بازدید 12844
۲
کیوسک بین الملل تابناک

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان، توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی، گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس، شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی و اعمال فشار آمریکا بر مصر برای تغییر موضع در قبال روسیه از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵ 16 March 2022

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

کیوسک بین الملل تابناک: برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان، توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی، گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس، شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی و اعمال فشار آمریکا بر مصر برای تغییر موضع در قبال روسیه از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان

در رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان که بیش از ۱۰۰۰ پرسنل نظامی و ۳۰۰ واحد سخت‌افزار نظامی از جمله بالگردهای جنگی شرکت دارند برای نخستین بار از یک تانک جدید موسوم به « T-۷۲B۳M» استفاده شد.

 مرکز مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه، اعلام کرد: «نظامیان پایگاه نظامی روسیه مستقر در تاجیکستان برای نخستین بار از تانک T-۷۲B۳M و خودروهای رزمی پیاده نظام مدرن «BMP-۲ »در رزمایشی استفاده کردند.

رزمایش تاکتیکی پنج روزه برای نظامیان پایگاه نظامی روسیه مستقر در تاجیکستان از روز ۱۴ مارس ( ۲۳ اسفند) در میدان آموزشی «هارب میدان» در استان ختلان آغاز شده است. مرحله نهایی این رزمایش که در ۱۸( ۲۷ اسفند) مارس برگزار می شود، شامل وظایف بازیابی توان رزمی خواهد بود.

پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه مستقر در تاجیکستان در دسامبر سال گذشته خودروهای جنگی قدیمی خود را با ۳۰ تانک ارتقا یافته T-۷۲B۳M جایگزین کرد.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

T-۷۲B۳M یک نوع ارتقا یافته از تانک جنگی اصلی T-۷۲B۳ (MBT) است. تانک T-۷۲B۳M برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهانی تانک بیاتلون ۲۰۱۴ در معرض دید عموم قرار گرفت.

این تانک دارای سیستم کنترل آتش پیشرفته و دید حرارتی جدید است. ویژگی های تحرک و رزمی تانک نیز برای رقابت با پیشرفته ترین تانک های سراسر جهان بهبود یافته است.

تانک T-۷۲B۳M همچنین مجهز به سیستم های رادیویی برای انتقال صدا و داده دیجیتال رمزگذاری شده، غواصی برای فرود عمیق است.

پایگاه نظامی روسیه مستقر در تاجیکستان تابع منطقه نظامی مرکزی این کشور است. این پایگاه بزرگترین تأسیسات نظامی غیر دریایی روسیه در خارج از این کشور است که به طور رسمی در سال ۲۰۰۴ در تاجیکستان افتتاح شد و میزبان بزرگترین گروه نظامی روسیه است که در خارج از کشور مستقر می باشد.

در مجموع حدود هفت هزار سرباز روسی در دو تأسیسات نظامی که در مجموع به عنوان پایگاه نظامی ۲۰۱ شناخته می شوند در دوشنبه و باختر (قورغون تپه سابق) مستقر هستند.

بر اساس توافق نامه امضا شده در اکتبر ۲۰۱۲، پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان حداقل تا سال ۲۰۴۲ فعال خواهد بود.

توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی 

انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی یادداشت تفاهمنامه امضا کردند.

خبرگزاری عربستان (واس) بدون اشاره به جزئیات این توافق افزود: این یادداشت تفاهمنامه امروز (چهارشنبه) در جریان دیدار «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که در دیوان سلطنتی در کاخ «الیمامه» ریاض برگزار شد، به امضای دو طرف رسید.

در این دیدار که وزیر نفت عربستان حضور داشت، درباره همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و زمینه‌سازی برای توسعه آن‌ها گفت و گو شد.

بر اساس بیانیه عربستان سعودی، در این نشست همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف و تلاش‌های انجام شده در رابطه با این مسائل از جمله تحولات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا امروز (چهارشنبه) وارد پایتخت عربستان شد و مورد استقبال معاون امیر منطقه ریاض قرار گرفت.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

«جانسون» پیش از سفر به ریاض در چارچوب سفر خود به کشورهای خلیج فارس وارد امارات شده بود و با شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره تقویت همکاری‌های دو کشور که مهمترین آن پرونده انرژی است، گفت و گو کرد.

بر اساس این گزارش، «محمد بن زاید» و «جانسون» در مورد همکاری‌های آینده امارات و انگلیس و ثبات بازارهای جهانی نفت گفت و گو کردند.

در این پیوند، سخنگوی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «جانسون» و شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره فرصت‌ها برای توسعه همکاری بین انگلیس و امارات در زمینه امنیت انرژی، فناوری‌های سازگار با محیط زیست (تکنولوژی سبز) و تجارت گفت و گو کردند.

وی افزود: آن‌ها همچنین بر لزوم تقویت همکاری قوی در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در مواجهه با تهدیدهای فزاینده جهانی توافق کردند.

جانسون در چارچوب تلاش برای به دست آوردن ذخایر نفت بیشتر و افزایش فشار بر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دلیل حمله به اوکراین به این کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده است.

وی پیش از آغاز سفرش به کشورهای حاشیه خلیج فارس با بیان اینکه جهان باید از نفت و گاز روسیه جدا شود و وابستگی به نفت و گاز روسیه را خنثی کند، افزود: عربستان و امارات شرکای بین‌المللی اصلی در این تلاش هستند.

جانسون گفت: ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی جدید برای جبران تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه بر روی مصرف کنندگانی که در حال حاضر ضعف ناشی از افزایش تورم و هزینه‌های زندگی را احساس می‌کنند، نیاز است.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: ما با آن‌ها برای تضمین امنیت منطقه ای، حمایت از تلاش‌های بشردوستانه و دستیابی به ثبات بلندمدت در بازارهای جهانی انرژی کار خواهیم کرد.

بر اساس اعلام دفتر جانسون، امارات و عربستان بزرگترین شرکای اقتصادی انگلیس در منطقه هستند.

گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (سه‌شنبه) باز هم گاف داد و از «کامالا هریس» معاونش با عنوان «بانوی اول» یاد کرد.

به گزارش «واشنگتن پست»، بایدن وقتی داشت در این خصوص حرف می‌زد که هریس در مراسم با او نبوده، زیرا آزمایش کرونای همسرش مثبت شده، دچار این اشتباه شد. بر اساس ویدئویی که در توییتر منتشر شد، بایدن گفت: «تغییر کمی در ترتیب حضور روی صحنه به دلیل ابتلای همسر بانوی اول به کووید به وجود آمده است». سپس به نظر می‌رسد که فردی در کنار بایدن، او را اصلاح می‌کند که خنده حاضران را برمی‌انگیزد.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً هم بعد از گافی که در اولین نطق سالانه خود در کنگره درباره اوکراین داد، در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفت. او در اظهاراتی گفت: چطور به جایی رسیدیم که می‌دانید، پوتین تصمیم می‌گیرد به "روسیه" حمله کند؟ چنین چیزی از زمان جنگ جهانی دوم اتفاق نیفتاده است.

بایدن چند روز قبل از آن هم در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا در کنگره، مردم اوکراین را به اشتباه مردم ایران خطاب کرد. وی گفت: «[رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر] پوتین شاید با تانک‌ها، کی‌یف را محاصره کند اما هرگز نمی‌تواند قلب و روح مردم ایران را تسخیر کند».

رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا که از زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ بارها به دلیل گاف دادن با انتقادها و سوالاتی درباره وضعیت سلامت جسمی و ذهنی خود مواجه شده، پیش‌تر هم در آتلانتا معاون خود را رئیس‌جمهور آمریکا خواند.

بایدن در سخنرانی در جمع دانشجویان «مرکز کنسرسیون دانشگاه آتلانتا» به حمله مرگبار حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا اشاره کرد و بر لزوم حفاظت از دموکراسی و حق رای در آمریکا تاکید کرد. وی سپس به کامالا هریس معاون خود اشاره کرد و به اشتباه گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهور هریس و من در ساختمان کنگره ایالات متحده ایستادیم.

جو بایدن از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون به کرات کامالا هریس را رئیس‌جمهور منتخب و رئیس‌جمهور آمریکا خوانده است.

شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه با ادعای اینکه کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرده است، این اقدام را محکوم و پیونگ یانگ را به مذاکره دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به شرط افشا نشدن نامش به این خبرگزاری گفته است که کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرده و ایالات متحده این اقدام را محکوم می کند.

سئول پیشتر اعلام کرده بود که کره شمالی در اوایل روز چهارشنبه (به وقت سئول) یک پرتابه ناشناس شلیک کرده اما برای تعیین نوع موشک پرتاب شده به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است.

برگزاری رزمایش ارتش روسیه در تاجیکستان/ توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی/ گاف جدید بایدن درباره کامالا هریس/ شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی

بنا به نوشته خبرگزاری کره ای، این مقام وزارت خارجه آمریکا، افزود: همچون آزمایش گذشته دو موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی، پرتاب امروز نیز نقض آشکار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل بوده و نشان دهنده تهدیدی است که سلاح های کشتار جمعی و برنامه موشک های بالستیک غیرقانونی کره شمالی برای همسایگان و منطقه ایجاد می کند. وی از پیونگ یانگ خواست از تحریکات بیشتر خودداری کند و وارد گفتگو شود.

وی گفت: «ما در کنار جامعه بین‌المللی ایستاده‌ایم تا از کره شمالی بخواهیم از تحریک های بیشتر خودداری کند و وارد گفت‌وگوی پایدار و اساسی شود.»

به ادعای این دیپلمات آمریکایی، پیونگ یانگ از اواخر سال ۲۰۱۹ از مذاکرات خلع سلاح اتمی اجتناب کرده است و همچنین به پیام های اخیر ایالات متحده پاسخ نمی دهد.

مقام وزارت امور خارجه آمریکا به یونهاپ، گفت: "ما به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و پیشبرد اهداف مشترک خود در خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره ادامه خواهیم داد. "

اعمال فشار آمریکا بر مصر برای تغییر موضع در قبال روسیه

منابع مصری فاش کردند که «جاناتان آر کوهن» سفیر آمریکا در قاهره پیش از رأی‌گیری درباره طرح محکومیت عملیات روسیه علیه اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر شده و از او خواسته است که از موضع واشنگتن حمایت کند.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه قطری «العربی الجدید»، منابع یادشده فاش کردند که رئیس‌جمهور مصر در دیدار با سفیر آمریکا اظهار داشته که موضع واشنگتن را درک می‌کند؛ اما در عین حال، با توجه به وجود منافعی حیاتی میان قاهره و مسکو از جمله در عرصه اقتصاد و سیاست، به خطرناک بودن این نوع موضع‌گیری خصمانه علیه روسیه اشاره کرده است.

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، اضافه کردند که عبدالفتاح السیسی همچنین «در گفت‌و‌گو با سفیر آمریکا تأکید کرده است که مصر در حال حاضر و در وضعیت کنونی نیازمند کمک‌های فوری از جمله کمک اقتصادی است چراکه این کشور بزرگترین واردکننده گندم جهان به شمار می‌آید و هشتاد درصد از مجموع گندم وارداتی خود را از از روسیه و اوکراین وارد می‌کند.

طبق این گزارش، السیسی همچنین خاطرنشان کرده است که جنگ در اوکراین به‌شدت واردات گندم این کشور را تحت الشعاع قرار داده و ذخایر استراتژیک مصر تنها برای شش ماه دیگر پاسخگوی نیاز مردم این کشور است. بر اساس این گزارش،‌ رئیس‌جمهور مصر از طرفی دیگر به افزایش وحشتناک قیمت نفت اشاره کرده که به شدت بودجه این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. العربی الجدید اضافه کرد که السیسی همچنین در دیدار یادشده به سفیر آمریکا گفته است که مصر نیازمند «کمک سیاسی در خصوص لزوم حمایت از موضع این کشور در بحران سد النهضه اتیوپی و افزون بر آن نیازمند حمایت از مطالبات این کشور در ارتباط با بحران لیبی است».

طبق گفته منابع یادشده، «سخن رئیس‌جمهور مصر در این دیدار باعث خشم سفیر آمریکا شده که بارها در دیدار تأکید کرد کشورش اکنون از دوستان انتظار دارد که بدون مانور دادن به تعهداتشان در قبال این دوستی پایبند باشند و به محکومیت روسیه رأی دهند. این مسئله باعث شد که او این دیدار را بدون کسب تعهدی از رئیس‌جمهور مصر پایان دهد».

منابع مذکور فاش کردند که «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر پس از دیدار السیسی با کوهن، روز بعد یا در همان صبح روز رأی‌ به قطعنامه ضد روسیه با سفیر آمریکا دیدار می‌کند و «ضمن قول رأی به طرح [واشنگتن] در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد»، بر «موضع ثابت مصر در قبال روابط با آمریکا و پافشاری دائم این کشور بر این رابطه» تأکید می‌کند.

بنابر این گزارش، هیأت اعزامی مصر به سازمان ملل پیش از این برای رأی ممتنع به طرح آمریکا دستور دریافت کرده بود و «اسامه عبدالخالق» نماینده قاهره در سازمان ملل متنی را برای سخرانی در این خصوص مهیا کرده بود؛ اما پس از دیدار کامل و کوهن، در لحظاتی پایانی آن روز با هیأت قاهره تماس گرفته می‌شود و از آن‌‌ها خواسته می‌شود که با قطعنامه موافقت کنند.

العربی الجدید در ادامه به نقل از منابع یادشده اضافه می‌کند که پس از این تغییر موضع، هیأت مصری بیانیه پیشین خود را در رابطه با رأی ممتنع به طرح آمریکا را قرائت کرد که در آن بر «لزوم ایجاد یک راهکار سیاسی سریع به منظور پایان دادن به این بحران از طریق گفت‌و‌گو و راه‌های مسالمت‌آمیز و همچنین از راه دیپلماسی فعال و عدم چشم‌پوشی از ریشه و علل بحران کنونی» تأکید شده بود.

در بیانیه مصر همچنین بر «رد شیوه به کارگیری تحریم‌های اقتصادی خارج از چارچوب مکانیسیم نظام بین‌المللی چندجانبه و لزوم مسئولیت‌پذیری تمامی طرف‌ها به منظور تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای افراد نیازمند» تأکید شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
دنیا به جنگ معتاد شده

صلح جهانی از آرزوهای دست نیافتنی شده .
می خواهد بگویید پوتین ما قدر چند جبهه را برای جنگ داریم و کور خوانده است به سال نمی کشد که نه اثری از پوتین می ماند ونه ارتش او
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست