تابناک گزارش می‌دهد؛

انحصار خودروسازی شکسته می‌شود؟!/ دوئل ایران‌خودرو با دولت به ضررش تمام شد!

آزادسازی واردات خودرو، پس از چند ماه سردرگمی و بلاتکلیفی متقاضیان که همزمان با خط و نشان کشیدن‌های ایران خودرو برای دولت و نهاد‌های نظارتی شد، سوال‌های زیادی را ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۶۱
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۷ 09 August 2025
|
3586 بازدید

خودروهای وارداتی درحالی آماده فروش در سامانه یکپارچه می شوند که تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ آخرین فرصت ثبت‌نام را دارند که همزمان با این اتفاق، درهفته گذشته خبر ایران خودرو اقدام به انتشار شکوائیه خود از دولت و نهاد‌های نظارتی کرد، اما بلافاصله پس از این شکایت، به طور غیرمنتظره ای فروش خودرو‌های وارداتی آغاز شد که به نظر می رسد مرتبط با اقدام تلافی جویانه دولت در برابر سال‌ها انحصارگری خودروسازان داخلی و ایجاد رقابت در بازار خودرو باشد. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی کلیه افراد واجد شرایط می‌توانند از روز شنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۵/۱۱ تا روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۵/۱۵ در سایت Salecars.ir ثبت نام کرده و سه اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند . همچنین  لازم است متقاضیان در یکی از حساب‌های خود که فقط نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی است نسبت به وکالتی و بلوکه کردن مبلغ پنج میلیارد ریال اقدام کنند. 

خودروسازان داخلی یک قدم مانده به پایان راه / وزارت صمت ایران خودرو را سرجایش نشاند

واردات خودرو؛ اهرم فشار دولت علیه خودروسازان

به گفته کارشناسان آزادسازی واردات خودرو، می تواند اهرم فشاری از سوی دولت برای خودروسازان داخلی باشد تا به شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا نشان دهد که در صورت عدم تمکین به سیاست‌های دولت ازجمله قیمت‌گذاری، بازار را به روی رقبای خارجی باز می کند؛ البته این فشار می‌تواند خودروسازان را وادار به تجدید نظر در سیاست‌های خود به معنای ارتقای کیفیت و تعدیل قیمتی سوق دهد.

اختلافی که به اوج رسید 

شکایت ایران خودرو از دولت و نهاد‌های ناظر بیش از پیش اختلاف نظر ریشه‌ای بین خودروسازان و دولت را آشکار کرد که پیش تر تابناک با گزارشی با عنوان «ماجرای شکایت ایران خودرو از نهادهای دولتی چیست؟ » به این موضوع پرداخت به طوری که این خودروساز، برخورداری از مواهب دولتی را حق بی چون و چرای خود می‌داند؛ اما زمانی که بحث قیمت گذاری می‌شود توقع استقلال و خودمختاری دارد و نقشی برای دولت متصور نیست. که به نظر می رسد آزادسازی واردات یکی از راه‌های کنترل این اختلافات و تامین منافع مصرف‌کنندگان است. 

خودروسازان داخلی یک قدم مانده به پایان راه / وزارت صمت ایران خودرو را سرجایش نشاند

نارضایتی مردم کار دست ایران خودرو داد

ازسویی دیگر، درسال‌های اخیر کمبود عرضه در بازار خودرو، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت و ایجاد حباب بوده، بنابراین دولت امیدوار است با واردات خودرو عرضه را افزایش داده و تقاضای موجود در بازار را پاسخگو باشد که این امر به کاهش قیمت‌ها و از بین رفتن حباب منجر می شود. البته نارضایتی مردم از کیفیت پایین و قیمت‌های نجومی خودرو‌های داخلی را نیز نباید نادیده گرفت. 

واردات خودرو، به ویژه با وضع عوارض و تعرفه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده، در حقیقت منبع درآمدی برای دولت است؛ آن هم در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است که این درآمد‌ها به مدیریت بهتر بودجه کمک می‌کند. 

به گزارش تابناک، آزادسازی واردات خودرو پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، علاوه برآنکه بازار خودرو را از انحصار چند دهه‌ای دو خودروساز داخلی نجات می‌دهد به نظر می‌رسد پاسخی به مطالبات و نارضایتی‌های عمومی مردم است که این اقدام نقطه عطفی در بازار خودرو و سرآغاز تحولات جدی در این صنعت می شود. هر چند انتقادات بسیار جدی هنوز به شیوه و جزئیات خودروهای وارداتی باقی است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت
آخرین اخبار