
در حالی که پرونده تخلفات شرکت قطعهسازی کروز، تحت مالکیت حمید کشاورز، همچنان در جریان است، برخی از مدیران این شرکت در تلاشند تا نفوذ خود را در بزرگترین خودروساز کشور، ایرانخودرو، گسترش دهند. اما سوال اینجاست که آیا نهادهای نظارتی بهدرستی بر این تحرکات نظارت دارند یا اینکه اجازه خواهند داد گروهی با سابقهای از تخلفات گسترده، سرنوشت صنعت خودروی کشور را در دست بگیرد؟
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، یکی از پیچیدهترین پروندههای قوه قضائیه مربوط به شرکت کروز و تخلفات کشاورز است. این شرکت با استفاده از روشهای غیرشفاف و بهرهگیری از شرکتهای تابعه، بخشی از سهام ایرانخودرو را در اختیار گرفته و هدف نهچندان پنهان آن، تصاحب مدیریت این خودروساز بزرگ است.
این در حالی است که قاضی صلواتی در شهریورماه ۱۴۰۳ از آخرین وضعیت پرونده کروز پرده برداشت و اعلام کرد که این پرونده شامل ۲۱۸ صفحه کیفرخواست و ۶۶ جلد پرونده است و ۱۸ متهم، از جمله ۷ کارمند گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، در آن دخیل هستند. همچنین، هیئت سهنفرهای متشکل از کارشناسان رسمی در رشتههای گمرکی، اقتصاد و بازرگانی، و حسابرسی و حسابداری برای بررسی این پرونده تشکیل شده است.
بر اساس این گزارش، در حالی که پرونده قضایی این شرکت قطعهساز همچنان در جریان است، گروه بهمن، تحت هدایت حمید کشاورز، نهتنها عملکرد مطلوبی در سالهای اخیر نداشته، بلکه صورتهای مالی ششماهه این شرکت نشاندهنده زیان خالص ۲۰۴ میلیارد تومانی و افزایش بیسابقه هزینههای مالی است. بر اساس گزارشهای مالی، این شرکت با شناسایی زیان خالص به ازای هر سهم ۱۵ ریال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش ۱۴۰ درصدی هزینهها بوده است.
اما آنچه بیش از هر چیز نگرانکننده است، وضعیت پیچیده و معیوب در ساختار مدیریتی ایرانخودرو است. حضور همزمان کروز در هیئت مدیره ایرانخودرو و نقش آن در تأمین قطعات، نمونهای بارز از تعارض منافع است که نهتنها میتواند به فساد و سوءاستفاده از موقعیت منجر شود، بلکه احتمال دارد تصمیمگیریهای استراتژیک این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد.
در چنین شرایطی، چگونه میتوان انتظار داشت که مدیران کروز، که خود درگیر پروندههای تخلفات اقتصادی هستند، بهطور بیطرفانه و منصفانه به مدیریت ایرانخودرو بپردازند و این خودروساز را در جهت منافع ملی توسعه دهند؟
تعارض منافع، جدیترین دغدغهای است که در این میان مطرح میشود. آیا نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی کل کشور قادر خواهند بود جلوی این وضعیت را بگیرند؟ چگونه ممکن است شرکتی که درگیر پرونده قضایی سنگین است و زیرمجموعههای آن، از جمله گروه بهمن، عملکرد نامناسبی از نظر شاخصهای اقتصادی داشته، بتواند در رأس ایرانخودرو قرار گیرد؟
این در حالی است که شنیدههای غیررسمی حاکی از تلاشهای مالک کروز برای خرید سهام باقیمانده دولت در ایرانخودرو است، موضوعی که تنها بر نگرانیها درباره افزایش نفوذ بیش از حد این شرکت قطعهساز در ایرانخودرو میافزاید.
این سوالات نهتنها برای صنعت خودرو، بلکه برای کل نظام اقتصادی کشور مطرح است و نیازمند پاسخگویی و شفافسازی است.
سازمان بازرسی کل کشور باید با دقت و شفافیت کامل این موضوعات را بررسی کرده و از ورود هرگونه تضاد منافع و سوءاستفاده به عرصه مدیریت بزرگترین خودروساز کشور جلوگیری کند.
این یک هشدار جدی است؛ صنعت خودروی کشور نباید تحت سلطه گروههایی قرار گیرد که هدفشان بیشتر تأمین منافع شخصی و سیاسی است تا خدمت به منافع ملی!
 تابناک یعنی چی صنعت خودروی کشور نباید تحت سلطه گروههایی قرار گیرد.یعنی الان نیست،یعنی خودت کم انتقاد میکردی به صنعت خودرو.حالا کروز یا هرکی،تفاوت دارند باهم مگه.
 							         		            تابناک یعنی چی صنعت خودروی کشور نباید تحت سلطه گروههایی قرار گیرد.یعنی الان نیست،یعنی خودت کم انتقاد میکردی به صنعت خودرو.حالا کروز یا هرکی،تفاوت دارند باهم مگه.         		                     		         |
         		                            |         		                             خودرو ساز خصوصی باید دنبال منافع شخصی خودش باشد که با ارائه کیفیت و قیمت مناسب و جلب مشتری فراهم میشود کجای اینکار ایراد داره؟!
 									         		                    خودرو ساز خصوصی باید دنبال منافع شخصی خودش باشد که با ارائه کیفیت و قیمت مناسب و جلب مشتری فراهم میشود کجای اینکار ایراد داره؟!         				                     		                 |
         		                            |         		                             مثلا نهادهایی که بدنبال نفع شخصی نبودند و وارد خصولتی سازی شدند در کدام کار موفق بودند؟
 									         		                    مثلا نهادهایی که بدنبال نفع شخصی نبودند و وارد خصولتی سازی شدند در کدام کار موفق بودند؟         				                     		                 مردم ایران حق دارند مانند مابقی کشورهااز خودرو روز دنیا با قیمت مناسب استفاده کنند و علیرغم سیاست حمایت حداکثری دولت از این دو  خودرو ساز و کم کردن حق انتخاب مردم ،نتوانستند کیفیت مطلوبی ارائه دهند و همیشه دنبال افزایش قیمت و تحمیل سوئ مدیریت خود از جیب مردم هستند
 							         		            مردم ایران حق دارند مانند مابقی کشورهااز خودرو روز دنیا با قیمت مناسب استفاده کنند و علیرغم سیاست حمایت حداکثری دولت از این دو  خودرو ساز و کم کردن حق انتخاب مردم ،نتوانستند کیفیت مطلوبی ارائه دهند و همیشه دنبال افزایش قیمت و تحمیل سوئ مدیریت خود از جیب مردم هستند         		                     		         بنظرم واگذاری سهام به شرکت کروز خیلی بهتر از واگذاری سهام به بنیاد ها یا نهاد های غیر مرتبط دیگه هستش
 							         		            بنظرم واگذاری سهام به شرکت کروز خیلی بهتر از واگذاری سهام به بنیاد ها یا نهاد های غیر مرتبط دیگه هستش |
         		                            |         		                             ثابت شد نهادها و قرارگاه ها که در خصوصی سازی وارد شدند شکست خوردند و وضع را بدتر کردند اجازه بدهید یک خصوصی سازی واقعی انجام شود.
 									         		                    ثابت شد نهادها و قرارگاه ها که در خصوصی سازی وارد شدند شکست خوردند و وضع را بدتر کردند اجازه بدهید یک خصوصی سازی واقعی انجام شود.         				                     		                 خدایی ایران خودرووسایپا را مفت واگذار کنید مردم نخواستن سالی ۲۰ هزار کشته وهزاران مصدوم ومعلول حاصل تلاش خودروسازان فقظ جیب  پر میشه
 							         		            خدایی ایران خودرووسایپا را مفت واگذار کنید مردم نخواستن سالی ۲۰ هزار کشته وهزاران مصدوم ومعلول حاصل تلاش خودروسازان فقظ جیب  پر میشه         		                     		         مگر چیزی هم از صنعت خودروسازی کشور بافی مانده است؟ نمی دانم علت حساسیت زیاد تابناک به این موضوع چیست؟
 							         		            مگر چیزی هم از صنعت خودروسازی کشور بافی مانده است؟ نمی دانم علت حساسیت زیاد تابناک به این موضوع چیست؟         		                     		         دوست داری دست دولت باشه و قیمت گذاری دستوری؟!!
 							         		            دوست داری دست دولت باشه و قیمت گذاری دستوری؟!!         		                     		         ظاهرا یک قطعه ساز بزرگه که موفق بوده چرا باید ناراحت باشید که یک خصوصی سازی واقعی اتفاق بیفته؟؟ دوست داری خصولتی بشه؟!!
 							         		            ظاهرا یک قطعه ساز بزرگه که موفق بوده چرا باید ناراحت باشید که یک خصوصی سازی واقعی اتفاق بیفته؟؟ دوست داری خصولتی بشه؟!!         		                     		         دمتون گرم که افشاگری میکنید اما لطفاً سهامدارن کروز رو معرفی کنید تا مردم بدونن این مافیای تو در تو چه بلایی سر این مملکت آوردن!!!!
 							         		            دمتون گرم که افشاگری میکنید اما لطفاً سهامدارن کروز رو معرفی کنید تا مردم بدونن این مافیای تو در تو چه بلایی سر این مملکت آوردن!!!!         		                     		         اریان خوردرو چه گلی به سرخودرو سازی زده حالا بگذارید ببینیم کروز چکار میکنه
 							         		            اریان خوردرو چه گلی به سرخودرو سازی زده حالا بگذارید ببینیم کروز چکار میکنه         		                     		         بعد میان میگن چرا خصوصی سازی موفق نمیشه
 							         		            بعد میان میگن چرا خصوصی سازی موفق نمیشه