بازدید 14242

چرا استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده عربستان مهم است؟

با اعزام سه دیپلمات، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی، فعالیت مجدد خود در جده را پس از شش سال وقفه از سر می‌گیرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران این خبر را تایید کرده است. طبق این گزارش، این سه دیپلمات در روزهای اخیر، راهی جده شده‌اند و قرار است به زودی فعالیت خود را مجددا آغاز کنند.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ 17 January 2022

چرا استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده عربستان مهم است؟

بین الملل تابناک: با اعزام سه دیپلمات، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی، فعالیت مجدد خود در جده را پس از شش سال وقفه از سر می‌گیرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران این خبر را تایید کرده است. طبق این گزارش، این سه دیپلمات در روزهای اخیر، راهی جده شده‌اند و قرار است به زودی فعالیت خود را مجددا آغاز کنند.

فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴ پس از حمله عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود نیز درباره روابط تهران و ریاض گفت: «تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود.»

وی تصریح کرد: «همان‌ طور که آقای رئیسی اشاره کردند، ایران آمادگی گشایش سفارت خود را در عربستان دارد و این بستگی به طرف سعودی دارد. تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.»

پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دوم دی ماه ۱۴۰۰ در یک نشست خبری با «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در تهران با اشاره به نقش بغداد در برگزاری چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان اعلام کرد: عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده و ویزای این دیپلمات‌های دریافت شده است. او همچنین به تازگی در مصاحبه با الجزیره، صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی برای حضور در جده را نشانه‌ای مثبت و خوب عنوان کرد.

امیرعبداللهیان گفت: به کوشش فؤاد حسین و مصطفی الکاظمی ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط به حالت طبیعی تشکر می کنم. ما مجموعه‌ای از پیشنهاد‌های عملی را به طرف عربستانی ارائه دادیم و طرف سعودی پیشنهاد‌های ایران را با نگاه مثبت بررسی کردند و ان‌شاءالله هیأت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند. امیدواریم هیأت‌های فنی از سفارتخانه‌ها بازدید کنند.

۵۷ کشور از قاره‌های مختلف در سازمان کنفرانس اسلامی، معروف به سازمان همکاری اسلامی عضویت دارند. در سال ۱۹۷۰ نخستین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار و در آن مقرر شد تا دبیرخانه دائمی در شهر جده باشد.

سال ۱۳۶۹ و در پی سفر سعودالفیصل، وزیر امور خارجه وقت عربستان به تهران، مقرر شد تا سفارت و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان کنفرانس اسلامی در جده باز شود.

عباس عراقچی از جمله نخستین دیپلمات‌های ایرانی بوده که در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ در این مکان دیپلماتیک فعالیت کرد.

امسال همزمان با تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن و مذاکرات برجام، مقامات عربستان سعودی و ایران مذاکراتی را با هدف بهبود روابط آغاز کردند.

این مذاکرات که از بهار امسال به میزبانی دولت عراق در بغداد شروع شد، پس از پنج سال قطع رابطه میان عربستان و ایران است.

اهمیت استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده

در همین رابطه، محمد قیصری، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: آغاز فعالیت هیات نمایندگی ایران در عربستان و استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده نشانه خوبی در فرایند مذاکراتی تهران و ریاض است و به نظر می رسد این توافق کوچک می تواند نشانه و زمینه ساز تحولات مهمی در آینده روابط دو کشور تلقی شود.

وی افزود: مسائل و پیچیدگی های زیادی در روابط تهران و ریاض وجود دارد، اما مقامات دو کشور تصمیم گرفته اند با یک رویکرد گام به گام و در یک فرایند مشخص و اعتمادساز، بر این پیچیدگی ها فائق آیند. به رغم دیوار بلند بی اعتمادی میان دو کشور، می توان به آینده مذاکرات برای عادی سازی روابط میان آن ها امیدوار بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۰
حالا همچین صحبت از افتخار و آشتی کنان میکنن که انگاری ما یادمون رفته که همین طرفداری این دولت و این طیف بودن که به سفارت حمله کردن و خود دولت قبل موافق این نبود! ولی الان کسانی که خودشون موافق حمله بودن دارن تو بوق و کرنا میکنن که ما با همسایگان دوست هستیم و دنبال آشتی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
به نظر می رسه که اون موقع لازم بود که یه حرکتی بشه و یه غیرتی نشون
داده بشه با توجه به دشمنی سعودی ها در اون زمان و حرکت زشت اونا
حالا هم زمان صلح و آشتی هست بالاخره دشمنی و دوستی هر کدام یه زمانی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
حرف شما آنقدر منطقی و واقع بینانه است که آقایان دلواپس اگر ذره ای وجدان داشتند، الان مشنی خاک بر میداشتند و بر سر خود می ریختند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
اگر به بچه ات توهین کرده بودند شما حرفی نداشتی؟
عوام فریبی نکنید نماینده ایران در سازمان ملل در آمریکا مستقر است چی ربطی به روابط ایران و آمریکا دارو
عوام فریبی نکنید نماینده ایران در سازمان ملل در آمریکا مستقر است چی ربطی به روابط ایران و آمریکا دارو
اینم نتیجه کار اراذل واوباشی که بابت این کار پول می گیرند
عوام فریبی نکنید نماینده ایران در سازمان ملل در آمریکا مستقر است چی ربطی به روابط ایران و آمریکا دارو
اگه مهم بود چرا نفراتی که باعث شدن رابطه ایران با عربستان بهم بخوره هیچ وقت مشخص نشدن و هیچ وقت دادگاهی نشدن؟
کشور فقط شد توافق توافق توافق مدیریت صنعت همه چیز ول شده
اول میرید سفارت را اتش میزنید بعد کلی ضرر به مردم وارد میشود بعد با کلی منت میخواهید روابط برقرار کنید . فقط چرا بی فکر کاری انجام میدهید . اگه بگوید مردم اتش زدن که دروغ است زیرا مردم عادی حتی نمیتوانند نزدیک سفارت شوند . معمولا این افراد از طرف مقامات فرستاده میشوند که به قول اقای شریعتمداری امت همیشه در صحنه
دوستی ایران و عربستان خار چشم تورکیه و روسیه خواهد بود

بهتر است این آشتی زودتر انجام گیرد
میدانید چرا چون یه عده مفتی میرن حج بقیه باید پول زیادی این بابت هزینه بکنند چرایی این کار به علت بی ارزش شدن پول ملی است
این یعنی ، ایا حمله به سفارت عربستان اشتباه بود ؟ خوب پس ، چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ، چرا تکرار می کنیم ؟ و بعد منت کشی می کنیم ! تا کی باید یاد بگیریم .
انشا الله بزودی راه حج عمره و تمتع هم باز بشود
بهبود روابط ایران و عربستان
خار چشم ترکیه بی خاصیت و بی بخار و مزدور
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
با آل سعود چه زود داداش شدین. گذر پوست به دباغ خونه میفته.
کی میگه مهمه؟ خودت میگی، خودت هم تایید میکنی؟!
برقراري روابط وتوسعه آن ، در هر زمان، مطلوب است؛ وهركاري كه به قطع روابط منجر شود مردود است.
دفتر نمايندگي ايران در سازمان كنفرانس اسلامي، كه بعداً همكاري اسلامي نام گرفت، به جهت توسعه همكاريها با همه كشورهاي اسلامي( ٥٧ كشور) وكمك به رفع بحرانها، از فلسطين تا افغانستان وعراق وكشمير وبوسني ، شكل گرفته بود.
اولين سفير ونماينده دايم، صباح زنگنه بود كه بمدت هفت سال اين مسئوليت را عهده دار بود. ابتدا آقاي رضا آستانه پرست مقدمات كار را فراهم كرد ، سپس
آقاي عباس عراقچي در چند ماه بعنوان نفر دوم نمايندگي حضور داشت وسپس آقاي نظر آهاري نقش نفر دوم را بعهده گرفت.
وقتی خواستید حج بروید سعی کنید زیر18سال را نبرید درفرودگاهها وفروشگاهها از خودتان دور نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس