
به گزارش تابناک اقتصادی؛ با پایان پاییز، شمارش خودروهای وارداتی که بیش از ۳۰ هزار متقاضی در صف مانده دارد، از واردات قطعی ۴۳۸۶ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور خبر میدهد؛ این خبر را گمرک اعلام کرده و گفته است: آمار واردات قطعی انواع خودروسواری در ۹ ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به تعداد ۴۳۸۶ دستگاه و به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است. گمرک همچنین اشاره داشته که در ۹ ماهه سال گذشته، ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.
حال این حجم از خودروهای وارداتی در شرایطی است که اولا مسئولان سابق وزارت صمت همچون سخنگوی این وزارتخانه در دوران فاطمی امین وعده داده بود که از ابتدای زمستان سال قبل تا قبل از تابستان امسال، ۲۰۰ هزار خودروی خارجی صفرکیلومتر وارد کشور خواهد شد. دوما باید یادآور شد از اسفندماه سال گذشته، همزمان با آغاز نام نویسی دهها هزار متقاضی خودروهای خارجی و مسدودسازی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی متقاضیان، در نهایت تنها حدود ۳۴ هزار تن از ۱۲۰ هزار متقاضی، تایید شدند. اما ماجرا به این جا ختم نشد و با توجه به خلف وعده صمتیها نسبت به واردات خودرو در موعد وعده داده شده، ضیغمی معاون علی آبادی و مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت در مهرماه اعلام کرد: از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی انصراف دادهاند. یعنی چهار هزار نفر به دلایلی که بیان نشده است، پس از حدود هفت ماه انتظار، ۵۰۰ میلیون تومان خود را از بانک خارج کرده و قید خرید خودروهای وارداتی را هم زده اند؛ بنابراین حدود ۳۰ هزار نفر به طور قطعی در صف انتظار برای دریافت خودروی خارجی صفرکیلومتری هستند که تا پایان پاییز، کمتر ۵ هزار خودرو به طور قطعی وارد کشور شده اند. این در شرایطی است که یکی از اهداف واردات خودرو به کشور، پاسخ به نیاز بازار و تعدیل قیمتها بود؛ هدف گذاری مهم که لازمه تحقق آن، واردات گسترده خودرو بود، اما حال با این تعداد اندک و سرعت لاک پشتی، به نظر میرسد هیچ تاثیری در کاهش قیمتها نداشته است.
از سوی دیگر، یکی از قوانین مهم خودرویی که دولت ترجیح داده است از کنار آن عبور کند و تلاشی برای اجرای آن نداشته باشد، قانون مجلس برای واردات خودروهای کارکرده است. قانونی مهم که از تابستان تا به امروز روی زمین مانده است و هربار دولتیها بهانهای میآورند و از تعیین تکلیف آیین نامه اجرایی آن سر باز میزنند. هرچند مهمترین دلیل عدم اجرای این قانون مهم خودرویی، چالش تامین ارز آن است. این موضوع در صحبتهای معاون رئیس جمهور نیز اشاره شده بود. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور به تازگی در مراسمی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه میکنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»
این نگاه و رویکرد مقام مسئول دولتی در شرایطی است که به تازگی حجم قابل توجهی تخصیص و تامین ارزی برای واردات چای دبش حواشی و انتقاداتی زیادی را به همراه داشته است. اما معاون رئیسی تاکید دارد: به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم!
پیش بینی می شود در سه ماه پایانی سال و افزایش تقاضای خرید خودرو در شب عید همچون روال سالهای قبل، بازار خودروی کشور با تغییرات افزایشی قیمتها مواجه شود، در حالی که دولت ترجیح داده نسبت به این مساله مهم بی توجه باشد. این در حالی است که سال آینده با توجه به روند صعودی افزایش مصرف بنزین، دولت باید به فکر تامین ارز واردات بنزین هم باشد؛ بنابراین اگر در سال جاری، به فکر واردات خودروهای کم مصرف با تعداد بسیار بالا بود، الان شرایط ناترازی مصرف بنزین، تا این حد بحرانی نمیشد.
 درفاصله سالهای 83 تا 97 که واردات خودرو آزادبود کسی میخواست خودروی خارجی بخره مشکلی داشت؟ چرا بصورت عمدی کاری میکنند که خودروی وارداتی که طبیعتا بدون هیچ محدودیتی به میزان تقاضای بازار قابل عرضه است وارداتش اینگونه به مشکل بخورد؟ بهانه مضحک مشکلات ارزی هم که دیگرنخ نما شده. دست مردم وایرانیان مقیم خارج انقدر دلارهست که واردات سالانه 200-300هزار دستگاه مورد تقاضای بازار که نهایتا 3-4 میلیارددلار میشود هیچ است. دولت اگر لطف کرده فقط یک کلمه بگوید واردات آزاد مشکل حل میشود نه کسی ارز دولتی میخواهد ونه هیچ مشکل دیگری هست.
 							         		            درفاصله سالهای 83 تا 97 که واردات خودرو آزادبود کسی میخواست خودروی خارجی بخره مشکلی داشت؟ چرا بصورت عمدی کاری میکنند که خودروی وارداتی که طبیعتا بدون هیچ محدودیتی به میزان تقاضای بازار قابل عرضه است وارداتش اینگونه به مشکل بخورد؟ بهانه مضحک مشکلات ارزی هم که دیگرنخ نما شده. دست مردم وایرانیان مقیم خارج انقدر دلارهست که واردات سالانه 200-300هزار دستگاه مورد تقاضای بازار که نهایتا 3-4 میلیارددلار میشود هیچ است. دولت اگر لطف کرده فقط یک کلمه بگوید واردات آزاد مشکل حل میشود نه کسی ارز دولتی میخواهد ونه هیچ مشکل دیگری هست.         		                     		         |
         		                            |         		                             دویست هزار خودروی وارداتی حد اقل نیاز به  بیست ملیارد ارز دارد
 									         		                    دویست هزار خودروی وارداتی حد اقل نیاز به  بیست ملیارد ارز دارد |
         		                            |         		                             اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت پیشین:
 									         		                    اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت پیشین: |
         		                            |         		                             رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران :
 									         		                    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران :  |
         		                            |         		                             خبرگزاری تسنیم:
 									         		                    خبرگزاری تسنیم: |
         		                            |         		                             ۱۴:۴۱
 									         		                    ۱۴:۴۱ |
         		                            |         		                             دقیقا همان سو مدیریتی که در سیرک فوتبال شاهدش هستیم( موضوع مضحک کسر و سپس بازگشت امتیازها) در بقیه تصمیمات وعملکردها هم دیده میشه
 									         		                    دقیقا همان سو مدیریتی که در سیرک فوتبال شاهدش هستیم( موضوع مضحک کسر و سپس بازگشت امتیازها) در بقیه تصمیمات وعملکردها هم دیده میشه         				                     		                 دوباره دهن ملت سرویس شد
 							         		            دوباره دهن ملت سرویس شد حالا بذار بچه های خودی 4 تا شرکت "دبش" راه بندازن که بیان واردات خودرو رو بعهده بگیرن ! بعد میبینید که نه بوجه کم هست و نه هیچ مشکلی جلوی پای واردات خودرو !!!
 							         		            حالا بذار بچه های خودی 4 تا شرکت "دبش" راه بندازن که بیان واردات خودرو رو بعهده بگیرن ! بعد میبینید که نه بوجه کم هست و نه هیچ مشکلی جلوی پای واردات خودرو !!!         		                     		         خادمین ملت در حال انجام وظیفه هستند. واگذار به خدا.
 							         		            خادمین ملت در حال انجام وظیفه هستند. واگذار به خدا.         		                     		         دم عید داره میشه و سال تموم میشه بعضی از آقازاده ها بایستی خودشون رو جمع جور کنند( منظور درآمد اضافی) برای مسافرت و گردش هست
 							         		            دم عید داره میشه و سال تموم میشه بعضی از آقازاده ها بایستی خودشون رو جمع جور کنند( منظور درآمد اضافی) برای مسافرت و گردش هست         		                     		         لابد دولت انتظار داره ملت به آینده هم امیدوار باشه؟!
 							         		            لابد دولت انتظار داره ملت به آینده هم امیدوار باشه؟!         		                     		         |
         		                            |         		                             بچه هم بیارن و تو انتخابات هم شرکت کنن
 									         		                    بچه هم بیارن و تو انتخابات هم شرکت کنن         				                     		                 تا دیروز خیال میکردم همه مثل من بدبختن.تا یه کیف پیدا کردم .بعد خواستم شماره ای .آدرسی .از توش پیدا کنم به صاحبش زنگ بزنم .تقریبا ۱۰ تا کارت های عابر بود که سه تاش کارت شرکت نفت بود اونم توی شهری توی شمال شرق کشور .روی سه تاش نوشته شده بود نفت کارت .یکیش هم نفت کارت رایگان .رفتم توی گوگل سرچ کردم .چون تا حالا همچین چیزی ندیده بودم .چیزایی فهمیدم که افسردگی گرفتم .ترجیح دادم بندازمشون توی سطل آشغال .خدا قبول کنه
 							         		            تا دیروز خیال میکردم همه مثل من بدبختن.تا یه کیف پیدا کردم .بعد خواستم شماره ای .آدرسی .از توش پیدا کنم به صاحبش زنگ بزنم .تقریبا ۱۰ تا کارت های عابر بود که سه تاش کارت شرکت نفت بود اونم توی شهری توی شمال شرق کشور .روی سه تاش نوشته شده بود نفت کارت .یکیش هم نفت کارت رایگان .رفتم توی گوگل سرچ کردم .چون تا حالا همچین چیزی ندیده بودم .چیزایی فهمیدم که افسردگی گرفتم .ترجیح دادم بندازمشون توی سطل آشغال .خدا قبول کنه         		                     		         |
         		                            |         		                             امانتداری نکردی بزرگوار،اینکه من چیزی پیدا کنم و بعد در تحقیقاتم به نتیجه ایی برسم که شایدباب میلم نمیشود،دلیل نمیشود که اصل قضیه را فراموش کنم،رساندن بسته ی  به صاحبش،امری اخلاقیست.
 									         		                    امانتداری نکردی بزرگوار،اینکه من چیزی پیدا کنم و بعد در تحقیقاتم به نتیجه ایی برسم که شایدباب میلم نمیشود،دلیل نمیشود که اصل قضیه را فراموش کنم،رساندن بسته ی  به صاحبش،امری اخلاقیست.         				                     		                 آخرش به این ۳۰۰۰۰ نفر میگن بیان ۲۰۶ یا تیبا بگیرن
 							         		            آخرش به این ۳۰۰۰۰ نفر میگن بیان ۲۰۶ یا تیبا بگیرن         		                     		         همه گرفتاری ها زیر سر خود دولت هست. به بهانه ارز و گرانی اون جلوی واردات خودروی کارکرده رو گرفته و از اشغال سازان داخلی و مونتاژ کاران چینی حمایت میکنه. در صورت عدم ابلاغ آیین نامه تصویب شده، باز هم فنر قیمتهای ماشین خارجی در میره. الان همه در این حوزه منتظر ابلاغ هستند اگر تا قبل دهه فجر انجام نشه، مشخصا دوباره بازار بهم میریزه.
 							         		            همه گرفتاری ها زیر سر خود دولت هست. به بهانه ارز و گرانی اون جلوی واردات خودروی کارکرده رو گرفته و از اشغال سازان داخلی و مونتاژ کاران چینی حمایت میکنه. در صورت عدم ابلاغ آیین نامه تصویب شده، باز هم فنر قیمتهای ماشین خارجی در میره. الان همه در این حوزه منتظر ابلاغ هستند اگر تا قبل دهه فجر انجام نشه، مشخصا دوباره بازار بهم میریزه.         		                     		         قانونگذار واردان خودروی کارکرده زیر ۵ سال را برای اشخاص حقیقی و حقوقی با منشا ارز ناشی از صادرات غیر نفتی پیش بینی کرده است چرا وزارت صمت بعد از ماه ها از تصویب قانون در اجرای آن تاخیر نموده محل سئوال برای مردم است مضافا مجلس باید پیگیر اجرای قانونی باشد که خود مصوب نموده است..
 							         		            قانونگذار واردان خودروی کارکرده زیر ۵ سال را برای اشخاص حقیقی و حقوقی با منشا ارز ناشی از صادرات غیر نفتی پیش بینی کرده است چرا وزارت صمت بعد از ماه ها از تصویب قانون در اجرای آن تاخیر نموده محل سئوال برای مردم است مضافا مجلس باید پیگیر اجرای قانونی باشد که خود مصوب نموده است..