بازدید 10502
واردات خودرو بر مدار تغییر؛

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ سقف ۴۰ هزار یورویی برای خودرو‌های برقی/ اولویت با واردات خودرو‌های کمتر از ده هزار یوروست

منابع ارزی مورد نیاز واردات خودرو با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 14 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ هیأت وزیران در خصوص «آئین نامه واردات خودرو‌های نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ سقف ۴۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی برقی/ اولویت با خودرو‌های کمتر از ده هزار یوروست

در این بخشنامه آمده است: هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آئین نامه واردات خودرو‌های نو را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت رئیس کارگروه و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و بر اساس نیاز سنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تأیید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آئین نامه داخلی هیئت دولت انجام می‌شود. تبصره سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری - صنعتی تخصیص می‌یابد.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آئین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین خواهد شد.

ماده ۴- ورود و ترخیص خودرو‌های موضوع این آئین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می‌باشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودرو‌های موضوع این آئین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.

ماده ۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱- خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل) با نوع (مدل سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی) آی ان در زمان ورود به کشور تعیین می‌گردد.

۲- اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف - مشخصات خودرو در فهرست خودرو‌های دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته

ب- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو وی تیای مندرج به روی پلاک پ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با‌ای مارک اروپایی (سیاسی) شناسایی باشد.

ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشور‌های حاشیه خلیج فارس (جی اس (أ) باشد.

ث- خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.

ج- خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ای‌ای سی) باشد.

چ- سایر استاندارد‌های کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران تبصره- موارد فوق به عنوان استاندارد‌های کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودرو‌های موضوع این آئین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد، ایران جایگزین استاندارد‌های مرتبط می‌گردند.

۳- رعایت استاندارد‌های آلایندگی که در جدول ماده (۴) آئین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک تعیین شده است.

۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی با واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد و رعایت مفاد آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵ ت ۵۱۶۸۱ ه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.

۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو وزارت است.

تبصره- سرمایه گذاری در یکی از موارد زیر می‌تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایه گذاری انجام شده معادل سی درصد (۳۰) سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تأیید معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برسد. همچنین اولویت سرمایه گذاری در حوزه‌های مرتبط با برقی سازی اتصال پذیری خودرو‌های خودران و حمل و نقل اشتراکی خواهد بود.

۶- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای وارد کنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری موضوع ماده (۴) آئین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره ۴۶۴۴۳ ت ۵۱۵۵۹ ه مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

۷- ثبت سفارش و واردات خودرو‌های سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است.

ماده ۶- ارزش خودرو‌های وارداتی به شرح زیر است:


۱- واردات خودرو سواری با قیمت زیر بیست هزار (۲۰،۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودرو‌های اقتصادی کمتر از ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو) است.

۲- واردات خودرو‌های سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو مجاز است.

۳- واردات خودرو‌های سواری به مناطق آزاد تجاری - صنعتی مشروط به واردات خودرو‌های ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آئین نامه مجاز است.

تبصره- به ازای اخذ مجوز پلاک ملی و واردات خودروی کار کرده مناطق مذکور برای هر دستگاه خودرو که در چهارچوب بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور وارد سرزمین اصلی می‌شود واردات یک دستگاه خودرو سواری احتراقی به منطقه آزاد تجاری صنعتی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط در این آئین نامه مجاز است.

ماده ۷- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ است.

ماده ۸- سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور به گونه‌ای تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که ضمن تسهیل واردات خودرو‌های اقتصادی و زیر بیست هزار (۲۰،۰۰۰) یورو، سود بازرگانی خودرو‌های با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۲۰٫۰۰۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای وارد کنندگان جلوگیری نماید.

ماده ۹- رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط صورت می‌گیرد.

ماده ۱۰- به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بازار را ترک نموده‌اند و موجب زیان شرکت‌ها و مصرف کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده‌اند به کشور ممنوع می‌باشد. تبصره- وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت‌های مذکور را برعهده خواهد داشت.

ماده ۱۱- تصویب نامه شماره ۹۵۲۴۰ ت ۵۹۸۶۰ ه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با آئین نامه نامه نسخ می‌شود مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ ورود ممنوع برای خودروی برقی آمریکایی/ سقف ۴۰ هزار یورویی خودرو‌های وارداتی / سود بازرگانی واردات کدام خودرو یک درصد شد؟

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ ورود ممنوع برای خودروی برقی آمریکایی/ سقف ۴۰ هزار یورویی خودرو‌های وارداتی / سود بازرگانی واردات کدام خودرو یک درصد شد؟

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ ورود ممنوع برای خودروی برقی آمریکایی/ سقف ۴۰ هزار یورویی خودرو‌های وارداتی / سود بازرگانی واردات کدام خودرو یک درصد شد؟

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ ورود ممنوع برای خودروی برقی آمریکایی/ سقف ۴۰ هزار یورویی خودرو‌های وارداتی / سود بازرگانی واردات کدام خودرو یک درصد شد؟

آیین نامه ۱۱ ماده‌ای واردات خودرو‌های نو/ ورود ممنوع برای خودروی برقی آمریکایی/ سقف ۴۰ هزار یورویی خودرو‌های وارداتی / سود بازرگانی واردات کدام خودرو یک درصد شد؟

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
آسمون به زمین بیاد من رأی نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
خیالت راحت، آسمون به زمین نمیاد. چون اگر بیاد دیگه روحت باید بیاد رای بده
اين شرط و شروطي كه شما گذاشتيد ، كسي نمي تونه خودرو وارد كنه

با اين تبصره ها و ماده هاتون ، بزرگترين سد ورود خودرو را ايجاد كرديد

دست مريزاد !
باز ممنوعیت واردات بالای 2500!!!!!چرا؟ یکی دلیلشو توضیح بده.الان با تویوتای هایلوکس که 2700 است در قشم مسافرکشی میکنند که اغلبشون فرسوده شده یعنی نمیتونند بجاش همون ماشینو بخرن.خلاصه تو این 12 سالیکه 2500 ممنوع شده کسی فلسفه اش را نگفته. یک کشورنام ببرید که چنین قانونی داشته باشه. ماشینهای مردم مفلوک غزه را دیدید؟ چندروزپیشم عکس خیابانهای مفلوکترین کشوردنیا یمن را دیدیم چه ماشینهایی دارند...........
شما نمیزاری من خودرو بالای ۲۵۰۰ بیارم باشه سرمایه رو میبرم بیرون از کشور آنجا میخرم و سواری میکنم. باید به اینجا فکر میکردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
12 سال پیش که این قانون را اختراع کردندبهانه شان صرفه جویی ارزی بود.حالاکه سقف 40 هزاریورو گذاشته اندمعلوم نیست چه فرقی میکند کسی با این مبلغ چه خودرویی واردکنه.ممنوعیت واردات بالای 2500 یعنی محرومیت از اغلب خودروهای جفت دیفرانسیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بله یکی ازدلایل فرارتریلیونها دلار ازمملکت همین محدودیتهای من دراوردی است. نفعشو دوبی وترکیه میبرند
الكيه
مملکت برق کم داره مازوت سوزی داریم خودرو برقی با برق شارژ میشه وقتی نیروگاه باید مازوت بسوزونه تا ماشین شارژ بشه فرق آلودگیش چیه تنها منفعتش صادرات بنزین این خودروها به جیب دولت
از خودرو کارکرده چه خبر؟
تابناک، کدوم خبرهای خوش دولتیها تا به حال تحقق پیوسته؟ یک مورد را مثال بزن.
واردات خودروی برقی یه کار مسخره و برای شواف و رانت خودشونه وگرنه هیچ تاثیری روی بهبود آلودگی یا مصرف بنزین نداره. اولا مگه چه تعدادی قراره وارد بشه که تاثیرگذار باشه دوما زیرساخت شارژ اینا کو؟ پیمایش با هر شارژ چقدره اونم با این حجم ترافیک؟
چرا یک کلمه در مورد خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید نوشته نشده است. بهترین راهکار در شرایط فعلی واردات با تعرفه صفر این نوع خودرو با سقف قیمتی 40 هزار دلار است. هم آلودگی هوا کمتر می شود و هم موضوع واردات بنزین منتفی می شود. فقط این وسط مافیای خودرو و واردات بنزین سرش بی کلاه می شود.
اول اینکه را نمیدم دوما سقف 20 هزار یوورو ؟ خوب بگید مردم فقط میتونن خودرو های چین رو وارد کنن سوار بشن دیگه
کمپانی های بزرگ تولید کننده خودرو از اقصی نقاط دنیا باید با روش های فروش مزورانه شما آشنا شوند که یه تومن رو صد تومن بدست مصرف کننده میرسونید
خودروهای ارزان برقی برای مردم عادی-خودروی بنزینی برای مردم غیر عادی
برای ورود هر خودروی نو باید 2 خودروی فرسوده بازیافت بشه. چرا حرفی از این ماده مهم قانونی نیومده؟؟؟؟
خوب....یه..۲ ..۳ ماه هم فعلا مصرف کننده رو اینطوری سر کار بزاریم...بعدش دوباره بکشیم رو قیمت ماشینهای داخلی و بعدش دوباره یه آیین نامه دیگه و روز از نو
فکر کنم میخواهند نه محترمانه به وارپات خودرو بدهند
آخرش می نوشت فقط خودروهای چینی راحت تر بود
این هم یکی از ترفندهاشون. بابا بس دیگه
یک سخنرانی معاون برنامه ریزی که بسیار نسنجیده بود، چه تلاطمی در جامعه با گران شدن مجدد و چند باره خودرو ایجاد کرده!؟
چرا برای کاهش نگرانی های مردم و آرام شدن بازار خودرو به خودروهای کارکرده مجوز ورود نمی دهید؟ آن هم با دلارهای رسوب شده در خانه ها؟
با درود خدمت دوستان
بنده یه سوالی برام پیش اومده
فرضا هر کسی خواست تونست هر خودرویی دلش میخواد وارد کنه ( چه نو چه کار کرده)، بحث خدمات پس از فروش و قطعات یدکی و تعمیرات و سرویسها و .. چه جوری میشه؟
صاحب ماشین به مشکل نمیخوره بعدا؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی