بازدید 65067

تهران و باکو با هوشمندی به سوء تفاهمات پایان دادند

اختلافات و چالش‌های موجود میان همسایگان تنها در چارچوب مذاکرات و تعاملات طرفین و بدون اثرپذیری از بیگانگان قابل رفع و ضامن تامین منافع همسایگان و خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 26 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از نورنیوز، تهران و باکو با هوشمندی به سوء تفاهمات پایان دادندبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از نورنیوز؛ جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل حسن همجواری و احترام به حاکمیت همسایگانش تاکید داشته و در این چارچوب نیز برای توسعه مناسبات همه‌جانبه از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است.
نمود این رفتار را در اقدامات سازنده ایران در قبال اخیر میان ارمنستان و آذربایجان در مناطق اشغالی قره‌باغ می‌توان مشاهده کرد که در کنار تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات مذکور بر لزوم بازگشت اراضی اشغالی به آذربایجان تاکید کرد.
این رویکرد که جوهره آن مسالمت‌جویی و تاکید بر مشترکات است در حالی از سوی کشورمان دنبال می‌شود که در برخی مقاطع به دلیل سوء تفاهمات ایجاد شده در اثر شیطنت بدخواهان و مخالفان ایجاد ثبات در منطقه با پاسخ‌هایی نه چندان شایسته از سوی همسایگان مواجه می‌شود.
رفتار‌های هفته‌های اخیر مقامات جمهوری آذربایجان در قبال ایران که با ادبیاتی غیر اصولی و اتهام‌زنی‌های غیر منطقی همراه بوده نمونه‌ای از این رفتارهاست که متاسفانه مورد سوء استفاده بحران‌سازان در منطقه و ناراضیان روابط مسالمت‌آمیز همسایگان قرار گرفت.
آنچه در این میان قابل توجه است اینکه؛ تهران و باکو به دلایل متعدد از جمله قرابت‌های فرهنگی، دینی و تعاملات سیاسی و اقتصادی که از گذشته تا به امروز داشته‌اند، نیازمند تلاش‌های مجدانه برای رفع سوء تفاهمات و بازگشت به نقطه مطلوب برای توسعه مناسبات هستند.
در این میان هوشمندی دو طرف و گام‌های قابل توجهی که مشترکا برای کاهش این تنش‌ها برداشته شد، شرایط مناسب برای بازگشت آرامش به روابط گرم و دیرینه دو کشور را فراهم کرد.
ابلاغیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران که برای دومین بار طی یک‌ماه اخیر با محتوای مشابه صادر شد و در آن به لزوم توجه دقیق شرکت‌های حمل‌ونقل نسبت به تغییر مرز‌های جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بعد از جنگ اخیر و ضرورت رعایت دقیق قوانین و حساسیت کشور‌ها در شرایط جدید تاکید شد در کنار اقدام سریع دولت آذربایجان در خصوص آزادی دو راننده ایرانی بی‌گناه و بی‌اطلاع از شرایط منطقه، گام‌های مهمی بود که در جهت بهبود شرایط و رفع سوء تفاهمات برداشته شد.
در همین حال گفتگوی تلفنی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان با «جیحون بایرامف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و تاکید طرفین بر عبور از وضعیت موجود به عنوان اقدامی مکمل در سرعت گرفتن رفع دلخوری‌های هفته‌های اخیر بسیار تعیین کننده بود.
وزیر خارجه ایران پس از گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه آذربایجان در صفحه شخصی خود توضیح داد: «با همکارم آقای جیحون بایرامف در مورد نقشه‌راه رو به جلوی مناسبات همه‌جانبه، گفت‌وگویی صریح، صمیمی و سازنده داشتیم. روابط دو دولت و دو ملت در سایه احترام متقابل توسعه می‌یابد.»
مجموع این رفتار‌ها بیانگر اراده دو کشور برای خروج از مسیر سوء تفاهمات و رسیدن به نقطه مشترک و مطلوب برای توسعه مناسبات است.
آنچه در تحقق این رویکرد تعاملی مهم است، اراده برگزاری نشست‌ها و دیدار‌های دو جانبه و فراگیر و عبور از فضای انتقادی و اعتراضی و موضع‌گیری‌های غیر منطقی رسانه‌ای است که جز خشنودی تفرقه‌افکنان حاصلی به همراه نخواهد داشت.
بر این اساس؛ قطعا شفافیت جمهوری آذربایجان درباره مباحث مطرح در مورد حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی و آمریکا در این کشور علیه امنیت ملی ایران و منطقه مسئله‌ای مهم در بهبود مناسبات دو کشور خواهد بود.
به بیان دقیق‌تر؛ موضوع «لزوم توجه کشور‌های همسایه به حساسیت‌های راهبردی یکدیگر» و «تاثیر نپذیرفتن روابط دوجانبه از طرف‌های ثالث» جزو مهمترین اصول پذیرفته شده در عرف دیپلماتیک است که برای تثبیت ثبات و بقای مناسبات دوستانه گریزی از آن نیست.
بر این اساس؛ تنظیم روابط خارجی باید به گونه‌ای باشد که پای کشور‌های فرامنطقه‌ای با امیال سوء و ضد امنیتی به منطقه باز نشود، چرا که تجربه نشان داده در غیر این صورت نه تنها آرامش و ثبات حاصل نخواهد شد، بلکه همسایگان دچار اختلافات فرسایشی خواهند شد.
نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که کشور‌های همسایه در سایه روابط مناسب و بدون تنش می‌توانند نقش مکمل در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی و امنیتی نسبت به یکدیگر ایفا کنند و لذا منطق سیاست‌ورزی حکم می‌کند که از این ظرفیت استفاده شود.
حقیقت امر آن است که اختلافات و چالش‌های موجود میان همسایگان تنها در چارچوب مذاکرات و تعاملات طرفین و بدون اثرپذیری از بیگانگان قابل رفع است و می‌تواند ضمن تامین منافع همسایگان خنثی‌کننده توطئه‌ها و طرح‌های دشمنان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۶
کم آوزدن و جا زدن که اینقدر انشاء نویسی و آسمون ریسمون نداشت تابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
کدوم طرف کم آورد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
چه توافق یا مذاکره ای شد که همه چیز آروم شد . ظاهر قضیه که چیز دیگه ای را نشون میده
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
وقتی که جمهوری اسلامی به آذربایجان پیام میدهد که هوشیار باش بازیچه دست دیگران نشوید،در مقابل خودمان هم باید با ملایمت و تفکر و عقلانیت به این امر عمل کنیم ،که اتفاقا دولتمردان همین کار را کرد،و بهترین کار بود،
نه تیترتون درست نیست.باکوهوشمندی کرد تهران انفعال. برخی مسئولان سیاسی ونظامی که لفاظی های بسیارتند دربرابرامریکا وغرب دارند درمقابل دولت کشورکی که خودقبلاقطعه ای ازسرزمین ما بود نهایت انفعال رانشان دادند ونتیجه آن گستاخی هرچه بیشترحاکمان باکو خواهدشد.البته ازحدود20 سال قبل که حکام باکو با وارونه کردن تاریخ درحال فتنه سازیهای قومی درکشورمان هستند این انفعال وجودداشته ومعلوم میشود قدرتی که برخی ازمسئولان ازآن سخن میگویند فقط برای امریکا و....است.البته انهم درلفظ
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
دری وری گفتن و هارت و پورت امثال شما در فضای مجازی باعث اینهمه هزینه برای کشور میشه.اگه شماها دهنتون رو ببندین همه چی درست میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
مستر علی تو برو ساندیستو بخور خودتو قاطی بزرگترا نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
تو سیاست اونکسی برنده نهاییه که صبورتره کافیه کمی تاریخ بخونی هرکشوری که تصمیم بزرگیرو ناگهانی گرفت بازنده شد حتی آمریکا و کل کشورای اروپاییه همراهش حریف طالبان دمپایی به پا نشدن چون تصمیمشون از اول ناگهانیو عجولانه بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
در پاسخ علی:اگه ملت ساکت بشن اونوقت شما پانترکا خیلی پررو میشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
گل گفتی علی آقا.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
افکار فاشیستی امثال شماها باعث این همه هزینه و اتفاق و تفرقه در کشور میشود خدا لعنتتون کنه بلاخره یه مسله کوچیکی بود اونم حل شد چرا اضافه هارت و پورت می کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
دقیقا،جناب علی چه بخوای چه نخواهی حقیقت همینه،بشدت منفعلانه و ذلیلانه رفتار کردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
اختلافات کوچک نباید منجر به قطع روابط بشه ایران بقدر کافی دشمن داره همین کشور کوچک آذربایجان ارزش پولش چند برابر ایران رشد کرده اقتصادش پویا شده و با رفع اشغال سرزمینهای پهناوری در خاک خودش تولیدات کشاورزیشم زیاد خواهد شد صنعت نفت و گاز و توریسم اونم بسیار پیشرفت کرده
خیلی هوشمندن
انگار یکی اتیش بزنه یه جا رو بعد خودش خاموش کنه بعد تعریف هم بکنه از خودش که هوشمندانه خاموش کردم
جمع کنید این ادا اطوارا و شعارها رو
شما چیتون هوشمند بوده که این باشه
آخر هوشمندی بود پس چرا دو طرف لشکرکشی کردند بالاخره مسوولین بگن کدام طرف هوشمندی کرد و کوتاه آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
ما..مثل همیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
شما مثل اینکه دست به دعا بودی که جنگ بشه.
من ندیدم آذرباییجان از اتهام قاچاق مواد مخدر به ایران عذر بخواد و تبلیغات ضد ایرانی رو تموم کنه
منظورتون از سوء تفاهم چی بود
حرفی از مقامات باکو شنیده نشده هنوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
ارمنی ساکت
بت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
مشخص شد که باکو یک سری از واقعیت هارو که رو کرد اینا فیتیله رو کشیدن پایین
خخخخخخ مثل حذف روادید سفرهوایی به عراق که اولش با بوق و شیپور اعلام کردید که حذف شد ولی دیروز مجددا عراق این ویزا را لغو کرد و شما نیز گفتین فقط برای اربعین بوده ....
خخخخخخخخخخخ
یجور کم آوردن...
الهام علی اف هیچگاه به نفع ایران قدم بر نداشته ونخواهد برداشت ودنبال اجرای دوستانش از اسراییل است هر چند که سیاستمداران ایران ناپختگی کردند.به آن منطقه لشکر کشی کردند اونهم یک کشور ضعیف که زمانی از خاک ابا واجدادیمان هستند
شما که گفتی اسرائیل پایگاه دارد اسرائیل آمد پشت مرزهای ما چطور شد
پس قاجار هم هوشمند بودن ما نمیدونستیم! فرقش اینکه قاجار پاره تنمون رو داد به روسیه و ما با هوشمندی و ذکاوت و شجاعت مثال زدنی و البته با انقلابی گری و اسلامی گری، این بار پاره تنومن رو دو دستی دادیم اردوغان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
همون موقع اتفاقا قاجار دچار توهم شده بود و باکشوری که چندین برابر ایران بود و اسلحه مدرن داشت وارد جنگ شد و مدام شکست میخورد مقصر کسانی بودند که قاجارها رو تحریک میکردند برای جنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
هیچ وقت مال شما نبود قبل ترکمنچای هم انجا جوانشیرها حکومت می کردن منتهی مثلا متحد ایران بودند بعد از ترکمنچای متحد روسها شدند ولی حاکمان ان سرجاشون ماندند مثلا حاکم قره باغ ابراهیم خلیل خان جوانشیر به شرط پذیرفتن ارمنی های اواره از ایران توسط روسها به رسمیت شناخته شد
بی شک تقابل وحرفهای نسنجیده به زیان هردو کشور ومنطقه قفقاز هست در هر شرایط این دو کشور به روابط فی ما بین احتیاج دارند وخواهند داشت مشترکات فرهنگی ودینی وزبانی باید در جهت توسعه اقتصادی بکار گرفته شود کشورهای بیگانه برای حفظ منافع به ناحق خود در منطقه سعی دارند که با ایجاد تنش بین کشورهای مسلمان از آب گل آلود ماهی بگیرند وجود 650کیلومتر مرز مشترک بین ایران وآذربایجان وجود طرحهای مشترک آبی وسدها ودهها پروژه اقتصادی دیگر ومناطق آزاد وگمرکات اهمیت این دو کشور را در جهت توسعه پایدار صد چندان میکند لازم است بدون دخالت دررامور یکدیگر ودوری از تنش های سیاسی راه همکاری اقتصادی وترانزیتی موجود را که قناعت بخش نیست توسعه بدهند طبیعتا عناصری در هردو کشور سعی در برهم زدن روابط دوستانه وهمکاری این دو کشور را دارند در حالی که کشورهای اروپایی با ایجاد اتحاد وپول واحد وتسهیل عبور ومرور از مرزها ولغو ویزا راه را برای پیشرفت اقتصادی وسیاسی هموار کردهاند چرا کشورهای اسلامی با ایجاد چنین روابطی امکانات خود را بیشتر وبیشتر نکنند که هم اقتصادشان وهم مسائل سیاسی به شرایط مطلوب برسد از اینکه تنش موجود مرتفع شده جای خوشحالی که به زیان هردو کشور بود انشالله در آینده هردوکشور با نگاه ویژه به اهمیت روابط اقتصادی وسیاسی تمامی مسائل را با ایجاد کار گروهای مشترک راه را برای توسعه وافزایش تبادلات اقتصادی وتکمیل طرحهای نیمه کاره وراهها وراه آهن گسترش مناظق آزاد اقتصادی باز بکنندکه از هر لحاظ زمینه چنین همکاری ها بین این دو کشور مساعد وآماده است
نمیدونم ی عده از دوستان تبر هوشمندی رو توی چی می بینن!!بگید ما هم بدونیم رفقای تبر...تبر به دستها!اینو بدانید هوشمندی در مقابل توطئه ای که یک نفر نارون انجام میده و خودشو ملتشو در خطر و بازیچه و مضحکه ی منجلاب هیچ و پوچ میکنه اونی که آگاه داستان است و از ترفند ها و توطئه های دشمنانش بخوبی آگاه است با دیپلماسی و گفت گو اون خطر رو از منطقه ی ای که مال خودش است و دست برتر رو داره دور میکنه نه اینکه وارد جنگ بشه...یکم درست فکر کنید و بعد تایپ کنید..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
گل گفتی جواد آقا.
سرتون را مثل کبک کردید زیر برف !! امروز اردوغان کجا رفته بود ؟!!
بهتره بنویسید که ایران تسلیم باکو و ترکیه شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
در واقع تندروی های برخی برای ایجاد تنش با همسایگان مهار و مدیریت شد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
شما روزی تسلیم شدی که از کلمه آذربایجان ترس داشتی و بجاش هی باکو باکو گفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
اونوقت تو خوشحال میشی؟
شما چرا می سوزید
یعنی واقعن هر کشوری که پول ملت ایران البته به زورازطرف نظام حاکم دریافت میکند سریعن نمک میخوردونمکدان می شوند میخادفلسطین باشه یمن یاسوریه باشه یا آذربایجان به خدا اگه داستان میل داغ عقیل و حضرت علی راباورداریداینا حق الناس ملت عظیم مظلوم غیور دلاورشهیدپروروهمیشه در صحنه ایران اسلامی هست که بعدایشالله مرگتان باید جواب بدیدومطمیناملت از اینها نخواهند گذاشت
والسلام علی عبدالله الصالحین
پاسخ ها
سید حسین موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
تا وقتی که به مردم خودمون نرسیم و رفاه و آسایش رو برای دیگران بخواهیم وضع از این بدتر هم میشه . اردوغان و همسایه ها میدونن که داخل ایران چه خبره ما دیگه توان جنگیدن نداریم .نه پولش رو داریم نه آدمش رو نه دوستانی که به ما کمک کنن . پس چاره ای نیست باید با نگاه اشک آلود ببینیم امثال مثل اردوغان چه بر سر ما میارن . چهل ساله که دنیا رو به جلو رفته ولی ما اندر خم یک کوچه ایم .دوستی و تعامل با همه کشورها تنها راه برون رفت از این شرایط بحرانی هستش . دنیا دهکده جهانی شده .همه به هم محتاجیم .
متاسف برای طرز تفکر شما کامنتهارو خوندم و متاسف شدم واستون شما تفرقه میندازین خبر دارین ....
در شرایطی نیستیم درگیر با هر کشوری شویم .این متاسفانه سیاست مسعولین است که دنیا با ما دشمن شده
آذربایجان کشور دوست و قابل احترام است حس نژادپرستی داخلی باعث شده از کاه کوه ساخته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
متاسفانه برخی نگران همبستگی زبانی ترک های ایران با ترکیه و آذربایجان است و بهانه تراشی می کنند و الا کشورهای مسلمان میتوانند مشکلات میان خود را مدیریت و رفع کنند...
امام زمان پشت این کشوره والا این کشور بیشتر از 5 سال پیش شخم زده شده بود پس الکی هندوانه نزارین زیر بغلتون
باکو ترسید ای مگس با سیمرغ خودت درگیر نکن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
یذره دور ورت رو خوب نگاه کن. یا حرفای ایران درسته یا حرفای اذربایجان. اگه مال ما درسته پس حتما اذربایجان از ایران عذرخواهی کرده (که نکرده)
اگه حرفای اونادرسته که کلا مملکت رو گل بگیر
این ایران هست که این وسط خودزنی کرد.

وگرنه هم او ن جاده کلنگش دیوز زده شد. هم اسرائیل همچنان تو ادذبایجان پایگاه داره. هم شما نامه زدی که دیگه از خاک قره باغ عبور نکنیم.

خب. حالا کی ترسیده؟
کی راست گفته؟
ناشناس
| Germany |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
ولایت معاشی از کشور کفر!! کدوم عاغا زاده ای هستی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
این کارمندای البانی که منفی دادن یعنی فک میکنن در صورت جنگ بین ایران و اذربایجان نتیجه ای جز تشکیل استان اذربایجان شمالی داره
این انفعال سیاسیه باکو کامیونداران رامتوقف وبازداشت کرد اولاخواسته اش این بود بایستی برای استفاده ازخاکش مالیات بدن
ثانیا هدف اصلی این بود ارتباط زمینی ایران به اروپارا درکنترل خودش بگیره
ایران رامتهم به قاچاق موادمخدر کرد ازآذربایحان بزرگ حرف زد دفتر نمایندگی آقاراپلمپ گرد ایران را مجبور به نامه نگاری برای عدم عبور ازمسیر آذربایحان به ارمنستان کرد حضور صهیونیست ها درکشورش را جزتصمیم حاکمیت خوددانست بااردوغان درقره باغ ملاقات کرد و..... دوتا راننده را آزاد کرد که بدون پیگیری هم آزادمی شدن
به هر حال انقدر که سرتون به منافع شخصی تون گرمه هواستون به دور برتون نیست توجه داشته باشین که ملت توان پرداخت هزینه های اضافی نا کارآمدی شما ندارد.
بسیار موضع منفعل و حقیرانه ای ایران داشت منافع ما رو به راحتی ازش چشم پوشیدن کل قفقاز نه فقط اذربایجان جز خا ک ایران حیف شد فرصت تاریخی برای ضمیمه کردن اذربایجان این پاره وطن بود این چرندیات این مقاله مثل درس کلاس پرورشیه نه عرصه سیاست واقعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
فرصت تاریخی برای ضمیمه؟ تو یه ابلهی انوقت مجبور میشدی به افغانستان پناهنده شوی
کم آوردین جا زدین یه مانور برگزار کردین عوضش دو تا مانور انجام داد
متاسفانه ایران از وقتی با امریکا سرشاخ شد و از وقتی اقتصادش رو به سقوط رفت نتوانست قد اعلم کند ، متاسفانه با این سیاست خارجی ایران را ویران کردند و جنوب لبنان را آباد ....
حالا هرکشوری ک کوتاه آمد احسن ب سخاوتشون که باعث درگیری دو کشور مسلمان نشد قاجار خریت کرد که قردادبست کلی از کشورش گرفتن مسولان ما دیگه نباید از اون سوراخ دوبار گزیده بشن درس عبرت باشه اعتماد ب کشورهای دیگر نکنید
بعضی ها معلوم نیست به دنبال چه چیزهایی بودند و هستند اما برای ما در حال حاضر وحدت داشتن حرف اول و واجب تر از نان شب است که باهمدیگر داشته باشیم . درسته که حاکمیت نظام جمهوری اسلامی خطاهایی در برابر ما ملت ایران داشته و داره اما تفرقه بین ما ایرانیان فقط به نفع دشمنان قسم خورده ما ملت ایران است نه به نفع ما ملت و کشور بزرگز چون ایران زمین .
هرچقدرهم که الهام آدم نباشه وعوضی باشه که هست ولی طبق تعالیم دینی ما حسن همجواری وصبر وکوتاه آمدن در برابر همسایه واجب هست حسن الجوار یعمران الدیار ویزیدان فی الرزق یعنی همسایه داری وصبر براذیت همسایه شهرهاراآبادوروزی رازیادمیکند‌نمیشه که باهمه دعواکرد هرکی به فکر مصالح خودش ماباید مدارا کنیم وخودمون روقوی کنیم وبازیرکی پیش بریم نه جنگ ودعوا چون دعوا کشوروعقب میندازه
تابناک عزیز اخرش چی شد ؟؟ اونا به هدفشون رسیدند یا به حرف ما گوش دادند؟ دعوا سر چی بود و کی برد؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
آتش بیار معرکه
در روابط کشور ما که هیچ هوشمندی وجود ندارد و الا در این 43 سال آنقدر منزوی نمیشد باز هم دولت آذربایجان عاقل بوده
به هر حال رفع این سوئ تفاهم چه با هوشمندی ویا غیر هوشمندی زنگ هشداری بود برای حاکمیت کشور که از خواب خرگوشی بیدار شود وبه موقع اقدام دیپلماسی را انجام دهد زمان جنگ قره باغ روسیه وترکیه بدون حضور ایران توافقاتی را در پشت پرده انجام دادند واردوغان جای پای خود رو در بالای سر ما بازکرد تا به نفت خزر برسد وتازه متوجه حضور اسرائیل تومنطقه هم شدیم ، همه ی اینها از کوتاهی های دیپلماسی های بین المللی در دولتها هستیم متاسفانه دولتهایی که بر سرکار می آیند فقط تمام توانشان در سرکوب کردن جناه متقابل وبر طرف کردن شیطنتهای همدیگر است غافل از اوضاع منطقه ، ولی آنچه مسلم است دیگر علی اف اعتبارشو از دست داد واو باید بداند که اردوغان یک دلال هرزه بین المللی است که هر روز با یکی است ودیری نخواهد گذشت که باید علی اف تاوان سختی در خصوص عملکردش باید بدهدومثل معروف شاید ببخشیم ولی هرگز فراموش نخواهیم کرد چون ایران خدمت بسیار فراوان در سنوات گذشته به علی اف کرده بود که نامردی را به حد اعلا رساند ، باشد تا زمان ادب کند
آهان
باشه...
کجا تمام شد سایت ها وتلویزیون ورسانه های اذربایجان هر روز دارن علیه ایران خط ونشان میکشن باید یه درس درست وحسابی به الهام جون می داد ایران البته مردم اذربایجان برای ما عزیز ومورد احترام هست
دوستان الان اوضاع اقتصادی ایران خوب نیس به زمانش جواب این عردوغان و الهام خانم رو میدیم
یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان
انقدرکه شماوضیعت منطقه روبخطر انداختید هیج کشوری منافع مردم وخودش رابه خطر ننداخته
در سیاست قرار نیست یک رییس جمهور برای کشور دیکه قدم مثبت برداره همه به فکر منافع خودشون هستند و این طبیعی هست. در جواب دوستی که گفته بود علی اف هیچ وقت به نفع ایران حرکت نکرده واقعا عمق فاجعه را نشون میده کسی که در باره سیاست چیزی نمیدونه از روی کینه میاد نظر میده
مثل زمان قاجارضعفیم...
عاقلانه ترین کار بهبودوگسترش روابط بین دوکشوراست.
یک عده ه نژادپرست داخلی خیلی امیدواربودند تاروابط بین دوکشورکه ازلحاظ فرهنگی ومذهبی بسیار بهم نزدیک هستند، بطرف تیرگی وخصومت پیش برود
یاشاسین قارداشلیخ
‌حکومت اذربایجان امتداد جمهوری سوسیالیستی اذربایجان شوروی است و مصادر حکومت همان کادرهای حزب کمونیست و اعضای KGB و اخلافشان می باشند . البته این حکومتیان پس از فروپاشی شوروی و مشاهده موج تمایلات مردمی برای پیوستن به مام وطن ایران ، ابتدا باتظاهر با دولت ایران از دریچه برادری و اشتراکات داشتن و نزدیکی در امدند تا التهاب را ارام کنند. اما در عمل به ارامی و به روش های مختلف به سرکوب قومی و زبانی و مذهبی و تضعیف اداب و سنن ایرانی و ترویج فرهنگ غربی و حتی تقویت دیدگاه های پان ترکی پرداختند که البته روسیه هم نه تنها با این فرایند موافق بود بلکه خود در زمان حکومت تزاری و در دوران کمونیستی همین روند را اعمال میکرد تا از تصرفاتش هویت زدایی کند . اما دولت ایران بدلیل تمرکز تام به امریکا از این جهت غافل ماند و علیرغم هشدارهایی که بسیاری هوشیاران میدادند انرا کم اهمیت تلقی کرد . حال که رقبا به تصور داشتن اهرم های کافی شمشیر را از رو بسته اند بهتر است حاکمان ایران انچه را که باید از ابتدا انجام میدادند اکنون و با قوت بکار بگیرند .و در این راستا یکی، راه اندازی انواع کانالهای اذری زبان و دیگر اقلیتها وتبلیغ گسترده اداب و رسوم ایرانی و تاریخ واقعی سرزمین اران و تجاوزات وجنایات و سرکوب های حکومت تزاری و شوروی و حکومت بعدی و نیز تبلیغ ارزش ها و اداب مذهبی محدود شده و .... میباشد .دیگری اتخاذ سیاست های جدی و متقابل و پرهیز از مماشات و سهل گیری و تعیین خطوط مشخص در روابط است . ضمنا لازم است رفتار وگفتار سیاسی گونه ای تنظیم شود که روسیه هم بداند نگرش زمان شوروی به قفقاز باید تغییر کند .
واگذاری امتیاز نفت و گاز اذربایجان به شرکت های غربی بالاخص انگلیس توسط باند چپاولگر حاکم بر باکو و خوش خدمتی اخوانی های نوکر فراماسونری حاکم بر ترکیه و تمایل ناتو برای همسایگی در دریای خزر و نگرانی روسیه از ان و دیگر منازعات و تضاد منافع لازم میدارد ایران بانگاه ویژه ای به قفقاز وحکومت باکو بنگرد و نقشه استراتژیکی کوتاه و میان و بلند مدت انرا ترسیم نماید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
این همه روده درازی ولی چرت و پرت
من یک چیزی متوجه شدم اینه کل رسانه و فضای مجازی فقط علیه چند کشور مخصوصا کشورهای عربی همیشه حالت تهاجمی دارند حتی اگر آنها کاری نکنند برای بقیه همیشه عقب نشینی ههه
آره جیز مهمی نبوده فقط کم آوردیم اون هارت وپورتهایاولیه هم همش بلوف بود با دیپلماسی فله ای دولت انقلابی اسراییل هم جمع کرد وار ترس آذربایجان رو ترک کرد ....
بله واقعا. روابط خوب داشتن با همسایگان به نفع همه است ولی ای کاش این ادبیات محترمانه فقط برای ترکیه و آذربایجان نبود و برای بقیه همسایگان ما هم بود که این سخنان باورپذیرتر باشد.
۴۴ سال هرساله کنفرانس تقریب مذاهب ووحدت اسلامی بین کشورهای مسلمان را درتهران با تحمیل هزینه های گزاف بر ملت بدلیل استفلده ازبودجه دولتی برگزار می شود چه چیزی جز تفرق وجنگ وخون ریزی دربین کشورهای مسلمان ایجادشده است بیشترین جتگ های مذهبی وفرقه ای نیز در کشورهای حوزه خلیج فازس ودریای عمان ودیگر همسایگان ایران رخ میدهد که بسیاری لزآنها درگذشته بخشی ازایران بوده اند این نشان از عدم موفقیت کنفرانس های تقریب مداهب و وحدت کشورهای مسلمان است
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی