بازدید 43366
اتفاقی که معلوم نیست مردم استرالیا بخواهند

استرالیا به خط مقدم مقابله ناتو با چین تبدیل می‌شود

از سوی دیگر، قرار است آمریکا، بریتانیا و استرالیا در زمینه سلاح‌های فراصوت و ساخت موشک‌های راهبردی همکاری مشترک داشته باشند که در نهایت عملاً به منزله تبدیل استرالیا به سکوی موشکی آمریکاست و آمریکا بدون نیاز به نیروی دریایی خود، با برد کمتر از طریق خاک استرالیا یا زیردریایی‌هایی که به این کشور می‌فروشد، می‌تواند به خاک چین دسترسی راحت‌تری داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ 06 April 2022

مجموعه تحرکات آمریکا و شرکای رده اولش در ناتو و جامعه اطلاعاتی موسوم به «فایو آیز» نشان می‌دهد، ایالات متحده قصد دارد در راستای تمرکز بر چین ـ که تهدید آینده خود تلقی می‌کند ـ استرالیا را به خط مقدم مقابله با چین تبدیل کند؛ راهبردی که بی‌شک برای این کشور هزینه‌های فراوانی خواهد داشت و معلوم نیست مردم استرالیا نیز در صورت آگاهی از ابعاد و تبعاتش خواستارش باشند!

به گزارش «تابناک»؛ استرالیا از دوران جنگ‌های جهانی، همواره یکی از شرکای آمریکا و انگلیس بوده و در جریان جنگ جهانی دوم، بیش از یک میلیون استرالیایی در جبهه‌های مختلف زیر پرچم متفقین جنگیدند. در دوران معاصر نیز ارتش استرالیا نه تنها در جنگ افغانستان مشارکت داشت، بلکه در جنگ عراق که آمریکا بدون اجماع قدرت‌های بزرگ و بدون اخذ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آغاز کرد نیز در کنار انگلیس و لهستان از جمله معدود کشورهایی بود که مشارکت نظامی داشت و عراق را اشغال کرد.

استرالیا به خط مقدم مقابله ناتو با چین تبدیل می‌شود

بنابراین استرالیا حتی از کانادا، همسایه شمالی آمریکا نیز برای دولتمردان آمریکا قابل اتکاتر بوده و تاکنون در هیچ صحنه حساسی آمریکا را تنها نگذاشته است. با این اوصاف، دور از انتظار نیست که در رویارویی تازه آمریکا ـ که این بار با چین در جریان است ـ استرالیا نقش پررنگی داشته باشد؛ اما پیش از تحرکات اخیر تصور نمی‌شد استرالیا نقش محوری بر عهده بگیرد و این ایده پررنگ بود که ژاپن نقش کلیدی را در افزایش فشار بر چین خواهد داشت.

استرالیا اکنون در مسیر عضویت برای ناتو قرار دارد و به نظر می‌رسد به زودی این کشور نیز عضو رسمی ناتو شود؛ اما این کشور برای آمریکا یک نقش اطلاعاتی موثر داشته که از ناتو نیز پراهمیت‌تر است. استرالیا در کنار نیوزلند، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا عضو اتحادیه‌ای اطلاعاتی «فایو آیز / Five Eyes» است که اولین و مهم‌ترین حلقه اتحاد بین‌المللی اطلاعاتی آمریکا به شمار می رود.

در همین چهارچوب و پیش از عضویت استرالیا در ناتو، همکاری‌های نظامی میان استرالیا با آمریکا و بریتانیا شکل گرفته است. لغو قرارداد زیردریایی‌های دیزلی استرالیا با فرانسه، همزمان با موافقت آمریکا برای فروش زیردریایی‌های اتمی راهبردی‌اش به استرالیا، یکی از اقدامات در راستای پیمان اطلاعاتی و دفاعی تازه آمریکاست که نفوذ ناتو و به طور خاص آمریکا را در اقیانوس آرام افزایش می‌دهد و قرار است زمینه ساز کاهش نفوذ چین شود؛ موضوعی که خشم چینی‌ها را در پی داشته است.

از سوی دیگر، قرار است آمریکا، بریتانیا و استرالیا در زمینه سلاح‌های فراصوت و ساخت موشک‌های راهبردی همکاری مشترک داشته باشند که در نهایت عملاً به منزله تبدیل استرالیا به سکوی موشکی آمریکاست و آمریکا بدون نیاز به نیروی دریایی خود، با برد کمتر از طریق خاک استرالیا یا زیردریایی‌هایی که به این کشور می‌فروشد، می‌تواند به خاک چین دسترسی راحت‌تری داشته باشد.

چین تاکنون در این زمینه واکنش‌های نظامی علنی نداشته، چون می‌داند آمریکا به دنبال چنین اقداماتی برای متقاعد کردن هم‌پیمانانش به ویژه کشورهای اروپایی است، تا فشار به چین را به ویژه در حوزه اقتصادی آغاز کنند و پروژه شکل گیری ابرقدرت بعدی و تغییر معادلات بین المللی از یک‌جانبه گرایی آمریکا به چندجانبه‌گرایی شکست بخورد؛ بنابراین، به نظر می‌آید چین همزمان با توسعه سریع توان نظامی‌اش، اولویتش عدم اقدامات مقابله جویانه از جنسی است که اکنون روسیه به آن دست برده است.

با این حال، برای تبدیل استرالیا با یک ساختار نظامی قابل رویارویی با چین، نیاز به صد‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری نظامی و خرید تسلیحات مدرن و همچنین استقرار واحد‌های متعدد نظامی در خاک و آب‌های استرالیاست و قاعدتاً بخش قابل توجه این هزینه سرسام آور، قرار است از مالیات استرالیایی‌ها تامین شود. بودجه نظامی استرالیا در سال ۲۰۲۳، ۳۶ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم به سرعت افزایش خواهد یافت و پس از آن باید بازخورد این وضعیت را در جامعه استرالیا سنجید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۱
تحلیل غلطی است.
اقتصاد استرالیا به شدت وابسته به واردات چین است و چینی ها هم نیاز مبرمی به واردات مواد اولیه معدنی استرالیا به عنوان نزدیک ترین تامین کننده این مواد از نظر جغرافیایی دارند.
مطابق آمار حدود 65 درصد از استرالیایی ها بطور مستقیم و غیر مستقیم برای چینی ها کار می کنند.
استرالیا یک قاره یزرگ در نیمکره جنوبی و بکلی بدور از همه بحران های جهانی و منطقه ای است و خواهد بود.
فرجام روسیه در انتظار چین است.
آغاز طرح تجزیه و فروپاشی چین بر جهانیان مبارک باد

چین همان کشوری است که دارو و غذای تقلبی و گوشت مردار انسان و انواع بنجول و انواع بیماری را به جهان صادر می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
نژاد پرستی هستیکه آرزوی بدبختی دیگر ملتها را داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
لا اقل از صدور واکسنهای کرونا از چینی ها ممنون باشیم
مگر مردم ایران خواسته‌اند که به خط مقدم مبارزه با استکبار تبدیل بشوند؟
پاسخ ها
بیدار شو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چین می‌تونه بهترین کالا را تولید کنه وقتی تجار ایرانی از چین می‌خوان ،سود بیشتر ببرن به شرکت
چینی میگوید با قیمت مفت. برایش تولید کند
هنوز نمیدونی استرالیا عضو ناتو نیست
بریتانیا خیلی دارد با رفیقای قدیمیش حال می‌کند و البته با آمریکا
شما نمیخاد نگران جامعه استرالیا باشید قیمت مرغ و تخم مرغ رو کنترل کنید
اون وقت چرا استرالیا باید زیر دریایی هسته ای موشک ابرفراصوت قارپیما داشته باشه اما ما باید با ترس و لرز بگیم داریم یا می تونیم بسازیم
.............
استرالیا کشور نیست، سرزمین ذخیره ای برای بشریت مثل کانادا. چندتا قبیله آدمکش سفید نباید این سرزمین های گسترده را ملک خود بدانند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی