به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ صنعت خودرو، بهعنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران، در آستانه تصمیمی سرنوشتساز قرار گرفته است. سپردن بزرگترین خودروساز کشور به دستان شرکتی که خود بزرگترین مشتری و منتفع از این صنعت است.
کروز، نامی که همیشه در سایه صنعت خودرو شنیده میشد، حالا با ترفندهای پیچیده و خرید تدریجی سهام ایرانخودرو، بهدنبال تصاحب کامل این خودروساز است. آنطور که شنیدهها حکایت دارند، این قطعهساز جنجالی در پی واگذاری بلوکی سهام ایرانخودرو در بازار سرمایه، قدمی بلند برای تبدیل شدن به تصمیمگیر اصلی صنعت خودرو برداشته است. اگر این واگذاری نهایی شود، باید نام ایرانخودرو را نه بهعنوان یک خودروساز مستقل، بلکه بهعنوان یک ابزار انحصاری در دست کروز شناخت.
علی خضریان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به صراحت این وضعیت را مصداق «تعارض منافع خودرویی» میداند.
وی در نامه ای مهم به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس میگوید: وجود «تعارض منافع» در ساختار مدیریتی شرکت ایران خودرو، مایه بسیاری از عقب ماندگیهای این گروه صنعتی است، زیرا تعارض منافع با حضور قطعه ساز در هیأت مدیره خودروساز سبب میشود تا خودروساز به جای ایجاد مزیت رقابتی از طریق خرید قطعه ارزان، همواره مزیت رقابتی خود را به سبب خرید قطعات گران قیمت از قطعهساز تأثیرگذار در مدیریت شرکت، قربانی نماید. به عبارت دیگر، «چیرگی منافع قطعهساز بر خودروساز» ریشه بسیاری از ناکامیهای این صنعت تلقی میشود.
خضریان معتقد است: خصوصیسازی در تله «تعارض منافع» گیر افتاده است، یعنی اگرچه خصوصیسازی درست صنعت خودرو میتواند راه نجات این صنعت باشد، اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعهسازان و خودروسازان، بیشک تیر خلاصی به این صنعت است و در خلاف جهت خصوصیسازی منجر به از بین رفتن بخش وسیعی از قطعهسازان خصوصی کشور میشود.
وی در ادامه هشدار میدهد که واگذاری ایرانخودرو به کروز میتواند پیامدهای زیر را به دنبال داشته باشد:
تحمیل فشار قیمتی ناشی از گرانفروشی قطعهساز بر مصرفکنندگان و رشد تورم خودرویی با اسم رمز آزادسازی قیمت
حذف قشر عظیمی از قطعهسازان بخش خصوصی و تشدید انحصار قطعهسازی
گروگانگیری اشتغال شاغلان خودروساز برای چانهزنی با حاکمیت در تمامی گذرگاههای تاریخی
ترویج مونتاژکاری به نام تولید داخل
مدیریت سود و از دست رفتن منافع سایر سهامداران خرد ایرانخودرو به گونهای که ظلم حادث شده در این سالها به سهامداران خرد به واسطه زیان پیاپی این شرکت از محل گرانفروشی قطعات را میتوان به تعارض منافع نسبت داد
و نهایتاً انحطاط صنعت خودرو از طریق واردات سوپرمارکتی و فاقد توجیه مقیاس اقتصادی و شکست کشور در جنگ اقتصادی در جبهه مهم خودروسازی و وابستگی شدید ارزی کشور در این حوزه.
این نماینده مجلس تأکید دارد: واگذاری یک خودروساز به سهامدار قطعهساز مصداق بارز «تعارض منافع» میباشد که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد؛ یعنی هیچ خودروسازی در دنیا را نمیتوان یافت که قطعهساز و تأمینکننده آن بهعنوان سهامدار، زمام مدیریتی خودروساز را در دست گیرد. چرا که در این صورت بهجای رونق کسب و کار و نشان دادن سود برای سایر سهامداران، تلاش مینماید تا با کنترل مدیریت در راستای فروش قطعات با قیمتی بالاتر، سود حاصل را در قطعهسازی و نه خودروسازی نشان دهد و بدین ترتیب سایر سهامداران از این محل دچار زیان خواهند شد.

تجربه ثابت کرده که خصوصیسازی اگر با در نظر گرفتن تعارض منافع انجام نشود، تنها نامی ظاهری است بر فرآیندی که انحصار و ناکارآمدی را تقویت میکند. ایرانخودرو، با تاریخی از تلاش و اشتغالزایی، حالا در آستانه تصمیمی قرار دارد که میتواند سرنوشت این صنعت را برای همیشه تغییر دهد.
این سوالی است که پاسخ آن را باید در شفافیت و قاطعیت مسئولان و نهادهای نظارتی جستوجو کرد. اگر امروز جلوی این فرآیند گرفته نشود، فردا شاید برای نجات صنعت خودرو ایران، خیلی دیر باشد.
 کروز  داره در صنهت خودرو ایران نفوذ میکنه. باید جلوش گرفته بشه
 							         		            کروز  داره در صنهت خودرو ایران نفوذ میکنه. باید جلوش گرفته بشه         		                     		         |
         		                            |         		                             منتظر ورود وزارت اطلاعات به این پرونده مهم هستیم
 									         		                    منتظر ورود وزارت اطلاعات به این پرونده مهم هستیم         				                     		                 |
         		                            |         		                             چرا؟ خصوصی سازی همینه دیگه بتر از کروز که تو کار خودرو سابقه داره کیه؟ به کی بدن راضی میشید؟ وقتی کارخونه رو می خری و مدیرش می شی تصمیم گیری با توعه که از کی چی بخری .اگه اختیار نداشته باشه که باز همین میشه
 									         		                    چرا؟ خصوصی سازی همینه دیگه بتر از کروز که تو کار خودرو سابقه داره کیه؟ به کی بدن راضی میشید؟ وقتی کارخونه رو می خری و مدیرش می شی تصمیم گیری با توعه که از کی چی بخری .اگه اختیار نداشته باشه که باز همین میشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             مگه فرقی هم میکنه.چه دولت وچه خصوصی هردوتاشون دارن خودرو رو گرون به ملت میدن تا وقتی انحصار تو این مملکت هست ودولت اراده آزاد سازی واردات رو نداره وضعیت همینه.
 									         		                    مگه فرقی هم میکنه.چه دولت وچه خصوصی هردوتاشون دارن خودرو رو گرون به ملت میدن تا وقتی انحصار تو این مملکت هست ودولت اراده آزاد سازی واردات رو نداره وضعیت همینه.         				                     		                 |
         		                            |         		                             صنعت خودروی ایران زیان ده و ناکام در رقابت با صنعت خودروسازی دنیا است. باید جلوش گرفته بشه
 									         		                    صنعت خودروی ایران زیان ده و ناکام در رقابت با صنعت خودروسازی دنیا است. باید جلوش گرفته بشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             کدام صنعت خودروسازی به مونتاژ خودروهای فرسوده دهه هشتاد فرانسه و غیر استاندارد چینی می گوئید صنعت تولید خودروهای پر مصرف و با تکنولوژیقدیمی
 									         		                    کدام صنعت خودروسازی به مونتاژ خودروهای فرسوده دهه هشتاد فرانسه و غیر استاندارد چینی می گوئید صنعت تولید خودروهای پر مصرف و با تکنولوژیقدیمی         				                     		                 |
         		                            |         		                             این دام سالها پیش پهن شد وقتی بدونید که سهامداران شرکت کروز چه کسانی هستند
 									         		                    این دام سالها پیش پهن شد وقتی بدونید که سهامداران شرکت کروز چه کسانی هستند |
         		                            |         		                             اولا که چندین ساله کروز همه کاره ایران خودرو بوده و بزرگترین سهام دار غیر دولتی اش هست،و همون جوری که سهام سایپا و پارس خودرو و بهمن خودرو صاحب شد،اینم صاحب میشه و یک کنترل در دست دارن و تمام تصمیمات خودرویی از شرکت کروز خارج میشه،لطفا مستند کروز تماشا کنید،در سایت آپارت پیدا میشه،حتما ببینید که متوجه بشید کروز یعنی چی
 									         		                    اولا که چندین ساله کروز همه کاره ایران خودرو بوده و بزرگترین سهام دار غیر دولتی اش هست،و همون جوری که سهام سایپا و پارس خودرو و بهمن خودرو صاحب شد،اینم صاحب میشه و یک کنترل در دست دارن و تمام تصمیمات خودرویی از شرکت کروز خارج میشه،لطفا مستند کروز تماشا کنید،در سایت آپارت پیدا میشه،حتما ببینید که متوجه بشید کروز یعنی چی         				                     		                 |
         		                            |         		                             واردات را آزاد کنند تا کروز که هیج تویوتا هم نتواند انحصار ایجاد کند.
 									         		                    واردات را آزاد کنند تا کروز که هیج تویوتا هم نتواند انحصار ایجاد کند.         				                     		                 خلاصه صنعت خودرسازی ایران: خیانت در حق ملت مظلوم ایران در راستای منافع عده ای قلیل و محدود
 							         		            خلاصه صنعت خودرسازی ایران: خیانت در حق ملت مظلوم ایران در راستای منافع عده ای قلیل و محدود |
         		                            |         		                             کروز مصداق بارز و به معنی کلمه، خود مافیای خودرو در ایران ا
 									         		                    کروز مصداق بارز و به معنی کلمه، خود مافیای خودرو در ایران ا |
         		                            |         		                             شاید اگر دولت سهامش را واگذار کند واردات را آزاد کندو به نفع ملت شود. بهر ترتیب از دست دولت خارج شود به نفع کشور است.
 									         		                    شاید اگر دولت سهامش را واگذار کند واردات را آزاد کندو به نفع ملت شود. بهر ترتیب از دست دولت خارج شود به نفع کشور است.         				                     		                 مگه کیفیت دارین کخ میگین از بین میره؟
 							         		            مگه کیفیت دارین کخ میگین از بین میره؟         		                     		         تحریم ایران خودرو و سایپا بر همه واجب است.
 							         		            تحریم ایران خودرو و سایپا بر همه واجب است.         		                     		         |
         		                            |         		                             همین الان هم مردم تحریم کرده اند. فکر میکنید برای چه گران است؟ برای اینکه کسی نمیخرد و کارخانه مرتب تولیدش را کم میکند و گرانتر میکند تا تلافی نخرید را در بیاورد. تا زمانی که سهام در دست دولت است فایده ای ندارد.
 									         		                    همین الان هم مردم تحریم کرده اند. فکر میکنید برای چه گران است؟ برای اینکه کسی نمیخرد و کارخانه مرتب تولیدش را کم میکند و گرانتر میکند تا تلافی نخرید را در بیاورد. تا زمانی که سهام در دست دولت است فایده ای ندارد.         				                     		                 بفروشید به هرکی که ادعای مدیریت تولید و بهره وری داره (که انگاری مدیرعامل کروز مدعی این هست و گفته اگه نتونستم اعدامم کنید)
 							         		            بفروشید به هرکی که ادعای مدیریت تولید و بهره وری داره (که انگاری مدیرعامل کروز مدعی این هست و گفته اگه نتونستم اعدامم کنید) توصیه میکنم مستند اختاپوس را ببینید
 							         		            توصیه میکنم مستند اختاپوس را ببینید متاسفانه صنعت خودروی ما همین الآن هم انحصاریه . فقط فرقش اینه که جیب انحصارکنندگانش هیچ وقت پر نمیشه . هر سال به بهانه ایی قیمت را گران میکنند ولی کیفیت همان است که بود. میگویید کروز فلان است و بهمان ولی این واقعیت است که این شرکت بسیار بسیار در مدیریت کیفیت و هزینه دقیق و قوی است.
 							         		            متاسفانه صنعت خودروی ما همین الآن هم انحصاریه . فقط فرقش اینه که جیب انحصارکنندگانش هیچ وقت پر نمیشه . هر سال به بهانه ایی قیمت را گران میکنند ولی کیفیت همان است که بود. میگویید کروز فلان است و بهمان ولی این واقعیت است که این شرکت بسیار بسیار در مدیریت کیفیت و هزینه دقیق و قوی است.         		                     		         نه خیانت است و نه انحصار و نه چیز دیگر. صنعت خودرو تا کنون چه افتخاری برای ایران داشته.حالا یک شرکت به اصطلاح خصوصی داره سهام میخره که صاحب ایران خودرو بشه. مطمئن باشید همین کروز به جایی در بالا وصل است. اما اگر سیاست دولت از این حالت که انحصار کامل است به سمت آزاد سازی برود اتفاقا بسیار عالی است. چون باعث رقابت صد در صدی میشود. اما با این وضعیت انحصاری فعلی و خرید سهام توسط یک شرکت تهیه کننده قطعه خودرو نشان از این است که ایشان از بطن تصمیم اطلاع قبلی داشته و اقدام به خرید تدریجی یک شرکت با زیان انباشته را دارد. فقط از حالتی به حالت دیگر تغییر میکند اما نتیجه یکی است و هیچ خصوصی سازی واقعی در کار نیست
 							         		            نه خیانت است و نه انحصار و نه چیز دیگر. صنعت خودرو تا کنون چه افتخاری برای ایران داشته.حالا یک شرکت به اصطلاح خصوصی داره سهام میخره که صاحب ایران خودرو بشه. مطمئن باشید همین کروز به جایی در بالا وصل است. اما اگر سیاست دولت از این حالت که انحصار کامل است به سمت آزاد سازی برود اتفاقا بسیار عالی است. چون باعث رقابت صد در صدی میشود. اما با این وضعیت انحصاری فعلی و خرید سهام توسط یک شرکت تهیه کننده قطعه خودرو نشان از این است که ایشان از بطن تصمیم اطلاع قبلی داشته و اقدام به خرید تدریجی یک شرکت با زیان انباشته را دارد. فقط از حالتی به حالت دیگر تغییر میکند اما نتیجه یکی است و هیچ خصوصی سازی واقعی در کار نیست         		                     		         یاد واگذاری نیشکر هفت تپه افتادم که چجوری مفت به تاراج گذاشتن و بعدش اون همه داستان و اعتراض درست شد
 							         		            یاد واگذاری نیشکر هفت تپه افتادم که چجوری مفت به تاراج گذاشتن و بعدش اون همه داستان و اعتراض درست شد |
         		                            |         		                             مقایسه ای این دو صنعت و شرایط آنها کاملا باهم متفاوت است و نمی توان برای همه صنایع یک نسخه نوشت.
 									         		                    مقایسه ای این دو صنعت و شرایط آنها کاملا باهم متفاوت است و نمی توان برای همه صنایع یک نسخه نوشت. |
         		                            |         		                             اگر  واردات شکر هم ممنوع شود نیشکر هفت تپه به کار ادامه خواهد داد و پر سود ترین کارخانه کشور میشود.. این کارخانه ها را مفت هم به بخش خصوصی بدهند نه نفع است.
 									         		                    اگر  واردات شکر هم ممنوع شود نیشکر هفت تپه به کار ادامه خواهد داد و پر سود ترین کارخانه کشور میشود.. این کارخانه ها را مفت هم به بخش خصوصی بدهند نه نفع است.         				                     		                 فاتحه بقیه قطعه سازان را از الان بخونین
 							         		            فاتحه بقیه قطعه سازان را از الان بخونین         		                     		         |
         		                            |         		                             کدام قطعه ساز وقتی میشه گفت قطعه ساز که قطعه برای برندهای مشهور دنیا تولید بشود.و در بازار جهانی خضور داشت نه بازار انحصاری داخل
 									         		                    کدام قطعه ساز وقتی میشه گفت قطعه ساز که قطعه برای برندهای مشهور دنیا تولید بشود.و در بازار جهانی خضور داشت نه بازار انحصاری داخل         				                     		                 |
         		                            |         		                             نه ایکه مملکت حساب و کتاب داره!! ارتباطات با دنیا داریم؟ با کدوم کشور با هدف جلو میریم؟!
 									         		                    نه ایکه مملکت حساب و کتاب داره!! ارتباطات با دنیا داریم؟ با کدوم کشور با هدف جلو میریم؟!