربیعی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان دختران و پسران شیرازی، طرح درس مدرسه حکمرانی نوشت: در خبر‌ها آمده بود که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی و ترویج فساد و ضرورت مقابله با تهاجم سازمان یافته، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پیش‌تر از این هم شاهد بخشنامه‌هایی پیرامون ساماندهی پوشش عمومی حتی تعیین سبک برای ظاهر و پوشش آقایان بوده‌ایم و این امر تا آنجا پیش رفته که برخی شهر‌ها با درخواست‌هایی برای ممنوعیت ارایه خدمات عمومی و اجتماعی در سازمان‌ها و حتی مترو به افراد با پوشش مغایر با استاندارد‌های نامعلوم مواجه شده اند. به اعتقاد من، کلیپ پخش شده از گردهمایی نسل‌های متأخر شیرازی و بسیاری از تغییرات گسترده در سبک زندگی که هر روز بخشی از آن همانند نوک کوه یخ نمایان می‌شود؛ حاوی پیام‌ها و درس‌آموزی‌های بزرگی است.

اولین درس و پیام شالوده‌شکن، ناکارکردی سیاست‌های اعمال شده تاکنون است. امروز کاملا مشخص شده که هدف‌گذاری و سیاستگذاری‌های اعمال شده مبتنی بر تجزیه و تحلیل عمیق محیط اجتماعی نبوده و بی‌اعتنایی به نگرش‌سنجی‌های علمی و تحقیقات پژوهشگران علوم اجتماعی کاملا مشهود است. قابل تامل است که ما به هدف‌گذاری‌هایی که در اسناد بالادستی مطرح شده، نائل نشده‌ایم و تاسف‌انگیز اینکه نقش عوامل خارجی در غالب این مباحث بزرگ‌تر از آنچه هست ترسیم و به آن وزن داده می‌شود تا ناکارآمدی سیاست‌ها را پوشش دهد. دومین آموزه، ناکارآمدی‌های نهادی است. در علوم اجتماعی، نهاد‌ها برای پاسخگویی به یک نیاز اجتماعی به وجود می‌آیند.

به نظر می‌رسد نهاد‌های حوزه فرهنگی دارای کارکرد‌های مناسب نیستند. به این وضعیت «بحران نهادی» گفته می‌شود. چندی پیش از میدان فلسطین در مسیر پیاده‌روی به سمت جنوب، تعداد زیادی سازمان، پژوهشگاه و... در حوزه فرهنگ که متعلق به نهاد‌های مختلف بودند را مشاهده و برمی‌شمردم. کارکرد آن‌ها حتی برای من که تا حدودی به ساختار حکمرانی آشنایی دارم، مبهم بود. یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که مبحث سیاستگذاری به ما می‌آموزد، ارزیابی عملکرد و اندازه‌گیری میزان دستیابی به هدف است. هر چند در این سال‌ها، ارزیابی‌های گذشته‌نگر جای خود را به ارزیابی‌های آینده‌نگر داده‌اند با این وصف، یک ارزیابی ساده از چند دهه سیاستگذاری فرهنگی نشانگر آن است که مبنای سیاستگذاری، برنامه‌ها و روش‌های پیشنهادی و اقدامات نهادینه‌سازی نادرست بوده است. نگاهی شالوده‌شکنانه به مسیر‌های طی شده، اولین گام در اصلاح سیاستگذاری‌هاست. اگر این حقیقت را دریابیم، می‌توان پیرامون برنامه‌های نوین به گفت‌وگوی اجتماعی نتیجه‌بخش نشست. به نظر من برای این گفتگو دیدگاه زنده‌یاد شهید بهشتی می‌تواند محور قرار گیرد: «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید، آن‌ها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد. انسان بالفطره خواهان آزادی است. می‌خواهد خودسازی داشته باشد، اما خودش، خودش را بسازد. مبادا برخلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید.»

 

دوقطبی دین و فوتبال را از کجا آوردی؟!

فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان دوقطبی دین و فوتبال را از کجا آوردی؟! نوشت: دو‌قطبی‌سازی بین دین و فوتبال را ندیده بودیم که دیدیم. نشنیده بودیم کسی که دین داشته باشد، فوتبالیست نمی‌شود که آن را هم شنیدیم و در نهایت به گوشمان خورد که فوتبالیست شهید نمی‌شود. همه را شنیدیم، آن هم از زبان کسی که مدعی است همه چیز می‌داند.


حرف زدن راحت است، می‌توان خیلی راحت دهان باز کرد و بدون هیچ خرجی به همه توهین کرد و همه را زیر سؤال برد. این راحت‌ترین کاری است که این روز‌ها می‌توان انجام داد و بعد هم ژست روشنفکری به خود گرفت.‌
می‌توان بدون دغدغه در خصوص همه چیز حرف زد با ربط و بی‌ربط، با کینه‌توزی فراوان و با نهایت خشم غیرقابل کنترل همه را متهم کرد، درست مانند کاری که حسن عباسی انجام داد.


لازم نیست که پاسخ جایی را هم بدهد. بدون دانش و بدون اطلاع لازم به همه چیز تاختن، هنر نیست. می‌گوید فوتبالیست شهید نمی‌شود، چون مفت‌خور است. خب؛ شهید رضایی‌مجد در اوج فوتبال و در روز‌هایی که بازوبند کاپیتانی تیم ملی جوانان را به بازو می‌بست و گزینه حضور در تیم ملی بود، رفت و شهید شد. شهید پورغاز همین‌طور بود. از شهید تهرانی‌مقدم و شهید همدانی فوتبالیست‌تر می‌خواهید؟ آیا به‌زعم شما، چون فوتبالیست بوده‌اند نباید شهید می‌شدند؟ راستی بهتر است برای اینکه بیشتر روشن شوید، سری به سردار کوثری بزنید. شما یادگار امام مرحوم حاج‌احمد خمینی را در لباس فوتبال ندیده بودید؟! حتماً می‌گویید نسل این‌ها گذشته، همین حالا چند فوتبالیست می‌خواهید مثال بزنیم؛ محمد انصاری، مهدی ترابی، سیدجلال حسینی و علیپور همه با یاد شهدا قدم به میدان می‌گذارند و از تصویر آن‌ها رونمایی می‌کنند. وحید شمسایی را می‌شناسید، آقای گل فوتسال جهان و سرمربی تیم ملی فوتسال ایران، پیشنهاد می‌کنیم حتماً خانواده او را ببینید.


راه را اشتباه رفته‌اید. یک عذرخواهی به جامعه فوتبال بدهکارید. اینکه چوب بردارید به‌خاطر چند فوتبالیست حاشیه‌ساز و اینگونه همه را بزنید شاید در قاموس شما تعریف شده باشد، ولی با هیچ منطق و اخلاقی جور درنمی‌آید.


فوتبال و فوتبالیست‌ها برای ایران کم زحمت نکشیده‌اند. بله حاشیه زیاد دارند، فساد مالی هم دارند، اما مگر در جا‌های دیگر نیست. فوتبال باعث شادی دل مردم شده و همین یک کار برای مردم عزیز ایران کافیست. مردم ورزش قهرمانی را دوست دارند و برای قهرمانان‌شان سرودست می‌شکنند. همین قهرمانانی که به وقتش هم دلسوز مردم هستند و هم پای آرمان‌های انقلاب و کشور ایستاده و می‌ایستند. همان آرمان‌هایی که شما فقط ادعایش را دارید، ولی وقتی دهان باز می‌کنید همه را به باد می‌دهید.

 

حسن مخترع

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
فعلا که مخابرات تو تامین کابلهای سرقت شده مانده است چه برسد به تامین اینترنت

سه ماهه کابل تلفن داخل کوچه را دزدیدند با بارها مراجعه به مخابرات ، همه جواب سربالا میدهند که کابل دزدی زیاده

این اسمش ناکارآمدی نیست چیه؟
آقای عباسی من فوتبالیست بودم اما به شما نمی گویم دیندار نیستی
پاسخ ها
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
بگو . چون اصل اولیه دینداری رعایت عدل و انصاف است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
این بابا حالش خوب نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
این آقای عباسی یک اختلال شخصیتی داره
چطوره که اغازاده ها باید بروند در بلاد کفر زندگی اسلامی!!! داشته باشند و جوانان ما در داخل حتی نفس کشیدنشان هم‌ کنترل شده باشد.
آقاای ربیعی 45 سال است که در این کشور در پی علت نیست. شورای انقلاب فرهنگی هم به تازگی خیلی فعال شده برای اینکه انگار میخواهد حقوقش را حلال کن. با طرح های صد من یک غازش. از مصوبه کج و کوله کنکوری گرفته تا افزایش ظرفیت ها و حالا هم حجاب و عفاف.
تیتر روزنامه کیهان چقدر خنده داره. مثال اون ضرب المثل که میگه یکی میمرد ز درد بینوایی یکی می گفت خانوم زردک می خواهی؟ رزمایش چه مشکلی از مشکلات ما رو‌حل می کنه؟
چهار تا فوتبالیست دهه قبل رو نام ببر باباحان ببینن مردم که بلدی !
خوب به مرگ گرفته اید که به تب راضی شویم
قطر همچنان دارد گاز حوضه مشترک با ایران را در مشارکت با سرمایه 29 میلیارد دلاری 5 شرکت بزرگ جهانی برای جبران کسری گاز تحریمی روسیه برای بازار جهانی میبرد

و ما در مقابل هنوز گرفتار تاخیر و وقت کشی در رسیدن به توافق مذاکرات 20 ساله برجام و عدم تصویب اف ای تی اف هستیم !!!؟؟؟؟؟

فقط داریم هر روز و هر ساعت و هر سال ، وقت و ثروت و سهم با ارزش گاز و نفت خود در میدانهای مشترک با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را بسرعت از دست میدهیم .

و هر روزه شاهد فرسوده شدن و زنگ زدن و از کار افتادن و قدیمی شدن تاسیسات و تجهیزات نفت و گاز خود و عدم تعمیر و نگهداری

درست و به موقع انها در زیر دریا و روی خشکی ، و بخاطر ضعف مالی و عدم دسترسی به قطعات یدکی ، انهم بخاط تحریم های جهانی هستیم

و پر کردن حسابهای ارزی دزدان و دلالان داخلی که دشمنان اصلی و واقعی و بزرگ کشور هستند

و ثروتمند تر کردن دلالان خارجی چینی و روسی و غربی و خوشحال کردن پوتین و سیاستمداران اشعالگر روسی و نابود کردن بیشتر کشور و اقتصاد بشدت بیمار و رنجور خود را فقط از جیب مردم و به گردن مردم بشدت فقیر و خسته و ناامید شده قرار داده ایم و بس !!!!!!
دم روزنامه اعتماد گرم، مخصوصا دیدگاه شهید بهشتی
سلام واقعا این آقای عباسی چکاره است که در همه چیز نظر می دهد و در بعضی دانشکاه ها نیز برای ایشان جلسه سخنرانی می گذارند . ایشان به قولی لات کوچه خلوت است چرا که هیچگاه نه کسی ایشان را قابل دانسته که با ایشان به گفتگو و مناظره بنشیند و نه خودش جرات این کار را دارد . ایشان در پاسخ به دانشحویی که فریاد می زد اسم چهار تا اقتصاددان را بگو راهی جز تمسخر او و رنگ کرواتش را نداشت . لطفا اینقدر ایشان را بزرگش نکنید!
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
یک ادم مریض احوال است و باید برای حرف هاش و اسبب های که دین داری مردم می زند محاکمه بشود واقعا عقل ندارد
-- بالاخره هاشم آقا ، اين طرح صيانت ،صيانت كه ميگن ، چيه ؟ ... يعني چي مي خواد بگه ؟ ... مي خواد از چه چيزي صيانت بكنه ؟ ... اگر اينا واقعاً بخوان در طرح صيانت از حقوق من نوعي دفاع كنن ، يك نگاهي به فيش حقوقي ام بندازن و از حقوقم صيانت كنن ! ... ميدوني هاشم خان ؟ از وقتي كه تو بوق و كرنا كردن كه ميخواد با رتبه بندي حقوق معلم ها زياد بشه ، عيال هر روز با من بحث داره ، خانم ميگه : اين ديگه چه طرزشه ؟ بحق چيزهاي نديده و نشنيده ، تو بالاخره معلم هستي يا نيستي ؟ اگر معلم نيستي پس اين سي سال كه تو مدرسه گچ خوردي چي بود ، اگر معلم هستي پس چرا حالا كه ميخوان به حقوق معلم ها كرور كرور اضافه كنن جزو معلم ها به حساب نمي آيي ؟ !! ... هر چه ميگم عيال جان ، قربونتم ، تصدقتم من سي سال معلمي كردم ، معلومه كه كي هستم !! ...من به معلم بودن خودم افتخار مي كنم ، خانم جان ،فدات بشم تقصير من كه نيست ! تقصير مسئولين هست كه مرا به حساب نميارن اما به گوش عيال نميره كه نميره !! ... حالا آقا هاشم ، چه خوبه كه طرح صيانت از همه ابعاد « صيانت » باشه ، يك طرفه نباشه ، ... خدا رحمت كنه پسر دايي عيال ، ..من يادمه .. بچه بودم ، بنده خدا با اين كه جوان بيست ساله بود خيلي ترسو بود ،حتي از سوسك و موش و مار مولك مي ترسيد ، اسمشو گذاشته بودن شير علي ! ... به نظرم شما هم يادت باشه ... برعكس نهند نام زنگي را كافور ...
-- ببخشيد عبد العلي خان ! خيلي خوشحال شدم كه زيارتت كردم ، به هر حال خدا سلامتي را ازشما نگيره ، سايه ات بر سر خانواده باشه ... البته خدا رازقه ... همه كارها را بسپار دست اوسا كريم ...
خدا برات خوش بخواد ... ببخشيد نونوايي داره تعطيل ميشه ... ديرم نشه ... خدا بخواد ظهر مي خواهيم تاس كباب بخوريم ... سر افرازمان بفرما ،،، كاري نداري ؟ !

-
وقتی بحث از اجبار در قوانین پوشش مطرح می شود یاد آن مجری زن تلویزیون می افتم که با دو گزاره و عکس متفاوت، زندگیش چنان دگرگون شد که ناچار دست به خودکشی کرد.
یک بار گفت من به چادرم افتخار می کنم و بار دیگر عکس شل حجابش در ممالک خارجه منتشر شد.
او تحت تأثیر فشار ناشی از این دو واقعه ی نسبتا ساده، به جایی رسید که عطای حیات را به لقایش بخشید.
خطاب به مسئولین:
و این چیزها به همین سادگی اتفاق می افتد حتی برای همسر و فرزندان شما
غربگداها مثل اینکه فقط با مسئولین مشکل دارن یه بچه فوتبالیست سالی ۲۰ میلیارد تومان از بیت المال قانونی برداره مشکلی با این موضوع ندارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
عمو هر کی حرف حق بزنه غربگداست خدا شفات بده از اون فوتبالیست هم حق السهم آقایان بهشون می رسد اگر نمی رسید زمین و زمان را سیاه می کردند
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
از بیت المال برنمیداره
در قاموس همفکران شما عذر خواهی وجود ندارد گذشت زمان این را اثبات کرده است.
اقای عباسی بسه اگر انصاف داری به معیشت مردم توجه کن
فوتبالیستها حداقل برای پولی که می گیرند می دوند.
با خودشون چه فکری می کنند
الان در عربستان وهابی هم بگویی من مرد را با پیراهن آستین کوتاه به بیمارستان جهت ملاقات راه ندادن! می خندن!
درود برپوتین باغیرت متعهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان