تابناک بررسی می‌کند؛

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی بر تک تک افراد جامعه، روی آوردن به مشاغلی که بیشتر آنها را رنگ و بوی کاذب گرفته با سرعت در حال گسترش است.
کد خبر: ۱۳۰۳۲۱۱
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۵ 04 May 2025
|
4751 بازدید
|

کوچ ناگزیر سرمایه انسانی از اشتغال به گرداب مسافرکشی

به گزارش گروه ویژه تابناک، اگر در گذشته مسافرکشی شخصی یک شغل دوم یا موقت تلقی می‌شد، امروز برای میلیون‌ها ایرانی به اصلی‌ترین منبع درآمد بدل شده؛ روندی که نه‌تنها بازتاب بی‌اعتمادی عمومی به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است، بلکه نشانه‌ای از بی‌عملی ساختاری در حوزه رفاه، اشتغال و نظم شهری نیز محسوب می‌شود.

شغل مسافرکشی از زمان جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی ناشی از این دوران فراگیر شد و تا پیش از دهه ۹۰ نقشی تکمیلی داشت. کارمندان، بازاری‌ها و حتی بازنشستگان، عصرها و در مسیر برگشت به خانه چند مسافر سوار می‌کردند تا به‌عبارتی «خرج روزانه» خانواده خود را تامین کنند. اما از سال ۸۴ با تورم مزمن، رکود بازارهای مولد و کاهش قدرت خرید، این شغل حاشیه‌ای به تدریج به یکی از محورهای اصلی معیشت تبدیل شد.

سال ۹۳ اسنپ با صرف بودجه‌ای سنگین ناگهان ظهور کرد و مسافرکشی به یک‌باره شغلی باکلاس و مدرن قلمداد شد. با ورود رانندگان به چرخه جدید مسافرکشی‌ آنلاین امروز با داشتن سوئیچ یک خودرو به راحتی می‌توان وارد عرصه حمل‌ونقل غیررسمی شدد.

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

ناتوانی ساختاری و پیامدهای امنیتی
تفکر حاکم بر سیستم حمل‌ونقل عمومی در ایران سال‌هاست در تأمین نیازهای شهروندان ناتوان بوده و همواره بر معضلات زندگی شهری افزوده است. با آن‌که مسافرکشی شخصی از نظر قانون ممنوع است اما این شغل حتی کاذب هیچ‌وقت نزد جامعه ایران کار بدی قلمداد نشده و همواره اقشار مختلف از آن دفاع کرده‌اند. همین دلسوزی و ترحم باعث شد تا تبهکاران، زورگیران و متجاوزان در پوشش مسافرکش به خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌ها بیایند و قربانیان خود را انتخاب کنند.

در این میان نمی‌توان از بی‌تدبیری و بی‌مسؤولیتی مدیران حمل‌ونقل عمومی شهرها و شهرستان‌ها چشم‌پوشی کرد. اگر ناوگان‌های تاکسی و اتوبوس در این سال‌ها به درستی خدمات‌رسانی می‌کردند، مسافرکشی شخصی به یک راه کسب درآمد محبوب و مرسوم تبدیل نمی‌شد.

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

اگر شهروندی سوار یک خودرو مسافرکش شود و مورد آزار و تعرض یا دستبرد قرار گیرد، از نظر همه خودش مقصر شناخته می‌شود زیرا سوار خودرویی جز تاکسی شده اما قانون از مدیران شهر نمی‌پرسد، مسافر چند دقیقه باید کنار خیابان منتظر تاکسی بماند؟ آیا اصلا قرار است از آن مسیر تاکسی عبور کند؟ اگر یک تاکسی از راه برسد چه تضمینی وجود دارد که فقط دنبال مسافر دربستی نباشد؟

مسؤولانی که با اتومبیل شخصی یا سازمانی تردد می‌کنند و از مشکلاتی پیاده‌ها خبر ندارند، زمینه‌ساز شرایط خطرناکی شده‌اند که زندگی مردم را نابود می‌کند. آیا قربانیان تجاوز و زورگیری پس از تجربه موقعیت سهمگین و فاجعه‌بار می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند؟

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

این‌که یک مقام مسؤول سالی یک‌بار خود را در قامت سفیر یک کشور اروپایی در تهران می‌بیند و با کت و شلوار سوار اتوبوس و مترو یا تاکسی می‌شود و لبخندزنان مقابل دوربین رسانه‌ها ژست می‌گیرد، به شهروندان هیچ کمکی نمی‌کند.

مسافرکش‌های شخصی سال‌هاست در نقاط مختلف شهرهای بزرگی چون تهران «تشکیلاتی» برای خود راه انداخته اند. آنها در برخی خطوط حتی به رانندگان تاکسی اجازه فعالیت نمی‌دهند و شکایت جامعه تاکسیرانان نیز راه به جایی نمی‌برد. چه چیزی جز بی‌تدبیری مدیران شهرها می‌توانست در ایجاد چنین وضعیتی نقش داشته باشد؟

اکنون گروه بزرگی از رانندگان اسنپ و تپسی هیچ برتری نسبت به مسافرکش‌های شخصی سنتی ندارند. خودرو معیوب، بوی نامطبوع، لحن بد، مسیریابی غلط، غر زدن به خاطر نرخ کرابه و صدها ضعف و نقص دیگر که مسافرها باید همچنان مانند گذشته تحمل کنند.

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

بازگشت مسافرکش‌ها در لباس برندها
پلت‌فرم‌های اسنپ و تپسی که در آغاز با وعده «سفر امن و هوشمند» پا به میدان گذاشتند، امروز گاهی حوادثی را رقم می‌زنند که پیش‌تر مسافرکش‌های شخصی باعث آن بودند. این اتفاق در نتیجه حذف کنترل انسانی و جایگزینی آن با الگوریتم‌های تجاری رخ داده است.

روزانه شکایت‌های بی‌شماری از توهین و بدرفتاری گرفته تا حمله فیزیکی در این پلت‌فرم‌ها ثبت می‌شود. با این حال شرکت‌ها به دلیل ترس از ریزش نیرو و رقابت شدید حاضر به اخراج رانندگان متخلف نیستند. به‌جای اصلاح سازوکار جذب، با کمپین‌های روابط‌عمومی در لینکدین و تبلیغات بیلبوردی سعی دارند بحران را پشت پرده زیبای برندشان پنهان کنند.

فرار از چاله بیکاری به گرداب اسنپ و تپسی!

بحران چند لایه و سکوت مسؤولان
کوچ بسیاری از افراد از بورس و بانک به خیابان و جاده، نه یک انتخاب آزاد بلکه نتیجه ناامیدی از ضعف‌های ساختار اقتصادی و همچنین مشکلات عدیده مدیریتی است. وقتی نهادهای نظارتی به بهانه حمایت از کار و کسب‌های اینترنتی با مسافریاب‌ها مهربانند، قربانیان پشت‌گرمی ندارند و پلت‌فرم‌ها نیز تنها به سود خود می‌اندیشند.

آنچه امروز در خیابان‌ها شاهد هستیم فقط مسافرکشی نیست؛ این «فرار سرمایه انسانی» در ساده‌ترین و تلخ‌ترین شکل خود است. این‌که هر کسی با هر تخصص و حرفه و رزومه‌ای پشت فرمان می‌نشیند تا مسافرکش شود، ریشه دلایلش را باید در طبقات ساختمان‌های وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت کار جست‌وجو کرد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
والا خودشون که همچین کلاس میزارن و باد به غبغب میدن از این که اسنپ و تپسی کار میکنن که من بعید میدونم ناراضی باشن . همشون هم یا مدیر فروش یه شرکت بودن یا با یکی شریک بودن طرف پولشون رو بالا کشیده الان اسنپ و تپسی کار میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
اتفاقا خیلی‌هاشون می‌خوان سر اسنپ و تپسی کلاه بذارن یا غر می‌زنن
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
یک کلام برده داری نوین هستش
بارها مسافر پول نداده توهین تحقیر و هیچ نتیجه ای از شکایت
نگرفتیم البته آدم با شخصیت کم نبود تو مسافرها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
جالبه اما دقت کردین همه این پیامها از طرف خانمها بود؟
واقعا خوشون به این سرعت و دقت به مسیر می رسند؟
آیا آقایان تحملشون بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
اکثر این مسافران ناراضی و مشکل دار برای هم اسنپ هم راننده و هم مسافر خانمها هستند.اکثر این پیامهایی که گذاشتید از روی مشخصاتشون خانمها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
علتش اینه که خانم‌ها بیشتر موضوعات ریز اخلاقی و اجتماعی رو منعکس می‌کنن تا آقایون
بنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
یک طرفه به قاضی نروید من ۵ماه تو اسنپ کار کردم.کرایه ها افتضاح.راننده ناراضی مسافر ناراضی.و البته بسیار پرتوقع توضیح دیگه ای نمیدم فقط نویسنده خیلی مغرضانه نوشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
من خیلی کار نکردم یک سالی هست گذاشتم کنار.
کرایه کم ( برای مسافر اگه یک نفر باشه زیاد حساب میشه اما برای راننده از نظر من صرف نداره)، کمیسیون زیاد، کسی که ماشینش مثل من سن بالا باشه خرجش زیاده اما اگه ماشین نو باشه بعد چند سال که ماشین به خرج افتاد می‌فهمه چقدر ضرر کرده، کولر متشینو نزدیک ۶ میلیون پارسال خرج کردم درست کردم بعد دو ماه به خاطر خرابی پمپ ترمز تو دست انداز خورد به یکی دیگه و به فنا رفت، دیگه درستش نکردم...

تاکسی اینترنتی برای دو گروه خوبه، یکی شرکت، دو کسی که مسیری رو مجبوره بره خالی نره همین...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
متاسفانه از سر ناچاری راننده اسنپ میشن نه اینکه دلشون بخواد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
باشه ولی چرا سر مسافر غر می‌زنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
گر تو بهتر میزنی بستان بزن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
اسنپ و تپسی شغل نیست. کم‌خرج باید باشه نه محل اصلی کسب درآمد
ناشناس
|
Czechia
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
ما در یکی از کارگاه‌های راهسازی در یکی از نقاط مرکزی ایران مشغول هستیم یک راننده ماشین آلات یا سرویس‌کار یا کمک مکانیک زیر ۴۰ سال پیدا نمی‌شود شرکت‌های همکار همه همین مشکل را دارند همه میگویند به جای اینکه کار سخت وسط بیابان بکنیم میریم اسنپ کار می‌کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
آي قربون دهنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
خب حقوق خوب بدید تا ملت بیان واستون کار کنند ! وقتی حقوق یه کارگر ساده رو میدید انتظار داری بیان تو بیابون کارکنند؟! عاشق چشم و ابرو تون که نیستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
عین واقعیت است سمت ما در غرب کشور کسانی کار ابا اجدادشان کشاورزی بوده است همه بک پراید خریده اند رفتند تهران اسنپ کار کنند حاضر نیستند کشاورزی بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
راننده و مسافر رو فقط برای درصد خودشون می خوان و اول که راه افتاد درصد کم بود بعد که آژانسها رو حذف کردن درص رو بردن بالا و چیزی به غیر از پول برای شرکتهای اسنپ و تپسی مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
یکی از نعمتهای تحریم همین تاکسی های اینترنتی هستش ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
من از اسنپ راضیم خداییش چرا دروغ بگم.
واقعا به فضای مجازی نمیشه اعتماد کرد.
شما از کجا میدونید کی پشت اون توئیته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
یه مسافر معمولی پشت این توئیته که تجربه‌شو نوشته. پشت کامنت تو کی نشسته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
خب راهکار بدین برای اشتغال مردم.
مردمو از همین یه قلم کار نصفه نیمه ای که دارن نیاندازین.
خب دوست ندارین سوار اسنپ یا تپسی نشین.
مگه کسی اسلحه رو کله تون گذاشته؟
بدون شک این گزارش مغرضانه س.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
نگران نباش اسنپ و تپسی پشت شون گرمه کسی نمی‌تونه تعطیل‌شون کنه داداش
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت