بازدید 47902
۶
کیوسک بین الملل تابناک

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب (مراکش)، تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی، گاف عجیب و جدید جو بایدن، لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی و نشست فوق العاده ناتو پیرامون بحران اوکراین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱ 05 January 2022

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

کیوسک بین الملل تابناک: اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب (مراکش)، تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی، گاف عجیب و جدید جو بایدن، لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی و نشست فوق العاده ناتو پیرامون بحران اوکراین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)

پس از قطع روابط دیپلماتیک، دولت مغرب به عنوان بخشی از یک حرکت گسترده دیپلماتیک پس از تمدید ماموریت سفرایش در برخی کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی، رسما به مأموریت سفرای خود در ایران و الجزایر پایان داد.

به نوشته پایگاه خبری «المغرب الیوم»، مقرر شده است که از ۱۴ دسامبر گذشته (۲۳ آذرماه) به وظایف «حسن عبدالخالق» به عنوان سفیر پادشاهی مغرب در جمهوری الجزائر و نیز ماموریت «حسن حامی» به عنوان سفیر مغرب در جمهوری اسلامی ایران در همین تاریخ پایان یابد بدون این‌که هیچ جانشینی برای آن‌‌ها انتخاب شود.

بر اساس این گزارش، اختلاف مغرب با ایران به سه سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که «ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه و همکاری آفریقا در آن زمان از قطع روابط دیپلماتیک مغرب با ایران خبر داد و مدعی شد، این تصمیم «به دلیل حمایت آن و متحد لبنانی‌اش "حزب الله"، از جدایی‌طلبان "پولیساریو" از طریق "امیر موسوی" رایزن فرهنگی سفارت ایران، که متهم به نظارت بر فرایند گسترش تشیع در جهان عرب و آفریقا است»، گرفته شد.

با وجود اختلافات قدیمی، ایران همچنان از اتهامات وارده به خود در خصوص حمایت از «پولیساریو» اعلام برائت می‌کند و مقامات این کشور در هر مناسبت در راستای سیاست تهران در برقراری دوستی با تمامی کشورهای جهان، از مغرب برای ازسرگیری روابط دعوت می‌کنند، تا شاید تغییرات بین المللی کنونی آب‌های روابط دیپلماتیک میان دو کشور را به مجاری اصلی‌اش بازگرداند.

اما الجزائر، چهارماه پیش از قطع روابط دیپماتیک با مغرب و بسته حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای مدنی و نظامی این کشور خبر داد و اعلام کرد که این تصمیم را در پاسخ به سیاست های یکجانبه مغرب گرفته است. الجزائر چند هفته پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک با مغرب، سفیر خود را از پایتخت این کشور فرا خواند.

وزیر خارجه الجزائر تصریح کرد: «حاکمان کنونی مغرب در توهم خودمختاری جعلی در صحرای غربی به سر می‌برند... پادشاهی مغرب، تعهدات خود مبنی بر برگزاری همه‌پرسی را کنار گذاشته است. مغرب تنها کشور عربی در شمال آفریقاست که با عضویت اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا موافق کرده است، در حالی که روابط میان این دو کشور چندین دهه است، به دلیل پرونده‌های مرزهای زمینی و منطقه مورد منازعه صحرای غربی با تنش‌های و اختلافات زیادی همراه است.

از سوی دیگر الجزائر، مغرب را به حمایت و پشتیبانی از گروه جدایی طلب «الماک» در منطقه «القبائل» که از نظر الجزائر، یک گروه تروریستی است، متهم می‌کند.

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

مقامات الجزائر می‌گویند که دو گروه الماک و «رشاد» در پشت پرده آتش‌سوزی‌های اخیر در منطقه القبائل قرار دارند؛ الماک عامل اصلی قتل و آتش زدن یک جوان به نام «جمال بن اسماعیل» است.

شورای عالی امنیت الجزائر یک هفته پیش از قطع روابط دیپلماتیک با رباط، طی نشستی اعلام کرد که گروه الماک از برخی طرف‌های خارجی به ویژه مغرب و رژیم صهیونیستی حمایت و پشتیبانی دریافت می‌کند. لذا اقدامات خصمانه مکرر مغرب علیه الجزایر، مستلزم بازنگری روابط بین دو کشور و تشدید نظارت امنیتی در مرزهای غربی است.

پیش از این نیز رسوایی نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس روی داد که بنا بر تحقیقات بین‌المللی، الجزایر بزرگترین هدف این برنامه بود. در فهرست ۵۰،۰۰۰ نفری که تحت جاسوسی قرار گرفتند؛ ۶۰۰۰ الجزایری از جمله شخصیت‌های سیاسی و نظامی ،روزنامه‌نگاران و تجار این کشور نیز وجود داشتند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند که یکی از طرف‌های این تحقیقات بود، مقامات مغربی که برنامه جاسوسی اسرائیل را به دست آورده بودند، الجزائر را تحت نظارت دقیق قرار داده بودند.

این در حالی بود که هنوز الجزائر، مغرب را به دلیل اقدام سفیر این کشور در سازمان ملل متحد که با ارائه یادداشتی به کشورهای غیرمتعهد، خواستار به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم القبائل در شمال الجزائر شده بود، نبخشیده بود. این اقدام در واقع گامی رسمی از سوی مغرب در حمایت از جدایی‌طلبان در این منطقه بود. به همین دلیل، مقامات الجزایر خواستار توضیح رسمی در این خصوص شدند، ولی مغرب به سکوت بسنده کرد.

الجزائر همچنین اقدام مغرب در میزبانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و دادن اجازه به او برای اظهارنظر خصمانه علیه الجزائر را بشدت محکوم و در خصوص آن‌چه در خفا در این زمینه در جریان است، ابراز نگرانی کرد.

تمامی این رویدادها بر روابطی که پیش از این نیز از تنشی مزمن رنج می برد، تأثیر گذاشت، زیرا بر کسی پوشیده نیست که ارتباط زمینی بین دو کشور از سال ۱۹۹۴ قطع شده است و مبادلات تجاری و دیگر روابط بین این دو کشور بزرگ همچنان در حاشیه قرار داشت.

تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: ایران عرضه گاز به عراق به علت عدم پرداخت بدهی های این کشور را کاهش داده و این امر سبب کمبود گسترده برق در مرکز و جنوب عراق شده است.

احمد مسعود به نشنال گفت: صادرات گاز ایران به عراق از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به حدود ۸.۵ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.

مسعود اضافه کرد این کاهش عرضه سبب شده است تا سیستم برق ملی عراق حدود ۴ هزار مگاوات از مجموع تولید خود در حدود ۱۳ هزار مگاوات را از دست بدهد.

وی افزود تولید روزانه برق عراق در تابستان به ۲۱ هزار مگاوات رسید درحالی که تقاضا برای برق در این کشور حدود ۳۵ هزار مگاوات است.

 

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

این مقام عراقی توضیح داد آنچه این وضعیت را در زمان اوج مصرف در زمستان تشدید کرده است، تعمیرات موردی برای برخی از تاسیسات برق پیش از ماه های گرم تابستان است.

وی افزود: «کاهش عرضه گاز از سوی ایران از دو ماه پیش آغاز شده است اما ما آن را حس نکرده بودیم، چون آب و هوا چندان سرد نبود.»

مسعود خاطرنشان کرد: «تماسی میان وزارت برق و وزارت نیروی ایران برای حل مشکل پرداخت (بدهی ها) صورت گرفته است.»

وی افزود: عراق میلیاردها دلار به صورت مبالغ پرداخت نشده برای واردات انرژی به ایران بدهکار است. وی از بیان مقدار دقیق این بدهی خودداری کرد.

دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک تقریباً برای یک سوم نیاز برق خود به ایران وابسته است.

بغداد برای قطع وابستگی خود به واردات انرژی از ایران تحت فشار واشنگتن قرار دارد. ایران از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. از آن زمان، واشنگتن مرتبه معافیت‌های ۴۵ تا ۱۲۰ روزه به بغداد می‌دهد تا به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

گاف عجیب و جدید جو بایدن

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین گاف و حواس‌پرتی‌های خود، سال میلادی را اشتباه اعلام و به گفته کاربران به نظر می‌رسد هنوز در سال ۲۰۲۰ گیر کرده است.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، وی در صحبت‌های خود در روز سه شنبه درباره ویروس کرونا و توصیه به مردم برای ماسک زدن و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون به خاطر افزایش دوباره شمار مبتلایان در سرتاسر ایالات متحده گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که به سال ۲۰۲۰ امیدوار باشیم. اما به خاطر خدا از آنچه اکنون در دسترس است (برای جلوگیری از شیوع کرونا) استفاده کنید.»

ویدئوی گاف جدید رئیس جمهور ۷۹ ساله آمریکا بسرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و موجی از اظهارات طعنه‌آمیز را برانگیخت.

یک کاربر آمریکایی در حساب توئیتری خود با اشاره به گاف جدید بایدن نوشت: «امیدوار بودم ما یک رئیس جمهوری داشتیم که حداقل میدانست در چه سالی قرار داریم!»

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

یک کاربر دیگر هم این گونه واکنش نشان داد، دفعه بعد ما باید یک رئیس جمهور شایسته انتخاب کنیم، نه این. برخی دیگر نیز با طعنه به جو بایدن از اختراع ماشین زمان و بازگشت به سال ۲۰۲۰ هیجان زده شده بودند.

بایدن که از زمان شرکت در مبارزات انتخاباتی گاف های زیادی داده است، در تازه ترین سوتی خود قبل از این، کامالا هریس معاونش را رئیس جمهور خطاب کرده بود.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این خصوص گزارش کرد، رئیس‌جمهور ایالات متحده با توصیف نادرست سمت معاونش، باز هم گاف دیگری داد.

لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نشست مطبوعاتی روز ششم ژانویه (۱۶ دی ماه) را به مناسبت نخستین سالگرد شورش هوادارانش در حمله به ساختمان کنگره "کاپیتول" که موجب بحران بزرگی در این کشور شد، لغو و به ۱۵ ژانویه (۲۵ دی ماه) موکول کرد.

به گزارش تارنمای سی بی اس نیوز، قرار بود این نشست در همان روزی برگزار شود که بایدن قصد دارد به مناسبت سالگرد این حمله سخنرانی کند و پیش بینی می شود، این رخداد خشونت بار را به عنوان تلاشی برای سرنگونی مردم سالاری محکوم کند.

ترامپ قصد داشت، در نخستین سالگرد آن رخداد که بحران سیاسی گسترده ای در این کشور و حتی درون حزب جمهوریخواه ایجاد کرد، دوباره بر ادعای خود در باره تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پافشاری کند. وی اعلام کرده که در این باره در گردهمایی ۱۵ ژانویه سخن خواهد گفت.

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

در هجوم هواداران تندروی ترامپ به کاپیتول در پی سخنان تحریک آمیز او درباره تقلب و دستکاری شدن در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، همزمان با برگزاری نشست کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن رقیب دمکراتش، دست کم پنج تن جان خود را از دست دادند و شماری از سران مهاجمان دستگیر و محاکمه شدند.

ترامپ در پیام خود افزود: با توجه به جانبداری و نادرستی کامل کمیته غیرمنتخب متشکل از دمکرات ها، دو جمهوریخواه شکست خورده و رسانه های دروغگو، نشست مطبوعاتی پنجشنبه ششم ژانویه را در مارآلاگو لغو می کند و به جای آن در گردهمایی روز شنبه ۱۵ ژانویه در آریزونا درباره بسیاری از مسائل مهم صحبت خواهم کرد که جمعیت زیادی در آن حضور خواهند یافت.

ترامپ در بیانیه خود با متهم کردن بدون ارایه مدرک و دلیل کمیته مجلس نمایندگان به پنهانکاری، پرسیده که چرا این کمیته در باره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تحقیق نمی کند. این در حالی است که چند تحقیق شامل وزارت دادگستری دولت ترامپ، به مدرکی درباره رخ دادن تقلب گسترده در این رای گیری دست نیافته است.

سه مامور محافظ کاپیتول نیز روز سه شنبه از رئیس جمهوری پیشین درباره رخدادهای ششم ژانویه شکایت کردند.

نشست فوق العاده ناتو پیرامون بحران اوکراین

وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جمعه ۱۷ دی ماه نشستی فوق العاده با موضوع روسیه و اوکراین برگزار می کنند.

تارنمای خبری ناتو با اعلام این مطلب افزود: این نشست مجازی و پیرامون تنش اوکراین و روسیه برگزار خواهد شد.

این تارنمای خبری افزود: وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در این نشست درباره حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و موارد امنیتی مرزی اروپا به گفت و گو خواهند پرداخت. این نشست به ریاست «ینس استولنبرگ» دبیرکل ناتو برگزار خواهد شد.

اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران از سوی دولت مغرب(مراکش)/ تماس عراق با تهران برای حل مشکل بدهی برقی/ گاف عجیب و جدید جو بایدن/ لغو نشست مطبوعاتی ترامپ در پی مخالفت همگانی

شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن پوشش این خبر افزود: این نشست سه روز پیش از دیدار مقامات ارشد آمریکا و روسیه برگزار می شود.

در همین حال و به نقل از شبکه الجزیره انگلیسی، وزیر خارجه اوکراین در این باره اعلام کرد: به عنوان بخشی از تلاش گسترده برای جلوگیری از تجاوز روسیه در نشست ناتو در بروکسل شرکت خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶
بایدن حق داره؛ با این وضعیت ۲۰۲۱ بهتره به همون ۲۰۲۰ امیدوار باشیم.
فکر کنم این چندمین بار هست که مغرب با ایران سرشاخ می شود این دفعه راه برگشت را ببندید
ایران را تارک دنیا نکنید

ای مسئولین آگاه باشید که ما آبرو داریم

حواستان هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عراقی ها غرامت جنگ را هم باید بپردازند.......البته همراه با سودی که از ان بدست امده....
پاسخ الجزائر رو با پاسخ "سیب زمینی وار" ایران که به خاطر انزوای بین المللی مجبور است تن به هر ذلتی بدهد مقایسه کنید
ماکه انقدرخوبیم! همش مارومتهم میکنندچی بودپولیساریو!؟چ
بعدش هم ماالان نگاهمان به شرق هست وتااطلاع ثانوی بامغرب کاری نداریم!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی