بازدید 11016

کرونا رکورد شکست اما همچنان خبری از تهیه طرح جامع حقوقی آثار و تبعات کرونا نیست!

ویروس کرونا همچنان در حال انتقال و مبتلا کردن انسان‌ها در ایران و جهان است. این ویروس که اوایل تصور می‌شد باید پس از مدتی شاهد افول آن باشیم، برخلاف همه آن تصورات، همچنان در حال یکه تازی در جهت ابتلا و مرگ و میر انسان هاست.
کد خبر: ۹۸۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 30 June 2020

کرونا رکورد شکست اما همچنان خبری از تهیه طرح جامع حقوقی آثار و تبعات کرونا نیست!

ویروس کرونا همچنان در حال انتقال و مبتلا کردن انسان‌ها در ایران و جهان است. این ویروس که اوایل تصور می‌شد باید پس از مدتی شاهد افول آن باشیم، برخلاف همه آن تصورات، همچنان در حال یکه تازی در جهت ابتلا و مرگ و میر انسان هاست.

به گزارش «تابناک» آمار اخیری که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد، مهر تاییدی بر این گمانه بود که گویا باید فعلا تصوری از روز پایان کرونا در اذهان نباشد و همه مردم و دستگاه‌های دولتی باید با زیست دوران کرونایی به گونه‌ای همراه شوند، اما این نوع زیستن فقط محتاج رعایت نکات بهداشتی نیست، بلکه باید کنار آن تمهیدات دیگری هم در نظر گرفت.

تهیه طرح جامع حقوقی آثار و تبعات و کرونا از آن دست اقدامات است که مسئولان دولتی وعده پیگیری آن را داده اند. حدود یک ماه پیش، معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: کشور باید طرح جامع حقوقی در دوران کرونا و پساکرونا داشته باشد تا ابعاد حقوقی و آثار بر جای گذاشته و مسائل حقوقی که به بار می‌آورد، پیش‌بینی کند و برای آن‌ها علاج داشته باشد و راهکار‌های ساختارمند ارائه دهد.

جنیدی افزود: مسأله مهم این است تا زمانی که این شرایط برقرار است، علاوه بر ابعاد بهداشتی و درمانی و تخصصی نیازمند مدیریت ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی هستیم، زیرا دوران پساکرونا همان‌قدر که دوران کنترل و مهار مهم است، اهمیت دارد؛ لذا سازمان حقوقی دولت باید ابعاد حقوقی دوران پساکرونا را بسنجد و برنامه‌ها و راهکار‌های تمهید شده داشته باشد.

وی ادامه داد: شرایط نشان می‌دهد که دنیا به سمتی حرکت می‌کند که وضعیت را پیش بینی کند و برای موقعیت‌های جدید طرح و برنامه داشته باشد که برخی به صورت قانون، برخی به صورت مصوبات مراجع قانونی یا گاهی به صورت توصیه و اصول راهنما ارائه می‌شود.

معاونت حقوقی قوه مجریه گفت: تصویب نامه‌ها و دستورالعمل‌های بسیاری در این ایام از شورای هماهنگی سران قوا، ستاد مقابله با کرونا، هیات وزیران صادر شده، بنابراین تنقیحی نسبت به این مصوبات باید انجام شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری در مورد موضوعات و اقدامات متصور دستگاه حقوقی دولت در ایام کرونا اظهار داشت: تکلیف دستگاه‌های اجرایی در تنظیم و ارائه گزارش مشکلات حقوقی ناشی از کرونا ـ که در این خصوص برخی موضوعات مرتبط با قرارداد‌های بخش خصوصی غیردولتی و دولتی است ـ مثلاً ماده ١٢۶ قانون محاسبات عمومی کشور در مورد تاخیر موجه، باید مورد تحقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به درخواست‌های احتمالی برای اعلام ورشکستگی افزود: عدم پرداخت در این بازه زمانی زیاد بوده و اسناد صادره مجوزی برای اعلام این ورشکستگی‌هاست و می‌دانیم قانون تجارت در این زمینه سختگیری دارد و باید برای این موضوع طرح حقوقی ارائه شود. جنیدی درباره رسیدگی به دعاوی در مراجع قضایی اظهار داشت: پیشنهادهایی برای تعامل با دستگاه قضایی با در نظر داشتن کاستن از طرح دعاوی، قرار‌های بازداشت و حبس در مراجع قضایی باید تمهید کرد.

همان گونه که از سخنان معاون حقوقی رئیس جمهور مشهود است، حدودا درباره بسیاری از موضوعات مرتبط با آثار و تبعات کرونا نکاتی وجود دارد که همه دستگاه‌های حاکمیتی باید پیش بینی‌های لازم را مورد توجه قرار دهند, اما چند نکته اساسی در این ارتباط وجود دارد که باید متذکر شد؛

نخست اینکه با گذشت حدود یک ماه از بیان این موضوع و همزمان با افزایش آمار شیوع و فوتی‌ها در کشور هیچ خبر و نشانه‌ای از پیگیری این سخنان در دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی و حاکمیتی کشور دیده نمی‌شود و گویی نسبت به این بررسی آثار و تبعات کرونا هنوز نگاه جدی و مسئولانه‌ای وجود ندارد.

دوم همان گونه که معاون حقوقی رییس جمهور بیان داشتند با توجه به تکثر دستورالعمل‌ها و اقدامات شاید در زمان فعلی تنقیح قوانین مرتبط با این دوران همسنگ وضع قوانین دارای ارزش و اهمیت باشد، زیرا گاهی برخی از قوانین متضاد و متزاحم سبب عدم کارایی و اخلال در انجام امور می‌شوند.

سوم اینکه هرچه قدر در تعجیل این طرح تاخیر ایجاد شود، به همان نسبت هم آثار زیان بار احتمالی هم بیشتر خواهد شد و باید توجه داشت که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و تا دیر نشده، نسبت به شناسایی و کشف راه حل‌های احتمالی باید اقدام شود.

چهارم آنکه اگر این طرح با ضمانت اجرا‌های واقعی و قابل قبول همراه نباشد، باید آن را اقدامی بیهوده تصور کرد؛ به سبب اینکه تا تشریح وظایف و ضمانت اجرا‌های مرتبط با چنین قوانینی مورد نظر قرار نگیرد، نباید انتظار آن چنانی از اثرات مطلوب آنان داشت و توجه کنیم که با دستورالعمل‌های موردی و لحظه‌ای، نمی‌توان به مقابله با آثار و تبعات این ویروس رفت و آخر اینکه در دوران شیوع کرونا و آثار آن و مشکلاتی که بر مردم ایران و جهان حادث شد، باید درس گرفت که این ویروس بر بسیاری از قوانین امری و تکمیلی سایه انداخت، به گونه‌ای که از قوانین مدنی و تجارت تا کیفری و بین المللی همگی تحت تاثیر این رخداد قرار گرفتند و قطعا تدوین چنین طرحی باید با مشورت حقوقدانان برجسته کشور تدوین و تبیین گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
فقط دارو یا واکسن

همه مراقب خود و اطرافیان باشند تا لحظه رسیدن دارو یا واکسن

این کرونا قرار بود با تابستان نابود بشه ولی دیدیم قویتر هم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
این بیماری از طریق تنفس منتقل میشه کاری به تابستان و زمستان هم نداره مهم بسته بودن فضای اتاق یا سالن است در جاهای سردسیر زمستانها محیط ها بسته است و در جاهای گرمسیر تابستانها
کاش یکبار هم که شده دانشمندی از کشورهای مسلمان کاشف دارو یا واکسن کرونا بشه و به دنیا ثابت کنند مسلمانان بجز جنگهای داخلی و اختلافات درونی ، کارهای مثبت هم انجام میدن

ولی چنین چیزی را در خواب هم نخواهیم دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
حالا کشف بشه ارمنی و یهودی و مسلمان بودنش فرق نمیکنه.حتی کافری هم کشف کنه مستقیم میره بهشت
اگه کرونا تیرماه رو رد کنه و دوام بیاره فاجعه در پیش داریم
نه فقط ایران ، همه دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
با کرنا هیچ مقابله ای نمیشود انتظار معجزه نداشته باشید
کی فکرش رو میکرد بعد از چند هفته هیچ مسئولی به کرونا مبتلا نشه و اکثر قربانیان از مردم عادی جامعه باشند ؟؟؟؟!!!
در همه جای دنیا همینه
هیچکدام از مسئولان در خطر نیستند
درآمدکافی دارند
مرغ و گوشت و غذا و ....... و درآمد بالا برای مدتها دارند
تا ابد که نمی شود کارها بخوابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
کشورهایی که مدیریت کردند چکار کردند تولیدات انها که 100 برابر ماست
حالا صبر کن تا شنبه
باشه ما بجاش مثل بقیه کارامون خوب بلدیم شعار بدیم.
مااا کرونااا رو شکسسسستتتت میدهیم.
زرشک
خواهر همسر من پنج شنبه شب دعوت کرده برای تولد بچه اش
غیر ما هشت خانواده دیگه هم دعوت شده اند
بهش گفتم اوضاع کرونا خیلی خرابه و توی محل کار من دو سه نفر اخیرا گرفتار شده اند و به همین دلیل من هم ماه گذشته تولد نگرفتم بهتره تجمع نباشه چون خیلی مسئولیت داره اگر کسی بیمار باشه و به همه سرایت کنه
می گه تو تولد نگرفتی حسودی نکن !
همه اعلام آمادگی کرده اند فقط تو یکی مخالفت می کنی
تولد بچه ی من نمی شه دایی بزرگش نباشه که !
من منتظرم اگر خودت نمیای نیا ولی داداشم و بچه اش باید باشند !
هنوز قطع نکرده مادر همسرم تماس گرفته و با گوشه و کنایه که حسودی خوب نیست و فلانی و فلانی حسود بودند کارشون به طلاق کشید چون هیچ مردی زن ناسازگار و حسود را تحمل نمی کنه و کلا زنهایی که مجبورن به خاطر یه لقمه نون صبح تا شب جون بکنند به زنهایی که شوهر پولدار دارند و خوشگل و راضی زندگی می کنند حسودی می کنند و روزی را خدا باید بده و خدا فقط به بعضی بنده هاش روزی بی درد سر می ده و حالا خوب نیست همه بدونن تو حسودی می کنی و بهتره بیای ظاهر را خفظ کنی و شاکتو بخوری و بری و اگه نداری کادو بدی هم کارت هدیه بده من رقمش را بالاتر اعلام می کنم !
همسر خواهر شوهرم دلال اهن و استیل هستند !
من نمی دونم فرهنگ ما کجاش مشکل داره !
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
خانم عزیر این خوب نیست که دعواهای با خواهر شوهر و مادر شوهرت را با جزئیات همه جا جارر بزنی. نوشته طولانی شما ادامه دعوای خصوصی است نه اظهار نظر در مسئله ای عمومی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
اتفاقا نمونه ای از فرهنگ مردم این مملکته
یکی از مهمترین دلایلیه که مردم را مجبور می کنه در اجتماعات شرکت کنند
به خاطر اینکه دیگران فکر نکنند خسود هستند
به خاطر اینکه طرف ناراحت نشه
برای اینکه دیگران فکر نکنند فلانی کس و کار و فامیل نداره
برای اینکه محبتی که یکی یک سال پیش کرده جبران کنند و طرف پشت سرشون حرف نزنه
برای حرف مردم
برای راضی کردن افراد خودخواه از خود متشکری که فقط به فکر خودشون هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
ناشناس 15:30
موضوعی که شرح داده شده یکی از مهمترین دلایل برگزاری میهمانی و جشن و عزاهاست و باعث شده کرونا همچنان کشتار کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
ناشناس 15:30
اگر آنقدر خوش شانس هستی که از این نوع بی فرهنگ ها در اطرافت نیست خیلی خوش شانسی
زدن ماسک شرعا واجب است چون شخص مبتلا بدون ماسک افراد زیادی را مبتلا میکند آنهم در شرایطی که میدانیم ممکن هست خودش تا چند روز از بیماری خود خبر نداشته باشد.برای افراد دل سوز به حال جامعه باید مانند حجاب اهمیت داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
خیلی خیلی بیشتر از حجاب. موضوع مرگ و زندگی انسانها و سر نوشت و آینده خانواده . هایشان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
با حجابی باعث فرار از مرگ نمیشه و در کل دنیا حجاب اختیاریه
ولی ماسک کلا فرق داره
کسانی که ماسک نمیزنن خون‌ کسانی که از کرونا فوت میکنند بر گردنشان است و باید دیه بدهند!
جریمه کنید ! تکرار کرد زندانش کنید! بقیه مردم که جانشان را از سر راه نیاورده اند به خاطر یک‌عده خودخواه و بی مسئولیت در خطر قرار بگیرند!
این عددهای تلفات اعلام شده آدم هستند نه عدد!!!
کمی هم برای جان مردم ارزش قایل شوید. چرا جان انسانها انقدر بی ارزش شده؟ چرا محدودیتها رو بدون در نظر گرفتن خطرات ناشی از ان حذف کردید؟
طرح ترافیک ، دادگاهها ، بانکها و ...... هر کدام بالقوه قابلیت انتقال ویروس را در سطح وسیعی دارا میباشند.

سریعتر قرنطینه را به طور کامل اجرا کنید و دست از حساب و کتابهای اقتصادی و سیاسی بردارید.ارزش جان انسانها با هیچ چیز قابل قیاس نیست.
چند روز پیش در نشست استانداران با رئیس جمهور داشتند میگفتند حضرت عالی رئیس متعالی از اینکه جلوی کرونا را گرفتید و باعث شدید کل ۸۰ میلیون نمیرند متشکریم و توانایی دولت نابغه و بزرک تدبیر و کلید را باید به سایر کشورها منتقل کرد

تابناک برو نگاه کن ما اگه از غصه مردیم
مسولين شما را به خدا لا اقل از اين نخجوان ياد بگيريد كه افراد بدون ماسك را جريمه سنگين ميكنند در يك جمع مثل تاكسي اگر من نوعي ماسك بزنم ديگران نزنند چه فايده تقصير خون مردم برعهده كيست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر