به گزارش خبرنگار تابناک از کرمان، در هفتهها و ماههای اخیر، موضوع کدینگ کارتهای سوخت و ناهماهنگی در سیستم جایگاههای سوخت در شهر کرمان، نارضایتی و گلایههای گستردهای را در میان شهروندان به همراه داشته است. شهروندان با حضور در صفهای طولانی پمپبنزینها، ساعتهای متمادی را در انتظار دریافت خدمات سوختگیری سپری میکنند، بدون آنکه پاسخ مشخص یا راهکاری کارآمد از سوی مسئولان ارائه شود.
از سوی دیگر، تعداد جایگاههایی که کارتهای سوخت در آنها تعریف شدهاند، به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد. این مسئله باعث شده مردم مستأصل شوند و برای سوختگیری مجبور به مراجعه مکرر یا انتظار طولانی در صفها باشند.
برخی مردم از نبود اطلاعرسانی کافی و پیچیدگی فرآیند اصلاح کدینگ کارتها گلایه دارند. آنها خواستار تسریع در حل مشکلات فنی و گسترش تعداد جایگاههای تعریفشده برای کارت سوخت هستند تا زندگی روزمرهشان مختل نشود.
کدینگ کارت سوخت چیست؟
کدینگ کارتهای سوخت به معنای تعریف یک کد اختصاصی برای هر کارت سوخت است. این کد، اطلاعات کارت سوخت و مالک آن را بهطور دقیق با سامانههای وزارت نفت و سامانه سوخت کشور مرتبط میکند.
هدف از کدینگ، ایجاد شفافیت، مدیریت بهینه سوخت، و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی است. در واقع، کدینگ باعث میشود هر کارت سوخت تنها برای همان خودرو و مالک تعریفشده معتبر باشد و سوختگیری بدون کارت یا با کارت دیگران عملاً ناممکن شود.
کدینگ کارتهای سوخت یکی از ابزارهایی است که دولتها برای مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق، و اختصاص سهمیه سوخت به خودروها بهکار میگیرند. اما سوال اینجاست که آیا این روش تنها راهحل موجود است و آیا موفقیتآمیز بوده؟
در چنین شرایطی این سوال پیش میآید که آیا تنها راه همین است؟ پاسخ منفی است. چراکه کدینگ کارت سوخت تنها راه جلوگیری از قاچاق سوخت نیست و کشورهای مختلف برای مقابله با قاچاق سوخت از روشهای ترکیبی استفاده میکنند، از جمله: نظارت ماهوارهای و GPS بر ناوگان حملونقل سوخت، کنترلهای میدانی و ایستهای بازرسی هوشمند، نظارت بر مصرف سوخت در صنایع و کشاورزی، افزایش قیمت سوخت در مناطق مرزی برای کاهش انگیزه قاچاق و ایجاد سامانههای شفاف و هوشمند برای ثبت و رصد تراکنشهای سوخت استفاده میکنند.
هرچند که ممکن است کدینگ کارتهای سوخت تا حدی قاچاق سوخت را کاهش دهد، اما مشکلات فنی و نقص در سامانهها باعث شده قاچاقچیان با راههای دیگر همچنان فعالیت کنند. بنابراین کاهش چشمگیر قاچاق، مستلزم اجرای همزمان راهکارهای دیگر است.
از سوی دیگر نارضایتی مردم و اختلال در سوختگیری هم از چالشهای بزرگ این طرح بوده که باعث شده اثرگذاری کامل آن زیر سوال برود.
بهطور کلی، کدینگ کارت سوخت یک ابزار مدیریتی مفید است اما به تنهایی کافی نیست. برای موفقیت کامل، لازم است زیرساختهای فنی، نظارت میدانی، سامانههای هوشمند و سیاستهای اقتصادی مکمل همزمان به کار گرفته شوند.
نواقص اجرای کدینگ و مواجه شدن مردم با معضلات جدی
در مجموع، اگرچه کدینگ کارتهای سوخت با هدف مدیریت بهتر طراحی شده، اما نواقص اجرایی و مشکلات فنی باعث شده است که مردم با معضلات جدی روبهرو شده و خواستار رفع فوری آنها باشند.
مشکلات اصلی که در فرآیند کدینگ ایجاد شده است عبارتند از ؛۱. خطاها و قطعیهای سامانه: بسیاری از مردم هنگام سوختگیری با پیامهایی مانند «کارت فاقد اعتبار است» یا «کدینگ ناقص» مواجه میشوند که باعث توقف در روند سوختگیری میشود.
۲. مشکل در تعویض کارت یا خودرو: در صورت تغییر مالکیت خودرو یا تعویض کارت سوخت، فرآیند اصلاح اطلاعات کدینگ ممکن است زمانبر و پیچیده باشد.
۳. اختلال در دسترسی به سهمیه: برخی از مردم به دلیل مشکلات فنی یا ثبتنام ناقص، نمیتوانند به سهمیه سوخت خود دسترسی پیدا کنند.
۴. مراجعه حضوری وقتگیر: بسیاری از مردم برای رفع مشکلات کدینگ مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ یا مراکز خدمات هستند که موجب افزایش ازدحام و صرف زمان زیاد میشود.
۵. افزایش نارضایتی عمومی: اختلال در فرآیند سوختگیری و مشکلات مرتبط با کدینگ باعث نارضایتی عمومی بهویژه در مناطق کمبرخوردار شده است.
صدای مردم و روایتهایی از صف و سرگردانی
رمضانی، یکی از شهروندانی که چندین ساعت را در صف پمپبنزین کرمان سپری کرده است، ضمن گلایه میگوید: از ساعات ابتدایی صبح منتظر سوختگیری هستیم اما هنوز نوبتمان نرسیده. تأمین یک باک بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. در این گرما، با خانواده در خودرو منتظریم؛ در حالیکه میتوانست با برنامهریزی دقیقتر، از این مشکلات جلوگیری شود.
گرفتاری در جاده بدون سوخت
فلاح، یکی دیگر از رانندگانی که در مسیر بردسیر به کرمان گرفتار اختلال کارت سوخت شده، بیان میکند: در جاده ماندم چون کارت سوختم دچار مشکل شد و هیچ جایگاهی همکاری نکرد. مجبور شدم با سختی زیاد خودرو را به کنار جاده منتقل کنم. این وضعیت برای رانندگان بهویژه در شب یا در مسیرهای کمتردد، خطرآفرین و نگرانکننده است.
ذوالعلی، یکی دیگر از مراجعان جایگاه سوخت عنوان میکند: کارت سوخت ما هنوز کدینگ نشده اما جایگاهها پاسخ درستی نمیدهند. اطلاعات ضد و نقیضی به مردم داده میشود و هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد. صفهای سوخت هر روز طولانیتر میشوند و مسئول مشخصی هم پاسخگو نیست.
شهروند دیگری نیز از سرگردانی مداوم در سطح شهر میگوید: از یک جایگاه به جایگاه دیگر میرویم؛ یا سیستم قطع است، یا دستگاه کارت را نمیخواند. گاهی حتی ناچار میشویم به مناطق حاشیهای شهر یا خارج از شهر مراجعه کنیم. این وضعیت باعث اتلاف وقت، هزینه و انرژی زیادی شده است.
درخواست برای پاسخگویی و احترام به مردم
ایرانمنش از دیگر شهروندان کرمانی تاکید میکند: نه بنزین اضافه داریم، نه توان تحمل بینظمیهای بیشتر. انتظار داریم مسئولان، صدای مردم را بشنوند. چرا باید برای سوختگیری ساده، اینگونه در صف بمانیم و سرگردان باشیم؟ احترام به شأن مردم ایجاب میکند که برای این مشکلات، راهحل فوری و مؤثر ارائه شود.
به گزارش تابناک، عدم اطلاعرسانی شفاف از سوی مسئولان مربوطه، سردرگمی بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. شهروندان میگویند هر جایگاه سوخت تعابیر و قوانین متفاوتی درباره کارتهای کدینگشده دارد و این بینظمی، موجب افزایش ازدحام و اتلاف وقت در سطح شهر شده است. برخی از آنان ناچارند برای یافتن پمپبنزینی فعال، مسیرهای طولانی را در سطح شهر و حتی حومه طی کنند.
در کنار مشکلات فنی، نبود پاسخگویی از سوی نهادهای ذیربط نیز موجب تشدید نارضایتیها شده است. مردم انتظار دارند مسئولان، ضمن ارائه توضیحاتی روشن و کامل درباره فرآیند کدینگ و شرایط استفاده از کارتهای سوخت، تمهیدات لازم برای تسریع در خدماترسانی و کاهش فشار روانی و جسمی بر مردم را در اولویت قرار دهند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.