بازدید 15228
کدخدایی:

بررسی‌صلاحیت‌ها تنها ۴‌درصد برمشارکت‌تاثیرگذار‌است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فرایند بررسی صلاحیت‌ها تنها ۴ درصد بر میزان تمایل به مشارکت در انتخابات تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱ 02 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی امروز در برنامه‌ای از سلسله نشست‌های تحلیلی گفتمان «رَه‌بر» در خصوص تحلیل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در موضوع انتخابات اظهار کرد: این صحبت‌ها برداشت‌های من است و ارتباطی به تفسیر رسمی ندارد، اما تلاش می‌کنم برداشت صحیحی از موضوع داشته باشم. مقام معظم رهبری مانند همیشه که در مقاطع حساس مباحث کلان نظام را با مردم در میان می‌گذارد و توصیه‌های موثری دارد، هفته گذشته نیز به مناسبت سال‌روز تشکیل مجلس شورای اسلامی مطالبی را بیان کرد که بخش مهمی از آن به مجلس و عملکرد آن و همچنین اصلاحاتی که باید در رویه‌های مجلس به عمل آید، مربوط بود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از سخنان ایشان نیز مربوط به جایگاه شورای نگهبان و انتخابات بود. برای تحلیل فرمایشات آن مقام لازم است نکاتی در خصوص جایگاه نهاد‌های عالی نظام اسلامی بدانیم. قانون اساسی جمهوری اسلامی متن بسیار موثری بود که نقشه راه آینده کشور را تبیین کرد و ساختارها، روش‌ها و همچنین پیش از هر چیز مبانی فکری آن را تعریف و تبیین کرده است.

کدخدایی با بیان اینکه با عنایت به تجربه کشور در گذشته، خصوصا بعد از مشروطه و تحولات دوره رضاخانی و فرزند وی و همچنین با عنایت به آموزه‌های دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین شد، گفت: در این قانون مطالب گوناگونی تعریف شده است. نکته برجسته این قانون جایگاه نهاد‌های عالی نظام جمهوری اسلامی است. قانون اساسی کشور ما یک قانون مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است. اصل دوم این قانون به صراحت این اصول و قواعد را تبیین می‌کند و راه رسیدن به آن را نیز نشان می‌دهد. همچنین در قانون اساسی چند نهاد تعریف شده که مشابهت‌هایی از نظر شکلی با سایر نظام‌های سیاسی دارد، ولی این نهاد‌ها از جهت محتوا یا ساختار با نمونه‌های مشابه در سایر نظام‌های حاکمیتی تفاوت‌هایی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: نخستین مورد نهاد ولایت فقیه است که با استفاده از آموزه‌های اسلامی و نظریه ولایت فقیه که امام آن را پردازش کرد، شکل گرفت. گاهی به اشتباه این نهاد با برخی از نهاد‌های دیگر در سایر نظام‌های سیاسی مقایسه می‌شود که به نظر من خیلی این تشبیه دقیق نیست.

کدخدایی افزود: همچنین نهادی مانند شورای نگهبان که ممکن است از نظر ساختاری در برخی نظام‌های سیاسی نمونه مشابه آن وجود داشته باشد، در قانون اساسی کشور ما با ویژگی‌های خاص خود شکل گرفته است. آموزه‌های دینی در تعریف این نهاد، موثر بود و در برخی جهات تجربه‌های برخی کشور‌ها و تجربه‌های دوران مشروطه نیز به شکل‌گیری آن کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در قانون اساسی به عنوان پاسدار دین و احکام اسلامی معرفی شده و از این جهت یک نهادی است که باید نگاهی ویژه به آن داشت، تصریح کرد: بسیاری از قوانین اساسی نسبت به آموزه‌های دینی، خود را سکولار معرفی می‌کند، اما در قانون اساسی ما تصریح می‌شود که کلیه احکام و مقررات باید مرتبط با قواعد اسلامی باشد و راه آن نیز مشخص است. این موضوع براساس قانون یک امر الزامی است.

کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد عالی که پاسدار اسلامیت نظام و قانون اساسی است، جایگاه عالی و رفیعی دارد، عنوان کرد: این جایگاه نه در سال‌های اخیر که از همان ابتدا نیز برای این نهاد تعریف شده بود و چنین موضوعی در فرمایشات حضرت امام نیز دیده می‌شد. حمایت‌هایی که ایشان از شورا داشت و نهیب‌هایی که بعضا در واکنش به هجمه‌هایی که علیه شورای نگهبان صورت می‌گرفت، حاکی از اهمیت این نهاد است. بعد از حضرت امام نیز این مسیر از سوی مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه و اهمیت این شورا بیان کرد: بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که در بیانات ایشان همیشه حمایت از این شورا و اهداف آن چه در جلسات رسمی و چه در نشست‌های غیر رسمی وجود داشته و دارد. یکی از نکات مهمی که رهبری و حضرت امام همیشه مد نظر و در فرمایشات خویش به آن اشاره داشته‌اند، حمایت از شورا در مقابل هجمه‌هاست. در جایی که دشمنان در صدد هجمه به نهاد‌های موثر نظام هستند، چون از عملکرد آن نارضایتی دارند و برخی دوستان ناآگاه نیز از مساله حمایت می‌کنند، حضرت امام و رهبری اعتراض خود را ابراز کرده و اعلام موضع داشته‌اند.

کدخدایی با ارائه یک دسته‌بندی از فرمایشات رهبری در سال‌های اخیر که مربوط به شورای نگهبان است، اظهار کرد: یکی از نکاتی که ایشان در صحبت‌های خود داشته‌اند، این بود که شورای نگهبان مانع انحراف نظام اسلامی از مسیر آموزه‌های اسلامی خود است؛ لذا تاکید دارد حراست از نظام اسلامی وظیفه این شوراست و باید به همین جهت حرمت این شورا حفظ شود. در واقع نباید این فشار‌ها منجر به از بین رفتن حرمت شورای نگهبان شود.

وی اضافه کرد: دومین نکته‌ای که ایشان به آن اشاره داشته‌اند، این است که شورای نگهبان به عنوان یک هیات امین مردم و نظام اسلامی فعالیت می‌کند و می‌تواند تضمین کننده راه درست نظام باشد. مقام معظم رهبری به حوادث بعد از مشروطه و روی کار آمدن نظام رضاخانی نیز اشاره‌ای داشتند و تاکید کردند همه آن انتظاراتی که بعد از انقلاب مشروطه وجود داشت و شکل گیری آزادی‌های نظام اسلامی که می‌توانست به جامعه تنفس دهد، با حکومت رضاخانی از بین رفت. در واقع شورای نگهبان به عنوان امین مردم و نظام می‌تواند تضمین کننده اسلامیت جمهوری اسلامی نیز باشد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در حوزه انتخابات نیز رهبری اشاره دارند که افراد باید با سلایق گوناگون حضور داشته باشند و شورای نگهبان نیز باید به گونه‌ای عمل کند که اعتماد مردم بیشتر جلب شود و در واقع مظهر این اعتماد باشد. در مجموع منظومه فکری مقام معظم رهبری در خصوص شورای نگهبان عبارت است از حفظ جایگاه این شورا به عنوان نهاد عالی پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام، حمایت از عملکرد این شورا در صحنه‌های گوناگون و نهایتا اینکه مخالفت با این شورا امری غیرقابل قبول است. در واقع یک نظام سیاسی باید بتواند در مسیر تعیین شده حرکت کند و اگر قرار باشد هر روز به نهاد‌های آن هجمه شود، طبیعتا نظام نمی‌تواند به پیش رود.

کدخدایی با اشاره به اینکه برخی از ساختار‌هایی که در قوانین اساسی کشور‌های مختلف شکل گرفته، معمولا به راحتی کنار گذاشته نمی‌شود، گفت: یعنی ارزش و اعتبار این نهاد‌ها همچنان باید دست نخورده باقی بماند تا نظام خود را در مسیر صحیح مدنظر خویش پیش برد. به عنوان نمونه در آمریکا در مورد انتخابات اختلاف نظر ممکن است وجود داشته باشد؛ در این شرایط دیوان عالی کشور به مسائل ورود می‌کند. این اقدام به این دلیل است که روش‌ها به زودی و راحتی تغییری نپذیرد. در بنیان‌های قانون اساسی ما نیز این موضوع بیان شده که این قانون باید یک چنین ویژگی داشته باشد تا به راحتی نهاد‌ها و ساختار‌ها تغییر مسیر ندهد، چراکه به ضرر استحکام یک نظام سیاسی است.

وی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در سالروز تشکیل مجلس اظهار کرد: سخنان ایشان چند محور اساسی داشت که بخشی از آن در سال‌های گذشته نیز دیده شده بود. رهبری در بخشی از فرمایشات خود مخالفت با شورا را امری نادرست دانسته و تاکید می‌کند که هجمه‌ها نباید به سمت انتقام گیری از این نهاد پیش رود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: محور دیگری که ایشان آن را مطرح فرمود و حمایت از شورای نگهبان را در خود داشت موضوع مربوط به صلاحیت‌ها و تفاوت‌های احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری با سایر انتخابات بود. بر این اساس احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و حتی خبرگان رهبری با انتخابات ریاست جمهوری یک تفاوت اساسی دارد.

وی اضافه کرد:، اما قانون در انتخابات مجلس تعیین کرده صلاحیت افراد احراز یا رد می‌شود. به همین خاطر در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مراحل رسیدگی به شکایت کسانی که صلاحیت‌شان رد شده، وجود دارد. در قانون ریاست جمهوری چنین موضوعی وجود ندارد و مقام مظعم رهبری نیز به درستی این مساله را در سخنرانی اخیر خود تبیین فرمود.

کدخدایی تاکید کرد: در واقع شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری افراد دارای صلاحیت را تشخیص می‌دهد. در مواردی که صلاحیت کسی احراز نشده، هیچگونه اظهار نظری از سوی شورای نگهبان دیده نمی‌شود. اینجاست که رهبری می‌فرماید آن‌هایی که صلاحیت شان احراز نشده، این موضوع به مفهوم بی صلاحیتی‌شان نیست. معنای عدم احراز صلاحیت این است که شورای نگهبان نتوانسته صلاحیت یک فرد را تشخیص بدهد؛ نه اینکه شورا تشخیص داده که شخصی صلاحیت ندارد. در واقع در چنین شرایطی قانون حکمی ندارد و نسبت به عدم احراز صلاحیت‌ها سکوت می‌کند. موضوع رد صلاحیت از جهت حقوقی و حتی فقهی برای نامزد‌های ریاست جمهوری تعریف نشده است. این مساله در فرمایشات ایشان به خوبی تبیین شد و باید سرمشق رسانه‌ها و افراد در موضع گیری‌های‌شان باشد.

فرایند بررسی صلاحیت‌ها تنها ۴ درصد بر میزان تمایل به مشارکت در انتخابات تاثیر می‌گذارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان همیشه نهادی محل اعتراض است، عنوان کرد: پیام‌های زیادی له یا علیه افراد به دست ما می‌رسد که البته برخی مطالب اعتراضی ممکن است صحیح باشد که باید به آن توجه کرد. رهبری اشاره داشتند که این اعتراض‌ها همیشه یک شکل نیست. در حقیقت گاهی عده‌ای از سر دلسوزی در خصوص میزان مشارکت چنین اعتراضاتی را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: با این حال باید توجه داشت گزارش‌های رسمی در همین انتخابات مجلس یازدهم میزان تاثیر بررسی صلاحیت‌ها در افزایش یا کاهش مشارکت مردم را حدود ۴ درصد اعلام کرده بود، اما فراتر از ۵۰ درصد تمایل به مشارکت یا عدم آن مربوط به مسائل معیشتی، ناکارآمدی‌ها و... بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: رهبری به این هم اشاره دارند که برخی اعتراض‌ها به روند احراز صلاحیت‌ها ناشی از این است که عده‌ای به یک نامزد علاقه دارند یا تصور می‌کنند اگر فلان فرد در جایگاه ریاست جمهوری باشد، کشور بهتر اداره می‌شود. در مجموع می‌توان گفت این مسائل اختلاف سلیقه‌هایی است که اکثر اعتراض‌ها در چارچوب آن رخ می‌دهد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: رهبری در خصوص عوامل موثر بر مشارکت‌ها، عامل اصلی را کارآمدی و توانایی حل مشکلات می‌داند؛ یعنی امروز ملاک مردم این نیست که نامزد تایید شده مربوط به کدام جناح و قبیله باشد. موضوع مهم برای مردم مدیریت صحیح کشور است که نظرسنجی‌ها نیز چنین مساله‌ای را تایید می‌کند. چند هفته پیش مقام معظم رهبری در همین خصوص سخنانی داشتند و اشاره فرمودند که نامزد‌ها وعده‌های غیرقابل اجرا به مردم ندهند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ایشان اشاره می‌کند برخی ملاک انتخاب را مسائل مربوط به فضای مجازی یا سیاست خارجی قرار می‌دهند که البته چنین موضوعی صحیح نیست. مساله اصلی مردم معیشت است. مردم به بررسی افرادی که شعار می‌دهند، اما به شعار‌های خود عمل نمی‌کنند، می‌پردازند و اگر کسی نتواند به شعار‌های خود عمل کند، چنین موضوعی بدبینی شهروندان را در پی خواهد داشت.

اگر از اختیارات ریاست جمهوری به خوبی استفاده شود، نیازی به توسعه اختیارات نخواهد بود

کدخدایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره میزان اختیارات رئیس جمهور گفت: اختیارات رییس جمهور بسیار موسع است و وی مقامی مبسوط‌الید بوده چرا که قانون اساسی اختیارات خوبی به او اعطا کرده است. اگر از این اختیارات به خوبی استفاده شود، نیازی به توسعه اختیارات نخواهد بود؛ به دلیل اینکه گاهی افراد بدون برنامه پا به میدان می‌گذارند، هنگامی که وارد میدان می‌شوند، نمی‌توانند در عمل مشکلات را مدیریت کنند و ناچار از این هستند که دنبال اختیار خاصی باشند؛ این در حالی است که قانون اساسی رئیس جمهور را دومین مقام عالی کشور می‌داند.

وی در خصوص به اینکه در قانون اساسی انتخابات به عنوان ابزار و روشی است که نمایندگان مردم می‌توانند با استفاده از آن مسیر تصدی جایگاه‌ها و مقامات را طی کنند، گفت: به دلیل اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است، لازم است در فضای انتخاباتی نیز آموزه‌های اسلامی را رعایت کنیم. متاسفانه به دلیل شباهت ظاهری برخی ساختار‌های کشور ما با نظام‌های سیاسی دیگر، گاهی فراموش می‌کنیم که ساختار‌های کشور ما باید مبتنی بر مبانی اسلامی باشد. وقتی از پارلمان یا مجلس جمهوری اسلامی سخن می‌گوییم، باید مبانی دینی را در آن لحاظ کنیم. نباید فراموش کرد که ممکن است شکل یک نهاد کشور ما با نهادی در یک کشور دیگر مشابه باشد، اما نباید هم مانند آن نهاد خارجی عمل کرد.

برخی تصور می‌کنند در دوران انتخابات افترا و تهمت حلال شده است

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در همین حوزه، رهبری می‌فرماید از نسبت دادن اتهامات به دیگران باید پرهیز شود، تصریح کرد: این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و برخی تصور می‌کنند حرمت افترا و تهمت در ایام انتخابات تبدیل به حلال شده و می‌توان آن را انجام داد. رهبری تاکید دارند که از چنین رفتار‌هایی پرهیز شود. نباید اینگونه باشد که میدان انتخابات را به هر قیمتی بتوان به دست آورد. این مساله نمونه‌ای از تفاوت و تفکیک نظام ما در حوزه برگزاری انتخابات با سایر نظام هاست.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از بیان شعار‌های غیرواقع بینانه موضوع دیگری است که رهبری به آن اشاره داشتند. اگر کسی منابع کشور و توان و ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم را بداند، وعده فریبنده و غیر واقع بینانه به شهروندان نخواهد داد. من همیشه به نامزد‌ها و نمایندگان مجلس توصیه کرده‌ام که طی ۴ سال تصدی پست نمایندگی، یک یا دو مساله کلان را حل کنند. اگر کسی بگوید در ۴ سال تمام مشکلات را می‌تواند گره گشایی کند، موضوعی غیرواقع بینانه را بیان کرده است.

کدخدایی ادامه داد: موضوع دیگری که طی دو دهه گذشته در انتخابات رایج شده، مساله هنجارشکنی هاست. مثلا فردی وارد انتخابات شده و بر اساس فضای جامعه به برخی افراد و نهاد‌ها و یا خطوط قرمز نظام برای کسب رای بیشتر هجمه‌هایی وارد می‌کند. اگر این هجمه‌ها واقعیت نداشته باشد، چنین رفتاری حاکی از نبود صداقت آن نامزد است. در واقع این یک هنجار شکنی از سوی آن نامزد بوده و راهی است که دشمن می‌تواند از طریق آن نفوذ کند؛ لذا رهبری تاکید می‌کند که کاندیدا‌های ریاست جمهوری خطوط قرمز را نشکنند چراکه جمهوری اسلامی با همین بنیه توانسته طی این سال‌ها پیش رود.

مبلغان عدم مشارکت در انتخابات دلسوز نظام نیستند

وی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در مبارزات انتخاباتی عنوان کرد: نامزد‌ها نمی‌توانند در انتخابات هر مطلب کذبی را نسبت به افراد بیان کنند. مساله دیگر مشارکت و حضور مردم در انتخابات است. حضور مردم پای صندوق رای و مشارکت ایشان برای همه نظام‌های سیاسی مهم است. این مساله در مورد جمهوری اسلامی نیز صادق بوده و اصولا نظامی که امام آن را شکل داد، با اتکا به همین مردم بود. در طول این سال‌ها حوادث مختلف مربوط به انقلاب، همه با کمک مردم حل شده، چون مردم نظام را متعلق به خود می‌دانستند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: حال در این میان اگر عده‌ای برای عدم مشارکت تبلیغ کنند، براساس فرمایش رهبری چنین کسانی دلسوز نظام نیستند. اگر صلاحیت کسی تایید نشود، نباید از ناراحتی خود وسیله‌ای برای تبلیغ عدم مشارکت در انتخابات بسازد. چنین موضوعی گناهی نابخشودنی است. این امری است که هر مدعی علاقه به نظام، نمی‌تواند آن را تحمل کند. انتخابات متعلق به ۸۰ میلیون جمعیت و شهدایی است که با استقامت آنان این نظام سر پا مانده است. به بهانه هر ناراحتی از نهاد‌های نظام مردم را نباید از حضور در صندوق ناامید کرد. مهم‌ترین سلاح ما نیز همین حضور مردم است.

کدخدایی گفت: اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایطی ذکر کرده مانند رجال مذهبی، سیاسی یا مدیر و مدبر بودن که همه این‌ها شرایط کیفی است. حال اینکه چرا قانون اساسی از این عناوین فراتر نرفته، به نظر می‌رسد در ابتدای انقلاب وجود چنین ویژگی‌هایی در افراد امری بدیهی بوده و مدیریت سیاسی یک فرد در جامعه ظهور و بروز داشته است.

وی با بیان اینکه طی ۴۲ سال گذشته در همه عرصه‌های انتخابات ریاست جمهوری، در همان ابتدای انقلاب، همه نامزد‌ها بروز و ظهور سیاسی داشتند، اظهار کرد: هنگامی که آن زمان نامزد‌ها در انتخابات ثبت نام می‌کردند، مدیر و مدبر بودن از سوابق آنان ولو کوتاه بر می‌آمد. بار‌ها مجلس در صدد اصلاح این موضوع برآمده، اما شورای نگهبان تاکید دارد که این تشخیص باید بر عهده این نهاد باشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در شورای نگهبان یکایک موضوعات مربوط به نامزد‌ها در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سوابق افراد بررسی می‌شود. گاهی ممکن است اعضای شورا با مدیر بودن یا رجل سیاسی و مذهبی بودن یک نامزد آشنا باشند. در سال ۹۵ شورای نگهبان این مساله را در قالب یک تفسیر به عنوان یک مصوبه داخلی برای تعریف رجل سیاسی تصویب کرد. بر این اساس رجل سیاسی باید کسی باشد که در حوزه سیاسی یا مذهبی بروز و ظهوری داشته و خدماتی ارائه داده است. بعد از اینکه سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این مصوبه اصلاح گردید و امروز ملاک کار ماست. نهایتا باید در شورای نگهبان همه این موضوعات رای گیری شود. حتی ممکن است در مورد یک فرد چندین ساعت بحث و گفتگو صورت گیرد.

اگر بخواهیم پاسخگوی همه هجمه‌ها باشیم باید کار اصلی‌مان را تعطیل کنیم

کدخدایی در خصوص شبهات و هجمه‌ها به شورای نگهبان بیان کرد: اگر شورا بخواهد به همه هجمه‌ها و شبهات پاسخ دهد، امکان چنین چیزی وجود ندارد، چون برخی از این ابهامات و هجمه‌ها هیچ مبنایی ندارد. البته زمانی که شبهه یا ابهامی جدی در مورد عملکرد شورا وجود دارد، پاسخگوی آن خواهیم بود و مسائل را تبیین می‌کنیم. از دیگر سو هجمه‌ها به قدری زیاد است که اگر بخواهیم به همه آن جوابگو باشیم، باید کار اصلی خود را تعطیل کنیم، اما آن دسته از مسائل را که مهم و اساسی است پاسخ خواهیم داد. البته در گذشته نیز پاسخ برخی شبهات داده شده، اما در مجموع قبول داریم که باید در این حوزه کار بیشتری صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری موضوعی به نام «رد صلاحیت» وجود ندارد، گفت: به همین دلیل دلایلی برای عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها نیز وجود ندارد که بخواهیم آن را به کسی که صلاحیتش احراز نشده، اعلام کنیم. البته در همین دوره با چندین نامزد گفتگو شده و مسائل به آنان توضیح داده شده است. با این حال اگر ابهامی در پرونده کسی باشد، او را دعوت می‌کنیم. فرایند تایید صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس نیست که دلایل عدم احراز صلاحیت به افراد اعلام شود. البته اگر کسی مایل به دریافت توضیحات باشد، آن را به وی اعلام خواهیم کرد. مثلا همین هفته به سه نفر از دوستان ثبت نام کننده برخی موضوعات توضیح و اعلام شد. حتی از چند نفر پیش از اینکه اعلام نظر قطعی از سوی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت آنان صورت گیرد، دعوت و سوالاتی در خصوص ابهامات برخی از اعضا شورا از آنان شد و سپس رای گیری در مورد صلاحیت شان صورت گرفت.

وی درباره علل تعدد رد یا تایید شدن صلاحیت برخی از نامزد‌ها در دوره‌های مختلف انتخاباتی گفت: این موضوع در انتخابات مختلف دیده می‌شود که صلاحیت کسی در جایی تایید و در جایی رد می‌شود. البته تعداد این موارد خیلی اندک است. به عنوان نمونه فردی در انتخابات مجلس ورود کرده، اما پس از بررسی‌ها صلاحیت وی تایید نشده است، اما پس از اینکه فرد مزبور مدارکی آورده که خود را از اتهام و شبهه بری کرده است، آقایان این موضوع را پذیرفته اند و در یک انتخابات دیگر صلاحیت آن فرد تایید می‌شود. این مساله در انتخابات مجلس نیز اتفاق افتاده است. نمونه ساده آن این است که مثلا یک نفر باید در انتخابات مجلس در یک تاریخ مشخصی ازمقام خود استعفا می‌داده که آن زمان چنین نکرده بود و به همین دلیل صلاحیت وی رد شده است.

کدخدایی افزود: در دور بعد استعفای وی در زمان مقرر قانونی صورت گرفته و به همین جهت صلاحیت وی تایید می‌شود. اینطور نیست که حتما کسی مشکلات اخلاقی یا مالی داشته باشد که صلاحیتش رد گردد. همچنین ممکن است مدرک تحصیلی نامزدی معتبر نبوده، ولی در دور بعد مدرک معتبری ارائه کرده است؛ بنابراین این مثال‌ها نشان می‌دهد که موضوع مزبور از یک منطق پیروی می‌کند. در کنار این موضوع باید اشاره داشت گاهی صلاحیت یک نامزد در شورا مورد تایید قرار نمی‌گیرد، اما برخی از اعضا که صلاحیت وی را اجراز نکرده اند، با توضیحاتی که از وی در انتخابات بعدی می‌شوند قانع شده و به این ترتیب صلاحیت آن شخص تایید می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها