بازدید 1608

سفر وزیر خارجه چین به استرالیا پس از ۷ سال

وزیر خارجه چین و استرالیا پس از هفت سال روابط پرتنش بین دو کشور در پایتخت استرالیا دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲ 20 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از آسوشیتدپرس، «پنی وانگ» وزیر امور خارجه استرالیا و «وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز چهارشنبه در کانبِرا، پایتخت استرالیا دیدار کردند تا پس از سال‌ها تنش بین دو کشور درباره مسائل کلیدی از جمله امنیت در منطقه ایندوپاسفیک، تجارت دوجانبه و حقوق بشر گفت‌وگو کنند.

وانگ یی، نخستین وزیر خارجه چین است که از سال ۲۰۱۷ به استرالیا سفر می‌کند؛ او برای شرکت در هفتمین گفتگوی راهبردی و خارجی استرالیا و چین به عنوان بخشی از گام‌های هر دو کشور برای عادی سازی روابط دوجانبه به استرالیا سفر کرده است.

وزیر خارجه پچین در آغاز این نشست گفت: هر بار که ما با هم ملاقات می‌کنیم اعتماد متقابل بیشتر می‌شود و روابط چین و استرالیا پیشرفت می‌کند. ارتباط راهبردی مثبت است و نشان دهنده گامی رو به جلو در رفع تردیدها و تقویت اعتماد است.

۱۳ آبان

«آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر استرالیا ۱۳ آبان به چین سفر کرد تا پس از هفت سال با مقامات ارشد چین دیدار و گفت‌وگو کند. اعلام سفر نخست‌وزیر استرالیا به پکن و شانگهای نخستین سفر یک مقام استرالیایی به چین از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.

آلبانیز در آستانه سفر به پکن اعلام کرد که سفرش به چین برای دیدار به «شیء جین‌پینگ» رئیس‌جمهور و «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین «گامی بسیار مثبت» در جهت عادی‌سازی رابط تیره دو کشور است.

سفر نخست‌وزیر استرالیا به چین پس از آن انجام شد که پیش از این وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که دو طرف برای حل‌وفصل مناقشه بر سر تعرفه کالاهای یکدیگیر به توافق رسیدند.

احیای روابط با چین که چند سال است به علت اختلاف‌ها بر سر مسائلی مانند شرکت مخابراتی هواوی، جاسوسی، همه‌گیری کرونا تیره شده، از سال ۲۰۲۲ اولویت اصلی آلبانیزی بوده؛ سالی که قدرت در استرالیا را به دست گرفته است.

نخست‌وزیر استرالیا دراین‌باره گفته است «این مهم است که روابط ما با چین پایدار و باثبات شود.»

در بیانیه نخست‌وزیر استرالیا آمده است که در سفر نخست‌وزیر استرالیا، مقامات دو کشور درباره همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تغییرات آب‌وهوایی و «روابط بین مردم دوکشور» بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. وی همچنین گفت: من بسیار مایلم که در راستای منافع ملی استرالیا تعامل بیشتری با رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ و نخست‌وزیر لی داشته باشم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی