بازدید 28474
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۵ تیرماه

چرا دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود؟ / نیمه‌پنهان حادثه نجف‌آباد/ اصالت منطق در مذاکرات برجامی

احضار سفیر سوئد در تهران در پی حکم دادگاه حمید نوری، کاهش تقاضا در بازار مسکن، علت تقدم تل‌آویو در سفر جو بایدن، حذف دلار از مبادلات ارزی ایران چقدر ممکن است؟ هشدار رئیسی به بایدن و رفقا، دارو هم ۳۰ درصد گران شد، قدرت نمایی پهپاد‌های ایران در آب‌های آزاد و وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۴ 16 July 2022


به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۵ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که موج هفتم کرونا و تجربه تلخ محرمانگی اطلاعات، گرانی ۳۰ درصدی ۱۶۰۰ قلم داروی ایرانی، دورنمای ائتلاف عبری- عربی و رونمایی از اسکناس‌های یک و دو تومانی جدید در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

چرا دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود؟

مژگان جمشیدی در بخشی از یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر چرا دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود؟ نوشت: بعد از گذشت ۸ سال از آغاز به‌کار ستاد احیای دریاچه ارومیه و صرف بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و بین‌المللی، یک شوره‌زار به وسعت بیش از ۴۵۰ هزار هکتار در گوشه غربی ایران به‌جا مانده است. آنچه امروز در ارومیه و دیگر تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور شاهد آن هستیم، پیامد چندین دهه سیاست‌های غلط و دستوری دولتمردان ایران بوده است! غافل از اینکه طبیعت، یک اکوسیستم زنده است! اقتصاد و... نیست که با سیاست‌های دستوری بتوان چند ماهی ریسمان آن را در دست گرفت و بعد هم مردم را با تبعات ویرانگر این سیاست‌ها و تورم، به امان خدا رها کرد! دریاچه ارومیه یک اکوسیستم زنده است و احیای آن نیازمند نسخه بوم‌شناسان و متخصصان است نه سلیقه شخصی نمایندگان و مردان دولت!

احیای اکوسیستم‌های تخریب شده بیش از آنکه نیازمند پول باشد، نیازمند دانش بوم‌شناسی و جامعه‌شناسی و پذیرش مشارکت نخبگان و مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است. نمی‌توان نخبگان را، چون در حلقه خودی‌ها نیستند کنار زد و مردم را همچنان به افزایش سطح زیر کشت در همه جای کشور به غلط تشویق کرد و بعد هم که پیامد‌های این دستورات غلط منجر به بحران شد با دستور آن‌ها را از ادامه مسیر بازداشت. متاسفانه از همان روزی که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و حتی یک بوم‌شناس هم در ترکیب اعضای فنی و علمی این ستاد قرار نداشت، بار‌ها هشدار دادیم، اما درنهایت ناباوری همان کسانی که خود مسبب وضعیت بحرانی دریاچه بعد از چندین دهه سوءمدیریت بودند، ناگهان عهده‌دار مسوولیت احیای آن به شیوه‌ای که خود و تیم همکارشان می‌پسندیدند شدند! در این میان یکی از بوم‌شناسان و زیست‌شناسان دانشگاه تهران داوطلبانه، خودش را به این ستاد معرفی کرد و با دعوت از برجسته‌ترین متخصصان بوم‌شناسی ایرانی‌تبار که در دیگر دانشگاه‌های جهان مشغول به تدریس بودند، برنامه‌ای برای احیای اکولوژیک این دریاچه تهیه و تدوین کردند، آن‌هم بدون هیچ دستمزد و پاداشی! نتیجه اعتراضات کارشناسان مستقل، نهایتا به اینجا ختم شد که ستاد احیا بعد از مدتی مدعی شد طرح احیای اکولوژیک را برای دریاچه ارومیه در دست اقدام دارد! اما در ادامه کار، باز هم نه خبری از حضور کارشناسان و مشاوران بوم‌شناس بود و نه متخصصان دانشگاهی این رشته.

شعار ستاد احیا در تمام این سال‌ها روی «کاغذ» به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و احیای اکولوژیک دریاچه ختم شد، اما آنچه در «عمل» انجام می‌شد کوچک‌ترین سنخیتی با مبانی ابتدایی احیای اکولوژیک هم نداشت. عملا نه خبری از آموزش و ترویج و جلب مشارکت کشاورزان به‌طور فراگیر بود و نه طرح‌های احیای اکولوژیک! در عوض عرصه برای مهندسان باز شد و بساط سیمان‌کاری و بتون‌کاری و لوله‌کشی و کند و کاو و انتقال آب بین حوضه‌ای بعد از سه دهه سد‌سازی باز شد! همان اقداماتی که سال‌هاست بودجه‌های مملکت را می‌بلعد و دستاوردش برای طبیعت، ویرانی و برای مردم، نارضایتی و برای اقتصاد، رکود و جاماندگی بوده است. مطابق معمول اعتبارات ملی در روند کار ستاد، صرفا به جیب برخی شرکت‌ها و مراکز و قرارگاه‌ها ریخته می‌شد و تنها دولت ژاپن بود که به مدت ۴ سال و هر سال مبلغ یک میلیون دلار برای جلب مشارکت کشاورزان در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت بلاعوض پرداخت می‌کرد که این مبالغ هم، باز با مدیریت مدیران دولتی و به شکلی که خود می‌پسندیدند هزینه می‌شد. حالا نتیجه تداوم چندین دهه سوءمدیریت منابع آب و حتی سوءمدیریت در ستاد احیای دریاچه ارومیه، امروز عیان‌تر از قبل شده است.

دو سه سال گذشته، در نتیجه بارش‌های نسبتا خوب جوی دریاچه موقتا آبگیری شد و مدیران دولتی جشن و پایکوبی به راه انداختند که دریاچه در مسیر احیا است! و هر کسی هم که نقد می‌کرد که این آبگیری موقتی است، با سیاست حذفی او را از میدان به در می‌کردند تا جشن‌شان را به‌هم نریزد. بیایید با خودمان صادق باشیم. دریاچه ارومیه هیچ‌وقت احیا نشده بود که اکنون دوباره خشک شده باشد! ارومیه در مسیر نابودی مطلق و تبدیل شدن به بیابان یا شوره‌زار ارومیه است و همه دولت‌های ایران در بروز این وضعیت در دهه‌های اخیر مسبب آن بودند و هستند. ارومیه هیچ‌وقت دیگر هم احیا نمی‌شود! با ۱۵ هزار میلیارد تومان دولت قبلی که احیا نشد و اگر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم توسط دولت فعلی برای احیای آن تخصیص یابد، باز هم ارومیه احیا نخواهد شد! چرا؟

احیای دریاچه ارومیه تنها زمانی محقق می‌شود که دولت و مسوولان محلی و ملی بدانند و بپذیرند که درباره طبیعت چیزی نمی‌دانند و از پیچیدن نسخه شخصی برای احیای دریاچه ارومیه و اعمال نفوذ سیاسی در روند کار علمی برای جذب اعتبارات به نفع شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی بی‌ربط رفقا و قرارگاه‌ها جدا خودداری کنند. مسبب وضعیت امروز دریاچه ارومیه، توسعه بی‌رویه سطح زیرکشت و افزایش مصرف آب در نتیجه سیاست‌های غلط دولتمردان بوده و حل آن اکنون در گرو پذیرش این خطا و مشارکت دادن مردم و کشاورزان محلی و سازمان‌های غیردولتی در کاهش سطح زیرکشت و تغییر الگوی کشت است نه با انتقال آب بین حوضه‌ای و عرضه مجدد آب به حوضه به قیمت ویرانی حوضه زاب. تغییر در ایجاد معیشت جایگزین برای مردم محلی و رونق گردشگری منطقه نیز نیازمند کمی مصالحه با مردم و مردمداری است! مادامی که محدودیت‌های اجتماعی بیشتر شود و گرانی‌ها افسارگسیخته‌تر، مردم ترجیح می‌دهند پول‌شان را برای یک شب آرامش در بیرون از ایران و در خاک کشور همسایه هزینه کنند تا اینکه همان پول را در مجاورت بیابانی خشک و لم‌یزرع با هزار تا چشم و مانع و بگیر و ببند هزینه کنند! آیا به‌راستی چنین اراده‌ای در بین دولتمردان فعلی وجود دارد؟

اصالت منطق در مذاکرات برجامی

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان اصالت منطق در مذاکرات برجامی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که با هدف بلعیدن نفت عربستان به منطقه سفر کرده، در مرحله اول این سفر در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با به زبان آوردن سخنانی درباره توافق با جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام تلاش کرد سیاستی متفاوت با آنچه مطلوب سران رژیم صهیونیستی است را به زبان بیاورد. بایدن، در عین حال که اقدام ترامپ در خروج از برجام را یک اشتباه بزرگ دانست، عدم حصول توافق میان ایران و آمریکا برای احیاء برجام را تقصیر ایران قلمداد کرد و گفت: «ما پیش‌نویس توافق را پیشنهاد کردیم و اکنون این ایران است که باید در این زمینه تصمیم بگیرد.» وی هرچند این را هم گفت که ایران بیش از گذشته به ساختن سلاح اتمی نزدیک شده است، ولی حاضر نشد نکته موردنظر لاپید نخست‌وزیر رژیم نامشروع صهیونیستی را که در سخنانش در حضور بایدن تلاش می‌کرد او را به مخالفت با کل برنامه هسته‌ای ایران متعهد کند، به زبان بیاورد.


اگر منظور بایدن از نزدیک شدن ایران به ساختن سلاح اتمی تلاش برای ساختن آن باشد، علاوه بر اینکه با واقعیت اقدامات ایران منطبق نیست و مسئولان ارشد ایرانی بار‌ها گفته‌اند ما بهیچوجه قصد ساختن سلاح اتمی را نداریم، ادعای وی با گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مغایرت دارد. آژانس، در طول سال‌های اخیر چندین بار صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی ایران را تایید کرده و حتی اخیراً که با اشاره آمریکا در قطعنامه شورای حکام از کوتاهی ایران در پاسخ دادن به بعضی سوال‌ها سخن به میان آورده، باز هم از حرکت به سوی ساختن سلاح اتمی چیزی نگفته است.


این واقعیت‌ها نشان می‌دهند رئیس‌جمهور آمریکا اطلاعات غلطی در اختیار دارد که به احتمال زیاد آن‌ها را از منابع صهیونیستی دریافت کرده است. رژیم صهیونیستی، به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به اعتراف خود سران این رژیم صاحب صد‌ها کلاهک اتمی است کمااینکه خود آمریکا نیز برخلاف مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زرادخانه اتمی برخوردار است، ولی در عین حال جمهوری اسلامی ایران را که به گواهی آژانس و گزارش متعدد بازرسان بین‌المللی نه دارای بمب اتمی است و نه درصدد ساختن آنست متهم به نزدیک شدن به ساختن سلاح اتمی می‌کند!


رئیس‌جمهور آمریکا که پیدا بود در این مصاحبه توسط مجری برنامه برای سخن گفتن علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک می‌شود، در پاسخ به سوالی درخصوص شرط خارج شدن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی ساخته و پرداخته آمریکا گفت: «سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارج نمی‌شود حتی اگر باعث از بین رفتن توافق شود.» وی در این بخش از سخنانش به تهدید هم متوسل شد و گفت: «به عنوان آخرین گزینه از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهیم کرد.»


درباره تروریست دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آنچه رئیس‌جمهور آمریکا گفته دقیقاً عکس واقعیت است. سپاه پاسداران دارای کارنامه درخشانی در مبارزه با تروریسم به ویژه در منطقه است که آمریکا با توسل به تروریسم درصدد تحکیم سلطه خود بود. فرمانده بزرگ مبارزه با تروریسم در این منطقه، سردار قاسم سلیمانی بود که به دستور مستقیم ترامپ در فرودگاه بغداد ترور شد و تمام ملت‌های کشور‌های عرب و حتی سایر ملت‌ها شهادت دادند که سردار سلیمانی قربانی مبارزه قهرمانانه با تروریسمی که آمریکا سردمدار آنست شده است. بنابراین، ادعای جو بایدن در مورد تروریست بودن سپاه پاسداران یک ادعای واهی است و بی‌مبناترین سخنی است که او تاکنون گفته است.


در مورد تهدید ایران به اینکه اگر زیر بار خواسته آمریکا در مذاکرات برجامی نرود، آمریکا به عنوان آخرین گزینه از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد، باید گفت نه بایدن و نه سایر دولتمردان آمریکائی مرد چنین میدانی نیستند. آن‌ها اگر چنین توانی را در خود می‌دیدند تاکنون صبر نمی‌کردند. اینکه جو بایدن در فلسطین اشغالی چنین لافی بزند امری طبیعی و از مصادیق لاف در غربت است. نه مسئولان ایرانی و نه مردم ایران برای این تهدید پوچ رئیس‌جمهور آمریکا اهمیتی قائل نیستند و در عین حال، همانگونه که بعضی دولتمردان کشورمان گفته‌اند به وی پیشنهاد می‌کنند به پذیرفتن منطق برای رسیدن به توافق در مذاکرات برجامی گردن نهد.

 


نیمه‌پنهان حادثه نجف‌آباد

حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان نیمه‌پنهان حادثه نجف‌آباد نوشت: یکی از اتفاق‌های ناگواری که دولت‌ها آن را پذیرفته‌اند، بی‌تفاوتی نسبت به حوادث دلخراش و به پیوست آن عادی شدن مرگ شهروندان است. مرگ غم‌انگیز پنج عضو یک خانواده در شهرستان نجف‌آباد اصفهان از آخرین حوادث غم‌انگیزی بود که خبر آن به رسانه‌ها راه پیدا کرد. عصر روز جمعه ۱۷ تیرماه اجساد مادر ۶۰ ساله، پسر ۳۴ ساله، دختر ۳۲ ساله و دختر بزرگ خانواده که زنی ۳۶ ساله بود همراه دختر خردسال این زن در حالی که همگی در زیرزمین خانه حلق‌آویز شده‌ بودند و ۱۰ روز از مرگشان گذشته بود، کشف شد. این روایت دو سطری از کشف اجساد، آن هم به شیوه‌ای قرون وسطایی بیشتر به روایت ژانر‌های ترسناک سینمایی شباهت دارد تا حادثه‌ای جنایی. اطلاعات قطره‌چکانی که درباره حادثه منتشر شده نشان می‌دهد پدر خانواده سال‌ها قبل فوت شده‌ بود. مادر خانواده آموزگار بوده و دختر بزرگ خانواده به دلیل اختلافی که با همسرش داشته از مدتی قبل همراه فرزند خردسالش در خانه پدری زندگی می‌کرده‌است. انگیزه این خودکشی خانوادگی، افسردگی و انزوای شدید خانواده اعلام شده‌است، با این حال پرونده در مرحله مقدماتی است و بررسی‌های بیشتر باید روشن کند چه پیامد‌هایی منجر به بروز چنین حادثه هولناکی شده‌است؟ اگر بنا را بر آنچه از حادثه روایت شده بگذاریم، ماجرا را از دو منظر مورد توجه قرار می‌دهیم.


نخست، شیوه نادرست پلیس و دستگاه قضایی درباره اطلاع‌رسانی است. پلیس و دستگاه قضایی هر دو دارای سخنگو هستند، اما تجربه نشان داده نسبت به بروز حوادثی از این دست یا سکوت می‌کنند یا از جایی غیر از تریبون سخنگو، اطلاعات قطره‌چکانی می‌دهند. عمده رسانه‌ها به دلیل اینکه درگیر معضلات اقتصادی هستند، امکان اعزام خبرنگار به محل حادثه را ندارند، خصوصاً اینکه حادثه جایی غیر از مرکز استان اتفاق افتاده‌ باشد. با اینکه خبرنگاران برای دست یافتن به اطلاعات درست تلاش خود را به کار می‌گیرند، اما در چنین شرایطی بازار شایعات رونق پیدا می‌کند و حقیقت آنچه روی داده از دید افکار عمومی پنهان می‌ماند، تردیدی وجود ندارد تحقیقات پرونده به سیاق هر پرونده تشکیل شده از ابتدا تا پایان دادرسی مطابق رویه قانونی انجام می‌شود، اما نادیده گرفتن مطالبات عمومی، بی‌اعتمادی به جایگاه قانونی را سبب می‌شود.


موضوع دوم، انگیزه اولیه است که در مورد بروز حادثه مطرح شده‌است. این انگیزه از روی دست‌نوشته به جای مانده اعضای خانواده مستند شده که براساس آن همه بر اجرای چنین مرگی خودخواسته اتفاق‌نظر داشته‌اند. برای اجرای چنین سناریویی، پسر خانواده دست و پای عزیزانش را بسته و آن‌ها را بردار کرده یا تا بالای چوبه‌دار برده و آن‌ها خود را از قید و بند زندگی رها کرده‌اند و سرانجام پسر خانواده، سناریو را در مورد خودش اجرا کرده‌است. این موضوعات استنباط‌هایی است که در مورد حادثه وجود دارد و از آنجا که هیچ کدام از قربانیان در قید حیات نیستند، نمی‌توان به صراحت آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داد. افسردگی و انزوا، موضوعی قابل پنهانی نیست و با نگاهی به سیمای خسته شهروندان در اتوبوس یا مترو قابل مشاهده است. آمار بالای طلاق، خودکشی، تن‌فروشی، سرقت، نزاع‌های خیابانی، جرائم جنایی و اتفاق‌های ناگواری از این دست در نشاط عمومی رقم نمی‌خورد، بلکه پیوست‌هایی از ریاضت‌های اقتصادی است که دولت‌ها به بدنه اجتماعی وارد می‌کنند.


مخلص کلام اینکه جامعه نیازمند آگاهی است و بر اساس همین آگاهی است که زمینه پیشگیری از عمده آسیب‌ها فراهم می‌شود. تأثر بار‌تر اینکه این پرونده به سیاق پرونده‌های هولناک دیگر مطابق رویه حاکم به جای آنکه مورد توجه قرار گیرد به بایگانی سپرده می‌شود، غافل از اینکه بی‌توجهی به پیوست‌هایی که منجر به بروز جرائم می‌شود، جامعه را آبستن جرائم هولناک‌تری خواهد کرد، آن زمان است که فغان بر می‌آید: آه از غمی که تازه شود با غمی دگر/ جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
وقتی کارشناسان اجتماعی کنار می زنید وقتی همه جا غم اندوه درست می کنید وقتی بگیر و ببند می کنید این جامع خود به خود خواهد مرد
"نیمه‌پنهان حادثه نجف‌آباد" اگر اتفاق مشابهی در اسرائیل ، اروپا یا امریکا اتفاق افتاده بود بیا و ببین چه تبلیغی در تلویزیون می شد.
تعداد دنبال کنندگان یک شبکه فارسی برون مرزی را در دو سال اخیر زیر نظر داشتم, تقریبا سالی یک میلیون به فالورهای ان اضافه شده شاید این اتفاق برای کانالهای ماهواره ای هم افتاده باشد اگر بپذیریم با همین شدت در این سالها از تماشاگران رسانه ملی کاسته شده باشد در این شرایط کدام رسانه رسمی و فراگیر باید معضلات اجتماعی همچون خودکشی, حاشیه نشینی, طلاق و ناسازگاریهای نوجوانی را تحلیل و درمان کند. از حدودا دوازده سال پیش رسانه های رسمی کشور انچنان درگیر رقابتهای سیاسی و یارگیری شده اند که دیگر مجالی برای اموزشهای عمومی شیوه درست زندگی برایشان نمانده باید با بازگشت به صداقت در سیاستهای کلان کشور, دوباره اعتماد را به رسانه های رسمی احیا نمود.
دریاچه ارومیه چگونه احیا می گردد با ریختن آب که دریا نمیشه دریا باید خودش آب داشته باشه و به سیاست این دولت و آن دولت نیست و جالبه که شبکه ها معاند هم اینچنین تبلیغ می کنند که فلان سیاست دولت باعث خشکی دریاچه ارومیه شده تا مردم را در مقابل نظام قرار بدن این دریا را (با ابر دزدی امپریالیسم که باعث خشکسالی گردیده )خشک کرده
پاسخ ها
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
سلام دایی جان ناپلِئون. خوبی؟
اما سوال دارم از خدمتت که چرا دریاچه وان در بغل گوش دریاچه ارومیه خشک نشده؟ برو به خودت زحمت بده و بررسی کن که مقدار دبی آب کدام دریاچه بیشتره؟ اگه نگران اینی که کله بی حجاب ببینی و ترکیه نمیری لطف کن از کسانی که مطلع اند بپرس آمایش سرزمینی یعنی چی و ترکیه کی و چه وقت تو منطقه کم آب هندوانه و گندم و برنج کاشته؟ خدا همه ماررا به راه راست هدایت بفرماید.
اقای رییسی گند زدی به اقتصاد ومملکت رفت برجام هم به سرانجام نرسد
آنچه امروز در ارومیه و دیگر تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور شاهد آن هستیم، پیامد چندین دهه سیاست‌های غلط و دستوری دولتمردان ایران بوده است! غافل از اینکه طبیعت، یک اکوسیستم زنده است!....... دستاورد راهبردهای داهیانه ....
چه عجب!!! بالاخره دیدیم که یک نظر منطقی درباره دریاچه ارومیه منتشر شد! البته بد نیست بدانیم که به همان شخص و شرکت معروف پایتخت نشین که نسخه برای احیای دریاچه ارومیه پیچید، نگارش قانون جامع آب کشور هم ابلاغ شد!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
هدف خشکاندن دریاچه اورمیه بود
موضوع دریاچه ارومیه نمونه ای از مدیریت نادرست هست هزاران نمونه از اینها وجود دارد اما این موضوع ظاهر شده است.
ترخدا یکی به وضع معاش مردم توجه کنید می دانید چند نفر را هر را من می شناسم که در تهران قصد انجام خودکشی دارند !!!
گناه این خودکشی ها گردن مسئولین در همه رده ها است که مملکت را را به این روز انداختند
مسبب اصلی تمام اتفاقات مثل آنچه در نجف آباد اتفاق افتاد خود خود خود دولت و دیگران هستند و این نه اولی بود نه آخری
گزارش در مورد درياچه اورميه فتنه گرانه است.
وقتی در ایتالیا ( کشوری در قارۀ سبز ) یکی از مهمترین رودخانه هایش خشک می شود ، از خاورمیانه ( یکی از خشک ترین نقاط کرۀ زمین ) چه انتظاری دارید . عبارت تکراری " نبود مدیریت " هم شده ابزاری برای پز روشن فکری جماعتی که جز در فضای مجازی ، جای دیگری مجال برای ابراز وجود ندارند حتی در منزل پدری . آب نیست اندکی هم که هست سهم کشاورزی و شرب است . مراقب سم پاشی خارج نشین ها هم باشید .
امار بالای طلاق خودکشی تن فروشی …. نتیجه ریاضت های اقتصادی است. و کاسبان تحریم همچنان بر موضع خود هستند و با سرنوشت۸۵ میلیون نفر بازی می کنند بدون این که فریادرسی باشد
برای اینکه نمیشود با طبیعت جنگید.احیای دریاچه وقتی با تغییرات اقلیمی شدید مواجه هستیم کاری عبث واحمقانه هست.چندسال قبل مرحوم کردوانی گفته بودند.فایده نداردفقط هزاران میلیارد سوخت
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
به هیچ عنوان اینطور نیست. دولت با ساخت تعداد زیادی سد اجازه ورود اب به دریاچه ارومیه را نداد و ان را خشک کرد.
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مرحوم !کردوانی مسئول خشکاندن دریاچه ارومیه بود نه نجاتش ،خودتون رو رنگ کنید
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
چرا دریاچه وان در ترکیه و دریاچه سوان در ارمنستان با فاصله کمتر از دویست کیلومتر از دریاچه اورمیه خشک نشده اند ولی دریاچه اورمیه خشک می شود!؟
درود
متاسفانه فشار اقتصادی طوری شده که مردم ...مرگ را به زندگی ترجیح می دهند....
مخصوصا ما ایرانیان که می خواهیم با سیلی صورت خود را سرخ کنیم....
دولت و مسئولین با طبیعت اشنا نیستند؟ با چی اشنا هستند؟ سالها بیشتر مشغول ازمون و خطا بودند اخرش هم هیچ نتیجه ای جز اشتباهات محض حاصل نشد.
دریاچه ارومیه برای این احیا نمی شود که مثل آبکش شده است!!!! و اینقدر چاه دور دریاچه حفر شده که همه آب دریاچه را می بلعد!!! به کشاورزان اطراف دریاچه باید خسارت داده شود و جلوگیری شود از کشت محصولات کشاورزی.
خودکشی 5 عضو یک خانواده به دلیل افسردگی
نتیجه عملکرد اقتصادی دولت است که دخترها و پسرها نمی توانند به دلیل گرانی.تورم.اجاره مسکن و ......ازدواج کنند. پیر و افسرده می شوند و به این نتیجه می رسند که بیخودی زنده اند.
همانطور که گفتید بی توجهی به منخصصان بوم شناس وقوانین دستوری بدون در نظر گرفتن ذینفعان آن منطقه باعث خشک شدن دریاچه ارومیه گردیده متاسفانه این منطق در اکثر پروژهای کشوری دیده می شود. از آنجایی که در مورد پروژهای دولتی من صلاحیت ندارم چون به اطلاعات دسترسی ندارم آن را به اهل فن می سپارم ولی در مورد این کج سلیقه گیها به مورد مجتمع تجاری ابریشم در چها راه ولیعص می پردازم که مدیریت محترم بدون در نظر گرفتن حق مالکیت خصوصی بر اموال خویش اقدام به جم آوری چیلرهای مجتمع کرده وبر خلاف صورت جلسه عمومی کولرهای اسپیلت تمام واحدهای را به نورگیر هایی منتقل کرده‌اند که حق عبور آن از داخل دو واحد مستقل است. که این امر موجب سلب آسایش وقاعده لاضر گردیده.
يكي دوسال ديگر :
خودكشي جرم است و با خاطيان برخورد جدي خواهد شد ...
دستور داديم خودكشي متوقف شود و هر كس ناديده بگيرد به شدت مجازات خواهد شد ...
دلیل احیا نشدن دریاچه اورمیه این است که دولت ها اراده ای جدی برای این کار ندارند و حتی خودشان آن را می خشکانند.
روزنامه جوان بنظر درست نوشته، برادر من همراه دوستانش برای سفر مدت کوتاهی به تهران رفته بودند در آخر همه بخاطر دلمردگی و افسردگی مردم زودتر سفرشون رو پایان دادن و برگشتند. میگفت توی تهران یه حالت بی انگیزه و بی رمق و بدون نشاط هست انگار همه افسرده ان...
چون همه چیز سیاسی می باشد یادم هست یک زنجیره انسانی در اطراف دریاچه ارومیه در سال 89تشکیل شد سریع سیاسی شده و با بدترین نوع با ان عمل برخورد شد توجه کنید یازده سال رو فقط از دست دادیم و بدون هیچ اقدامی از طرف مسولان
چرا دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود؟
چون مسئولین مربوطه عرضه ندارند...
در رابطه با دریاچه ارومیه طرحی بود برای انتقال آب از رود ارس به دریاچه که قرار بود سازمان ملل نیز مبلغ ۱۵۰‌میلیون دلار به این طرح کمک کند .‌ بقیه هزینه را هم‌ باید ایران می داد . ولی هنگام اجرا به دلیل مخالفت جمهوری آذربایجان این طرح لغو شد . درست است که این طرح به دلیل استفاده از آب ارس اندکی اثر منفی بر اقتصادجمهوری آذربایجان داشت ، ولی تاثیر کلی بر آب و هوای تبریز و ارومیه و جلو گیری از بروز ریزگرد نمکی درراین شهر ها داشت که ظاهرا جمهوری آذربایجان ترجیح داد مردم تبریز دچار ریزگرد نمکی شوند ... کار به اینجا که می رسد معلوم می شود ادعای خویشی و برادری چقدر اعتبار دارد .
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
لطفا برای ادعایتان مرجع ارائه بدهید
سد سازی های بی رویه توسط مافیای سد سازی ایران پس از جنگ تحمیلی، باعث خشکیدن دریاچه اورمیه و رود کارون و هورالعظیم و دریاچه بختگان و هزاران تالاب کوچک و بزرگ شده است که ریز گردهای سمی و پر از نمک را در جو ایران به حرکت در آورده است . سازندگان سد ها و پیمانکاران و مقامات دولتی که دستور ساخت این سد ها را داده اند و هنوز هم می دهند باید محاکمه و مجازات بشوند. .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
سئوال برانگیز نیست که تمامی رودها وتالاب ها در مناطق اتنیک نشین خشک می شوند؟
با سدهاییکه زدین چگونه احیا خواهد شد؟
مردم رو چی فرض کردین؟
از زمانیکه سدها رو احیا کردین، روزبروز دریاچه ارومیه نابود شد.
علا برکتلّا .
دریاچه ارومیه احیا نمیشود به همان دلیلی که مناطق دیگری که خشک شدن احیا نمیشوند گسترش بی رویه کشاورزی ، حفر گسترده چاه آب و ندادن حق آبه طبیعت
یه پیشنهاد به دولت و مجلس برای جبران کسری بودجه، قانونی مصوب کنندتمام اموال کسانی که خودکشی میکنند به نفع دولت ضیط بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
این حرف حتی در حد شوخی و طنز گزنده هم زشت و کریه و از روی حمافت است و بس
وقتیکه یک شبکه تلویزیونی (نسیم) که وظیفه اش شاد کردن مردم است به یک اسم (وریا) حساسیت نشان میده ومردم راعصبی وناراحت میکنه چرا جامعه ما افسرده نباشه چرا خودکشی سرقت تن فروشی وزباله گردی و......رواج نداشته باشه
گفته میشه تقریبا ۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای احیا دریاچه ارومیه هزینه شده و جواب نداده ؟؟؟
اگه اون ۶۰۰۰ میلیارد تومان را آب معدنی میخریدی و تو دریاچه میریختین بهتر جواب می‌داد
دریاچه ی ارومیه احیاء نمیشود چون هیچکدام از مسئولین از ابتدای انقلاب تا کنون تغییر نمیکنند
چرامسئولان نظام درموردخودکشی ۵نفر اعضای یک خانواده به مردم توضیح نمی دهند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر